Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apple en Microsoft richten samen 'patent troll' op

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Seriously die titel?

Verder versta ik onder patenttrol een bedrijf dat zelf niets maakt maar alleen patenten van andere partijen opkoopt om via rechtzaken geld binnen te harken. In dit geval richt een grote groep bedrijven niet alleen MS en Apple, geen idee waarom nu express daar de focus op gelegd wordt, een consortium op om hun gezamenlijke intellectuele eigendommen te beschermen. Nog steeds een nieuws artikel waard, en misschien wat 'questionable'.

Natuurlijk is het hele gedoe met patenten, vooral zoals dat in de V.S. gaat een draak van een systeem maar deze bedrijven moeten zichzelf ook kunnen beschermen in dat systeem. Door in de titel al het woord patent troll te gebruiken moedig je alleen maar slechte reacties aan.

Kortom:
- titel is suggestief
- titel nodigt niet uit tot verder lezen maar wel op het plaatsen van negatief commentaar
- titel zet 2 bedrijven onnodig in de headlights terwijl het gaat om een grote groep bedrijven.
- Definitie patenttroll is mogelijk niet eens toepasbaar

Om ook wat constructiefs bij te dragen even suggesties voor de titel :).

"Apple en Microsoft richten samen met anderen patent consortium op"
"Grote tech bedrijven richten consortium op ter verdediging van hun patenten"
"Grote bedrijven beschermen patenten in gezamenlijk consortium"

Zoiets dacht ik dus.

De tekst van het artikel zelf is trouwens prima, het is de titel waar ik me aan stoor :).

~ Mijn prog blog!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:55

arnoudwokke

Redacteur
Ja, seriously die titel :)

Een patent troll is een bedrijf die niets doet behalve inkomsten proberen te genereren door licenties te verkopen op patenten; het heeft verder geen r&d-afdeling of inkomsten uit andere bronnen. Rockstar IP is een bedrijf dat niets anders is dan een holding waarin de patenten van het voormalige Nortel worden ondergebracht (let wel: alleen die patenten en niet de rest van de patenten van de bedrijven uit het consortium).

Het onderbrengen van patenten bij een apart bedrijf maakt het nog geen patent troll, maar de ceo zegt duidelijk dat zij graag willen werken met andere bedrijven om ervoor te zorgen dat 'zij onze technologie kunnen blijven gebruiken'. Die quote wijst er duidelijk op dat Rockstar IP wil dat andere bedrijven licenties kopen. Dat maakt in mijn ogen - en in die van overige redacteuren die ik om hun mening heb gevraagd - de term patent troll gerechtvaardigd.

De focus ligt op Microsoft en Apple vanwege de grootte van deze bedrijven. Met alle respect voor Sony, RIM en Ericsson, maar dat zijn simpelweg bedrijven van een andere omvang dan Microsoft en Apple. In een kop moet je keuzes maken en de keuze is nu op deze twee gevallen. Bovendien staan Apple en Microsoft in veel markten tegenover elkaar; dat ze nu samenwerken, is ook een opvallende factor.

Dank dat je andere opties aandraagt, maar stuk voor stuk zijn ze te braaf: ze dragen uit dat Rockstar IP alleen ter verdediging is, terwijl de uitlatingen van de ceo expliciet verwijzen naar een offensief gebruik van deze patenten. Ik waardeer het dat je meedenkt, maar in dit geval denk ik niet dat het artikel aanpassing behoeft op de punten die jij aandraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoudwokke op 13-03-2012 14:05 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Hmmm...

Zoals ik het zie is het toch geen patenttroll. Als je wat breder kijkt is Rockstar IP gewoon de patent-bescherming afdeling van MS, Apple, Sony etc... veranderd de functie doordat het nu samen met een paar bedrijven onder een aparte naam staat? Je zou het hetzelfde kunnen zien als een payroll service. Niet zelf meer loonadministratie hebben maar dat buiten de deur doen.

Verder is verdediging of aanval lastig in dit geval. Als iemand technieken waar jij patent op hebt gebruikt, val je ze dan aan door een licentie op jouw patent te eisen of verdedig je dan dat je investering in onderzoek?

En hmm een scherpere titel, daar zal ik nog even over nadenken :P. Hoewel het nieuwsbericht natuurlijk snel van de voorpagina afvalt is dat niet al te veel moeite waard.

~ Mijn prog blog!