• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hallo,

Ik heb sinds kort een bolt-tru-kit voor socket 1155 zodat ik mijn True 120 CPU koeler kan gebruiken.
Er is alleen een nadeel, de Cooler Master R4 120x120x25mm fan die ik altijd gebruikte past nu net niet omdat deze tegen het RAM module aan komt.

Heeft iemand een linkje of tip over een ventilator die wat dunner is? Het liefst met rode LED verlichting en minimaal 1800rpm. Prestaties moeten gelijk of beter zijn dan de R4.

Alvast bedankt.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1212SL12H , 120mm

volgens mij gaat met led verlichting niet mogelijk worden aangezien je dan alweer iets dikker moet

• P van H
  • Niet online
Deze verplaatst minder lucht en is veel luider, maar dat is zeker weer een nadeel van dunnere ventilatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door P van H op 13-03-2012 13:45 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Klopt, hoe dunner het blad, des te meer herrie hij moet maken om de zelfde lucht te verplaatsen. (een 1.3 liter moter is ook kleiner en moet ook veel meer herrie maken dan een 2.0 liter omdat ie groter is (grove vergelijking met tegenwoordig technieken is dit niet meer zo maar oude motoren wel, jammer dat ze het niet toepassen in de ICT, maar dat komt nog wel))

[ Voor 4% gewijzigd door J.S. Bach op 13-03-2012 14:56 ]

Johann Sebastian Bach

• P van H
  • Niet online
Ik denk dat de Scythe wat te dun is. Een fan van 20mm dik zou perfect zijn.

Iemand een idee?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Kan je de true niet een kwart slag draaien? Passen de normale fans ook gewoon! Verder heb je volgens mij geen tussenmaat fans, je hebt de normale en de scythe slipstream serie..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• P van H
  • Niet online
Er zijn zeker wel 120x120x20 mm fans. Yate loon had er bijv ook een paar. Kan ze alleen even nergens vinden.

EDIT: De koeler draaien helpt ook niet, had ik zelf al wel geprobeerd natuurlijk ;)

[ Voor 28% gewijzigd door P van H op 13-03-2012 16:13 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

millman, op kleinere formaten (25 - 80mm heb je nog vaak wel een 20mm dikke tussenmaat ;)) en er zijn 120mm 35mm & 50mm dikke fans :P

Is het mogelijk om je geheugen ipv in de A dual of triplechannel sloten in de B sloten te doen? Zo kan je ruimte creëren om toch je fan kwijt te kunnen en duel of triplechannel te behouden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• P van H
  • Niet online
De RAM modules zouden misschien wel in slot 2+4 kunnen ipv in 1+3, maar dat doe ik liever niet.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoezo niet? Het moederbord merkt er niets van, in je OS geen snelheidsverlies en toch dualchannel en ruimte voor je fan (hopelijk).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• P van H
  • Niet online
Oke, dus qua prestaties zal er geen verschil zijn? Dan zal ik dit serieus overwegen. Eerst nog even zoeken naar een andere fan om toch de mogelijk te houden om eventueel later nog 2 RAM sticks erbij te doen.

Alhoewel ik nu waarschijnlijk al wel voldoende heb aan 8Gb voor normaal pc gebruik en gaming
:p

[ Voor 40% gewijzigd door P van H op 13-03-2012 16:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daar gaat echt geen verschil in zitten, zolang je ze maar in dualchannel hebt staan.

• P van H
  • Niet online
Ik heb ze nu idd maar in 2+4 gezet en de R4 op de True 120 gemonteerd. Omdat ik nu in ieder geval nog niet meer dan 8Gb nodig heb is het ook niet noodzakelijk meer om een dunnere ventilator te halen.

Bedankt allen voor jullie reacties.

Topic mag wat mij betreft nu gesloten worden.

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Waarom plaats je de fan niet aan de andere kant van de TRUE? Ik heb nooit veel verschil gemerkt in een dual, push of pull setup.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Waarom vertellen ze er niet bij en ik heb geen idee hoe specifiek dit al dan niet is voor mijn mobo/cpu/socket architectuur maar in de handleiding van mijn mobo staat:
Due to APU limitations, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR3 memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that
memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored
DDR3 sockets. For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory
modules, we recommend that you install them in the DDR3_1 and DDR3_2 sockets.
Ik had ze ook eerst in de andere slots gezet vanwege wat betere ruimteverdeling en dat werkte op zich prima maar ik heb ze toch maar in de aanbevolen slots gezet.

Check je manual even zou ik zeggen.

• P van H
  • Niet online
Ik heb inderdaad de manual er bij gepakt en vreemd genoeg wordt er aanbevolen om met 2 RAM modules ze in slots 2+4 te zetten. Beetje vaag, maar het komt mij dus wel goed uit.

Ik heb trouwens een ASUS Sabertooth P67 B3.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Typisch dat het bij jou precies andersom is. Ik zou wel eens willen weten waarom dat dan is. Als iemand dat weet/kan vinden hou ik mij/wij ons aanbevolen. :p

Bij jou zijn nu dus niet één maar twee 'problemen' opgelost. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CaptJackSparrow schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 00:39:
Typisch dat het bij jou precies andersom is. Ik zou wel eens willen weten waarom dat dan is. Als iemand dat weet/kan vinden hou ik mij/wij ons aanbevolen. :p
Waar het om gaat is dat je ze niet in 1+2 of 3+4 zet, want dan draait het in single channel, en dat geeft een kleine performance verlies.
Ze moeten iets in die handleiding zetten om het foolproof te maken, maar werken doet het allemaal, zonder performance verlies.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De instructies voor dual channel gebruik staan duidelijk vóór het door mij geciteerde stukje tekst in de handleiding. Daar wordt ook in een diagrammetje getoond dat je met twee geheugenmodules ook van de andere slots gebruik kunt maken. Die opmerking gaat er dan ook niet over dat het anders niet zou werken maar over het performanceverschil dat er blijkbaar is/kan zijn tussen die twee sets slots.

Naar de achtergrond dáárvan ben ik op zich wel benieuwd.

• P van H
  • Niet online
Dat er specifiek wordt aanbevolen om slots 2+4 te gebruiken zal toch wel een reden hebben?

Ik heb op internet een beetje zitten rondneuzen en er zou daadwerkelijk een (minimale) prestatiewinst zijn bij gebruik van slot 2+4 ipv slot 1+3 op mijn moederbord.
Pagina: 1