Monitoring over VSAT verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-02 14:08
De situatie is als volgt :

Afgelegen site met een aantal draadloze lange-afstandsverbindingen.
Op deze site komen 2 monitoring computers die door omstandigheden Windows moeten draaien (gelijk welke versie boven XP, mag ook server versie zijn).
Deze 2 computers bellen via een VSAT verbinding in op een OpenVPN server in Brussel. Vervolgens heb ik hier een Nagios server draaien die monitoring voorziet voor andere zaken. De VSAT verbinding heeft een erg hoge latency, lage bandbreedte en we mogen hier niet sustained gebruik van maken. We mogen bvb wel elke 5 minuten een update doorsturen.
Het VSAT subnet en de te monitoren draadloze verbindingen zijn verschillend.

Ik ben nu op zoek naar een oplossing om lokaal te monitoren (dus op de 2 computers op de site) en daarbovenop ook monitoring via de bestaande Nagios infrastructuur. Idealiter moet ik dus iets hebben wat SNMP kan afhandelen op Windows, en vervolgens bvb kan doorsturen over de OpenVPN verbinding.

Any ideas?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
Kan je dat niet gewoon met NSCA regelen onder Nagios?
Dan kan je deze instellen om met een frequentie van 5 minuten te versturen. In Nagios pas je je passive check freshness aan naar bijvoorbeeld 6 minuten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Robain
NSCA draait niet op Windows...
Dat wordt dan al weer prutsen met VMWare o.i.d. Plus dat het nog niet zo evident zal zijn om de boel doorgebridged te krijgen naar die virtuele machines.

• Remco
Robain schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:21:
NSCA draait niet op Windows...
Kijk eens naar nsclient++...

• Robain
Ik wist niet dat NSClient++ ook met NSCA samenwerkte, dit zou dus idd wel een elegante oplossing kunnen zijn, morgen eens testen!

• Remco
Ik monitor ongeveer 40 servers op 10 locaties daarmee, en ik moet zeggen dat dat helemaal prima gaat.
In het begin hadden we alleen wat problemen met de freshness instellingen.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:52

chromeeh

the Gnome

Remco schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:44:
Ik monitor ongeveer 40 servers op 10 locaties daarmee, en ik moet zeggen dat dat helemaal prima gaat.
In het begin hadden we alleen wat problemen met de freshness instellingen.
Het ligt ook een beetje aan hoe de sites met elkaar verbonden zijn qua tunnels / firewalls...

Soms is een brakke verbinding ook.... lastig |:(
* chromeeh mompelt iets over Aruba & Curaçao :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Remco
chromeeh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:07:
[...]
Het ligt ook een beetje aan hoe de sites met elkaar verbonden zijn qua tunnels / firewalls...

Soms is een brakke verbinding ook.... lastig |:(

* chromeeh mompelt iets over Aruba & Curaçao :P
Het probleem was (is nog steeds) dynamische ip-adressen, stroomstoringen, brakke verbindingen, geen verbinding, fucked up routering van de telco etc, etc, etc...

• Robain
Alright, NSClient++ draait en kan via NSCA de Nagios in het dc contacteren. So far so good!

Nu, ik vind niet hoe ik NSClient++ hosts kan laten monitoren, of instellen om SNMP traps op te vangen. Of is het de bedoeling dat dit via scripting gedaan wordt en we dan gebruik gaan maken van send_nsca() ?

• Remco
Wat wil je nsclient++ laten monitoren bij een host? Er zitten standaard al heel veel functies in, en de rest kan je zelf scripten met .vbs, powershell o.i.d.
Wat betreft SNMP zou ik het niet weten. Daar heb ik in combinatie met NSCA nog nooit mee gewerkt.

• Robain
Het is warempel gelukt!
Voor SNMP zal ik nog wat zelf moeten scripten, maar de basis is in orde! Als ik een oplossing heb post ik het hier.
Pagina: 1