Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carrein
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-01-2016
Beste tweakers,

Ik wil het volgende maken in Access:

De gebruiker laadt een externe tabel in (csv, excel,...), waarop een aantal bewerkingen worden uitgevoerd. Simpel gesteld bevat de tabel een lijst productnamen, die al dan niet in scope vallen. De eerste (algemene) filters zijn al in orde, door middel van queries. Als resultaat blijft dan een meer beperkte lijst van producten over, waar sommige wel in scope zijn, en sommige niet.

Nu zou ik willen dat er een formulier gegenereerd wordt, met in de eerste kolom de naam van het product, en in de tweede kolom ("In Scope?") een dropdown menutje met Yes/No. Zo kan de gebruiker voor de beperkte lijst van producten individueel aangeven welke in scope vallen en welke niet. De output zou dan dezelfde lijst moeten zijn, met de toevoeging van de "In Scope?" kolom.

Ik heb al wat zitten rondzoeken, maar ik heb niet echt een idee waar ik juist op moet zoeken. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kies je gereedschap... De gebruiker laadt een tabel (excel) en vervolgens moet er een output komen met een 'inscope' kolom toegevoegd. Is het dan niet net zo handig die kolom domweg in Excel toe te voegen? Of te wel: ik snap niet goed wat je nu precies probeert te bereiken. Blijft die tabel in Access? Voeg er dan gewoon die kolom (met een query of een stukje vba) aan toe... Is Access een tijdelijke stap? Vergeet Access. Andere oplossingen zijn er eigenlijk niet.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat je het makkelijkst een boolean(waar/niet waar)-kolom kan toevoegen en de gebruiker vinkjes ipv comboboxen kan laten zetten. Maar het probleem is niet echt duidelijk ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carrein
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-01-2016
@Lustucru: liefst zou ik het in Excel doen, want dat is een stuk makkelijker, maar de tabellen waar ik het over heb bevatten miljoenen lijnen, en dat gaat niet in Excel (limiet van +/- 1.000.000 lijnen)

Om het probleem wat te verduidelijken:

Ik heb de volgende tabel met productnamen, met in scope, out of scope, of blank:

ProductScope
Appels
PerenNee
Aardbeien
kiwi'sJa

Hiervan zou een formulier gemaakt moeten worden, waar de gebruiker kan aangeven of een product in scope is (voor diegene die blank zijn):

ProductScope
AppelsJa/nee
AardbeienJa/nee

de output moet dan de volgende tabel zijn:

ProductScope
AppelsJa
PerenNee
AardbeienNee
kiwi'sJa

Hoe het formulier opgebouwd is (vinkjes of comboboxen) maakt niet veel uit zolang ik maar het resultaat krijg :P.

In ieder geval al bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wil je de gebruiker een miljoen vinkjes laten zetten? :>

Maar technisch gezien heb je het hier over een boolean-kolom(Yes/no) genaamd [Scope] in een tabel met default-waarde Null, een filter op [Scope] IS NULL en een checkbox. Echter, bij googelen blijkt dat dit niet kan, en je dus een workaround moet gebruiken. (Je zou vervolgens nog een unbound control kunnen gebruiken als je wel een checkbox wil, scheelt klikken voor de gebruiker.)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten