Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe speakers en autoradio

Pagina: 1
Acties:

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hallo allemaal,

Voor mijn Clio 2 Phase 1 ben ik opzoek naar een nieuw audiosetje, m.a.w. een nieuwe autoradio i.c.m. nieuwe speakers. Op het moment zit er een brakke oude JVC radio in met standaard speakers en buiten het feit dat het geluid niet denderend is is ook het vermogen niet om over naar huis te schrijven. Gezien het budget en het feit dat ik nogal een leek op dit gebied ben wil ik het vrij simpel houden. Dus geen losse subwoofers en/of versterkers. Doel is om gewoon een leuk klinkend setje in te bouwen in de originele speakergaten. Helaas is dit niet mijn enige kostenpost en als student is mijn inkomen niet bijster hoog dus het budget is beperkt, ongeveer 100 tot 120 euro voor zowel speakers als de radio.

Ik ben al een beetje rond aan het kijken maar kom er nog niet echt uit. In de voordeur heb ik ruimte voor 2 13cm speakers en in de 'achterdeuren' (wanneer het een 5-deurs was geweest) is er ook nog ruimte voor 2, echter zal ik dan zelf nog bekabeling moeten leggen. Ook zitten er in het dashboard volgens mij nog 2 plaatsen voor losse tweeters, nu vraag ik me alleen af of het niet beter is gewoon fatsoenlijke 2- of 3-weg boxen te plaatsen die ook de hoge tonen op zich nemen. Nu keek ik zelf naar de volgende speakers:

Voor zowel voorin als achterin, dus in totaal 4 speakers (2 sets):
-Blaupunkt GTx 542 SC
-Sony XS-F1327SE
-Magnat Dark Power 132

Voor alleen voorin, dus in totaal 2 speakers (1 set):
-Pioneer TS-G1323i
-JBL GTO 528

Of wellicht toch een specifieke set, met losse tweeters:
-Pioneer TS-Q131C

Goedkoper heeft natuurlijk altijd de voorkeur, de laatstgenoemde set is eigenlijk iets boven het budget. Nu vroeg ik mij af welke van 6 bovenstaande opties de beste opstelling zou zijn. Ik ben geen enorme audiofiel en zoek een middenweg tussen vermogen en kwaliteit.

Wat betreft de radio zelf twijfel ik tussen de volgende 2 maar andere suggesties zijn ook van harte welkom:
-Sony CDX-GT450U
-Pioneer MVH-1400UB

Hopelijk kunnen jullie mij bij mijn keuze helpen. Alle adviezen zijn welkom en ook suggesties zullen zeker in overweging worden genomen. Uitspraken graag wel onderbouwen, dan leer ik er ook nog wat van ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr Michiel

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 15:27
voor: http://link.marktplaats.nl/535006858
achter: http://link.marktplaats.nl/537408670
radio: http://link.marktplaats.nl/531690807

Iets boven budget, maar wel in één keer klaar met een goede radio/versterker en goede luidspreker van één aanbieder.

Verwijderd

Volgens mij kan je bij een autosloop wel mooie 2e hands speakers en radio's vinden, ze zijn daar ook niet zo duur... In het kratradio topic valt er nog wel wat over te vinden.

• MiBe
  • Nu online
ransbal schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:11:
voor: http://link.marktplaats.nl/535006858
achter: http://link.marktplaats.nl/537408670
radio: http://link.marktplaats.nl/531690807

Iets boven budget, maar wel in één keer klaar met een goede radio/versterker en goede luidspreker van één aanbieder.
Dat is ook nog een optie inderdaad. Ziet eruit als een mooie set. Wellicht toch de moeite om dan maar iets meer te investeren. Denk je dat de versterker in die radio sterk genoeg is voor dergelijke set? 4 speakers en 2 tweeters is niet niks en het moet wel een beetje in verhouding blijven.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:17
Zweden schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:19:
[...]

Dat is ook nog een optie inderdaad. Ziet eruit als een mooie set. Wellicht toch de moeite om dan maar iets meer te investeren. Denk je dat de versterker in die radio sterk genoeg is voor dergelijke set? 4 speakers en 2 tweeters is niet niks en het moet wel een beetje in verhouding blijven.
Die 4 speakers + 2 tweeters moet je niet tellen als 6 speakers he.. je moet dit tellen als gewoon 4 speakers.. je hebt de 2x 3 weg coaxiaal (laag, midden en hoge toner) en 2x 2 weg + tweeter (dus laag en midden + een losse hoge toner).
Die 2 weg + tweeter zit een scheidingsfilter bij, om de hoge tonen alleen naar de tweeter te laten sturen en de rest naar de 2 weg speaker.
Maar deze optie is zeker de moeit om iets meer te investeren.. en die versterker is sterk genoeg hoor voor deze set.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MiBe
  • Nu online
Dat is me duidelijk, de 'achterspeakers' hebben in feite ook een tweeter in de speaker zelf zitten. Ik was er alleen bang voor dat deze set alsnog te zwaar zou zijn zonder losse versterker, maar ik begrijp dus dat die in de Pioneer radio voldoende moet zijn. Ik denk dat dat hem dan gaat worden, bedankt voor jullie input :)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 15:27
En als je dan toch bezig bent de speakers te plaatsen (=deurpanelen verwijderen..) plak dan wat bitumen of demping aan de binnenkant van de portieren en zet alles wat maar enigszins kan rammelen goed vast. Het 'verzwaren' van de portieren heeft een zeer gunstige effect op de kwaliteit van het geluid door enerzijds een betere 'klankkast' en anderzijds vermindering van rijgeluiden.

Voor de montage van de composet voorin, kun je inderdaad het beste de tweeters in/op het dashboard plaatsen; dit geeft het beste geluidsbeeld.

Overigens, die Pioneer radio met 4x50w heeft echt wel voldoende vermogen voor deze speakers. Als je met een sub wilt gaan spelen wordt het een ander verhaal..

succes

[ Voor 11% gewijzigd door ransbal op 14-03-2012 13:10 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 20:59
ik heb in mijn eerste auto hetzelfde probleem gehad (jaaaaren geleden ;-) )

ik heb het volgende gedaan:
eenvoudige head-unit, en daarop aangesloten een infinity composet.

Er kwam mooi geluid uit, beter als standaard, maar het viel me toch tegen.
Eerst wilde ik ook geen amp, maar heb toen voor 25 gulden een tweedehands Signat ROC 3 gescored.
Het geluid werd bizar veel beter! Ik had nog twee kanalen van de amp over, en heb uiteindelijk een 8" MTX sub-driver gekocht, ook tweedehands. MDF kistje gemaakt, en ik heb af fabriek nooit een beter geluid gehoord.

mijn advies:
Stel je eisen bij, en ga voor een setup met een amp.
zoek MP af voor een goedkope versterker.
plaats alleen een composet voorin. Beter 1 goede composet, dan twee matige setjes voor- en achterin te plaatsen.
Koop een simpele head-unit met een pre-out. Elk audio merk (Sony, Pioneer, Kenwood, Clarion, etc) voldoet.

voor 120 euro moet je kunnen slagen op marktplaats! succes!

• MiBe
  • Nu online
Ben uiteindelijk voor het advies uit de eerste reactie van ransbal gegaan, heb voorin de MTX composet geplaatst en achterin het MTX 2-weg systeem. Dit alles aangesloten op de Pioneer en de ingebouwde versterker blijkt inderdaad sterk genoeg om er een flinke bak geluid uit te krijgen en ben ook zeker over de kwaliteit en het gebruiksgemak te spreken. Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pmUxxasgMznhJ3ZQ8fX65uV4/full.jpg

Pagina: 1