XP herinstalleren - waar is het nog te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 21:43
Tweakers,

Zo af en toe moet ik een PC of laptop herinstalleren. Meestal voor mensen die gewend zijn aan XP, en dat ook willen houden. Bovendien gaat op veel van die computers Windows 7 nooit draaien.

Nou hebben zij vaak geen disc met XP/productcode. Die staat wel op de PC, maar die productcodes zijn gebonden aan de versie van de fabrikant en die heb ik natuurlijk niet liggen. Ook het verkrijgen daarvan is niet echt een optie, en ik weet niet eens of ze die discs nog wel verstrekken.

Ik heb nog een productcode van MSDN die ik dan gebruik, maar die is na 10 licenties ook op en daarom gebruik ik die liever niet.

Is XP nog ergens te krijgen, of moet iedereen een nieuwe PC/laptop en naar 7 overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21

D4NG3R

kiwi

:)

Officieel -> Niet meer.

Daarnaast verloopt de ondersteuning van WinXP in 2014. Dus WinXP zou ik sowieso al niet meer aanbieden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Die van MSDN kun je toch gewoon aanpassen? Kwestie van de setupp.ini aanpassen.

000 = Retail
270 = Volume
OEM = OEM
D4NG3R schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:15:

Daarnaast verloopt de ondersteuning van WinXP in 2014. Dus WinXP zou ik sowieso al niet meer aanbieden.
Why? Sommige mensen vinden Windows XP fijn werken, bovendien maakt het je computer lekker snel. En dat kan nog twee jaar. Zolang de users maar weten dat het over 2 jaar echt afgelopen is.

[ Voor 82% gewijzigd door Trommelrem op 12-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:28
XP is nieuw nergens meer te krijgen. Eventueel zou je op marktplaats/ebay kunnen kijken, maar de kans is dan natuurlijk wel aanwezig dat de code illegaal is.

Wat je wel kan doen, die code op de kast is volgens mij een OEM code, dus als je een XP OEM versie download, zou je die daarmee kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
D4NG3R schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:15:
Officieel -> Niet meer.

Dat dacht ik dus ook al. Dus echt een nieuwe PC/laptop adviseren als herinstallatie nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die mensen een legit XP stickertje op de kast hebben zitten, kan je de installatie naar die key aanpassen; http://windows.microsoft..../help/genuine/product-key

Installatie van een OEM of Retail CD boeit dan niet, wel of het Home of Professional is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, ik kan hier nu wel adviseren om er een toegankelijke Linux distro op te zetten, maar ik gok dat dat geen goedkeuring van de betreffende eigenaren zal kunnen wegdragen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
MaximusTG schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:17:
Ja, ik kan hier nu wel adviseren om er een toegankelijke Linux distro op te zetten, maar ik gok dat dat geen goedkeuring van de betreffende eigenaren zal kunnen wegdragen.
Die gaan daar inderdaad niet blij mee zijn ;)
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:16:
Als die mensen een legit XP stickertje op de kast hebben zitten, kan je de installatie naar die key aanpassen; http://windows.microsoft..../help/genuine/product-key

Installatie van een OEM of Retail CD boeit dan niet, wel of het Home of Professional is.
Ah, als ik het zo lees gaat dat werken. Moet dan wel even een XP-home CD'tje maken (heb alleen professional), maar dat is het probleem niet.

Iedereen bedankt!

[ Voor 45% gewijzigd door DiedB op 12-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Tja, gewoon een geslipstreamde SP3 versie downloaden die je met de OEM keys kan installeren. In principe is het eindresultaat niet verkeerd, of hetgeen ertussen in officieel mag.. Goed dichttimmeren en ze kunnen weer even door. Totdat ze echt moeten overstappen op Windows 7/8 (dat zal dan helemaal niks worden).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:28
Voor een tot Mei 2011 geupdate versie, zie hier bv (al zijn die vast ook nog wel op andere plekken te vinden) *knip* Dat lijkt mij dan weer absoluut onnodig

Gewoon de code van de kast gebruiken bij het installeren, en je bent volkomen legaal bezig en die mensen zijn weer blij met een versie installatie.

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 12-03-2012 23:17 . Reden: Warez linkje weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Download ergens een OEM cd en gebruik deze: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx gebruikte ik ook bij klanten die bijv. oem windows 7 licentie op de kast hebben, maar toch nog xp wilt draaien (ivm standarisatie)

En ja dat mag doormiddel van het downgrade path...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@ Oid Bovenstaande kan, maar dan moet de TS starter beschikken over een legale Windows 7 Ultimate of Professional licentie.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:16:

Met ^
Het "product update tool" heb ik al tientallen keren gebruikt en heeft altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:53:
@ Oid Bovenstaande kan, maar dan moet de TS starter beschikken over een legale Windows 7 Ultimate of Professional licentie.
Waar staat dat dan? Misschien lees ik er overheen. Zo en zo is het artikel van 2005 en windows 7 (pre beta) bestaat pas sinds 2007 Wikipedia: Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:20
Je kan die key gebruiken maar dan moet je activeren via de phone en een keuze menu doorlopen en aangeven dat je deze key maar 1x in gebruik heb en klaar ben je.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Hier staat het. Op de pc moet een vooraf geinstalleerde Windows 7 professional en dan mag je downgraden.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Als je wilt downgrade, ja dat klopt. maar daar vraagt TS niet naar, het was een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21

D4NG3R

kiwi

:)

Trommelrem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:15:
Why? Sommige mensen vinden Windows XP fijn werken, bovendien maakt het je computer lekker snel. En dat kan nog twee jaar. Zolang de users maar weten dat het over 2 jaar echt afgelopen is.
Het OS is meer als 10 jaar oud en zwaar outdated. Het moge dan wel snel zijn maar het word steeds minder en minder ondersteund. Je kan mensen met zulke outdated hardware beter een linux release geven (Ubuntu of Mint bijvoorbeeld).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Windows XP is sinds 2009/2010 niet meer te krijgen (zelfs eerder)
Je kan beter Windows 7 installeren en uitleggen hoe het werkt.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:41:
Windows XP is sinds 2009/2010 niet meer te krijgen (zelfs eerder)
Je kan beter Windows 7 installeren en uitleggen hoe het werkt.
Windows 7 installeren is meestal geen optie. Zijn vaak PC's met 512MB - 1GB DDR RAM waar Windows 7 niet stabiel op gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DiedB schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:51:
[...]

Windows 7 installeren is meestal geen optie. Zijn vaak PC's met 512MB - 1GB DDR RAM waar Windows 7 niet stabiel op gaat draaien.
Onzin. W7 draait prima op een PIII met 1GB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Ook al is het onzin, waar moeten die mensen opeens hun licentie vandaan halen? Lijkt me dikke de-investering.

Iedereen kan wel roepen Windows 7 blabla, maar XP werkt voor die doelgroep nog prima, willen ze een nieuwe pc dan is het logisch dat het automatisch Windows 7 word. Tot die tijd lekker doen wat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kunnen die mensen beter een nieuwe PC kopen met W7 OEM licentie.

Als ik mijn klanten zou behandelen zoals Nvidia_intel voorstelt, zou ik ze vrij snel kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al is het oud, met Windows XP is niets mis...
Het enige relevante nadeel is het ontbreken van trim support, waardoor het niet optimaal is i.c.m. ssd's...
Kan iemand van de Windows7 roepers mij met argumenten uitleggen, waarom XP werkelijk af te raden is?... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dit is een tabel van microsoft
Vanaf 8 april 2014 valt officeel de ondersteuning weg. Dit betekend dat je geen belangerijke update's krijgt, en je pc kwetsbaarder word voor aanvallen. Ook word vanaf die datum geen drivers uitgegeven van alle nieuwe hardware. Vanaf Geforce 7000 ondersteunde nvida ook geen Win 98 meer. (gelanceerd in 2005)
Misschien dat andere hardware fabrikanten nog wel drivers schrijven voor Win xp ergens in 2017. Maar veel zullen het niet meer zijn. (Bron: PCM 2009)
In 2014 en 2015 zullen fabrikanten nog gerust komen met drivers update, maar microsoft zelf, zal geen nieuwe (standaard windows XP) drivers uitbrengen. Dus je zult ze moeten verkrijgen via de website van de fabrikant (maar dat is logisch) En ik denk dat in 2020, Windows XP gewoon in museum zal staan.
DiedB schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:51:
[...]

Windows 7 zal gerust wel draaien, alleen ik denk dat je veel geduld moet hebben :P
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:05:
Dan kunnen die mensen beter een nieuwe PC kopen met W7 OEM licentie.

Als ik mijn klanten zou behandelen zoals Nvidia_intel voorstelt, zou ik ze vrij snel kwijtraken.
Nou ik zou mijn klanten nooit zo behandelen, misschien had ik anders moet schrijven. Ik zou adviseren om Windows 7 te installeren. En om die mensen er kennis mee te laten maken, zou ik een pc hebben staan waar ze het kunnen testen

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Nvidia_intel: het probleem is dat die mensen gewend zijn aan hun oude computer en dat die blijkbaar voldoet met windows XP. Waarom zou je ze op kosten jagen door Windows 7 en/of een nieuw systeem te laten kopen? Als ze hun huidige computer veel te traag vinden of hardware willen gebruiken die geen drivers meer heeft voor XP is een upgrade misschien de moeite waard, maar als de computer een beetje is dichtgeslibt door jaren gebruik is een herinstall misschien makkelijker. Zeker als mensen nooit nieuwe hardware kopen is het driver-argument ook niet echt van toepassing. Veel mensen hebben zoiets van "if it ain't broke, don't fix it". Zulke mensen kunnen nog prima een paar jaar met XP verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 15:42

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wij van Wc eend .. ik hecht er geen waarde aan. Kun je, je ding er mee doen? En weet je het te vinden? Ja? Klaar toch .. :z
Vanaf 8 april 2014 valt officeel de ondersteuning weg. Dit betekend dat je geen belangerijke update's krijgt, en je pc kwetsbaarder word voor aanvallen. Ook word vanaf die datum geen drivers uitgegeven van alle nieuwe hardware. Vanaf Geforce 7000 ondersteunde nvida ook geen Win 98 meer. (gelanceerd in 2005)
Misschien dat andere hardware fabrikanten nog wel drivers schrijven voor Win xp ergens in 2017. Maar veel zullen het niet meer zijn. (Bron: PCM 2009)
In 2014 en 2015 zullen fabrikanten nog gerust komen met drivers update, maar microsoft zelf, zal geen nieuwe (standaard windows XP) drivers uitbrengen.

[...]

Nou ik zou mijn klanten nooit zo behandelen, misschien had ik anders moet schrijven. Ik zou adviseren om Windows 7 te installeren. En om die mensen er kennis mee te laten maken, zou ik een pc hebben staan waar ze het kunnen testen
Weet je, ik herken dit wel. Mijn vader is ook een goed voorbeeld denk ik. Werkt al jaren met Windows XP en vroeger toen we nog onder één dak woonden kon ik hem nog wel dingen bijbrengen maar dat is er nu niet meer bij en zijn kennisniveau loopt terug (want wordt niet bijgehouden). Voor _zijn_ werkzaamheden kan ie prima met Windows Xp overweg. Wat toen draaide, draait nu en morgen en volgend jaar ook nog wel. Al zal hij in 2015 nog met Office 2003 werken ..

De ondersteuning in de vorm van security updates is wel een punt waardoor je op een gegeven moment eigenlijk wel over moet, maar hoe snel dit in de praktijk wordt afgedwongen door het oplopen van virussen e.d. moeten we maar afwachten. Voor hetzelfde loopt het niet zo'n vaart, zolang je maar een goede virusscanner en anti-malware programma gebruikt.

Op den duur zal de gebruiker toch wel tegen meer en meer problemen gaan aanlopen en dan komt die er zelf wel mee. Deze mensen moeten er ook zelf klaar voor zijn, die moet je vooral niets opdringen .. je kunt hooguit adviseren (en een test-pc neerzetten is wel een aardig gebaar).

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je moet ze dan ook niet Windows 7 laten kopen, je moet ze uitleggen waar ze aan toe zijn als je Windows XP er weer op zou zetten.
Leg uit dat er op een gegeven moment geen updates meer komen, en dat dan het risico op virussen etc. steeds groter wordt. Dat duurt dan nog wel even, dus ze kunnen er zelf voor kiezen om nog te wachten of niet.
Daarnaast neem ik aan dat ze wel wat moeten betalen voor backup + reinstall + restore gegevens? Leg uit wat de meerkosten zijn om de pc van Windows 7 te voorzien, als de hardware dat toestaat tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Zo, dit topic gaat lekker. In ieder geval bedankt voor alle antwoorden!

Windows 7 installeren kan soms als de PC het toe laat, maar kost extra geld voor de klant, terwijl het voor klanten als een soort downgrade voelt omdat ze eindelijk snappen hoe XP werkt (oude mensen...)

Als ik het zo zie maakt het dus niet uit wat voor CD ik gebruik (retail of OEM), als de versie maar gelijk is aan die van de key op de kast, ook al is de key bijvoorbeeld alleen bruikbaar met de DELL-cd (volgens de sticker). Vervolgens kan ik installeren met mijn key en met http://windows.microsoft..../help/genuine/product-key de key updaten naar de key op de kast?
MaximusTG schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:02:
Je moet ze dan ook niet Windows 7 laten kopen, je moet ze uitleggen waar ze aan toe zijn als je Windows XP er weer op zou zetten.
Leg uit dat er op een gegeven moment geen updates meer komen, en dat dan het risico op virussen etc. steeds groter wordt. Dat duurt dan nog wel even, dus ze kunnen er zelf voor kiezen om nog te wachten of niet.
Daarnaast neem ik aan dat ze wel wat moeten betalen voor backup + reinstall + restore gegevens? Leg uit wat de meerkosten zijn om de pc van Windows 7 te voorzien, als de hardware dat toestaat tenminste.
Ik heb klanten al vaker uitgelegd dat XP outdated is en dat de support over 700 en nog wat dagen afloopt, maar die blijven toch nog steeds liever op XP. Windows 7 kost al gauw 80 euro, en ik zelf vraag ook nog niet zo veel geld (ben 15, en ben er ook maar net mee begonnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
DiedB schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:22:
...

Ik heb klanten al vaker uitgelegd dat XP outdated is en dat de support over 700 en nog wat dagen afloopt, maar die blijven toch nog steeds liever op XP. Windows 7 kost al gauw 80 euro, en ik zelf vraag ook nog niet zo veel geld (ben 15, en ben er ook maar net mee begonnen).
Ik dacht al dat het zo'n situatie was; die mensen willen gewoon goedkoop weer terug naar de uitgangssituatie minus malware, spyware, virussen en toolbars.
Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen de waarde en kosten van onderhoud bij computers leren kennen. Bedoel, voor het onderhoud van een auto betaal je ook flink wat arbeidskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
MaximusTG schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:26:
[...]

Ik dacht al dat het zo'n situatie was; die mensen willen gewoon goedkoop weer terug naar de uitgangssituatie minus malware, spyware, virussen en toolbars.
Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen de waarde en kosten van onderhoud bij computers leren kennen. Bedoel, voor het onderhoud van een auto betaal je ook flink wat arbeidskosten.
Wat je bedoelt is dus dat ik zelf meer geld moet gaan vragen? ;) Ik ben ook nog een beetje aan het afwegen wat de prijs is die ik vraag (voorlopig 5 euro per uur), maar ik kan mezelf natuurlijk ook geen professional noemen, en ik leer soms ook weer bij van bepaalde computerproblemen.

Nog een voorbeeld van het feit dat mensen graag XP willen: Ik heb pas een custom PC gebouwd voor een klant, en hoewel ik aanraadde om voor SSD + Windows 7 te gaan (kostte niet heel veel meer), kozen ze ondanks dat ik het afraadde voor XP + HDD. Blijft natuurlijk een lekker snelle computer voor internetten, maar Win7 + SSD geeft er een flinke snelheidsboost aan en dan zou de PC gelijk klaar zijn voor de komende 5 jaar. Heb toch echt heel duidelijk uigelegd dat Win7 + SSD een veel betere keuze is, maar nee, ze wouden echt XP. Zit je gelijk weer vast aan een normale harde schijf 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door DiedB op 14-03-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedB schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:35:
[...]

Nog een voorbeeld van het feit dat mensen graag XP willen: Ik heb pas een custom PC gebouwd voor een klant, en hoewel ik aanraadde om voor SSD + Windows 7 te gaan (kostte niet heel veel meer), kozen ze ondanks dat ik het afraadde voor XP + HDD. Blijft natuurlijk een lekker snelle computer voor internetten, maar Win7 + SSD geeft er een flinke snelheidsboost aan en dan zou de PC gelijk klaar zijn voor de komende 5 jaar. Heb toch echt heel duidelijk uigelegd dat Win7 + SSD een veel betere keuze is, maar nee, ze wouden echt XP. Zit je gelijk weer vast aan een normale harde schijf 8)7
Het is onzin om te zeggen dat xp niet goed van ssd draait , je mist trim en de aligning van xp is niet goed . Voor de rest is het niet veel verschillend als 7 :)
Was eigenlijk in de gedachte dat als je een niet legetiem windows xp hebt er nog een licentie voor kan krijgen . Dan wordt die versie legaal gemaakt door microsoft , of kan dat nu niet meer }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

gwystyl schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:59:
@Nvidia_intel: het probleem is dat die mensen gewend zijn aan hun oude computer en dat die blijkbaar voldoet met windows XP. Waarom zou je ze op kosten jagen door Windows 7 en/of een nieuw systeem te laten kopen? Als ze hun huidige computer veel te traag vinden of hardware willen gebruiken die geen drivers meer heeft voor XP is een upgrade misschien de moeite waard, maar als de computer een beetje is dichtgeslibt door jaren gebruik is een herinstall misschien makkelijker. Zeker als mensen nooit nieuwe hardware kopen is het driver-argument ook niet echt van toepassing. Veel mensen hebben zoiets van "if it ain't broke, don't fix it". Zulke mensen kunnen nog prima een paar jaar met XP verder.
Zolang de pc maar goed blijft lopen en die mensen er tevreden er mee zijn dan is dat toch goed???
@ing._Buttje
Ik zeg toch niet dat het zo is, dit is een tabel die Microsoft heeft gemaakt. Als je het weet te vinden, en het werkt prima, dan is het toch goed!!!

Maar om de vraag van ts te beantwoorden: Nee officeel is XP niet meer te krijgen. Het enige om hem nog te krijgen is hem te downloaden O-) :X (let op ik zet niet aan tot een daadt, maar ik zeg waar hij nog te krijgen is.)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien ietwat offtopic, maar wat als de ondersteuning van MS voorbij is, blijven de al uitgebrachte updates wel beschikbaar via MSU?
Nivida_intel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:12:
Maar om de vraag van ts te beantwoorden: Nee officeel is XP niet meer te krijgen. Het enige om hem nog te krijgen is hem te downloaden O-) :X (let op ik zet niet aan tot een daadt, maar ik zeg waar hij nog te krijgen is.)
Misschien dat een computer-winkel er nog een heeft liggen waar je een kopietje van mag maken? Dan weet je iig zeker dat je een originele hebt, bij download is het maar de vraag wat voor zooi er allemaal bij in zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 14-03-2012 10:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@Raven ik denk het wel. Van die update's

[ Voor 26% gewijzigd door J.S. Bach op 14-03-2012 10:47 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 15:42

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Lijkt mij ook.

Er komen alleen geen nieuwe meer bij, dus iedere dag meer is achteruitgang qua veiligheid.
Nivida_intel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:12:
[...]

@ing._Buttje
Ik zeg toch niet dat het zo is, dit is een tabel die Microsoft heeft gemaakt. Als je het weet te vinden, en het werkt prima, dan is het toch goed!!!
ik gaf alleen mijn mening over die tabel :)

.. ik vind het geen toegevoegde waarde voor bepaalde(oudere) mensen. Als ze jarenlang gewend zijn aan 3 klikken op bepaalde plekken is 1 klik op een nieuwe plek raar en vervelend. Kan de rest van de wereld het een verbetering vinden .. voor die mensen is het gewoon naar.

Mijn schoonvader raakt regelrecht in paniek als er een snelkoppeling mist. Je ziet het zweet hem letterlijk uitbreken en loopt rood aan. Zulke mensen moet je niet teveel met wat nieuws aankomen, zeker niet alles in 1 keer en met de stap naar Windows 7 ziet direct álles er anders uit. Dat is teveel van het goeie...

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Raven schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:44:
Misschien ietwat offtopic, maar wat als de ondersteuning van MS voorbij is, blijven de al uitgebrachte updates wel beschikbaar via MSU?
Ik vraag me af hoe lang de activatieserver actief blijft.

Windowsupdates voor Windows 2000 zijn overigens nog wel beschikbaar via WSUS, maar ook via Windowsupdate met IE6. Met Windows NT is de Windowsupdate site overigens ook te benaderen, als je IE6 maar installeert.

Uiteindelijk is het afgelopen met de mogelijkheid om een nieuwe install te doen, omdat idd de windowsupdate site uiteindelijk niet meer zal functioneren. Ik ben een tijdje geleden begonnen aan een project om WIM files te maken van diverse Windows 2003, XP en 2000 versies met alle patches geinstalleerd. Er zullen altijd industriele of zeer specifieke toepassingen zijn die een oud OS nodig hebben, dan heb ik graag een OS beschikbaar met de laatste patches die toch via WDS of vanaf DVD uit te rollen is. Mits je security in orde is, kun je prima een oud OS draaien in bijvoorbeeld ESX. Ik heb onlangs nog een NT4 Server uitgerold voor een oude applicatie en ik ben nu nog bezig met het uitrollen van een Windows 2003 server.

[ Voor 41% gewijzigd door Trommelrem op 14-03-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ze de activatieserver offline halen gaat XP waarschijnlijk nog meer illegaal gebruikt worden :P
Nou ja illegaal, als je kan bewijzen dat je de licentie hebt zal er niks aan de hand zijn denk ik.

Daarom slipstream ik telkens een updatepack in de XP installatieschijf, zolang er nog iemand is die er een maakt dan... Mochten de updates toch offline gehaald worden, dan zitten ze iig in de installatieschijf verwerkt.
Vraag me af hoe het met de beschikbaarheid van de updates voor W98 zit :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Raven schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:23:
Daarom slipstream ik telkens een updatepack in de XP installatieschijf, zolang er nog iemand is die er een maakt dan... Mochten de updates toch offline gehaald worden, dan zitten ze iig in de installatieschijf verwerkt.
Vraag me af hoe het met de beschikbaarheid van de updates voor W98 zit :P
Windows 98 kon vorig jaar nog gewoon op de windowsupdate website komen. Daarna niet meer getest, maar ik vermoed dat het gewoon nog kan.

Slipstreamen is niet verstandig. Inmiddels hebben we geleerd van Vista dat het slipstreamen van een service pack het volgende servicepack blokkeert. Waarschijnlijk daarom kan in Windows 7 met DISM geen servicepack worden toegevoegd maar kun je alleen losse updates toevoegen. Niet dat er voor XP nog servicepacks uit komen, maar ik wil images hebben die niet afwijken van de Microsoft standaarden, zodat fabrikanten van derdepartijsoftware nooit kunnen zeggen "dan had je Windows zo moeten installeren." Daarom maak ik WIM bestandjes met daarin Sysprep enabled Windows XP/2003tjes die op de normale manier zijn geupdatetet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee :)

Niet? Ik heb nog nooit problemen gehad bij XP, foutjes in het post SP3 updatepack niet meegerekend. Ik heb mijn installatieschijf door de installer van SP2 (en later SP3) laten bijwerken door de /integrate optie te gebruiken, die is er niet voor niets ;) om daarna een post SP2 (later post SP3) updatepack van het RyanVM forum met de rest van de updates te gebruiken.

De installatieschijven van Vista en 7 zitten echter anders in elkaar, dus misschien dat het daar door komt dat het daar mis gaat?
Daarom maak ik WIM bestandjes met daarin Sysprep enabled Windows XP/2003tjes die op de normale manier zijn geupdatetet.
http://www.helidon.net/bl...eate-deployment-wim-image ? Werkt zoiets ook als je met totaal verschillende hardware zit?
edit:
The main disadvantage is that the reference computer and the target computers must have compatible Hardware Abstraction Layers (HALs) and identical Advanced Configuration and Power Interface (ACPI).
Hmm, niet dus, althans zo lees ik het.

[ Voor 63% gewijzigd door Raven op 14-03-2012 14:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Ik snap het probleem nooit, windows 7 in klassieke weergave zetten en er is bijna geen verschil meer met het uiterlijk van XP (Maar je hebt wel langer ondersteuning). En waarom moeten computers altijd hetzelfde blijven terwijl alles er omheen wel mag veranderen. OV kaart, nieuwe pinnen etc... daar hoor ik nooit mensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:17:
Windows 98 kon vorig jaar nog gewoon op de windowsupdate website komen. Daarna niet meer getest, maar ik vermoed dat het gewoon nog kan.
Helaas... Eind augustus vorig jaar heeft microsoft de stekker eruit getrokken. Als je dat extrapoleert naar XP, zou je dus tot 2020 bij de updates kunnen komen.
revertive schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:33:
En waarom moeten computers altijd hetzelfde blijven terwijl alles er omheen wel mag veranderen. OV kaart, nieuwe pinnen etc... daar hoor ik nooit mensen over.
Misschien beweeg je je in de verkeerde kringen. Over pinnen heb ik ook niemand gehoord, maar de OV kaart moet het toch flink ontgelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:17:
Slipstreamen is niet verstandig. Inmiddels hebben we geleerd van Vista dat het slipstreamen van een service pack het volgende servicepack blokkeert.
Bij Windows 2000, XP en 2003 kun je Service Packs probleemloos integreren hoor. Sterker nog, het is een supported en documented feature. Vista en Win7 gebruiken een heel andere manier installeren, dus dat is niet één op één te vergelijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
warp schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:46:
[...]

Bij Windows 2000, XP en 2003 kun je Service Packs probleemloos integreren hoor. Sterker nog, het is een supported en documented feature. Vista en Win7 gebruiken een heel andere manier installeren, dus dat is niet één op één te vergelijken. :)
Toen inderdaad wel. Maar updates kon je niet op de legacy manier integreren. Nu is het andersom. Losse updates kun je integreren, servicepacks niet. Daarvoor moet je het image openbreken en na updaten opnieuw sealen. Kost je een sysprep timer. Die timer is te resetten. Ergens op internet staat ook hoe.
Raven schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:21:
http://www.helidon.net/bl...eate-deployment-wim-image ? Werkt zoiets ook als je met totaal verschillende hardware zit?

Hmm, niet dus, althans zo lees ik het.
Werkt wel dus. De verschillen tussen de HAL's begrijp ik nog niet volledig, maargoed, Windows XP ondersteunt de volgende HAL's: ISA, MPS, ACPI en AACPI

Een Windows XP systeem met ISA of MPS zul je niet tegenkomen, tenzij je in de BIOS ACPI uitzet. Een native ISA of MPS systeem is volgens mij ook nooit gebouwd in de Windows XP tijd, daar sinds 1999 alles ACPI is en Windows XP pas in 2001 op de markt kwam. Misschien dat je nog een Windows 2000 machine met ISA of MPS tegen zult komen, maar na een BIOS update zijn die ook allemaal ACPI. Een ISA of MPS image bouwen moet je dus achterwege laten, dat is volledig nutteloos.

Een AACPI image is achteraf om te bouwen naar ACPI image. Achteraf is ook niet meer te herleiden of het image ooit ACPI of AACPI was.

Vista heeft eindelijk die MPS en ISA eruit gegooid. Microsoft heeft het briljant verwoord: "Windows is vanaf nu HAL onafhankelijk." Yeah right, ze hebben gewoon ISA en MPS eruit gegooid waardoor alleen ACPI en AACPI overbleven en dat verwerkt in de systeemeisen. Ze hadden ACPI er ook uit moeten gooien, want wie wil Vista in vredesnaam installeren op een P3?

Anyway, in de basis geldt: Een ACPI machine kan een ACPI image booten. Een AACPI machine kan een ACPI en een AACPI image booten. Mits ook de mass storage drivers worden geladen tijdens boot. Maar zowel de HAL als de mass storage drivers kun je achteraf nog in een Windows XP image bouwen. In Windows 7 gaat dat makkelijk met DISM, in Windows XP zul je alles met regedit moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, dus als ik die link volg zou het goed moeten gaan? Dan moet het wel zonder (niet standaard in Windows aanwezige) drivers gebeuren denk ik om conflicten te voorkomen ivm andere hardware.
Vraag me trouwens af hoe snel zoiets gedeployed wordt, gaat dat sneller tov de gewone traditionele installatie?
Trommelrem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:04:
[...]

Toen inderdaad wel. Maar updates kon je niet op de legacy manier integreren. Nu is het andersom. Losse updates kun je integreren, servicepacks niet. Daarvoor moet je het image openbreken en na updaten opnieuw sealen. Kost je een sysprep timer. Die timer is te resetten. Ergens op internet staat ook hoe.
Nee, dat van de losse updates weet ik, maar daar komt het custommade updatepack bij kijken. Werkt op zich wel goed, al sluipt er heel soms een foutje in. Maar daarvoor test ik in VM's.

Hoe kun je losse updates itt SP's nu wel integreren dan? Bij zowel SP's als losse updates moet je toch de installatie image van Vista/7 uitpakken om de inhoud aan te kunnen passen? Of is dat bij losse updates niet nodig?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Raven schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:22:
Hmm, dus als ik die link volg zou het goed moeten gaan? Dan moet het wel zonder (niet standaard in Windows aanwezige) drivers gebeuren denk ik om conflicten te voorkomen ivm andere hardware.
Vraag me trouwens af hoe snel zoiets gedeployed wordt, gaat dat sneller tov de gewone traditionele installatie?
Veel sneller, omdat veel registraties niet plaats hoeven te vinden. De textmode setup doet niets meer dan kritieke bestanden kopieren, een register opbouwen aan de hand van hivedef.ini, hivesft.ini, etc., gedetecteerde mass storage drivers toevoegen en de juiste HAL toevoegen. Zodra Windows voor het eerst in de grafische mode wordt gestart dan is het eerste commando "setup -newsetup." Newsetup zorgt ervoor dat alle classes worden opgebouwd en alle registraties plaatsvinden. Wanneer je sysprep uitvoert dan wordt opnieuw die setup.exe uitgevoerd, maar dan met de optie "setup -newsetup -mini"

Windows 7 vanaf begin af aan al een sysprep image. De textmode setup zullen ze bij MS wel hebben, wij hebben hem niet. Daardoor kunnen we wel de restanten van de vorige machine zien. Windows 7 Ultimate 32-bit is opgebouwd en gesysprepped op een machine met een Intel(R) Xeon(R) CPU X3220 geklokt op 2,4 GHz en een 250 GB Western Digital harddisk. Wel zonde dat ze de sporen van vorige systemen nooit hebben gewist.
Nee, dat van de losse updates weet ik, maar daar komt het custommade updatepack bij kijken. Werkt op zich wel goed, al sluipt er heel soms een foutje in. Maar daarvoor test ik in VM's.

Hoe kun je losse updates itt SP's nu wel integreren dan? Bij zowel SP's als losse updates moet je toch de installatie image van Vista/7 uitpakken om de inhoud aan te kunnen passen? Of is dat bij losse updates niet nodig?
Losse updates kun je gewoon integreren met dism. Daarvoor hoef je niet eerst het image te deployen, wel moet je het image mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
ing._Buttje schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:01:
[...]

Werkt al jaren met Windows XP en vroeger toen we nog onder één dak woonden kon ik hem nog wel dingen bijbrengen maar dat is er nu niet meer bij en zijn kennisniveau loopt terug (want wordt niet bijgehouden). Voor _zijn_ werkzaamheden kan ie prima met Windows Xp overweg. Wat toen draaide, draait nu en morgen en volgend jaar ook nog wel. Al zal hij in 2015 nog met Office 2003 werken ..
Ik zou niet weten wat er mis is met XP en Office 2003, Ja het is oud, Dus...?, Het werkt en daar gaat het om.
Veel mensen die dit juist afraden/afzeiken kunnen vaak niet met goede argumenten komen waarom Windows 7 en Office 2010 nou veel beter zijn.
Niet alles wat nieuw is, is automatisch beter.

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 25-03-2012 20:59 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de mensen die niet snappen waarom dat je nu in vredesnaam Windows XP wilt installeren terwijl Windows 7 toch zoveel moderner en beter is, geen ervaring hebben met het leveren van PC support bij mensen die al op leeftijd zijn.

70+'ers zijn doorgaans niet opgegroeid met PC's, en voor hun is dit vaak ook een onbegrijpelijk apparaat. Zelfs (in de ogen van een IT professional) onbenullige wijzigingen kunnen bij deze mensen al tot een lichte paniekaanval leiden. M.a.w. elke verandering is al snel een verslechtering voor deze mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
crack_en_hack schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:58:
[...]

Ik zou niet weten wat er mis is met XP en Office 2003, Ja het is oud, Dus...?, Het werkt en daar gaat het om.
Veel mensen die dit juist afraden/afzeiken kunnen vaak niet met goede argumenten komen waarom Windows 7 en Office 2010 nou veel beter zijn.
Omdat WDS vele malen beter werkt dan RIS en omdat WIM veel beter werkt dan FLAT. Voor de systeembeheerder is alles aan Windows 7 beter dan XP.
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:22:
70+'ers zijn doorgaans niet opgegroeid met PC's, en voor hun is dit vaak ook een onbegrijpelijk apparaat. Zelfs (in de ogen van een IT professional) onbenullige wijzigingen kunnen bij deze mensen al tot een lichte paniekaanval leiden. M.a.w. elke verandering is al snel een verslechtering voor deze mensen.
Voor de user is Windows steeds ingewikkelder geworden, terwijl het voor systeembeheerders steeds makkelijker wordt. Gelukkig is er Classic Shell voor Windows 7 en gelukkig kun je de Libraries uitschakelen.

Windows XP was mijns inziens het laatste OS waar het gebruiksgemak voor de systeembeheerder en voor de user goed in evenwicht was. Sindsdien is Microsoft steeds meer aan systeembeheerders gaan denken en niet aan de users. Zo krijgen ze wel de zakelijke markt volledig achter zich, waar andere platformen juist geen grote voet aan de grond krijgen.
Pagina: 1