Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 21:59
Goedenavond Tweakers,

Ik werd vandaag door een huisgenote van me benaderd om haar slangen eens op de foto te zetten.
Nou wilde ik dit als enthousiaste amateurfotograaf natuurlijk wel doen, alleen had het nog nooit gedaan.
Heb dus mijn camera (Canon 550D) en geprobeerd om met de kit-lens wat te schieten.
Nou krijg ik wel mooi scherpe gedeeltes van de kopjes van de slangen op de foto maar de focus is heel raar over de foto's verspreid steeds. Natuurlijk zijn deze beestjes lastig te fotograferen voor een eerste keer maar wil haar wel proberen een mooi resultaat te leveren.
Heeft iemand misschien tips om slangen te fotograferen met mijn opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Kan je eens wat voorbeelden posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Radiant schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:04:
Kan je eens wat voorbeelden posten?
Bij deze 100% zeker op het hoofdje van de slang gefocust
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7202/6977258979_f03354af80_z.jpg
IMG_5144 by Stef Venner, on Flickr

Deze ziet er iets beter uit.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7040/6831137662_08d47bbfb7_z.jpg
IMG_5147 by Stef Venner, on Flickr

[ Voor 120% gewijzigd door Lucky0wn op 12-03-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
sorry dubbelpost

[ Voor 89% gewijzigd door Lucky0wn op 12-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:22

Silasje

www.Entjes.eu

Zet je camera op handmatig:

Gebruik een klein diafragma en een langere sluitertijd...

Denk er wel aan dat je het onderwerp goed stil houd, maak de foto het liefst vanaf een statief.

Wat je ook kan doen, is een kortere sluitertijd, klein diafragma, en met flits werken.

Mijn moeder had nog een tip, leg de slang in de vriezer, gaat die mooi stil liggen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Silasje op 12-03-2012 22:23 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:45
Ik als amateur amateurfotograaf (heb niet eens een spiegelreflex) zou denken dat je moet proberen om je diafragma juist heel klein te maken, en dan krijg je een grote scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Beide foto's zijn met flits genomen, en statief werkt met deze beestjes niet echt, ze kunnen nog geen seconde stil zitten, heb met statief geprobeerd maar dan bewegen ze weer zo snel weg dat de focus achter het hoofdje verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Een slang is ook een lastig onderwerp om te fotograferen..

Als de beesten niet stil kunnen liggen, moet je een korte sluitertijd hanteren, anders krijg je bewegingsonscherpte.
Wat Jopie al zegt, door het diafragma zo klein mogelijk te maken, krijg je meer scherpte diepte. Maar dat gaat ten koste van het licht.
Eerlijk gezegt zou ik het voor nu dan even opgeven. Volgensmij moeten die beesten ook wel rusten.. fotografeer ze dan..

Edit:
Ik heb zelf ook een 550D, ik weet niet of de flitsintensiteit zich automatisch aanpast, probeer eens een foto te maken op bv. 160/1 en F22 o.i.d. met flits, misschien dat de flits het lichttekort verder kan overbruggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Silasje op 12-03-2012 22:30 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Probleem is dat die beestjes in kunstmatig licht leven en vandaar, als het licht uit is gaan rusten, dus moet ik een hoge sluitertijd gaan gebruiken want zo gauw ik flits schieten ze meteen weer weg, en ze zitten als ze rusten in de meest onbereikbare en donkere plekken van hun terrarium, vandaar dat ik de vraag ook hier stel aangezien dit de eerste keer is dat ik dieren fotografeer vandaar de zeer slechte foto's.
Reden dat ik juist nu wil fotograferen is omdat ze aan het vervellen zijn en een hele mooie doffe kleur hebben.

Voorbeeld met duidelijke flits, deze foto's in dit topic zijn ongeveer mijn beste onbewerkte foto's
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7198/6831181226_24800d9101_z.jpg
IMG_5151 by Stef Venner, on Flickr

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky0wn op 12-03-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
Ik vind de foto's op zich helemaal niet onaardig, alleen de scherptediepte is wat klein (wat ik helemaal niet erg vind) :)

Als je dat niet wilt is de oplossing je diafragma aanpassen, zoals hierboven al gezegd.

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Ik ga er eens mee aan de slag, ze hangen nu toch om m'n nek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Inderdaad, de foto, die je als laatste gepost hebt, is gemaakt met een diafragma van 5. Zet het diafragma eens een stuk hoger (verder dezelfde settings, met flits). Kijk eens wat dan het resultaat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
Lucky0wn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:05:
[...]

Bij deze 100% zeker op het hoofdje van de slang gefocust
[afbeelding]
IMG_5144 by Stef Venner, on Flickr
En de focus zit toch ook prima op het hoofdje? Alleen is de DoF nogal kort, maar dat is een ander verhaal ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Hahn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:49:
[...]
En de focus zit toch ook prima op het hoofdje? Alleen is de DoF nogal kort, maar dat is een ander verhaal ;)
Heb meer het gevoel dat de focus wat naar links verschoven is,op helft van het hoofdje
Zal dan wel aan mij liggen!

[ Voor 4% gewijzigd door Lucky0wn op 12-03-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 19:04
Het puntje van z'n kop is scherp en het oranje geval in de foto (geen idee wat het is :+) staat even ver van je lens/camera af, waardoor dat ook scherp is geworden. Aangezien het puntje/de bek precies in het midden van de foto zit, zal je daar wel op scherpgesteld hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 12-03-2012 23:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Hahn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:59:
Het puntje van z'n kop is scherp en het oranje geval in de foto (geen idee wat het is :+) staat even ver van je lens/camera af, waardoor dat ook scherp is geworden. Aangezien het puntje/de bek precies in het midden van de foto zit, zal je daar wel op scherpgesteld hebben.
Jammer genoeg kreeg ik de slang er niet anders dan dit. De lens zat al bijna tegen z'n kopje geduwd :+
Ga zodadelijk nog eens proberen om met een hoger diafragma te fotograferen, ze moeten even rusten IVM stress.

Dat is het holletje waar de slang in gaat liggen om te rusten/slapen.

[ Voor 23% gewijzigd door Lucky0wn op 12-03-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 20:13
Ik vind de foto's heel aardig! Ik heb zelf sinds kort een 600D en worstel ook regelmatig met de kitlens, wat dingen waar ik op zou letten als ik jou was,

- je schiet uit de hand, denk er dan aan om de stabilisatie (IS) aan te zetten (kitlens van de 550D is dezelfde als van de 600D volgens mij?), scheelt toch weer wat foto's die bewogen zijn doordat je zelf beweegt :)
- overweeg eens om te letten op de regel van derden, ik zie bij beide foto's de kop van de slang (die je in focus wil hebben toch?) in het midden, bij je eerste foto is dat oranje deel ook in focus, en voelt het voor mij nogal onrustig waar ik naar moet kijken, de slang of het holletje. Gezien de mooie bokeh achtergrond zou ik de slang op 1/3e links proberen te fotograferen.

Ben benieuwd naar andere adviezen van iedereen!

[edit]
Lucky0wn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:01:
Jammer genoeg kreeg ik de slang er niet anders dan dit op de lens zat al bijna tegen z'n kopje geduwd :+
Haha had laatst precies hetzelfde met een lieveheersbeestje, ik ging zo op in de compositie dat ik niet doorhad dat ik wel héél dicht op 't beestje zat... toch maar even sparen voor een mooie tele-macro :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ivos op 12-03-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Ivos schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:12:
Ik vind de foto's heel aardig! Ik heb zelf sinds kort een 600D en worstel ook regelmatig met de kitlens, wat dingen waar ik op zou letten als ik jou was,

- je schiet uit de hand, denk er dan aan om de stabilisatie (IS) aan te zetten (kitlens van de 550D is dezelfde als van de 600D volgens mij?), scheelt toch weer wat foto's die bewogen zijn doordat je zelf beweegt :)
- overweeg eens om te letten op de regel van derden, ik zie bij beide foto's de kop van de slang (die je in focus wil hebben toch?) in het midden, bij je eerste foto is dat oranje deel ook in focus, en voelt het voor mij nogal onrustig waar ik naar moet kijken, de slang of het holletje. Gezien de mooie bokeh achtergrond zou ik de slang op 1/3e links proberen te fotograferen.

Ben benieuwd naar andere adviezen van iedereen!
Rules of thirds ken ik natuurlijk (doe een media opleiding) maar door de snelheid die ik met deze shots nodig had kon ik er niet echt op letten. IS heb ik doelbewust uitgezet want kreeg naar mijn mening een iets minder resultaat met IS aan en sowieso heeft het niet veel nut op de kitlens naar mijn mening. (Natuurlijk kritiek geven mocht ik hier geen gelijk in hebben). Doel is om eerst die slangen mooi op de foto te krijgen en dan naar alle andere dingen te kijken. Ook meteen de reden waarom ik niet in full quality heb geschoten en niet in RAW heb geschoten (vanuit mezelf het plaatje zo goed mogelijk maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:04
Mja als je weinig scherptediepte hebt en ook niet kunt creeeren omdat je een hoge sluitertijd nodig hebt en niet kunt flitsen, let dan zoveel mogelijk op houding / positie van de slang. Bij foto 1 en 2 kijkt de slang de camera in en maak je minimaal gebruik van je sherptevlak. Bij foto 3 is de slang ongeveer evenwijdig aan het scherptevlak en is er dus een stuk meer scherp van de slang. Mijn tip zou dus zijn om de slang zoveel mogelijk evenwijdig aan het scherptevlak te krijgen en dus van de zijkant te fotograferen (uiteraard snap ik dat dit met beesten altijd makkelijker gezegd dan gedaan is ;)).

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 12-03-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Lucky0wn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:17:
[...]

Rules of thirds ken ik natuurlijk (doe een media opleiding) maar door de snelheid die ik met deze shots nodig had kon ik er niet echt op letten. IS heb ik doelbewust uitgezet want kreeg naar mijn mening een iets minder resultaat met IS aan en sowieso heeft het niet veel nut op de kitlens naar mijn mening. (Natuurlijk kritiek geven mocht ik hier geen gelijk in hebben). Doel is om eerst die slangen mooi op de foto te krijgen en dan naar alle andere dingen te kijken. Ook meteen de reden waarom ik niet in full quality heb geschoten en niet in RAW heb geschoten (vanuit mezelf het plaatje zo goed mogelijk maken).
Als IS aanstaat en je schiet op bvb AV dan pakt de camera een langere sluitertijd dan wanneer IS uitstaat. Dit kan goed werken voor stilstaande objecten, maar voor bewegende objecten minder. Misschien had je daardoor mindere resultaten. Zet je camera is op full manual, en hou een wat hogere sluitertijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Flits uit, F8, S1/300, ISO 400. moet goedkomen... En werk eventueel buiten en niet in kamerlicht.

[ Voor 32% gewijzigd door QErikNL op 13-03-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Laatst online: 27-09 20:25
Snuurtje schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:53:
[...]

Als IS aanstaat en je schiet op bvb AV dan pakt de camera een langere sluitertijd dan wanneer IS uitstaat. Dit kan goed werken voor stilstaande objecten, maar voor bewegende objecten minder. Misschien had je daardoor mindere resultaten. Zet je camera is op full manual, en hou een wat hogere sluitertijd aan.
Zou best handig zijn als je camera rekening houdt met de IS, maar dat heb ik nog nooit gezien. Heb het even nagekeken op mijn 7D, maar IS aan of uit maakt geen verschil voor de sluitertijd. Welke camera's doen dat dan? Mijn 7D in ieder geval niet, en m'n oude 350D ook niet.

Edit:
Nu ik erover nadenk, dat lijkt me eigenlijk helemaal niet handig. Stel dat je zonder IS nodig zou hebben voor een goede belichting: 1/100s bij f/4. Als je de IS aanzet en de camera besluit dan ineens de sluitertijd te verlengen tot 1/25, dan is je foto dus 2 stops overbelicht. Dus nee, je camera houdt geen rekening met de IS, en dat is maar goed ook.

[ Voor 20% gewijzigd door RobinFM op 14-03-2012 01:23 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
RobinFM schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:32:
[...]

Zou best handig zijn als je camera rekening houdt met de IS, maar dat heb ik nog nooit gezien. Heb het even nagekeken op mijn 7D, maar IS aan of uit maakt geen verschil voor de sluitertijd. Welke camera's doen dat dan? Mijn 7D in ieder geval niet, en m'n oude 350D ook niet.

Edit:
Nu ik erover nadenk, dat lijkt me eigenlijk helemaal niet handig. Stel dat je zonder IS nodig zou hebben voor een goede belichting: 1/100s bij f/4. Als je de IS aanzet en de camera besluit dan ineens de sluitertijd te verlengen tot 1/25, dan is je foto dus 2 stops overbelicht. Dus nee, je camera houdt geen rekening met de IS, en dat is maar goed ook.
Je edit is niet echt correct ;) Als je camera rekening zou houden met IS, dan zou hij tegelijk de ISO ook verlagen uiteraard. Alles hangt er natuurlijk vanaf in welke modus je werkt, in M, Av of Tv en al dan niet met auto ISO. Ik werk zelf meestal in Av met zelfgekozen ISO, behalve als de situatie veel verandert, dan laat ik het op auto ISO staan.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 30-09 12:12
In theorie allemaal heel leuk. Maar volgens mij is er geen enkele Canon dSLR die rekening houdt met IS.
Simpelweg om het feit dat die camera helemaal niet weet of er IS op je lens zit, laat staan of die geactiveerd is.
Het enige wat die camera markt van een geactiveerde IS is een wat hoger stroomverbruik van de lens. In de EXIF zit je daarom ook niks over IS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
RobinFM schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:32:
[...]

Edit:
edit, lijkt dat je gelijk hebt, baseerde dat op het feit dat mijn camera soms op 50mm in av mode op mijn 600d met is aan sluitertijden van <80 pakte terwijl hij ook iso nog hoger kon zetten. Dit had ik op 50mm met mijn 1.8 lens nooit, dat hij op < 1/80 ging wanneer hij nog iso ruimte over had. Had dit alleen nooit hard gecheckt, kan t nu ook niet meer reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Ik heb deze foto's op portrait met auto iso geschoten, vooral omdat ik van heel dichtbij moest schieten om mooie resultaten te krijgen, uiteraard gaat buiten fotograferen van koudbloedige dieren in dit weer niet, dan krijgen de beesten meteen een longontsteking en gaan ze dood.

Ook nog nooit gehoord dat de camera rekening houd met IS (videocamera's is een ander verhaal, tenminste bij m'n Canon 3CCD, maar dat is weer een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
Dit artikel geeft een hoop nuttige tips van een pro.
De tips over sluitertijd, diafragma en statief heb ik al gezien in dit topic. Macrolens zou enorm helpen.
Hij geeft wel een goede tip om heel die zooi in te stellen, scherp te stellen en de foto te maken met een remote voordat die slang weer weg is.
Om te zorgen dan die slang nadat je alles hebt ingesteld braaf voor je lens gaat liggen in een leuke compositie zet je een pot of bakje op zn kop op de plek waar je op mikt met je camera. Laat de slang er onder kruipen en "vang" hem dan onder de pot. Haal je de pot er een paar min later vanaf dan blijft het beest waarschijnlijk liggen waar hij ligt. Aangezien de camera stil staat en jij er niet meer aan hoeft te komen om scherp te stellen of op het knopje te drukken is er ook niks voor de slang om van te schrikken.

Heb je geen remote, dan kun je het proberen met een laptop + software, of de zelfontspanner.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 15-03-2012 02:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Hmm dat vind ik wel een hele interessante tip om te proberen! heb gelukkig een USB kabel van 3,5 meter die hierbij wel van pas komt aangezien ik geen remote heb :)

Moet eerlijk zeggen dat dit onderwerp het lastigste te fotograferen is van wat ik ooit geprobeerd heb :P
Heb oa: artiesten, portretten, festivals, party en architectuur gefotografeerd. Bijvoorbeeld artiesten op het podium zijn makkelijker te fotograferen dan deze beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

AI Servo: deze instelling zorgt ervoor dat je camera blijft focussen op je onderwerp, ongeacht de beweging van je onderwerp.
Dat gebruik ik vaak bij dieren die veel in beweging zijn, en een snelle sluitertijd.

Het licht een beetje aan de licht situatie welke iso, buiten met genoeg licht is dat geen probleem, al kom ik soms toch wel op iso 400 uit.
Maar dat komt ook omdat mijn meest lichtsterke lens F4 is....

Binnen word dat een ander verhaal natuurlijk, al kun je natuurlijk 1/3 of 2/3e onderbelichten om nog wat sluitertijd te pikken.

Je kan de AI servo ook op 1 focuspunt gebruiken maar dat is iets moeilijker, meestal gebruik ik dan ook alle focuspunten tegelijk.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

iew schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:30:
Je kan de AI servo ook op 1 focuspunt gebruiken maar dat is iets moeilijker, meestal gebruik ik dan ook alle focuspunten tegelijk.
Met meerdere focuspunten heb je juist weer kans dat hij gaat scherpstellen op dingen die je niet wilt, en dat de focus dus niet optimaal is. Op 1 focuspunt kan inderdaad wat lastiger zijn, maar geeft wel betere resultaten. Maar als je zover op de kop van die slang inzoomt zoals op die voorbeeldfoto's dan moet het wel redelijk te doen zijn. En bovendien met een moderne DSLR schiet je toch gewoon hele series achter elkaar? Desnoods kun je hem ook nog op de burst-modus zetten om heel snel achter elkaar meerdere foto's te maken. Als je hand dan niet helemaal trefzeker is met het op de goede plek houden van het focuspunt, dan zit er met die strategie toch al snel wel een foto bij die wél goed gefocust is.

Onbeperkt veel foto's maken is één van de grote voordelen van DSLR's met een geheugenkaart, ten opzichte van het fotograferen van een trage camera vroeger met fotorolletjes; dus dat voordeel moet je uitbuiten! :)

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

RagingR2 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:43:
[...]

Met meerdere focuspunten heb je juist weer kans dat hij gaat scherpstellen op dingen die je niet wilt, en dat de focus dus niet optimaal is. Op 1 focuspunt kan inderdaad wat lastiger zijn, maar geeft wel betere resultaten. Maar als je zover op de kop van die slang inzoomt zoals op die voorbeeldfoto's dan moet het wel redelijk te doen zijn. En bovendien met een moderne DSLR schiet je toch gewoon hele series achter elkaar? Desnoods kun je hem ook nog op de burst-modus zetten om heel snel achter elkaar meerdere foto's te maken. Als je hand dan niet helemaal trefzeker is met het op de goede plek houden van het focuspunt, dan zit er met die strategie toch al snel wel een foto bij die wél goed gefocust is.

Onbeperkt veel foto's maken is één van de grote voordelen van DSLR's met een geheugenkaart, ten opzichte van het fotograferen van een trage camera vroeger met fotorolletjes; dus dat voordeel moet je uitbuiten! :)
Klopt allemaal, maar ik wilde de tip even zo eenvoudig mogelijk houden.
Maar ik nam ook aan dat die slangen in een terrarium zitten en daar zijn volgens mij nooit zoveel andere bewegende onderwerpen in zoals buiten met een beetje wind.... (bewegende boomtakken en heen en weer zwaaiend hoog gras)

To do or not to do...

Pagina: 1