Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Hoi,
Bestaat er een netwerk 'switch' (ik heb het niet over iets bridge-achtigs) met 2 ethernet-ingangen en één uitgang waarbij je tussen de twee ethernet-ingangen kunt switchen d.m.v. een knop / afstandsbediening?

Dus een ethernet-switch in letterlijke zin, net zoals je een HDMI-switcher hebt. Ik heb het nog nergens kunnen vinden op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Waarom zou je dat überhaupt willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zou je dat willen? Tenslotte werkt netwerkverkeer met IP-adressen, en zou dat betekenen dat beide apparaten hetzelfde IP-adres moeten krijgen?

Misschien kun je uitleggen wat de bedoeling is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Omdat de TS dat nou eenmaal wilt. Wellicht kun je in de ISDN hoek kijken. Daar vind je nog weleens dat soort dingetjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 12-03-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Trommelrem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:26:
Omdat de TS dat nou eenmaal wilt. Wellicht kun je in de ISDN hoek kijken. Daar vind je nog weleens dat soort dingetjes.
Iets te gemakszuchtig, er zijn ook genoeg mensen die denken dat ze iets nodig hebben terwijl dat niet zo is ;) . Een beetje uitleg van de TS kan hier wonderen doen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
net als met een kvm switch voor je beeld, muis en keyboard, maar dan met een netwerkkabel?
zou ik wel vaste ip's instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Is goed, ik wist niet dat het zo'n raar idee was; daarom had ik niet de details uitgelegd.

In ons huis is op de tweede verdieping geen draadloze verbinding (sowieso is er in het hele huis zeer slechte verbinding i.v.m de muren), ook niet met een gloednieuwe Linksys E4200.
Vandaar hebben we een ethernet-kabel naar de tweede verdieping getrokken, die dan weer aan een router zit (een Time Capsule). In de meterkast, beneden, zit dus een Linksys E4200 met een kabel naar de tweede verdieping die uitkomt op een Time Capsule naast mijn PC. Op die manier is er ook weer draadloze verbinding (die hebben we namelijk ook nodig op de tweede verdieping). Mijn PC zit weer aan de Time Capsule met een ethernet-kabel. Het nadeel is dat ik nu niet meer op de NAS kom die op de Linksys zit aangesloten, want ik zit nu op een ander lokaal netwerk. Op zich is dat geen ramp, maar ik wil wel redelijk makkelijk kunnen switchen. Aangezien ik geen betere oplossing kan bedenken (andere ideeën zijn altijd welkom!!), wil ik dus een soort van 'switch'. Daarnaast vermindert de Time Capsule mijn upload-snelheid flink.
Notehoutelade schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:31:
net als met een kvm switch voor je beeld, muis en keyboard, maar dan met een netwerkkabel?
zou ik wel vaste ip's instellen ;)
Mja, zoiets, maar meer in de zin van een HDMI-switcher; die schakelt echt door middel van een knop het beeld door.

[ Voor 14% gewijzigd door SpaceK33z op 12-03-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
Niet een idee om een normale switch, of een router waar van je de wan poort niet gebruikt, te gebruiken hier voor? Dan hou alles gewoon binnen 1 netwerk ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou dan boven nog een switch neerzetten waar je dan alles op kan aansluiten. Zie het als een stekkerdoos voor meerdere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
GoldenBatt schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:40:
Niet een idee om een normale switch, of een router waar van je de wan poort niet gebruikt, te gebruiken hier voor? Dan hou alles gewoon binnen 1 netwerk ;)
In mijn vorige post staat een uitgebreidere uitleg; je hebt er vlak na gepost ;). Ik heb dus nu al een router aangesloten, maar dan krijg ik weer een nieuw netwerk.
Megamind schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:40:
Ik zou dan boven nog een switch neerzetten waar je dan alles op kan aansluiten. Zie het als een stekkerdoos voor meerdere apparaten.
Ik wil zelf mijn PC wel bedraad kunnen aansluiten, maar tegelijkertijd moet er ook een draadloos signaal worden uitgezonden. Zo'n dergelijk apparaat heb ik tot nu toe niet gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Zoals hierboven:

Koop een mooie Gigabit switch (TP-Link heeft een prima switch in de pricewatch) en een AP (acces point, voor WiFi, wederom is die van TP-Link prima). Je sluit dan de kabel naar beneden, die van je AP en van je desktop aan op de switch.

Als je dan nog de router en je AP op hetzelfde SSID, beveiliging en key zet, zullen telefoons en laptops ook 'roamen' tussen de WiFi punten, dus zeg maar vloeiend overschakelen.

Edit: Bijvoorbeeld deze twee:
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

[ Voor 22% gewijzigd door marcop23 op 12-03-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SpaceK33z schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:45:
[...]

dan krijg ik weer een nieuw netwerk.

[...]

Ik wil zelf mijn PC wel bedraad kunnen aansluiten, maar tegelijkertijd moet er ook een draadloos signaal worden uitgezonden. Zo'n dergelijk apparaat heb ik tot nu toe niet gevonden...
Je sluit een switch aan op de kabel die van de beneden verdieping komt. Daarop sluit je je TimeCapsule en je gewone pc bedraad op aan. Niks nieuw netwerk, is volledig transparant. Hoe denk je dat grote corporate netwerken eruit zien? Dat hangt ook allemaal met switches aan elkaar.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Ik weet niet precies hoe zo'n Time Capsule werkt, maar in principe is het een volwaardige router. Kan je niet gewoon daarop de DHCP-server uitzetten en de kabel vanaf je E4200 niet in de WAN-poort van de Time Capsule stoppen, maar gewoon in een LAN-poort. Dan zou hij als access point / switch moeten fungeren, lijkt me.

Zo niet, dan kun je misschien beter de Time Capsule en E4200 omwisselen en de E4200 puur als access point configureren (DHCP-server uitzetten dus, en een vast IP-geven, dus 192.168.1.2 als je E4200 192.168.1.1 is).

Te allen tijde hoor je maar één DHCP-server in je netwerk te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 12-03-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
ERIKvanPAASSEN schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:47:
Ik weet niet precies hoe zo'n Time Capsule werkt, maar in principe is het een volwaardige router.
Kan je niet gewoon daarop de dhcp-server uitzetten en de kabel vanaf je E4200 niet in de WAN-poort van de Time Capsule stoppen, maar gewoon in een LAN-poort.
Dan zou hij als access point / switch moeten fungeren, lijkt me.

Zo niet, dan kun je misschien beter de Time Capsule en E4200 omwisselen en de E4200 puur als access point configureren (DHCP-server uitzetten dus).

Nee, die E4200 heeft vele meer trouqhput en is veel moderner dan die Time Capsule. Het beste is echt gewoon een losse switch en een los AP, heb je geen extra bottlenecks of gescheiden netwerken.

Nouja, gewoon zoals in de vorige post, een losse switch en AP. Zelfde SSID, beveiliging (WPA2-AES) instellen, en de zelfde key. Apparaten gaan dan keurig switchen.

Je moet er alleen wel geld voor over hebben (rond de €50).

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 12-03-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

marcop23 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:49:
Nee, die E4200 heeft vele meer trouqhput en is veel moderner dan die Time Capsule. Het beste is echt gewoon een losse switch en een los AP, heb je geen extra bottlenecks of gescheiden netwerken.
Als de DHCP-server in de Time Capsule uit zou kunnen, wat heeft dat dan ten nadeel ten opzichte van een losse switch en een los access point? Helemaal niets, lijkt mij. Ook dan heb je geen gescheiden netwerken. Scheelt weer in apparaten, aanschafkosten, energieverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 12-03-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 10:47
ERIKvanPAASSEN schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:47:
Ik weet niet precies hoe zo'n Time Capsule werkt, maar in principe is het een volwaardige router. Kan je niet gewoon daarop de DHCP-server uitzetten en de kabel vanaf je E4200 niet in de WAN-poort van de Time Capsule stoppen, maar gewoon in een LAN-poort. Dan zou hij als access point / switch moeten fungeren, lijkt me.

Dit lijkt mij inderdaad ook gewoon de makkelijkste en vooral goedkoopste oplossing.
De Time capsule even goed instellen, (wifi ssid en password).

Vervolgens de DHCP server van het apparaat uitschakelen.
Daarna de kabel van je e4200 in poort 1-2-3-4 stoppen. De Wan poort niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
SpaceK33z schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:45:
[...]

In mijn vorige post staat een uitgebreidere uitleg; je hebt er vlak na gepost ;). Ik heb dus nu al een router aangesloten, maar dan krijg ik weer een nieuw netwerk.
Gebruik de Wan poort dan niet, dan hou je t 1 netwerk ;)

@ ERIKvanPAASSEN, inderdaad, wel zo belangrijk. Ben der niet helemaal bij met mijn slaperige kop, moet hoognodig vroeg naar bed :O

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenBatt op 12-03-2012 21:05 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

GoldenBatt schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:00:
Gebruik de Wan poort dan niet, dan hou je t 1 netwerk ;)
Dan nog moet je één van de twee DHCP-servers uitzetten. Die van de Time Capsule in dit geval dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

redfoxert schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:47:
[...]

Je sluit een switch aan op de kabel die van de beneden verdieping komt. Daarop sluit je je TimeCapsule en je gewone pc bedraad op aan. Niks nieuw netwerk, is volledig transparant. Hoe denk je dat grote corporate netwerken eruit zien? Dat hangt ook allemaal met switches aan elkaar.
in ieder geval niet zoals jij het hier schetst :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TrailBlazer schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:07:
[...]

in ieder geval niet zoals jij het hier schetst :X
Het klopt toch? Alles zit met kabels aan elkaar gekoppeld en het werkt out of the box :Y) :>

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

knap he netwerkjongens zijn altijd onzichtbaar en zorgen dat het werkt terwijl gebruikers van servers gewend zijn dat die default niet werken en je dankbaar moet zijn als je wel gewoon kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
zo lastig is het toch niet om zelf te maken? , je hebt ronduit 5 "on/off" knoppen nodig en wat soldeersel... je pakt de 2 kabels.. haalt ze uit elkaar (als het goed is zie je dan 4-8 draadjes(indien 8 heb je 17 knoppen nodig)) maakt aan elk knopje (als het goed is 3 contact punten) 1 draadje van beide kabels vast op de on en off kant, doet dit bij ELK draadje.. en dan pak je nog de main switch die zorgt dat alles aan/uit is en die maak je ook vast...

dan als je om wilt wisselen, doe je eerste de main kabel UIT en dan haal je alle knopjes om, en zet de main kabel weer aan :P, congratz you just build your own LITTERAL ethernet switch :P

edit-
warning: Don't mix the cables up or switch cable when the main button is "ON"

[ Voor 6% gewijzigd door Themperror op 12-03-2012 21:32 ]

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
SpaceK33z schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:38:
Het nadeel is dat ik nu niet meer op de NAS kom die op de Linksys zit aangesloten, want ik zit nu op een ander lokaal netwerk.
Kwestie van je hardware correct instellen.
Je hebt dus nu 2 apparaten die achterelkaar routeren.. en dan krijg je dit probleem.

Je time capsule instellen als accesspoint ipv router en je probleem is opgelost.
Volgens mij heeft apple daar een kant en klare optie voor die je kan aanklikken in de airport utility.. zo niet dan kan je het lompweg zelf forceren (op je time capsule: dhcp server uitschakelen.. vast ip kiezen (nummer hoger dan je linksys), en daarna de utp kabel overprikken van wan naar een lanpoort).

[ Voor 6% gewijzigd door job op 12-03-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TrailBlazer schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:25:
knap he netwerkjongens zijn altijd onzichtbaar en zorgen dat het werkt terwijl gebruikers van servers gewend zijn dat die default niet werken en je dankbaar moet zijn als je wel gewoon kan werken.
Gevalletje "job security" van die sysadmins. Slimme gasten! :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Ahh dankjewel allemaal, hier kom ik wel mee vooruit :). De kabel in een LAN-poort steken is een goed idee, denk echter dat ik op langere termijn toch voor de switch + AP optie ga aangezien dan waarschijnlijk het probleem met de trage uploadsnelheid verholpen is. Vooral met het uploaden van torrents houdt de Time Capsule veel tegen... Het is dan rond de 800kb/s, terwijl zonder de TC ertussen het rond de 6mb/s is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, maar ook dat probleem heb je dus niet als je alles gewoon op de LAN poorten van je Timecapsule aansluit en de DHCP server daarvan uitzet. Het is dan namelijk gewoon een gigabit switch met AP en harde schijf.

Overigens snap ik die lage throughput niet zo goed, want een Timecapsule is dacht ik gewoon een Airport Extreme met harde schijf erin, en dat zijn altijd heel capabele routers geweest! Ik spreek uit ervaring, want ik heb hier een Airport Extreme van pakweg 2 jaar oud, en die heeft geen moeite mijn 120mbit / 10mbit verbinding ten volste te benutten.
Sterker, ik heb nog nooit zo'n stabiele consumentenrouter gehad. :P (En ik heb er heel wat versleten...)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De Time Capsule mag, wanneer correct aangesloten en ingesteld, absoluut geen problemen geven met de doorvoersnelheid. Het ding heeft nota bene gigabit ethernet. 800kb/s is dan ook absoluut niet normaal.

Onder correct aangesloten versta ik dus wel aan een LAN-poort en correct ingesteld is met DHCP-server uit en een vast, onbezet IP-adres in de goede reeks.

Weet je wel zeker dat de kabel die je gebruikt om je PC op de Time Capsule aan te sluiten vrij is van defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Ik heb net wat geklooit met de Time Capsule en het is precies gelukt zoals ik wil! Vreemd genoeg zit de ethernet-kabel nog wel in de WAN-poort, maar alles doet het: zelfde lokale netwerk, draadloos en bedraad internet.

In de Time Capsule heb ik het volgende gedaan:
  • Bij tabje Internet onderaan Bridge-modus inschakelen.
  • De optie 'Nieuw draadloos netwerk maken' aan laten staan (met 'uitbreiden netwerk' aangevinkt), niet de optie 'Draadloos netwerk uitbreiden' aanklikken i.p.v 'Nieuw draadloos netwerk aanmaken')
  • Zelfde SSID invoeren als het oorspronkelijke netwerk en zelfde wachtwoord.
  • Bijwerken, herstarten en klaar.
Upload-snelheid bij torrents blijft wel laag, maar volgens mij is dit de oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door SpaceK33z op 13-03-2012 16:56 . Reden: Quote weggehaald, was een foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpaceK33z schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:00:
Ik heb net wat geklooit met de Time Capsule en het is precies gelukt zoals ik wil! Vreemd genoeg zit de ethernet-kabel nog wel in de WAN-poort, maar alles doet het: zelfde lokale netwerk, draadloos en bedraad internet.

In de Time Capsule heb ik het volgende gedaan:
  • Bij tabje Internet onderaan Bridge-modus inschakelen.
  • De optie 'Nieuw draadloos netwerk maken' aan laten staan (met 'uitbreiden netwerk' aangevinkt), niet de optie 'Draadloos netwerk uitbreiden' aanklikken i.p.v 'Nieuw draadloos netwerk aanmaken')
  • Zelfde SSID invoeren als het oorspronkelijke netwerk en zelfde wachtwoord.
  • Bijwerken, herstarten en klaar.
Upload-snelheid bij torrents blijft wel laag, maar volgens mij is dit de oplossing.

[...]

Ja, dat weet ik zeker. De verbinding doet het ook gewoon, alleen niet precies zoals ik wil.
In bridge mode zou hij gewoon moeten switchen en is NAT(port-forwarding) niet meer van toepassing. Waarschijnlijk ligt het probleem van de lage upload niet (meer) in jouw huidige opstelling. Probeer eens een upload speed test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je op de TC bridge mode instelt, is de WAN-poort gewoon een extra LAN-poort.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedenk me net dat er verschillende versies time capsules zijn welke heb je?

[ Voor 78% gewijzigd door Def_P op 13-03-2012 16:04 ]

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:49:
[...]

In bridge mode zou hij gewoon moeten switchen en is NAT(port-forwarding) niet meer van toepassing. Waarschijnlijk ligt het probleem van de lage upload niet (meer) in jouw huidige opstelling. Probeer eens een upload speed test.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1831445873.png
De upload-snelheid is niet echt om te klagen, bij torrents alleen wel. Raar genoeg is de upload-snelheid daar rond de 800kb/s - 1,2mb/s. Kan het zijn dat ik nog een poort moet openzetten in Time Capsule om dit sneller te laten werken?
CyBeR schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:49:
Als je op de TC bridge mode instelt, is de WAN-poort gewoon een extra LAN-poort.
Ah dankjewel, dat verklaart veel!
Def_P schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:59:
Bedenk me net dat er verschillende versies time capsules zijn welke heb je?
Deze: http://tweakers.net/price...e-time-capsule-500gb.html met de nieuwste software (ongeveer 7.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Je time capsule routert niet meer, dus poorten open zetten heeft in je TC geen zin.
Je hoeft nu alleen nog maar poorten open te zetten in je linksys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De meeste torrent-clients ondersteunen tegenwoordig UPnP. Hiermee kan de client automatisch poorten openen. Zorg dus even dat UPnP aanstaat op je E4200 (staat onder 'Beheer'): 'UPnP' aan en ' Gebruikers mogen configureren' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
ERIKvanPAASSEN schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:44:
De meeste torrent-clients ondersteunen tegenwoordig UPnP. Hiermee kan de client automatisch poorten openen. Zorg dus even dat UPnP aanstaat op je E4200 (staat onder 'Beheer'): 'UPnP' aan en ' Gebruikers mogen configureren' aan.
Dit staat al aan, net nog even gecheckt. Hij geeft ook alleen op de uitgaande poort hier een melding over, de inkomende poort werkt prima.
Pagina: 1