Toon posts:

Warme lucht in hifi meubel, er uit zuigen of uitblazen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Kan ik het beste koude lucht in mijn hifi meubel laten blazen of juist de warme lucht afzuigen?
De apparaten die er in staan worden namelijk te warm met deurtje dicht :(

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik denk dat je het beste een fan achterin kunt maken die zuigt, dan krijg je koude lucht binnen via de kieren langs de deur.

Verwijderd

Topicstarter
deurtjes sluiten compleet af, zat te denken aan een fan achterin te plaatsen maar was er nog niet over uit of dit juist koude lucht moest aanzuigen of juist warme lucht afzuigen.

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet warme lucht afzuigen, dat is efficienter. Maar er moet wel ergens koude lucht in je kast kunnen, anders trekt je kast vacuum.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:41
Of je de lucht nou blaast of zuigt, hij zal ergens heen/vandaan moeten komen. Er moet dus een tweede gat aanwezig zijn. Dit kan een kleine kier rond de deurtjes zijn, maar als deze daadwerkelijk helemaal (luchtdicht) afsluiten, dan gaat er geen lucht stromen, hoe hard je de ventilator ook zet.

Verwijderd

Topicstarter
tis een ikea besta meubel met besta tofta deuren er voor. Beste is dus dan 1 fan koude lucht naar binnen laten blazen beneden in en dan 1 afzuigen bovenin?

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Kun je geen gaatjes onderin boren oid, en dan boven de lucht eruit?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 19:26 ]

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik zou er voor zorgen dat je juist koude lucht je kast in blaast. Waarom? Nu heb je de controle over de lucht dit je kast in gaat. Nu kun je hier dus een filter voor zetten. Met ander woorden minder stof in je kast.

Zou je er voor kiezen om de lucht er uit te zuigen moet je uiteraard ook een gat maken waar de lucht er in kan. Nu kun je hier ook een filter voor zetten, maar omdat een filter ook wat weerstand bied en je door het zuigen een lichte vacuum creëer zuig je dus ook lucht aan door kieren enz waar dus geen filter voor zit.

Dit is althans hoe het met schakelkasten altijd gaat. Heb het ook wel eens gezien dat de lucht er uit gezogen wordt je wil niet weten hoeveel stof er dan in je kast komt!!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58

kraats

Ik rol

Ik heb zelf een tijd gewerkt met warme lucht er uit zuigen. Kreeg hele stofnesten langs de kieren. Nu een kleine fan met filter onder mijn receiver die lucht de kast in blaast (en dus meteen m'n receiver in, die het warmst wordt). Is wel wat zoeken tussen optimale luchtstroom en weinig geluid, maar m'n apparatuur blijft zo een stuk schoner

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-01 12:19
ikzelf had altijd er gewoon uit zuigen, scheelde behoorlijk wat hoor,
als je de kast gewoon goed stofvrij houd, dan hoeft er niet veel aan de hand te wezen

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
LethalInnocence schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:12:
Je moet warme lucht afzuigen, dat is efficienter. Maar er moet wel ergens koude lucht in je kast kunnen, anders trekt je kast vacuum.
Die koude lucht wordt wel door kieren aangezogen. Als dat niet zo zou zijn is het nog geen probleem. Je zal nooit met een 120mm fan echte onderdruk creëren laat staan een vacuüm. Een fan verplaatst lucht, het is geen 1200W stofzuiger.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:05
Bekijk of je de 4 deurscharnieren één nok minder diep vast kan schroeven , heb je rondom enkele mm opening hoop ik; Of valt dan je deur eruit?
Want zoveel warmte wordt er toch niet geproduceerd? Hoeveel kW/h verbruikt dit meubel?

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
het is wel een ikea meubel.... schroefje los is meestal uitelkaar donderen ;)

En hoeveel kwh het gebruikt weet ik niet, staat een redelijk dikke htpc in, een versterker en alle consoles. Staat natuurlijk niet allemaal tegelijk aan en ook niet voluit te stampen.... maar ga maar uit van een gemiddelde van +/- 0.5kwh gemiddeld.

Zat zelf te denken aan 12cm scythe 120kuub onderin en bovenin de zelfde. Bovenin naar buiten en beneden naar binnen.

• PilatuS
  • Niet online
Zat zelf te denken aan 12cm scythe 120kuub onderin en bovenin de zelfde. Bovenin naar buiten en beneden naar binnen.
Prima oplossing.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:37:

ik zou van boven naar beneden blazen, gevoelsmatig krijg je dan minder stof van de vloer (afhankelijk van hoe hoog je kast van de grond zit)

• PilatuS
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:08:
[...]

ik zou van boven naar beneden blazen, gevoelsmatig krijg je dan minder stof van de vloer (afhankelijk van hoe hoog je kast van de grond zit)
Minder stof maar ook minder resultaat omdat warme lucht stijgt. Als stof een probleem zou ik er een stoffilter plaatsen.

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-01 12:19
ja een stoffilter kan dan inderdaad wel handig zijn, ook zijn deze niet erg duur, zijn zo mee te bestellen ( bijv, HighFlow.nl )

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Een audio kast is net pc kast. Heeft gewoon airflow nodig.
Thuis heb ik er ook een paar fans ingemonteerd

Johann Sebastian Bach

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou eerder een intakefan plaatsen met stoffilter ervoor, die koude lucht in je kast blaast, zorgen voor een degelijke doorstroming door een gat te maken waar de lucht eruit kan.

Als je overdruk weet op te bouwen in de kast voorkom je dat er door alle kieren en gaten stof naar binnen komt (dat heb je wel als je een outtake fan plaatst). De stof die de fan naar binnen spuwt verzamelt zich op het filter en dat kun je eenvoudig schoonmaken.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Pagina: 1