Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak nog wel eens een heightmap voor een game of een displacement map voor 3ds Max en waar ik nog wel eens tegenaan loop zijn de "witte puntjes" die als een soort ruis m'n map ongelijk maken. Nou kan je met 't contrast, levels, curves gevolgd door een lichte blur nog wel 't een en ander verhelpen, maar 't liefst zou ik de maximale grijs (of wit?) waarde willen verlagen zonder alle grijswaarden daaronder aan te passen. Omdat het lastig te beschrijven is heb ik maar even een voorbeeld gemaakt, ik zou dus een slider van 255 naar 145 willen verplaatsen op zo'n manier dat A er als B uit komt te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i1207.photobucket.com/albums/bb464/QuakeFX/th_06e414e8.jpg
vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Kan je ze niet gewoon anders renderen? Dat de lichtste kleur 145 is?

Ik snap de hele situatie niet helemaal, maar dit lijkt me een idee. Anders zit je toch aan contrast/level/curve editor vast. (Wat is daar overigens mis mee? Lijken mij prima tools om te bereiken wat je wilt hebben).

En in CGI zit je er toch altijd aan vast dat je al je resources moet tweaken totdat het goed is. Dus eigenlijk ontkom je er gewoon niet aan :P

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 15:53
Als je de grijswaarden 'clamped' naar een bepaalde grijswaarde, gooi je de helft o.i.d. van je informatie weg. Ik snap dat als je haast hebt, je snel artifacts wilt wegwerken, maar het loont meer om te kijken naar de oorzaak.

Dit is een beetje symptoombestrijding volgens mij.

Kan je misschien wat meer informatie / screenshots geven van 't probleem in je 3d render of engine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Witte puntjes als een soort ruis, dat klinkt als dithering in de software. Ik weet niet wat je voor software gebruikt om de heightmap te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

of (jpg) compressie. probeer eens op te slaan zonder (te veel) compressie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Een redelijk makkelijke oplossing om te clampen is door een nieuwe laag te maken boven je heightmap, deze te vullen met de lichtste kleur die je wilt hebben (145 dus) en dan de blendmode op darken te zetten. Maar ik denk niet dat dat je probleem gaat verhelpen, want DIT is namelijk wat er gebeurt als je dat doet. (is even een voorbeeld met een simpele render>clouds)

In 3ds max kan je bij je displacement instellingen trouwens je de bitmap blurren. dit verzacht de height overgang een beetje, misschien dat het helpt.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Photoshop > Levels Adjustment Layer > Output Levels, en de rest van de waarden opschuiven naargelang het gewenste resultaat.

:)

[ Voor 39% gewijzigd door mcdronkz op 18-03-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:08
Fill/Adjustment layer: Gradient map, dan de standaard gradient aanpassen door het zwarte grijs te maken.
Pagina: 1