Sitecom WL-350: Gebruiken of verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 12:41
Onlangs heb ik de Sitecom WL-350 Wireless Media Router 300N gewonnen, wat mijn (al langer aanwezige) router-vraagstuk heeft wakkergeschud.

Momenteel heb ik een Lijbrandt Compleet 25 (25/25 Mbps) abbo met een Linksys WRT54G router.

Er zijn twee laptops, twee Galaxy SII en een PS3 die gebruik maken van wireless internet. Daarnaast worden alle films/series nu nog met de laptop via HDMI op mijn Panasonic GT30 afgespeeld. Dit wil ik in de toekomst liever draadloos afspelen (heb ik hiervoor een mediaspeler nodig of kan dit via de PS3?).

Nu ben ik een aantal opties aan het overdenken met mijn nieuwste aanwinst (WL-350):
(A) Oude WRT54G vervangen door WL-350
(B ) WL-350 verkopen (~€60 op MP), WRT54G blijven gebruiken
(C) WL-350 verkopen en een WNDR3700 of WR1043ND aanschaffen

Motivatie keuzes
(A) lijkt me de meest voor de hand liggende keuze, mits de WL-350 echt beter/sneller presteert.
Nieuwer = sneller & beter.

(B ) Mocht in mijn situatie de prestatie van de WL-350 niet veel uitmaken is dit goed voor de portemonnee (schat €60 via MP) :+

(C) Aangezien de WRT54G toch vrij achterhaald is, kan ik deze wellicht beter vervangen.
Over de WNDR3700 en WR1043ND hoor ik goede verhalen en als deze beter presteren dan de WL-350 zijn die wellicht de moeite waard!

Ik ben benieuwd welke keuze jullie mij aanraden, omdat ik er zelf niet echt uitkom!
Rest nog mijn vraag of ik een mediaspeler nodig heb of dat alles via laptop-ps3-GT30 geregeld kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je internet zal er niet sneller van worden, daar is de oude router snel genoeg voor, zelfs via WIFI. Als je grote bestanden kopieert (of streamt) dan is die nieuwere router wel de moeite waard.

Ik ga er even van uit dat een Panasonic GT30 een TV is. Wat bedoel je precies met draadloos? Zonder netwerkkabel en/of zonder HDMI kabel? Allebei is mogelijk maar dan moet die TV wel ondersteuning voor WIFI hebben. Je hebt apart software nodig om films naar je TV toe te streamen maar die software kun je gewoon vanaf een computer draaien, je hebt er geen aparte mediaspeler voor nodig.

Ik zou de WL350 houden. Daar kun je waarschijnlijk nog wel een paar jaar mee vooruit. Die andere routers hebben meer features maar als je die toch niet gaat gebruiken hoef je er ook niet voor te betalen.

Als je over twee jaar wel behoefte hebt aan extra features kun je beter dan een router kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-03-2012 20:07 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) WAN-LAN snelheid (routeren)
De WRT54G kan bedraad ongeveer 45Mb/s routeren, de WL-350 minimaal 120Mb/s (vast sneller, maar sneller is mijn verbinding niet). De WL-350 is sneller, maar daar ga je weinig van merken met 25Mb internet.

2) LAN-snelheid.
De WRT54G heeft een ingebouwde 100Mb switch, de WL-350 een Gb switch. Bedrade communicatie tussen je apparaten gaat een stuk sneller worden. Ik lees alleen weinig over bedraag aangesloten apparaten...

3) WLAN-snelheid.
De WRT54G is een 802.11g device die dus max theoretische throughput van 24Mb/s heeft, en dat gedeeld door alle apparaten. Dat wordt krap, sterker nog een Blu-Ray afspelen over WiFi gaat niet lukken. De WL-350 is ee dual-band 802.11n device, die dus simultaan in 2.4GHz en 5GHz-banden kan communiceren. Dat betekent draadloze snelheden van boven de 120Mb/s in de buurt van de router (als je apparatuur het aankan tenminste) en goede kans op ontvangst (op 2.4GHz weliswaar) door een paar muren of vloeren heen. Verschil als dag en nacht dus - de WRT54G was een topper in 2003 ofzo, de WL-350 is goed vergelijkbaar met de WNDR-3700 qua specs en prestaties.

Enige reden die ik zou kunnen verzinnen om de WL-350 weg te doen en een WNDR-3700 te halen is als je graag OpenWRT of een andere open-source vervanging zou willen van de default firmware. Voor de WNDR-3700 is veel te vinden, het is zeer goed ondersteund onder OpenWRT. Sitecom is een EU-only bedrijf, waardoor de community rond haar routers beperkt is en er dus geen kant-en-klare OpenWRT port is voor de WL-350. Maar als ik je posts zo lees heb ik niet het gevoel dat dit voor jou een zwaarwegend argument zou zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 12:41
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:05:
Ik ga er even van uit dat een Panasonic GT30 een TV is. Wat bedoel je precies met draadloos? Zonder netwerkkabel en/of zonder HDMI kabel? Allebei is mogelijk maar dan moet die TV wel ondersteuning voor WIFI hebben. Je hebt apart software nodig om films naar je TV toe te streamen maar die software kun je gewoon vanaf een computer draaien, je hebt er geen aparte mediaspeler voor nodig.
De GT30 is inderdaad een TV. Deze heeft standaard geen WiFi-support, dus daar moet ik dan een kabel leggen. De bedoeling is dan om series/films (720p soms 1080p) naar de TV te streamen, dit kan dus zonder mediaspeler begrijp ik.

@dion_b:
Heldere uitleg, denk dat ik de WRT54G dan ga vervangen door de WL-350 (standaard firmware zal voor mij afdoende zijn). Heb bovendien een knusse woning, met de router in de woonkamer dus ontvangst moet prima zijn!

Wat betreft LAN, ik ga de TV aansluiten op de router. Wellicht is het dan een idee om ook een kabeltje voor de laptops voorhanden te hebben, mocht het streamen niet vlekkeloos gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is moeilijk om op voorhand in te schatten hoe streamen zal gaan. Belangrijk is dat je niet uit moet gaan van maximum behaalde snelheden, maar minimumsnelheden. Als je 20Mb/s haalt in een speedtest bij slechtste metingen zal op die plek de meeste content goed gaan, haal je 40Mb/s bij slechtste metingen dan is Blu-Ray ook te doen.

Oslik blyat! Oslik!