Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand kan helpen. Heb weinig ervaringen en ik ben een beetje verloren met de laatste aankoop van een BK XXLS 400 subwoofer. Het begon al bij het aansluiten. Op aanraden van de manual heb ik beide aansluiten aangesloten. Een is een hele dikke kabel met speciaal soort aansluiting en die moet ik via drie kleine draadjes op de gewone speakers aansluiting aansluiten. Viel niet mee maar wel gelukt uiteindelijk. De andere kabel is RCA en heb ik ook aangesloten. Ik heb trouwens twee front speakers van Nederlands fabrikaat, de Phantoms van Milon. Omdat deze wat baas mistte is er dus de BK bijgekomen. Ik hoop dat het dus gaat lukken.

Enfin ik heb getracht met Audessey de boel in te stellen via auto setup. Is wellicht gelukt maar de sub werd niet herkend. De setup gaf trouwens ook een "phase" probleem aan bij de linker speaker. Klinkt niet best maar ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen.

Het afstellen, opzetten kost me dus nogal wat moeite dat heb ik klaarblijkelijk overschat. Ik hoop dat in de eerste plaats de boel goed is aangesloten. Wellicht dat iemand een tip kan geven over hoe de knoppen aan de achterkant van de sub ingesteld moeten worden? Alles op 0 of juist in het midden?

Je moet echt wel heel veel verstand van al die dingen hebben om alles een beetje goed in te kunnen stellen. Bij voorbaat dank,
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als een speaker "Out of Phase" aan is gesloten dan is de + en de - omgedraaid, dus controleer het speakerdraad aan de zijde van de receiver en speaker. Het kan overigens zijn dat de receiver de High Level input van de BK zo ziet. De High Level bestaat uit drie draden waarvan er twee op de + aan worden gesloten en eentje op de - (kan ook andersom zijn, pin me er niet op vast). Wat gebeurt er als je de subwoofer alleen Low Level (dus met de RCA) aansluit? Dus de High Level loskoppelen en dan nog eens testen, krijg je dan nog steeds de melding dat er een speaker uit fase staat?

Hoe de knoppen moeten staan is zo niet te zeggen, dat hangt van de rest van de set af. En aangezien je zowel High als Low Level aan hebt gesloten wordt het behoorlijk wat werk om alles netjes af te stellen. De Phase in het begin altijd op 0 laten staan. Qua crossover is het handigste deze voor de Low Level helemaal open te zetten. Die regel je namelijk in de receiver. High Level-aansluiting regel je wel op de subwoofer, dus dat is zo weer niet te zeggen.

Om de crossover vast te stellen kan je overigens een globale berekening gebruiken:
Het laagste punt van je speakers x 1,5 wanneer dit gemeten is bij -3 dB. Wanneer er gemeten is bij -6 dB vermenigvuldig je het met 2. Dan heb je een globale hoogte van waar de crossover zou kunnen komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-08 13:55
Met het volgen van het boekje van de BK ben ik toch een heel eind gekomen met het aansluiten van mijn witte BK 400XXLS op mijn Marantz SR7005. Ik heb echter tot op heden nog niet het Audissey programma gedraaid, omdat ik eerst mijn surround speakers aan wil sluiten (wacht op banaanpluggen voor de speakerkabels).
Staat ook in het boekje van de BK hoe de knoppen moeten staan bij eerste gebruik. Boekje is wat beknopt en soms niet heel duidelijk, maar dat is een stuk wat toch redelijk duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de feedback tot nu toe. Kan ik echt wat mee.

Met alle respect, "boekje" bijgeleverd bij de BK waren 2 stencil papiertjes, gevouwd en in elkaar geschoven. Kon nog geen nietje vanaf om het bij elkaar te houden.

Wat wel waar is is dat je als leek geen idee hebt waar je inspringt. Je moet echt toch veel weten of ingelezen hebben om te weten wat je moet doen. High level, low level twee verschillende manieren van verbinden. Sommige zeggen dat je de een moet doen, andere de ander en de meeste zeggen dat je op beide manieren het beste kan aansluiten, etc.

Het valt me niet mee. Ik vind het wel leuk om allemaal te proberen maar het kost ook super veel tijd.

Ben waarschijnlijk te veel eisend maar zo´n Audessey test, als er dan "phase" uitkomt zoals bij mij, leg dan even uit wat het is of zeg dan even wat ik moet doen. Mooi spul, mooi systeem maar maak het dan ook goed af. Of als hij de sub niet herkent zoals bij mij het geval is, zeg daar dan iets over. Wat zit er fout, wat moet ik doen etc. Dat zijn dingen die dan echt helpen.

Ik zal straks met de tips aan de slag gaan en in ieder geval de plus en de min ook eens omdraaien, kijken of dat het probleem was.

Nogmaals bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:02
Even kort door de bocht:

- High level is met die grote kabel achterin je BK naar je speakeruitgangen en dat gebruik je voornamelijk als je veel muziek luistert en/of als je receiver geen sub uitgang heeft.

- Low level is de signaalkabel die naar je receiver gaat en op sub zit. Deze gebruik je zowel voor HT als muziek.

Verschil is volgens mij dat als je low level aansluit, dan kap je je front speakers af (door een filter in te stellen in je receiver) en alles onder een bepaalde frequentie gaat naar je sub. Bij Highlevel gaat al het signaal zowel naar je speakers als je sub. Je regelt dan je frequentie breedte (wat je sub afspeelt) op je sub zelf af. Ik heb hem alleen low level aangesloten en vind dit prima.

Neem ook hier eens een kijkje en hier.

Als je alles in wil regelen via Audyssee zou ik zelf aanraden om je sub low level aan te sluiten, je speakers op small te zetten en dan alles inregelen.

[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 14-03-2012 14:10 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
virtualJac schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:08:
- Low level is de signaalkabel die naar je receiver gaat en op sub zit. Deze gebruik je zowel voor HT als muziek.
Low Level is de Dedicated .1 uitgang die in DTS en Dolby Digital tracks zit. De meeste receivers sturen in Pure Stereo, Pure Direct, et cetera de Low Level dan ook niet aan. Puur omdat die uitgang niet gebruikt wordt. Daarom wordt er bij sommige receivers de keuze gedaan om Low Level (voor films en andere bronnen met x.1 tracks) aan te sluiten en daarnaast nog High Level om ook in 2.0 een subwoofer te hebben die mee speelt. Want een 2.1 set waarvan de subwoofer High Level aan is gesloten is voor de receiver nog steeds een 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Ja, dat LFE laag wordt inderdaad niet doorgegeven aan de sub wanneer deze high level is aangesloten. Echter mijn Marantz spreekt mijn spreekt mijn sub wel aan wanneer ik met Pure Direct muziek speel. Dit terwijl mijn sub toch echt low level aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Er zijn bepaalde receivers waarbij de subwoofer wel aan wordt gesproken in Pure Direct. Van Denon wist ik dit, van Marantz niet. Op zich niet gek aangezien beide bedrijven onder dezelfde holding vallen en qua apparatuur veel overkeenkomsten hebben. Zeer makkelijke optie en zeker eentje waar mijn toekomstige processor aan moet voldoen. In dat geval zou ik de subwoofer alleen Low Level aansluiten en dan Audyssey runnen. Hoef je ook niet aan te kloten met High Level dat is qua instellen veel meer werk en dus iets wat TS makkelijk kan laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Daarom ook. Gewoon low aansluiten en inregelen met Audessy. Even kijken wat de freq is van je speakers op -3db en dit x 1,5 doen ongeveer. Op die freq je fronts afkappen. Gewoon beetje proberen en zo kijken wat het beste klinkt voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegeto79
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 19:56
Voor wat betreft de phase melding: Laatst heb ik mijn speakers aangesloten op mijn nieuwe Marantz NR1602. Toen kreeg ik ook de phase melding tijdens de Audyssy setup. Na een check bleek alles gewoon goed aangesloten maar de melding bleef terugkomen.

Toen het boekje erbij gepakt en daar staat een opmerking dat als de melding blijft terwijl alles goed is aangesloten, dat je de melding kan negeren.

Misschien heb je er wat aan!

[ Voor 12% gewijzigd door Vegeto79 op 14-03-2012 16:30 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt nogmaals, ik ga dadelijk de low level aansluiting doen en doen doe ik voorlopig ook de high level (met die grote kabel) eruit. Kijken of dan de phase probleem ook is opgelost. Wel grappig de laatste post waarbij dus een phase probleem ook genegeerd kan worden als de kabels goed zijn aangesloten. dat is een perfect voorbeeld van wat ik eerder bedoelde te zeggen, dat is toch niet echt gebruiksvriendelijk?

Onwijs bedankt ook voor de links, nog meer lees en huiswerk. Begrijp me goed ik vind het leuk om te lezen en te weten wat ik heb dat ding (en trouwens de Marantz de Millons etc.) niet voor niks gekocht dus ik wil dat alles het dan ook perfect doet. Ik heb me alleen vergist in hoe moeilijk dat is en vooral hoeveel tijd het allemaal kost, ongelooflijk.

Nog een hele domme vraag (of onzekere) de RCA kabel gaat van de sub (dat zie ik nog in mijn stencil manuaal van BK) naar een RCA uitgang op de Marantz maar klopt dat dat de juist ingang die is in Pre Out sectie en dan in SW1?

Enfin dadelijk even proberen. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
Ja die moet je hebben.

Wel de subwoofer op YES zetten in je receiver, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Jep. De subwoofer out. Vergeet ook niet je volume op je sub heel laag te zetten ;-) Scheelt hartklachten. Als je low aansluit en je freq. afregelt in je Marantz dan moet je ook je low en high pass filter helemaal open zetten (op je sub). Later kun je hem altijd nog een beetje bijregelen mocht dat beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mm, heb even getest maar ik doe inderdaad iets fout. De kable zit goed maar de BK doet niks niet op hoog niet laag volume. Met de dikke kabel of High level er weer in doet hij het wel dus op Low level doe ik toch iets niet goed.

In de Marantz moet ik de de subwoofer op YES zetten, dat is wellicht wat er dan nog mist. Hij herkent dus de aansluiting niet automatisch? Moet ik dat in de speaker setup aangeven? Dat ik dus twee fronts heb aangesloten en een sub?

Goed wil niet teveel zeuren over gebruiksvriendelijkheid maar guttegut ik begin mezelf heel dom te vinden of de Marantz en BK erg ongebruiksvriendelijk.

Let wel in de BK manual staat bij low level aansluiting ook helemaal niks over dat je je reciever moet vertellen dat er een sub nu aanhangt. Zal wel logisch zijn voor heel veel mensen maar toch ik worstel er toch wel mee.

Moet nu even weg, hoop dat als straks de kids eenmaal op bed liggen ik nog wat kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:34:
Let wel in de BK manual staat bij low level aansluiting ook helemaal niks over dat je je reciever moet vertellen dat er een sub nu aanhangt. Zal wel logisch zijn voor heel veel mensen maar toch ik worstel er toch wel mee.
Als je bij een winkel motorolie koopt staat er toch ook niet in waar de dop in de auto exact zit welke je los moet draaien? Dat staat in de boekjes die je bij de auto krijgt. Ze zullen niet bij een flacon motorolie een heel boekwerk er bij doen met waar bij welke auto de dop exact zit. De subwoofer is in dit geval de motorolie en de receiver de auto, in de handleiding van de receiver staat hoe je in moet stellen dat je wel of geen subwoofer hebt. In de handleiding van de subwoofer hoort alleen te staan hoe je deze aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:44

MAZZA

Barbie is er weer!

FeaR schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:44:
[...]
In de handleiding van de subwoofer hoort alleen te staan hoe je deze aan sluit.
En dat staat er ook gewoon netjes in. De owners manual is wel kort en bondig van de BK XXLS400 maar er staat netjes schematisch aangegeven hoe je hem aan kunt sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/8zebfo.gif

Veel makkelijker dan dat kan het volgens mij niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mazza je hebt gelijk, de high level was dan ook vrij snel aangesloten ondanks dat bi-wire een heel gepiel is met die draadjes.

Low level vond ik slechter aangegeven. LFE ingang kon ik op de Marantz niet vinden dus meeste logisch lijkt de SW1 ingang.

Ik zal Audessey vanmiddag nog eens laten draaien en dan kijken wat hij doet. Als hij het straks doet op Low level met Audessy goed ingesteld dan zou dat het beste zijn denk ik. Kan ik later alsnog gaan experimenteren als ik dit klein traumatisch beginnetje weer vergeten ben.

Geduld is een schone zaak zeg ik altijd tegen mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 10:56
In de Marantz moet je wel instellen dat je de sub ook wil gebruiken bij 2.0 output. Dus kies 'LFE+MAIN' ipv 'LFE'. Deze optie staat onder 'manual setup->speaker setup->subwoofer mode'. Dan spreekt hij ook je sub aan bij het afspelen van muziek e.d.

De SW1 ingang is inderdaad de LFE uitgang op de Marantz.

[ Voor 26% gewijzigd door ChiLLeR op 17-03-2012 03:00 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Toch handig dat Marantz en Denon beide zeer andere opties hebben met die LFE + MAIN. Zelfde holding, maar een compleet andere betekenis. LFE + Main is bij Denon namelijk niet de optie om de subwoofer mee te laten doen in 2.0 stereo. LFE + Main is om aan te geven dat het laag naar het LFE-kanaal (subwoofer) moet én naar de front speakers. LFE staat standaard aan als je een subwoofer hebt en die LFE + Main kies je als het ware als je laag uit beide wilt. Logischerwijs gaat LFE + Main alleen op als je je speakers op "Large" instelt. Bij Marantz is het simpelweg alle laag naar de subwoofer als LFE + Main is geselecteerd. Handig al die termen en instellingen door elkaar. Het was er al met "HDMI Passthrough" en nu dit weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 10:56
Nu je het zo omschrijft ben ik niet meer zo zeker van mijn zaak.
Het gaat er dus om wanneer de crossover aan of uit gezet wordt. Ik ga het zometeen even voor je na zoeken. Want mijn fronts staan op large en pakken dus het laag maar ik vind dat die niet goed laag produceren dus laat ik óók de sub mee spelen door de optie lfe+main. Bij small front speakers kan je deze optie dus ook niet kiezen. Dat komt overeen met jouw verhaal.

edit:
Uit de manual:
Subwoofer Mode : Selecteer het lage-tonenbereik dat moet worden
weergegeven door de subwoofer.
• LFE : Het lage bereiksignaal van het kanaal ingesteld op “Small”
luidsprekergrootte is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de
subwoofer.
• LFE+Main : Het lage bereiksignaal van alle kanalen is toegevoegd aan de
LFE signaaluitgang van de subwoofer.
• De “Subwoofer Mode” kan worden ingesteld wanneer het menu-item
“Speaker Config.” – “Subwoofer” (vblz. 74) is ingesteld op “Yes”.
• Geef een muziek- of videobron weer en selecteer de modus waarin de
lage tonen het meest krachtig worden weergegeven.
• Selecteer “LFE+Main” wanneer u wilt dat de lage tonen altijd door de
subwoofer worden weergegeven.
OPMERKING
Als “Front” en “Center” voor “Speaker Config.” zijn ingesteld op “Large”
en “Subwoofer Mode” is ingesteld op “LFE”, zal er mogelijk, afhankelijk
van het ingangsssignaal of de geselecteerde surround-modus, geen geluid
worden uitgestuurd via de subwoofers

[ Voor 58% gewijzigd door ChiLLeR op 17-03-2012 15:45 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-08 13:55
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:34:
Mm, heb even getest maar ik doe inderdaad iets fout. De kable zit goed maar de BK doet niks niet op hoog niet laag volume. Met de dikke kabel of High level er weer in doet hij het wel dus op Low level doe ik toch iets niet goed.

In de Marantz moet ik de de subwoofer op YES zetten, dat is wellicht wat er dan nog mist. Hij herkent dus de aansluiting niet automatisch? Moet ik dat in de speaker setup aangeven? Dat ik dus twee fronts heb aangesloten en een sub?

Goed wil niet teveel zeuren over gebruiksvriendelijkheid maar guttegut ik begin mezelf heel dom te vinden of de Marantz en BK erg ongebruiksvriendelijk.

Moet nu even weg, hoop dat als straks de kids eenmaal op bed liggen ik nog wat kan testen.
Zelf ben ik Vrijdag en Zaterdag nog bezig geweest met Audissey en het inregelen van mijn inmiddels complete setup. Zoals gezegd draaide mijn BK al correct mee. Om je sub te testen, dien je wel de beide "gain" knoppen open te draaien en uiteraard stroom op de sub zetten en deze ook aanzetten. De gain knoppen zijn de volume knoppen voor de high level en de LFE.
De RCA kabel moet inderdaad in de SW1 aansluiting, dit staat volgens mij in de Marantz handleiding.

Aangezien alles correct aangesloten lijkt te zijn nu, vermoed ik dat je de gain knoppen nog dicht hebt staan. In het pamflet van BK (boekje is inderdaad wat te veel gezegd) staan wat standaard instellingen vermeld bij eerste in gebruik name. Probeer deze instellingen eens en probeer dan de sub nog eens.
Pagina: 1