Systeemeisen VMWare Machine 1x sbs2008 + 9 x w7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.W.j. Klaassen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Hoi Allemaal.

Ik ben van plan om op een host een Virtuele SBS2011 en 9 Virtuele Windows 7 pc's te laten draaien.
Op de windows 7 pc's zal niet veel meer gebeuren dan wat excel, word, exchange en internetten.

Nu zit ik hier voor te denken aan een HP Proliant ML350 G6 met een Xeon E5606 (4 core) @ 2139 Mhz met 12GB Ram P410i Raid controller met 3x 146 GB SAS Schijven (RAID 5).

Is dit voldoende, te licht of overkill?

Iemand ervaring met een soortgelijke virtuele configuratie en welke hardware daarvoor nodig is?
Is er ergens meer informatie te vinden over systeemeisen t.o.v. virtuele machine's?

groeten,
Ernst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 13:24
Zoiets heb ik nog niet eerder opgezet maar, SBS 2011 en 9 ws dan heb je wel wat meer geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke VMWare? Het scheelt nogal of je VMWare Server, ESXi of bijv ThinApp gebruikt :P

Over de rest kan ik zo 123 niet oordelen (klinkt als zat) maar 12GB lijkt me inderdaad karig voor 9 clients + 1 server. Zeker gezien de huidige prijzen voor geheugen. Ik weet niet hoe de prijzen tegenwoordig zijn maar vanwege Thailand zijn misschien SSD's te overwegen in plaats van SAS.

Systeemeisen/configs zijn natuurlijk bij VMWare.com te vinden. Bijv http://www.vmware.com/fil...ationGuideWindows7-EN.pdf waar 1GB per machine als ondergrens en 2GB als ideaal wordt genoemd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet precies wat het doel is dat je wilt realiseren, maar is een terminalserver geen oplossing? Daarvoor is het systeem dat je aangeeft in ieder geval voldoende.

Daarnaast zou ik met RAID5 ook een hotspare adviseren die je kan inpluggen zodra er een uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat het wel voldoet maar ik zou er veel meer RAM in zetten. RAM is altijd het eerste pijnpunt bij virtualisatie (de ervaring leert dat als je eenmaal aan virtualisatie begint er altijd nog een paar VMs bij komen die je eerder niet had voorzien, gewoon omdat het kan).
RAM is momenteel zo goedkoop dat ik 12G onverstandig weinig vind voor een server. Zelfs desktop-gebruikers adviseer ik om 16G in hun systeem te zetten (ja, dat is overkill).

Het volgende wat fout gaat zijn harddisks. De HD is voor de meeste desktops de bottleneck. Nu ga je 10 machines op 3 schijven draaien en ook al zijn het snelle SAS-schijven, dat is niet optimaal. Dit is wel erg afhankelijk van hoe je het gebruikt. Als die VM's echt niet meer doen dan een beetje Office komt het wel goed.
Als echter 1 van je 3 schijven stuk gaat zal de performance om te janken worden.
Ook dit is een reden om er veel RAM in te stoppen; hoe meer RAM, hoe minder je de HD gebruikt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.W.j. Klaassen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal inderdaad kijken naar een configuratie met 32GB.
Zou raid 1+0 duidelijk beter zijn dan raid 5 wat betreft de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Ik zou eerst starten met veel, maar dan ook veel meer geheugen, minimaal raad ik je al 48GB aan bij deze setup. Beetje groei in de komende 5 jaar, maak er maar het dubbele van, 96GB ram dus.
Disks, doe eens een io meting van een sbs2011 machine, doe dat maal 10 (10 machines weliswaar niet allemaal sbs2011 machines, raid5 heeft weer het probleem dat het slecht werkt met writes, dus ga je al snel naar raid 1+0 voor wat performance. je hebt uitgaande van 40GB per w7 machine en 200GB voor je server al 560GB nodig. Als je dan nog sql applicaties gaat draaien wil je nog wat performance hebben dus een zooi spindels. ook dan ga je al snel naar de 8+ disks.
simpel gezegt, meten is weten.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 15:24

fds

Een Windows Remote Desktop server voor 10 gebruikers lijkt me een goede oplossing. Slechts 1 OS, dus efficienter gebruik van geheugen. Dit kan je eventueel combineren met een Windows SBS 2010 installatie als je Exchange nodig hebt.
Laat de mensen helemaal niet meer lokaal werken en het scheelt de lokale software licenties! Dat geld kan je in de hardware stoppen.

Hardware: een platform met hoge geheugenbandbreedte, server moederborden met hoge IO bandbreedte.
CPU: 4 cores op meer dan 3GHz is eigenlijk al te krap. Beter is 2x 4 cores met veel cache in CPU.
Geheugen: minimaal 16GB, maar gezien de huidige prijzen neem je 32GB. Kan je niet genoeg van hebben.
Schijfruimte: 150GB plus wat je aan data (mail!) denkt op te gaan slaan.
Schijven: 2 stuks 300GB SAS 15kRPM schijven in RAID1 of 4x150GB SAS 15k in RAID10 voor OS, services en software. Eventueel 2 grote SATA schijven in RAID1 toevoegen voor alleen bestandsopslag en backups.

Absoluut geen SSD gebruiken! Kan je met 1 a 2 jaar weggooien en te grote kans op data corruptie.
Gebruik geen RAID5: als er 1 schijf uitknalt heb je totaal geen performance meer. Gebruik alleen RAID1 of RAID10, zodat bij schijfuitval de boel vlot blijft doordraaien. Het is ook beter en sneller te rebuilden zonder downtime.

Ik bouw al jaren dergelijke systemen voor het MKB met 1 enkele server. Linux als host OS met firewall/router/spamfiltering en voor bestandsopslag met de backup faciliteiten.
Virtueel kan hierop een Windows Terminal Services (Remote Desktop) voor 10 tot 20 gebruikers. Eventueel een virtuele Exchange Server, maar daarvoor zijn inmiddels prima vervangers te vinden direct op Linux.

[ Voor 0% gewijzigd door fds op 21-03-2012 14:18 . Reden: CPU cache is belangrijk! ]

Pagina: 1