Watercooling op Phenom X4 II 955 BE

Pagina: 1
Acties:

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01 11:49
Omdat ik betere koel prestaties wil en de mijn kast "leger" wil maken zit ik te kijken naar een closed watercooling set.

Ik zat te kijken naar een Corsair Hydro H60. Nu vroeg ik mij af. Omdat het mij vooral om de prestaties gaat of deze beter koelt dan mijn huidige Scythe Mugen 2 Rev. B

Ik heb op het moment nog een Phenom II X4 955 op 3,8GHz lopen en mijn idle temp is nu gemiddeld 42 graden. Omdat ik deze zo rond de 25~30 graden idle wil vroeg ik mij af of dit haalbaar is met een H60.

Even een stukje over het airflow plan. Ik heb op het moment een Cooler Master CM690 (1e editie).
Bovenin 2 intake fans op 900rpm
Voorin-boven 1 140mm op 1400rpm
Voorin-onder 1 120mm op 1400rpm
Onderin 1 120mm op 1400rpm
De radiator van de H60 komt tegen de kast achterin met daarvoor een 120mm push op 1200rpm.

Is het aan te raden om over te schakelen op een H60 of is dit een no-go omdat de koelprestaties ongeveer gelijk zijn?

Als het mogelijk is zou ik de cpu dan ook nog verder overclocken naar bijv 4/4.2GHz. Hiervoor mag ie idle best 40 graden zijn maar liever niet hoger.

Als er een ander closed setje is rond de zelfde prijsklasse (max €70,-) die beter presteert, zou ik het graag horen.

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele adviezen.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Als je idle al op 42c zit, vraag ik me af of je niet gewoon een slechte mount hebt met de Mugen 2.
De koelprestaties van de Mugen2 en de H60 ontlopen elkaar niet zoveel.

En idle temps.. Who cares?
Je load temps zijn een stuk belangrijker.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52
H60 presteert amper tot niet beter dan de Mugen 2, dus ik zou het zeker niet doen.. Wil je het echt beter dan kun je eventueel kijken naar een H100, maar het beste is gewoon custom waterkoeling, presteert beter en is sowieso stiller dan de H100 :)
Trouwens, load temperaturen zijn veel interessanter dan idle, dus focus je daarop ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• reneetjuhh1991
Met load zit ie nu max op 52 graden.

en dat zou ik het liefst verlagen of gelijk houden op een hogere clock snelheid.

Ik ga het is verder uitzoeken. Bedankt.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

En dat is met Prime/LinX? Kan het me haast niet voorstellen als ie idle al 42c is, maar goed :p.

Post anders eens een screenshotje met HWMonitor, CPU-z 2x (CPU en mem tab) en prime of LinX minimaal 10-15 minuten aan.
Dan is het wat makkelijker te beoordelen of je mount misschien wat minder is, of dat je misschien nog een oude C2 stepping hebt die op 3.8 GHz al eigenlijk op zn tandvlees loopt en sowieso niet veel harder meer wil onafhankelijk van de koeler..

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:37
Werkt je cool and quiet uberhaupt nog wel? Met welke voltages overclock je ?

• reneetjuhh1991
Deze heb ik een tijd geleden uitgeschakeld omdat mij was verteld dat deze alleen werd gebruikt om de CPU fan te regele, aangezien ik een losse fan controller gebruik was deze functie naar mijn idee dus useless. Nu lees ik dus dat deze de CPU ook down clocked bij weinig verbruik dus ik ga CaQ zometeen weer activeren.

Verder is de PC nu 30 graden idle. Waarschijnlijk was deze de afgelopen tijd hoger omdat mijn kamer temp hoog was. zal het is in de gaten houden.

Aangezien mijn kennis van overclocken nog basis is zal ik alsnog de screens posten zoals hierboven aangegeven alleen dan zonder de prime test.

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/c.vandebogaart/screen.png

Hopelijk kunnen de mensen met meer kennis mij tips en uitleg geven over hoe ik dit moet doen. Zal de komende tijd ook de warmte's monitoren.

Bij voorbaat dank voor alle hulp.

EDIT 18:41:
CaQ terug ingeschakeld. Maar de clock blijft op 3,8GHz vermoedelijk omdat deze handmatig is ingesteld en de auto clock fucntie van het moederbord daardoor uit staat.

[ Voor 9% gewijzigd door reneetjuhh1991 op 12-03-2012 18:41 ]

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 20:37
Mijn tip, maak je overclock in de bios ongedaan en installeer PhenomMsrTweaker om de multipliers aan te passen. Hierdoor blijft de Cool and Quiet wel werken omdat je alleen de p-states aanpast.

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Of ga, zoals eerder al aangegeven werd, voor een custom waterkoelingssetje.

Ik heb zelf ook de 955 BE, met custom waterkoeling, idle rond 22 graden, stressed niet hoger dan 41.

• reneetjuhh1991
Een custom waterkoeling setje valt een beetje buiten mijn budget op het moment. Heb al gekeken en op zen goedkoopst zou ik €160 kwijt zijn. Dat gaat mij iets te ver nu.

• reneetjuhh1991
Ik vermoed dat zoals hier boven werd gezegt de CPU nu op zijn max loopt met 3,8GHz

Heb em straks op 4GHz gehad met prime aan en zo rond de 10 minuten kreeg ik een bluescreen met de code: 0x00000124. Na wat research kwam eruit dat die BS aangeeft dat de hardware niet stabiel draait. CPU was toen ong 57 graden. Is ie dan gestopt omdat ie te warm werd of omdat ie het niet af kan?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat kun je pas zeggen als ie wel weer stabiel is..
error 124 is over het algemeen gewoon wat vcore toevoegen.
In principe kunnen alle C3's zonder al te veel moeite 4GHz halen..
Lees het AMD CPU overclock topic maar eens door om een idee te krijgen van wat je kan halen en vooral: hoe je dat doet :).
AMD CPU Overclock Topic #6

• reneetjuhh1991
Ìk heb hier even doorheen gelezen maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk op welk voltage ik de CPU moet zetten om hem stabiel op 4GHz te krijgen. Lees ik ergens overheen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
reneetjuhh1991 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:24:
Ìk heb hier even doorheen gelezen maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk op welk voltage ik de CPU moet zetten om hem stabiel op 4GHz te krijgen. Lees ik ergens overheen?
Dit verschilt per CPU. Daarom moet je zelf uitzoeken wat stabiel is. Iedere chip is anders en heeft daardoor een ander voltage nodig voor 4GHz.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Inderdaad. Het is gewoon een kwestie van proberen.
Je kan wel op de gok wat voltages in rammelen, maar je kan niet precies van tevoren weten hoeveel vcore er nodig is. Dat verschilt per chip.

• reneetjuhh1991
Ik denk dat ik het gewoon zo laat voor ik het verkeerd doe en mijn cpu door de koeling naar buite blaas. Ga mijn FX upgrade denk ik gewoon wat eerder doen en deze aan de echte overclockers overlaten die er intresse in hebben. Hopelijk blijft de mugen goed koelen op de FX en anders toch maar is kijken naar betere koeling.

Everyone thanks for the help. Ga me is op overclocken verdiepen zodra ik een FX heb.

Verwijderd

Welk moederbord heb je voor je X4-955, dit ivm je hoge Vcore voor 3,8Ghz.
Heb de mijne op 1,38Vcore en multiplier x19 met een H70 op een 28 graden in Idle met een kamertemperatuur van een 20,5 graden.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ja, maar niet alle 955's klokken zo goed als de jouwe, Jan ;).
'Vroeger' met de C2 stepping hadden sommige chips zelfs 1.55v nodig voor 3.8~3.9 GHz.
Met de C3 stepping (die de TS dus heeft) kon iedereen wel 4GHz halen, maar soms ook pas met 1.5~1.55v.
Pas bij de latere Phenom II's zijn er chips verschenen die zelfs met <1.4v al 4GHz deden, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Maargoed, dan rijst ook de vraag aan reneetjuhh1991: Tot hoeveel vcore ben je gegaan voor poging op 4GHz?

Verwijderd

Klopt helemaal Faust maar denk dat het ook wel mss aan het type moederbord kan liggen of ik moet het helemaal mis hebben.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Je hebt wel gelijk hoor, maar mijn ervaring is dat het in eerste instantie aan de 'kwaliteit' van de chip ligt.
Met een 'goed' moederbord kan je soms nog wel 0.01~0.03v oid winnen, maar het belangrijkst is de CPU zelf.

• reneetjuhh1991
de vcore van de cpu staat nu nog op zijn standaard setting. Deze is volgens mij 1,45v. Ik draait dit alles op een Asus Sabertooth 990FX die ik pas heb aangeschaft vanwege een aankomende CPU upgrade. Enige wat ik heb gedaan aan "overclocken" is de multiplier verhogen. Dit als tip van een oud klasgenoot/vriend, bekend op tweakers als tsumaturasu.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij overklokken altijd zelf de vCore opzoeken en instellen.

• millman
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Als je een aantal waardes even overslaat zie je wel het proces hoe je goed tot een 24/7 OC komt.. onderstaande is weliswaar van mn 1155 oc tutorial en heb een aantal zaken doorgestreept/weggehaald/aangepast waar je niet zoveel aan hebt met het amd platform, maar in de basis werkt het t zelfde. Ik heb helaas verder al lange tijd geen amd proc gehad, maar de manier van testen is voor elke oc het zelfde, korte runs prime voor stabilitiet en temp check, aan het einde een lange run om totale stabiliteit en temps te monitoren, hoe het zit met NB voltage, memcontroller e.d. kan Faust je veel beter uit leggen..
Lees je voldoende in op het overklok proces (tuts) en de hardware die je hebt (reviews). Zet pll overvoltage aan Haal de basis voltages (Vram, Vcore, system agent, vtt enz) van auto af en stel ze in op de waardes die voor standaard staan, (te vinden met google, heet bij elk mobo anders), eist en c-states (Cool n quiet bij AMD) uit en ga eens beginnen op 3600Mhz 1,4v en werk langzaam omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 67c word na 8 uurtjes prime95 small FTT of een paar uur linX.

mocht je toch bsod's krijgen ondanks 8 uur prime small ftt 8uur of 3 uur linx:

Voor de zekerheid nog het geheugen testen, met prime95 small fft en linx word het geheugen en de memorycontroller niet voldoende belast om sporadische fouten te ontdekken. Dus een prime of linx kan wel stabiel zijn en toch bsod's geven als je de memory + controller niet voldoende hebt gestrest.

Het geheugen en de memcontroller test je met Memtest86 voor boot (dus in dos omgeving) en met prime95 blend. Mocht er dan fouten onstaan kan het zijn dat je QPI vtt, Vsystem agent, Vram of een combi daarvan te laag zijn, in stapjes verhogen en opnieuw testen.

Als je uiteidelijk je clock binnen deze waardes hebt gehaald kan je kijken of de energiebesparende instellingen weer aan kunnen en de boel nog steeds stabiel blijft.

RECAPP:

- inlezen
- pll overvolt aan
- eist, cstates en turbo (cool n quiet) uit
- vcore instellen op 1,45v (bij AMD) 1,25v (bij INTEL 2600k)
- overige voltages op stock (niet op auto!!)
- cpu op 3600mhz voor amd (4200mhz bij 2500k/2600k)
- testen met prime95 SMALL FFT of linX "all mem" -> stabiel?
- multi/clocks omhoog.
- niet stabiel? Vcore omhoog
- testen -> Mogen wat kortere test zijn als je je einddoel nog niet hebt gehaald, zeg 30 min linX bijv.
- binnen 67c je max gevonden? (AMD) (75c voor s1155 2500/2600k)
- eist en cstates (Cool n Quiet bij AMD) aan voor energie besparing.
- testen 3 uur linX en 8 uur prime95 BLEND -> om na te gaan of je algehele systeem echt stabiel is.

KLAAR!

ZO SIMPEL IS s1155

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 16-03-2012 04:34 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• reneetjuhh1991
Millman,

Bedankt voor je bericht, heb het even lokaal opgeslagen en ga hier mee aan de slag zodra mijn FX binnen is.

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-01 20:51
Ik raad het je ten zeerste af een H60 te halen in combinatie met jou 955.

Ik heb zelf ook een 955BE met een H60 met 2 scythe typhoon fans 1850 rpm push/pull.
Overclockt naar 4Ghz op een vcore van 1.46 en dan zijn de temperaturen van de cores al rond de 60 graden

Ik heb dit ook in een Asus sabertooth 990FX moederbord zitten.

Dus als je voor een corsair waterkoeling set wil gaan zou ik het je toch aanraden om eens te kijken naar een H70/80 of H100 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door coolzerox op 17-03-2012 11:21 ]

Verwijderd

@coolzerox, wat zijn je Idle temps en je temps met benchen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 14:19 ]

Pagina: 1