• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb door mijn hele woning CAT5e liggen. Alle netwerkpoorten komen samen op een patchpaneel in de meterkast. Daar is ook een Ziggo modem (zonder NAT, router spuugt WAN IP uit), een Draytek 2950 en een switch.

Nu heb ik zo'n Ziggo apparaat naast de televisie. De netwerkkabels zijn netjes in de muur gefreesd, maar de coaxkabel ligt los over de vloer. Sowieso wil ik dat Ziggo kastje naast de TV weg. Van de VCR's van vroeger weet ik nog dat zij hun eigen signaal op de coax zetten, naast de huidige signalen op de coax. Maar zo'n VCR kon echter maar 1 zender erbij plaatsen, namelijk het eigen signaal.

Wat ik wil is een kastje in de meterkast die al die digitale signalen analoog op de coax zet. Zo kan ik eindelijk de afstandsbediening van de televisie gebruiken om te zappen (zapt veel sneller dan zo'n digitaal kastje) en zo kan ik eindelijk alle televisies aansluiten zonder dat ik per televisie een kastje nodig heb. Bovendien kan ik dan ook bepaalde zenders zoals SBS6 weglaten van de analoge coax.

Vervolgens wil ik die coax kabels weg hebben. Is het mogelijk om coax signaal over CAT5e te transporteren? Ik kan er dedicated kabels voor gebruiken, daar alle kamers voldoende ethernetpoorten hebben en ik kan het heel makkelijk patchen in de patchkast. In de meterkast is ruimte voor 19" apparatuur. Vervangen van ethernetkabels door coaxkabels is een optie, maar liever niet.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 09:58

dodo79

witte dikke tonnie

Punt 1:
Kan niet op een goedkope manier.
Je zou voor elke zender een decoder en een modulator moeten hebben om de zender op coax te krijgen.
Nadeel hiervan is ook meteen dat je analoog kijkt met de slechtste kwaliteit die mogelijk is (RF)
Er zijn naar mijn weten wel systemen die dit kunnen en in hotels e.d.gebruikt worden, maar die zullen prijzig zijn

Punt2
Coax kan niet over cat5e.
RF tv gaat tot 860MHz, gaat niet goed komen over een lan kabel.

omdat het kan!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
dodo79 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:15:
Punt 1:
Kan niet op een goedkope manier.
Je zou voor elke zender een decoder en een modulator moeten hebben om de zender op coax te krijgen.
Nadeel hiervan is ook meteen dat je analoog kijkt met de slechtste kwaliteit die mogelijk is (RF)
Er zijn naar mijn weten wel systemen die dit kunnen en in hotels e.d.gebruikt worden, maar die zullen prijzig zijn
Hoe deden de lokale kleine televisieproviders dat destijds dan? Ik kan me nog een vrijwilliger van een stichting herinneren die TV voor je ontving van de satelliet en op de kabel "moduleerde" voor de bewoners in het dorp. De maandelijkse tarieven waren erg laag en het dorp had niet veel inwoners. Enkele jaren later heeft UPC het wel overgenomen, maar het werkte in die tijd toch echt goed en financieel werkte het ook allemaal.

Bovendien vond ik het RF uitgangssignaal van een VCR absoluut niet slecht. Heb voor de grap nog eens een VCR aangesloten om het te vergelijken, maar bij bewegende beelden is de kijkervaring echt niet minder. Als die Ziggo splitter niet zo veel kwaliteitsverlies veroorzaakte en als het niet nodig was voor het internet, dan was ik gewoon nog op de analoge televisie gebleven. Dat werkt namelijk nog wel gewoon. Maar die splitter verkracht de kwaliteit, alsof ze je daarmee forceren om over te stappen op een extra kastje.
Punt2
Coax kan niet over cat5e.
RF tv gaat tot 860MHz, gaat niet goed komen over een lan kabel.
Ik had al m'n vermoedens. Opzich kan ik de huidige ethernetkabels gebruiken als trekveer. Bestaan er ook inbouwpoortjes met een RJ-45 poort en een coaxpoort? Ik wil het mooi houden, dus ik wil er geen opbouwkastje naast plaatsen. Bovendien passen er geen twee CAT5e kabels + coax kabel door de leidingen, dus dan zou een RJ-45 poortje niet gepatcht kunnen worden. Dat is niet netjes :P

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 09:58

dodo79

witte dikke tonnie

Trommelrem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:45:
[...]

Hoe deden de lokale kleine televisieproviders dat destijds dan? Ik kan me nog een vrijwilliger van een stichting herinneren die TV voor je ontving van de satelliet en op de kabel "moduleerde" voor de bewoners in het dorp.
......
......
Dat ging idd met zo'n "hotel systeem" waar ik het over had.
Daar sloot je meerdereinputs op aan en die ga elke input een eigen frequentie op de kabel.

Wat betreft je coax probleem, die heb je ook in een dunne uitvoering, je hebt wel meer demping, maar dat is wel op te vangen met een antenneversterker.

omdat het kan!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:15
Hirschmann heeft wel apparatuur waarmee het over cat6e gaat, maar als je toch kabels moet vervangen kun je net zo goed een coax trekken.
Trommelrem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:45:
Als die Ziggo splitter niet zo veel kwaliteitsverlies veroorzaakte en als het niet nodig was voor het internet, dan was ik gewoon nog op de analoge televisie gebleven. Dat werkt namelijk nog wel gewoon. Maar die splitter verkracht de kwaliteit, alsof ze je daarmee forceren om over te stappen op een extra kastje.
Die splitter verzaakt op de TV-uitgang op z'n hoogst 3dB signaalverlies. Als het meer is, of als hij het signaal verstoort, moet je contact opnemen met Ziggo om een nieuwe te regelen.