Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Random Freeze nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Muhtar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07-2023
(edit: Admin, kan je topic verplaatsen indien het op verkeerde plaats staat. Dank u)

Vrienden,

Ik heb onlangs een systeem samengesteld. Met veel moeite weliswaar.. Nu normaal gezien heb ik alle updates en drivers up-to-date. Maar de computer heeft last van willekeurige freeze's. Dit is in een week tijd ongeveer 4 keer gebeurt.
- 2x bij video kijken op youtube, firefox
- 1x bij 3D tekenen
- 1x bij het gamen
- ....
(geen haperend geluid, geen reactie muis & toetsenbord. Enigste opties, powertoets inhouden of resetknop indrukken..)

Nu heb ik via google wat zitten zoeken en ik zie dat dit toch niet een alleenstaand geval is. Ik ben helaas geen grote computerKenner, dus wil ik graag om jullie hulp vragen.

Mijn systeem is:
Moederbord - MSI X79A-GD65 (8D)
CPU - Intel Core i7 3820
CPU - MSI Geforce GTX560 TI 448 1.3GB TF III Power OC
RAM - CORSAIR 16GB (4 x 4GB) Vengeance Blue CML16GX3M4A1600C9B
PSU - COOLERMASTER Silent Pro 850W
HDD - Western Digital Caviar Black 1TB
OS - Windows 7 64bit Ultimate

De winkel waar ik de computer grotendeels heb laten samenstellen stelt voor een memtest te doen. Dat is mij niet direct gelukt via Memtest W7 cd, maar ik heb wel het volgende gevonden. http://www.memtest.org/#downiso

Die memtest start automatisch na een reboot van het systeem (met usb ingeplugged natuurlijk). Maar waar moet ik op letten, hoe lang moet dit duren?
Een kennis stelde mij voor de RAMlatjes los te koppelen voor 10 min, en ook het batterijtje dat zich op de mobo even te verwijderen. Heb ik nog niet gedaan..

Of stellen jullie iets anders voor? Kunnen we stap voor stap adhv test elk onderdeel(hardware) testen om de fout zo op te sporen? Naar wat ik lees op het net kan het probleem overal zitten..

Please guys, ik heb jullie hulp nodig

Dank u,

Verwijderd

Als je gaat memtesten even de handleiding bekijken in welke bank je de geheugen strips stuk voor stuk kan testen.
Je moet kijken of de modules geen page errors geven, maar dat zie je snel genoeg wanneer de module fouten bevat racen de rode berichten onder in het scherm.
Daarin staat vermeld waar de fout is gevonden, daarin staat het begin in MB's en het eind in MB's, welke pagina de fout gaf en in welke test.

Voor jou is het denk ik alleen relevant om te kijken of de module inderdaad fouten geeft of niet.

Persoonlijk heb ik wel eens meegemaakt dat modules geen fouten aangaven, maar na een wissel voor nieuwe modules toch het probleem was opgelost.

Succes!

• Smoetzak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03-2021
Freezes kunnen ook van harde schijven komen (dit weekend zelfs nog tegengekomen).
Wat je kunt doen is even seatools afhalen, branden en hiervan booten. Of hdtune downloaden en eens de errorscan laten lopen (kan wel enige tijd duren, niet de fast scan) Als je hierop rode blokjes ziet weet je genoeg.

Voor je vraag waarop je moet letten met memtest: Ik zou hem tot 10x laten passen, als je dan geen errors gegeven hebben zal je ram wel in orde zijn.

Moest al het vorige in orde zijn kan het eventueel nog een stofje zijn die in de cpu of ram brackets geraakt is. Dus eventueel eens alles uithalen en eens goed uitblazen.

• Muhtar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07-2023
Ok dankje smoetzak,

HDD zal ik testen. Ik heb vant weekend die memtest 86 al laten lopen tot 11x passes. Dat duurde maar kwartiertje. Kan dat? want ik las dat dat toch lang zou moeten duren. En die pass teller bovenaan het scherm. Herhaalt die dat voor alle 4 de latjes, of is dat gewoon in één geheel?

[ Voor 99% gewijzigd door Muhtar op 12-03-2012 15:25 ]