Data recovery laat geen filenames zien

Pagina: 1
Acties:

• MieZzziE2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik heb 2 NAS drives van Conceptronic. Niets bijzonders, maar voor de backup van mijn foto's is het prima. In mijn eerste had ik meteen 2 2TB HDD's ingestopt en bij de 2e maar 1. Nu wilde ik daar dit weekend er een 2e bij stoppen, wat ook wel lukte, maar toen heb ik na het formatten van de nieuwe schijf per ongeluk op make raid 0 knop gedrukt. Je raad het al.. data van mijn 1ste schijf af! Nu heb ik de schijf er direct uit gehaald en aan mijn pc gehangen om er via file scavenger ,waar ik al eerder goede resultaten mee heb gehad, mijn verloren data terug te halen. En na heel wat uurtjes wachten zag ik heel veel bestanden terug komen, maar zonder file name. De bestanden hebben dan alleen wat nummers en dan een extensie. Met enorm veel muziek en tekenfilms erop is het geen doen om elk bestand te identificeren.
Is er iets wat ik nog kan doen? Ik heb meerdere recover programma's geprobeerd, maar helaas hetzelfde resultaat. Doe IK iets fout? 8)7

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien. Volgens de website van file scavenger ondersteund het programma NTFS en FAT. De NAS schijf is ext3 of xfs of iets dergelijks. Dus als de files gevonden worden, is het op basis van herkenbare fileheaders, en niet op basis van filesysteem recovery. De metadata uit het filesysteem (filenaam, timestamp, rechten) zijn verloren.
Je zou het kunnen overdoen met een programma die wel dit filesysteem ondersteund (zoals PhotoRec), maar een garantie dat de metadata gevonden gaat worden heb je niet. Hangt ervanaf hoever het filesysteem is beschadigd.

Verwijderd

na het formatten van de nieuwe schijf
Formatteren met welk filesystem? Via welke omgeving? Is die Conceptronic via een web-interface beschikbaar? Zo ja, dan vermoed ik inderdaad linux en kun je met Ubuntu recovery proberen. Zorg dat je een ruwe kopie van je schijf/schijven maakt en absoluut geen data schrijft naar de schijven.

• MieZzziE2
In windows geeft hij een raw partitie aan. En met ext2/ext3 programma staat er achter de partitie dat het een linux partitie is. De Conceptronic NAS is met een webinterface te benaderen ja.
Ik zal vanavond proberen met Ubuntu recovery de bestanden terug te krijgen en kwam na de reacties ook deze tool tegen: Linux Data Recovery. Dit kan ook in windows, maar mocht ik nog geen bestandsnamen zien dan zal ik Ubuntu proberen.
De schijf zelf is een data schijf en zal zeker geen data er naar schrijven voordat ik mijn data weer terug heb.

• MieZzziE2
Is het mogelijk om de Masterbootrecord terug te vinden na de format van mijn NAS? Ik zie in Ubuntu de 2 mappen staan die mijn NAS standaard aanmaakt na een format (Media en Public)