Home Cinema speakers her-gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 22:24
Beste mede-tweakers,

Ik ben in het bezit van een Sony DAV-S800 5.1 Home Cinema set die dateert uit het jaar 2003. Deze Home Cinema Set staat aangesloten via optisch aan mijn desktop en dient dan ook alleen om audio vanaf mijn desktop af te spelen. Naar mijn mening zijn de speakers stukken beter dan de standaard setjes voor de desktop.

Echter is mijn AV Receiver half stuk want random stopt de AV Receiver met het ontvangen van audio signalen. Meestal volstaat een tik op de receiver maar dit is van tijdelijke aart. Naar mijn idee zou dit een los contact kunnen zijn maar nadat ik het apparaat had open geschroefd zag ik echter niks vreemds.

Aangezien de speakers best goed zijn en alle kabels onder mijn vloer liggen wil ik deze her-gebruiken en een nieuwe of gebruikte AV Receiver kopen. Echter is mijn verstand van Hi-fi beperkt en wil dan ook hier om hulp vragen. Ik heb wat technische specificaties gevonden in de handleiding betreft de huidige AV Receiver:
Versterkergedeelte

Stereo mode
50 W + 50 W (6 ohm bij 1 kHz, 10 % THD)

Surround mode
Voor: 50 W +50 W
Midden*: 50 W
Achter*: 50 watt + 50 watt (6 ohm bij 1 kHz, 10 % THD)
Subwoofer*: 100 W (3 ohm bij 100 Hz,10 % THD)

*Afhankelijk van geluidsveldinstelling en bron kan er geen geluid hoorbaar zijn.
Verder zijn de speakers aangesloten aan de AV Receiver dmv speaker draad echter zit er aan het einde een connector met een "+" en "-" kant. Ik neem aan als ik de connector eraf knip ik dit gewoon normaal als "+" en "-" kan aansluiten? Hier zijn afbeeldingen van de AV Receiver zodat er een beter beeld bij komt.

Foto Voorkant AV Receiver:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/0b/Q70rMLGMSQ5KUx1b3j7iLw==.jpg

Foto Achterkant AV Receiver:
Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/4168/81754376.jpg
De foto's zijn niet afkomstig van mijzelf maar heb ik gevonden met google.

Nou heb ik dus geen idee wat ik zou moeten kopen om dit werkend te krijgen. Ik heb op tweakers.net/aanbod rond geneust en ik kwam deze receiver tegen. Wellicht is dit iets? Echter zou ik graag willen horen waar ik op moet letten en of ik de speakers kan gebruiken.

Wellicht zijn het stomme vragen maar heb nog niet de tijd gevonden om het Hi-fi deel haarfijn uit te zoeken alvast bedankt voor enkele reacties!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-02 10:56
Je kunt gerust een andere versterker gebruiken, alleen moet je voor je subwoofer wel een oplossing zien te verzinnen. Deze heeft namelijk geen eigen versterker, die zit in de receiver ingebouwd, wat vaker het geval is met alles-in-1 setjes. Een 'losse' receiver heeft over het algemeen geen versterkte subwooferuitgang. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• ndonkersloot
Dat moet dus zijn wat ik had gelezen betreft actieve en passieve subwoofers, dit is dan passief. Nou die versterker in vraag en aanbod deze heeft 100W kanalen. 2F 1C 2S 1Surround Back. Waar is 1 Surround Back voor? Dat snap ik niet precies. Kan ik daar niet de subwoofer op aansluiten omdat dat kanaal ook 100W is en de subwoofer dit vereist? Of ontbreekt er dan nog iets aan de receiver om dit aan te kunnen sturen.

Mocht dit niet mogelijk zijn, wat is dan de beste oplossing? Een nieuwe subwoofer kopen een actieve of dezelfde AV Receiver proberen te vinden. Zijn er wel versterkers waar je een passieve op kan gebruiken of zijn dat meestal alleen de receivers waar ze orgineel bij zaten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52

FeaR

In GoT we trust

Tiwazz schreef op maandag 12 maart 2012 @ 07:41:
Kan ik daar niet de subwoofer op aansluiten omdat dat kanaal ook 100W is en de subwoofer dit vereist? Of ontbreekt er dan nog iets aan de receiver om dit aan te kunnen sturen.
Staar je niet zo blind op die vermogens, want die 100 Watt gaat die Sony ook van zijn leven niet leveren. Dat redt zo'n kant en klare set gewoon niet. Verder kan je daar de subwoofer wel op aansluiten, maar je zal er niets aan hebben. Ten eerste omdat een standaard kanaal van een receiver iets van 5 - 100.000 Hz uit zal sturen, je zal dan alle tonen naar de subwoofer sturen. Er zal dus iets van een filter tussen moeten zodat je in kans tellen dat de subwoofer niet alles doet, maar maximaal tot 150 - 200 Hz gaat. Verder heb je er ook niets aan, want de tonen die de subwoofer moet doen komen van een dedicated kanaal (de .1) en die tonen worden niet uit de Surround Back gestuurd. Dus dat gaat gewoon niet werken.
Mocht dit niet mogelijk zijn, wat is dan de beste oplossing? Een nieuwe subwoofer kopen een actieve of dezelfde AV Receiver proberen te vinden. Zijn er wel versterkers waar je een passieve op kan gebruiken of zijn dat meestal alleen de receivers waar ze orgineel bij zaten?
Een nieuwe actieve subwoofer kopen is de makkelijkste optie die ook zeker gaat werken. Je kan ook een mono-block kopen (éénkanaalsversterker) en die achter de passieve subwoofer te hangen. Alleen zijn de subwoofers van kant-en-klare setjes dat gewoon echt niet waard. Ik zou geen geld stoppen in een dergelijke subwoofer. Een andere oplossing is een receiver kopen met uitgang voor een passieve subwoofer, die is er in de vorm van de VSX-S300.

Bovenstaande is trouwens in 99% van de gevallen het probleem als je speakers van een kant en klare set om wilt gaan zetten. Voordeel is wel dat je er met een losse receiver op vooruit zal gaan, want die Sony is met 10% THD wel erg ruk eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 12-03-2012 07:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ndonkersloot
@Fear

Bedankt voor de snelle reactie, er is me een heel stuk duidelijker geworden! Het komt er dan op neer dat ik dus een nieuwe versterker moet kopen en een actieve subwoofer om de speakers te kunnen hergebruiken. Maarja als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed de speakers ook vervangen want dit zal dan ook wel niet veel zijn!

Dit is natuurlijk een flinke uitgave dus zal hier beetje bij beetje geld opzij voor moeten leggen. In de tussen tijd zal ik me beter moeten inlezen in specifieke termen zoals THD geen idee wat dat dan weer is. Echter zal de eerste stap een versterker zijn omdat ik dan in iedersgeval betrouwbaar mijn speakers kan gebruiken zonder sub en hierna komt een actieve sub.

Bij het kopen van een versterker zijn er specifieke dingen waar je op moet letten? Merken die je moet vermijden? Want ik heb geen idee wat hèt merk is in hi-fi land. Ik volg wel het show je home cinema topic en zie regelmatig Onkyo voorbij komen.

en natuurlijk bij het kopen van een actieve sub zijn er specifieke dingen waar je op moet letten? Merken die je moet vermijden?

Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe en wellicht voor de hulp die gaat komen!
*verstuurd vanaf mobiel dus eventuele auto correctie fouten :o

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 12-03-2012 08:52 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52

FeaR

In GoT we trust

Onkyo is een merk meer een zeer goede prijs-/kwaliteitsverhouding, vandaar dat je het vaak ziet. Maar er zijn meer merken. Denk aan Pioneer, Marantz, Denon, NAD, CA, Harman Kardon, et cetera. Bepaald merken uit dat lijstje hebben ook kant en klare sets (dus receiver, speakers en subwoofer) maar dan van een iets hoger niveau. In 99% van de gevallen ook met een actieve subwoofer, alleen Onkyo heeft een paar setjes (HTS-reeks) die een passieve subwoofer hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-02 10:56
Wat je eventueel nog kan doen, als tijdelijke oplossing, is de subwooferuitgang van de (nog aan te schaffen) receiver aansluiten op de ingang van de Sony receiver die je al hebt. Als je vervolgens de subwoofer op het goede kanaal aansluit moet er geluid uitkomen. Het nadeel hiervan is dat je het volume van de sub apart moet regelen. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Ik zal even voor je kijken, volgens mij heb ik nog zo een amp liggen.

Edit;
Helaas toch niet. Leek er op. Anders had je hem zo mogen hebben.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hzjxn8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/kejlue.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 17:53 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Tiwazz schreef op maandag 12 maart 2012 @ 01:20:

Echter is mijn AV Receiver half stuk want random stopt de AV Receiver met het ontvangen van audio signalen. Meestal volstaat een tik op de receiver maar dit is van tijdelijke aart. Naar mijn idee zou dit een los contact kunnen zijn maar nadat ik het apparaat had open geschroefd zag ik echter niks vreemds.
Volgens mij heb ik dezelfde set met hetzelfde issue gehad. Als je 'm lossloopt zit er 'bovenin' een printplaatje met relais vlakbij de speakeruitgangen. Ik meen dat dat een los printje is.

Daarop waren een aantal brakke contacten,het (opnieuw)solderen van dez print verhielp het probleem.

Ondertussen staat dat ding alweer een paar jaar bij m'n nichtje op de slaapkamer.

edit: Servicemanual erbij gezocht, de power amp is idd een losse print.Uit mn hoofd ligt ie middenin tegen de achterwand. Soldeer die eens door (met name de relaiscontacten, vermogensweerstanden en eindtransistoren). Misschien kun je met goed kijken op het oog al een brak contact ontdekken.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2012 17:54 ]

• ndonkersloot
Bedankt voor de reacties van iedereen!

@DJ Smiley

Ik heb zojuist mijn AV Receiver nog een keer open geschroeft ditmaal heb ik het printplaatje waar alle out/inputs opzitten ook eruit geschroefd zodat ik er beter naar kan kijken. Echter zie ik nergens een los contactje of een kapotte condensator. Wel zie ik een vreemd ding wat op een magneet plaatje lijkt half op de printplaat geplakt. Geen idee wat het is of wat het doet. Ik voeg zo wat foto's toe zodat je kan zien of we over hetzelfde printplaatje praten. Dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn als ik het kan solderen.

Edit:

Hier zijn dan wat foto's van de betreffende printplaatjes.

Het printplaatje wat ik er uit heb gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2dtb248.jpg

Het printplaatje in close-up, hier is het rare magneet achtige ding ook goed te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/o10gw9.jpg

De complete AV Receiver met de uitgehaalde printplaatjes ongv. op de orginele plaats:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/33petue.jpg

Wellicht kan je nu makkelijker een richting geven welk printplaatje je bedoelde of wel deel van de printplaat. Helaas zie ik op dit moment nergens een defect alhoewel er deze toch moet zitten :(. Ik hoop dat we er op deze manier toch uit komen :*). Foto's zijn helaas een beetje bewogen en met mijn telefoon genomen maar hoop dat het nog enigszins duidelijk is.

[ Voor 41% gewijzigd door ndonkersloot op 12-03-2012 19:32 . Reden: Foto's Toegevoegd ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Tiwazz schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:21:
Bedankt voor de reacties van iedereen!

@DJ Smiley

Ik heb zojuist mijn AV Receiver nog een keer open geschroeft ditmaal heb ik het printplaatje waar alle out/inputs opzitten ook eruit geschroefd zodat ik er beter naar kan kijken. Echter zie ik nergens een los contactje of een kapotte condensator. Wel zie ik een vreemd ding wat op een magneet plaatje lijkt half op de printplaat geplakt. Geen idee wat het is of wat het doet. Ik voeg zo wat foto's toe zodat je kan zien of we over hetzelfde printplaatje praten. Dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn als ik het kan solderen.

Edit:

Hier zijn dan wat foto's van de betreffende printplaatjes.

Het printplaatje wat ik er uit heb gehaald:
[afbeelding]

Het printplaatje in close-up, hier is het rare magneet achtige ding ook goed te zien:
[afbeelding]

De complete AV Receiver met de uitgehaalde printplaatjes ongv. op de orginele plaats:
[afbeelding]

Wellicht kan je nu makkelijker een richting geven welk printplaatje je bedoelde of wel deel van de printplaat. Helaas zie ik op dit moment nergens een defect alhoewel er deze toch moet zitten :(. Ik hoop dat we er op deze manier toch uit komen :*). Foto's zijn helaas een beetje bewogen en met mijn telefoon genomen maar hoop dat het nog enigszins duidelijk is.
Wat jij eruit gehaald hebt is niet 'midden' zegmaar.... (Jij hebt de ingangsprint en de tuner eruit gehaald...)

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/sonydav.jpg

Rood omcircelt is de eindversterker,bij de versie die ik had zaten daar 'koude solderingen' (weet niet meer of dat nu het relais was (die 3 blauwe dingen helemaal bovenaan) of een ic oid. Maar weet wel dat t zelfs met t oog zichtbaar was.

Als je googled op [google=bad solder joint] en plaatjes kijkt zie je wel wat ik bedoel.

Bij mijn amp was het toen een kwestie van opnieuw solderen en gaan.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:00

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat je beter een Pioneer VSX-S300 kan halen. Dan kan je nu nog je huidige speakers gebruiken (de sub en die zuiltjes zijn op elkaar afgestemd) en je kan dan later altijd andere speakers aan de receiver hangen :)

• ndonkersloot
@DJSmiley

Ahaa, daar :P. Tja dan ga ik niks vinden inerdaad bij de printplaat die ik eruit gehaalt heb. Ik heb wel op die plek ook gekeken maar niks gezien. Ik zal als ik thuis ben eens een loop pakken en dan grondig inspecteren. Ik denk wel dat ik van plan ben om voor een andere versterker te gaan maar dat is in de toekomst.

@DjVe

Mocht ik een andere versterker kopen is dan de Pioneer VSX-S300 een goede keus ook als ik later een actieve subwoofer ga aanschaffen(En nog later andere fronts etc.)? Of is er in dat geval een versterker te vinden met een betere prijs/kwaliteit verhouding?

• ndonkersloot
Ik heb vandaag alle relais gehersoldeerd voor de rest zag ik nergens iets raars. Ik hoop dus dat het nu is opgelost en anders wordt het spulletjes kopen :).

• markborgen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
hallo, zon sony receiver heb ik ook, de davs-500.
bij mij viel een van de kanalen steeds weg.
heb hem ook open gemaakt en een aantal brakke luidspreker connecties opnieuw gesoldeerd.
helaas dit hielp niet.

de receiver wordt nogal warm ! een goede vrije opstelling proberen??

gebruik hem nu alleen nog als cd speler.

groeten.

[ Voor 3% gewijzigd door markborgen op 18-03-2012 22:18 . Reden: ander type receiver ]

keten is net zo sterk als zwakste schakel

• ndonkersloot
Bedankt voor je reactie mark. Echter heeft mijn receiver redelijk wat ruimte boven en achter zich en hij wordt ook niet erg warm dus denk niet dat het daar aan ligt.

Ik heb zojuist alles weer aangesloten nadat ik alle relais opnieuw gesoldeerd heb en tot nu doet alles het perfect :). Als binnen een week nog niet het geluid is weggevallen beschouw ik het als opgelost :). In ieders geval bedankt voor de (wellicht) gouden tip DJSmiley

Edit:

Surround set werkt weer volledig zonder enkele problemen. Heel erg bedankt voor iedereens hulp! Dus mocht het zijn dat iemand een soort zelfde probleem heeft haal het printplaatje met de relais eruit en kijk met een loop of er foute solderingen zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door ndonkersloot op 22-03-2012 18:08 ]

Pagina: 1