En is er ook een reden dat je (zoals ik uit jouw profiel opmaak) blijkbaar vijftien verschillende programmeertalen of scripttalen kent, je kan blijkbaar prima overweg met html en css, en dan kies je er toch voor om het via blogger en niet op een andere manier te doen?
Weet je wel wat je net hebt getypt? "Doe mij / ons eens een lol en log eens in op blogger (en dus niet alleen naar haar/de site kijken als "bezoeker") en klik eens een half uurtje in rond achter de schermen."
Waarop slaat dat dan? Die blog bestaat al zeven jaar, heeft een paar honderd entries. Iedere keer als je een entry wil ingeven, moet je op Blogger inloggen. Wat jij aanraadt, is met andere woorden zeven jaar geleden al gebeurd, en sindsdien nog een keer of tweeduizend. Mijn vraag is niet HOE *IK* een template moet veranderen, maar HOE *JULLIE* bepaalde mogelijkheden en functionaliteit tov elkaar afwegen.
Ok, ik dacht dat dit een forum was waar webdesigners zich ophielden. Het is toch onnozel dat ik jullie nu zou moeten gaan uitleggen waarom blogger beter en makkelijker of eender wat is tov dreamweaver of iWeb of whatever. Ik heb heus geen flauw idee waarom jij blogger blijkbaar zoveel makkelijker of beter vindt dan iets anders. Of misschien net niet. Ik zou het echt niet weten. Als webdesign jouw vak is, dan weet je toch wel waarom je kiest voor bepaalde tools, of waarom niet? En als je die dingen niet met mij wil delen, ook goed, maar dan hoef je nog niet zo persoonlijk te worden.
-- pubishing: Heeft het voor een bestaande blog voordelen om over te stappen van Blogger naar WordPress?
-- design: Welke eigenschappen of welke functionaliteit van html-editors zijn in het dagelijkse gebruik wél relevant?
-- design: Bestaat er software die min of meer dezelfde eigenschappen/functionaliteit heeft als iWeb? (Dit geldt ook voor het omgaan met third-party-widgets)
-- design: Wat zijn de belangrijkste argumenten om al dan niet webdesign via Dreamweaver te doen.
En dat je al gezegd hebt "Je moet gewoon HTML/CSS uitpoepen." dat weet ik. Geen flauw idee wat jij met "gewoon" bedoelt, of met "poepen", maar soit. En uiteraard kan ik stuk voor stuk
al die programma's gaan kopen en installeren, maar het lijkt me overkill om voor één website/blog 30 verschillende programma's te moeten gaan gebruiken. Zelfs professionals die ik ken, gebruiken hiervoor hooguit twee of drie offline programma's, meestal in combinatie met het manueel schrijven van code.
De keuze voor een bepaalde publishing-platform.
De keuze voor een hostingformule.
De manier waarop je een concept bedenkt.
De manier waarop je een website conceptueel uitwerkt.
De manier waarop je een design technisch implementeert. Hetzij via zelfgemaakte templates, hetzij via bestaande templates, hetzij op een andere manier.
De keuze voor technieken om een blog te bouwen.
De manier waarop je een blog "futureproof" maakt.
Interactie met mensen die je blog/website actief bezoeken.
Interactie via sociale media.
Integratie van sociale media.
De manier waarop je achteraf blogentries ingeeft.
RobIII schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:04:
Het boeit niet. Je moet HTML/CSS (en eventueel wat afbeeldingen (.gif/.jpg/.png) en/of javascript) hebben. Of je die genereert op een Mac met iWeb of op een PC met DreamWeaver of op Linux met Vi of met je grasmaaier
, of in de textarea op blogger zélf (zoals ik in de eerste zin in deze post tegen Rubinski ook zeg):
Het. Doet. Er. Niet. Toe.
Prima dat het voor jou niet boeit. Ik weet nu niet of je loopt te flamen of niet, maar ik heb geen flauw idee hoe je iWeb op een pc kan installeren, dus voor mij "boeit" het wel. Wat je met die opmerking over grasmaaier bedoelt weet ik niet, maar dat heb ik niet. Linux ken ik niks van en van Vi heb ik nog nooit gehoord. En als dat nodig is, wil ik gerust wel uitzoeken wat vi is, naast al die 30 mogelijkheden die er bestaan, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Je wijst mij een link aan waar zelfs openoffice een html-editor genoemd wordt. Sorry dat ik drie dagen na die post nog steeds niet verder kom dan het idee dat openoffice.org kantoorapplicaties zijn à la Microsoft Office. En dat is dan nog een van de pakketten waarvan ik de naam ken, om dat ook nog voor al die andere dertig opties uit te zoeken, dat is misschien voor jou allemaal vanzelfsprekend, maar voor mij is het dat niet.
PaT schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:22:
Misschien een vraag die als kleinerend over komt, maar zeker niet zo bedoeld is, maar klopt het beeld van wat jij bij het woord "template" heb wel bij de werkelijkheid???
Een template is verantwoordelijk voor het uiterlijk van je blog. Hier stel je alle uiterlijke kenmerken van je blog in. Al je oude teksten veranderen dan automatisch mee in de nieuwe lay-out en er gaat dus geen tekst van de blog verloren. Volgens de meesten is dat hetgeen waar jij naar op zoek ben. RobIII heeft je duidelijk uitgelegd hoe je in Blogger dat template aan kan passen..
Verder is door je vraagstelling dit topic onbewust tot een dolkomisch leedvermaak verworden. Hopelijk kan je inzien dat het voor buitenstaanders frustrerend is dat ze al meerdere keren antwoord hebben gegeven op je vragen (ja, echt op ALLE vragen die je gesteld heb), maar dat jij die antwoorden blijkbaar niet als zodanig herkent.
Zoals ik al vaak heb herhaald, ik ben geen webdesigner. Voor mij is dit niet dolkomisch, maar erg frustrerend. 45% van antwoorden die hier staan, lees ik als een vorm van "Zo zou jij (=10 feet high= jo = mijn naam) het moeten doen". De andere 45% zijn een omstandige uitleg waarom ik het ook maar in mijn hoofd durf halen om vragen te stellen over zaken waar ik niks van weet. Mijn vraag is gewoon hoe jullie zelf dingen aanpakken, niet hoe jullie denken dat ik iets moet doen.
De uitleg die jij of Roblll geeft over templates, dat begrijp ik, ja. Maar waarom ik 5000 euro zou moeten betalen aan een extern bureau terwijl het om iets gaat (prefab templates) wat je met vier clicks zelf kan doen, dat begrijp ik niet. Gewoon een template aanpassen is zelfs minder werk dan wat ik in dit topic al bijelkaar heb zitten typen.
Hier zegt iemand bijv. "De ene webapplicatie is beter voor bloggen, de ander voor e-commerce." Kijk, daar zou ik echt iets aan hebben, aan die info. Tenminste, als erbij zou vermeld worden wat hij bedoelt met "de ene" of "de andere". En liefst (al was het maar in één zinnetje) waarom dat zo zou zijn. Iets als "De verschillende populaire blogapplicaties hebben ook allemaal hun voor en nadelen" zou ook heel interessant zijn, als het iets concreter was. Welke applicaties? Welke voordelen? Welke nadelen?