Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ok. Al sinds ongeveer een jaar heb ik een e-reader op mijn verlanglijstje staan, en nu ik bijna jarig ben probeer ik de knoop door te hakken maar heb het moeilijker dan ooit.

Waarom een e-reader? Voor de meest basale van functionaliteiten: Boeken lezen.
Ik behoef dus geen bluetooth, 3g, kleurenscherm of mp3, en kan waarschijnlijk ook heel goed zonder wifi, touchscreen of andere onzinnige dingen die een normaal boek ook niet heeft.

Daarentegen wil ik wél een formidabele accutijd en een scherp, snel scherm. Ik moet er twee weken mee op vakantie kunnen zonder mijn laptop nodig te hebben (want die neem ik niet mee).

Op basis van die eisen heb ik dus bepaald dat het een laatste (of zeer recente) generatie e-ink scherm moet hebben, tussen de 6 en 8 inch, instelbare lettergrootte is leuk en liefst eentje die zowel compatible is met alle gratis ebooks, alswel een vorm van store waarin veel te koop is. Dat ik dit eventueel via een usb kabel of sd-kaart moet inladen vind ik niet erg.

Nu grijp ik elke e-reader vast die ik tegenkom (Selexyz, Mediamarkt, etc) en ze hebben allemaal wel wát. De een heeft TFT en/of teveel features en dus een brakke accutijd, de ander een brak oud e-ink scherm of een slappe behuizing. Geen enkele e-reader lijkt precies te doen wat ik ervan verwacht.

Ik heb ook gedacht of ik misschien juist de andere kant op moest kijken en voor een tablet gaan, want dan kan ik ook boeken lezen maar ook browsen, muziek, games etc... maar ik heb een gloednieuwe lichte 13" laptop die dat ook allemaal kan en ik hoef niet persé een touchscreen te hebben.

Ik heb de Kindle bekeken, Bebooks, iRiver Story HD, Sony, Alutek, noem ze allemaal maar op, ik krijg er gewoon geen gevonden die precies geen opties heeft maar wel een goed scherm, stevige kast en geweldige accu. Kan iemand mij er eentje aandragen die dit kan? Het lijkt wel of ik alleen kan kiezen tussen duur en propvol of cheap en waardeloos!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
→ MAA

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van een kindle (geen touch) de wifi-opties etc zijn uit te schakelen. Geluid is niet relevant zolang het uitstaat.

Opties die uit kunnen maken toch niet uit?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Gomez12 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:36:
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van een kindle (geen touch) de wifi-opties etc zijn uit te schakelen. Geluid is niet relevant zolang het uitstaat.

Opties die uit kunnen maken toch niet uit?
Klopt, maar het is zonde als je er wel voor betaalt. Ik ga voor ultra-simpel met een briljante accutijd, maar wil gewoon wel een echt goed scherm, groot, veel pixels en goed leesbaar.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
Ik zou voor een Kindle gaan, toevallig heb ik daar net vorige week een stuk over geschreven met mijn ervaringen en mijn motivatie voor die keuze: http://www.duurtlang.net/2012/03/kindle/

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:37

Klippy

Still Game

Mijn mening: E-reader is om te lezen, dus dat moet hij dan ook goed kunnen en verder hoeft het van mij ook niet zo. De rest kan je prima op je telefoon of laptop of tablet.

Daarom natuurlijk e-ink scherm, goede knoppen om pagina's om te slaan, handzaam formaat en eventueel verlichting.
Mijn keuze was daarom snel gevallen op de nieuwste Kindle (non-touch). Aan touchscreens heb ik niks, pagina's omslaan is veel makkelijker met een knopje en de gewone Kindle 4 heeft aan beide zijkanten een vooruit en terug knop dus je kan hem in beide handen houden. Zeker omdat ik veel Engelse boeken lees had de Kindle de voorkeur boven de rest. Amazon store met whispernet werkt echt briljant, makkelijk bladeren en zoeken, sample staat binnen 2 seconden op de Kindle en kopen kan ook via 1 knop. En als Amazon naar NL komt zullen er ook wel meer NL boeken op termijn beschikbaar worden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
HTT-Thalan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:41:
[...]

Klopt, maar het is zonde als je er wel voor betaalt. Ik ga voor ultra-simpel met een briljante accutijd, maar wil gewoon wel een echt goed scherm, groot, veel pixels en goed leesbaar.
Het is maar net de vraag of je ervoor betaald, of dat het simpelweg toevoegingen zijn van 2 cent.

Bijv geluid, de kwaliteit die een e-reader produceert, daarvan hoop ik dat die toevoeging niet meer kost als 2 cent, het is gewoon crap.

Voor hoe jij hem wilt gebruiken (zo gebruik ik hem ook) bepaalt het scherm + de behuizing ongeveer 90% van de prijs. OS is niet relevant, geluid is niet relevant. Maar die toevoegingen die kosten ook allemaal 3x niks.

Zoek gewoon eerst een scherm uit daarna ga je kijken naar de behuizing ( zitten de knoppen voor pagina omslaan op de goede plaats ) en daarna naar de accu, dan zit je zeer waarschijnlijk al in een bepaalde prijscategorie met tierelantijntjes, ga geen moeite doen om er 1 te zoeken zonder die tierelantijntjes, dat is enkel centenwerk.
De echte goedkopere doen allemaal afbreuk aan scherm / behuizing / accuduur

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
+1 Voor de kindle. Goed uitgedacht ontwerp. Zelfs de knopjes om de pagina om te slaan zijn dusdanig gemaakt dat ze geen geluid maken en zo je evt. bedpartner niet irriteren. Scherm zelf is goed, en het ding gaat weken/boekenlang mee op 1 acculading.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb diverse Kindle's bekeken, maar zojuist nog een paar extra. In tegenstelling tot mijn eerdere eisen, lijkt de Kindle touch het beste compromis te vormen, grotendeels omdat hij geen verminderde accuduur heeft adhv zijn touch besturing.

2 maanden accutijd, wel wifi voor de boeken, goed scherm, minpuntje op de relatief lage resolutie maar gezien de prijs heel acceptabel.

Het lijkt onwerkelijk dat ik er zo snel uit kan zijn na een jaar zoeken, dus ik ga nog even wat meer reviews opzoeken voor ik definitief beslis.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die twee maanden accutijd moet je met een korreltje zout nemen, zeker als je een lighted cover erbij bestelt. Ik heb zelf een Kindle Touch. Hij gaat inderdaad weken mee op de batterij als WiFi uit staat, en dat touchscreen werkt heel intuïtief. Geluid boeit me niks, maar gezien het feit dat Amazon die Kindles praktisch onder kostprijs verkoopt ben ik er ook niet echt bang voor dat dat de KT duurder maakt dan een vergelijkbare reader.

Ik kan alleen maar zeggen dat de Touch voor mij de moeite waard is. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Waarom zou ik een lighted cover willen? Niet om het af te schieten, maar ik heb er nog nooit van gehoord en vraag me af wanneer het prettig is om te hebben.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HTT-Thalan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:19:
Waarom zou ik een lighted cover willen? Niet om het af te schieten, maar ik heb er nog nooit van gehoord en vraag me af wanneer het prettig is om te hebben.
Nou, als je geen licht hebt bijvoorbeeld :P

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:03
RoD schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:20:
[...]

Heb je voor een gewoon boek ook nodig :P dus daar kan ie wel voor zorgen denk ik :P

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Accutijd hangt natuurlijk ook heel erg af van hoeveel en hoe snel je leest.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RoD schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:20:
[...]

Bijdehandje :P. Een gewoon boek lees ook niet prettig in het donker, ik vraag me af of die cover iets meer doet dan alleen licht geven. Hoeveel accutijd verlies je ermee tijdens het lezen? Procenten? Het is wellicht handig bij het kamperen...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:58

Kettrick

Rantmeister!

HTT-Thalan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:19:
Het klinkt als onzin, tot je een e-reader hebt :). Ik heb een kindle ( +1 ) en had er een lampje bij, vooral als je 's avonds in bed nog even wil lezen is het perfect om een klein lampje speciaal voor je reader te hebben.

Lampjes zijn relatief goedkoop en ik raad je zeker aan om er een aan te schaffen bij je kindle! :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Procenten zou ik niet durven geven maar het maakt verschil. :P Ik vind het zelf wel handig als ik op bed lees, dat lampje is ideaal en de cover zelf is fijn om vast te houden.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39
Als je voor een Kindle wilt gaan zou ik je aan willen raden je eens te verdiepen in Duokan. Dat is een alternatieve firmware met een hoop meer functies die het lezen een stuk prettiger maken.

http://www.mobileread.com...php?p=1993069#post1993069
http://en.duokan.com/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zie nu op Amazon dat je hem mét of zónder 'special offers' kunt kiezen - hij is dan 40 dollar goedkoper maar geeft reclames weer op de screensavers als je niet leest.

Begrijp ik het verkeerd of kun je dat ding gewoon uitzetten als je hem niet nodig hebt? Screensavers gaan natuurlijk rap van je accutijd af, is zoiets naderhand zelf weer eruit te slopen/tweaken?

- edit -

Nvm, alleen beschikbaar in de US, ook logisch natuurlijk, ze hebben niks aan reclame maken in een ander land :P.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-03-2012 08:32 ]

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Je zou ook eens kunnen kijken naar de iRiver Story HD. Volgens mij is dat nog steeds een van de readers met de hoogste resolutie. Toen deze begin vorig jaar werd aangekondigd waren de verwachtingen groot, en helaas werd niet volledig aan die verwachting voldaan (de eerste release software was brak, WiFi ontbrak, zware leveringsproblemen (wat overigens ook de danken was aan de verschillende verkoopkanalen die de boel leken te belazeren), etc).

Echter viel het scherm totaal niet tegen, de 1024x768 resolutie op 6" is heerlijk scherp. Ik heb er destijds 150 euro voor betaald (toen waren de kindles ook nog iets duurder) en heb er geen moment spijt van :) Volgens mij koop je tegenwoordig deze apparaatjes voor onder de 100 euro.

Daarnaast kun je hem dan gewoon in Nederland bestellen (vond ik een bijkomend voordeel).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb er een half uur mee in mijn handen gestaan bij de Mediamarkt, Gertjan. Zal zwaar te twijfelen of dit hem dan maar moest worden, maar ik besloot toch nog even naar reviews te zoeken en ik besloot inderdaad vanwege de brakke software het niet te doen.

Hoe doet hij het nu dan? Ervaringen/downsides/upsides?

Over die Kindle lighted cover - hij is wel érg prijzig (60 dollar) voor een 'hoesje'. Hoeveel weegt die hoes extra? Moet nog wel licht en handig blijven natuurlijk. Voor slechts 10 dollar (!) heb je ook een normale hoes, daar kun je dan voor een paar euro een normaal boeklampje op knijpen van de Selexys natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-03-2012 09:06 ]

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 08:45
Ik heb een Sony gehad, een onbekend merk en daarna een Kindle 3. Onlangs heb ik de Kindle 3 verkocht en de Kindle Touch gekocht. Persoonlijk vind ik de Kindle de beste e-reader die ik ooit heb gebruikt.

Met name de Touch vind ik persoonlijk de fijnste, compact, licht en de touch bediening werkt prima!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

HTT-Thalan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:03:
Ik heb er een half uur mee in mijn handen gestaan bij de Mediamarkt, Gertjan. Zal zwaar te twijfelen of dit hem dan maar moest worden, maar ik besloot toch nog even naar reviews te zoeken en ik besloot inderdaad vanwege de brakke software het niet te doen.

Hoe doet hij het nu dan? Ervaringen/downsides/upsides?
In het begin was de firmware inderdaad redelijk om te janken. Nu we een aantal releases verder zitten gaat het wel redelijk. Er missen nog wat dingen zoals het in kunnen stellen van pagina marges (marges in je boek werken overigens wel weer) en dat ze de bold functie hebben verwijderd (was fijn bij PDF's), maar afgezien van dat vind ik het een goed apparaat. Het is overigens mijn eerste reader dus heb weinig vergelijkingsmateriaal :)

De afwerking van de reader is ook redelijk, hoewel ik de knoppen een beetje "cheap" vind aanvoelen, de knoppen zijn hard en stug waardoor ze bij lang gebruik een beetje pijnlijk aan gaan voelen (zeker als je je handen op het toetsenbord houdt).

Ik heb op een gegeven moment de Wifi firmware eroverheen gezet om wat extra functionaliteit te krijgen. De Wifi firmware werd beter geupdate dan de non-wifi omdat de wifi variant in Amerika werd verkocht als google reader. De firmware werkt prima (je moet alleen niet proberen wifi aan te zetten, dan krijg je een reboot).

Heb tot nu toe weinig boeken gehad die niet werkte. Zo nu en dan doet een epubje lastig, maar dat is dan omdat er een raar font is gebruikt of omdat deze door een Word plugin is gemaakt, op de een of andere manier staat er dan in de epub bij iedere regel een font-size welke de iRiver niet wil overschrijven. Maar dat heb ik opgelost door een find-and-replace te doen in de epub file.

PDF's lezen gaat goed. Boeken in A4 formaat zijn prima te lezen op landscape (dan deelt hij de pagina in 2) en sommige boeken zijn zelfs fullscreen te lezen, dit laatste is voor een groot deel toe te schrijven aan de hoge resolutie, hierdoor blijven de letters ook scherp als ze wat kleiner zijn :) Zelf een gedigitaliseerde versie van een Donald Duck is goed te lezen fullscreen.

Voor 100 euro (zo nu en dan wordt hij ook goedkoper aangeboden) vind ik het een redelijk compleet apparaat. Ik hoef niet te klooien met de omzetting van epub naar een ander formaat en de hoge resolutie is heerlijk bij kleine lettertjes. Ik heb inmiddels ook behoorlijk wat pdf's weggelezen (waarvan er veel zijn die niet kunnen reflowen) en die blijven goed leesbaar.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dan is dus de vraag of ik het verminderde comfort en de slechte(re) software tegenover een beter scherm de afweging waard vind tegenover de Kindle Touch met een lagere resolutie.

De prijs is wel iets hoger voor de Kindle, maar dan krijg ik dus ook meer in terms of (bouw)kwaliteit. En alhoewel ik totaal niet op zoek was naar extra features heb ik in de reviews gelezen dat er in de Kindle een wiki-reader lijkt te zitten, en dan is de Wifi ineens wel hartstikke handig, ik ben een groot wiki-fan.

Choices choices :P.

• Klippy

Klippy

Still Game

Resolutie vind ik niet heel spannend op e-ink eigenlijk, je kijkt er toch alleen tekst op en ik vind een Kindle al "scherper" dan een echt boek. De kleinste letters zijn zo klein dat het niet eens fijn lezen is en zelfs dan is het nog scherp, dus het praktische nut van hogere resoluties op een even groot scherm zie ik nog niet zo.

Voor iets als Wikipedia, woordenboeken of browsen is de touch versie van de Kindle wel handiger inderdaad, ook typen is fijner natuurlijk. Met de non-touch zit je een uur te pielen met de pad voordat je de goede letter hebt :P
Maar als je hem alleen gebruikt om in de Kindle store te browsen en te zoeken (met 3-5 letters van de titel vind je daar vaak al wat je zoekt) is daar heel goed mee te leven.

Dat vind ik toch een beetje jammer van de Kindle touch, hij heeft echt geen enkele toets, als ze de bladerknoppen aan de zijkant hadden gelaten zoals bij de non-touch leek me dat persoonlijk handiger en had ik ook de touch versie gekocht.
Ik kan bijna niet omslaan op de touch versie zonder beide handen te gebruiken (maar ik heb ook niet echt lang geoefend).
De touch heeft wel weer een betere accu dus ik denk dat dat overall toch de beste keuze is.

Ik heb ook sterk getwijfeld over readers, maar ik heb echt nog geen seconde spijt gehad van de Kindle :)
Als je voor de Kindle gaat zou ik er wel een hoesje bij aanbevelen, niet alleen vanwege de bescherming, maar het ligt ook beter in de hand vind ik.
Dat hoeft er geen van Amazon te zijn, ook op E-bay staan genoeg goedkope hoesjes die prima zijn.
Zie ook mulder in "Amazon's nieuwe Kindle ereaders". Die heb ik ook en is er ook voor de touch versie geloof ik.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben nu een shopping cart aan het samenstellen op Amazon, en ik krijg de waarschuwing dat deze Kindle Touch niet aan het buitenland verkocht mag worden. In plaats daarvan krijg ik een aparte pagina met 'Non-US Kindle Products' te zien.

Daar staat ook gewoon een touch tussen, voor dezelfde prijs, maar wat is er nu anders? Ik kan geen verschil vinden, zit er niet stiekem een belangrijk/vervelend verschil tussen de twee?

- edit -

Klopt het dat je bij Amazon alleen met Creditcard kan kopen? }:O geen paypal? Wtf?

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-03-2012 11:01 ]

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
HTT-Thalan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:57:
Ik ben nu een shopping cart aan het samenstellen op Amazon, en ik krijg de waarschuwing dat deze Kindle Touch niet aan het buitenland verkocht mag worden. In plaats daarvan krijg ik een aparte pagina met 'Non-US Kindle Products' te zien.

Daar staat ook gewoon een touch tussen, voor dezelfde prijs, maar wat is er nu anders? Ik kan geen verschil vinden, zit er niet stiekem een belangrijk/vervelend verschil tussen de twee?

- edit -

Klopt het dat je bij Amazon alleen met Creditcard kan kopen? }:O geen paypal? Wtf?
Er zit geen verschil tussen, je moet ze alleen in een "andere" Amazon store kopen. En dat je alleen met een CC kan betalen is inderdaad ook correct :(

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, het is de Kindle Touch dus geworden.. maar het bestellen via Amazon ging bij lange niet zonder horten of stoten :P.

Moeders aan de telefoon, want we doen het via haar CC. Ik bestel, alles klaar.
Ná de bestelling vertel ik wat ik precies gekocht heb... moeders verteld dat ze toevallig zelf ook van plan was een e-reader te kopen voor mijn vader. Ze vraagt waarom ik precies deze heb gekocht, en na mijn uitleg vraagt ze of ik er dan niet gewoon 2 kan bestellen.

Ik checken of dat kan, extra order geplaatst zodat ik die twee orders kan combineren zoals op de site geinstrueerd staat... lukt niet.

Dus: Live chat en via die medewerker word de order gecombineerd. Alles ok? Niet helemaal, want nu moet ze me toch eens uitleggen waarom de verzendkosten toch hoger zijn geworden voor één zendig en de belasting meer dan twee keer het originele bedrag is, terwijl de items slechts verdubbeld zijn.

Enfin, de order gaat eruit en ik bel mijn moeder terug met het goede nieuws.

Waarop zij zich begint te realiseren dat zo'n ding dus met een online store werkt die in dit geval natuurlijk vooral engelse boeken bevat. Ik leg uit dat eigen gedownloade/gekochte ebooks erop zetten wel kán, maar meer handelingen vereist, en dat ik deze o.a. kocht vanwege de Amazon boekwinkel waar heel veel gratis (engelse!) titels in te krijgen zijn.

Moeders hoeft nu niet meer dit type e-reader en dus probeer ik de order te reduceren terug naar 1 reader en 1 hoes... waarop beide hoezen ineens van de order verdwijnen.

Opnieuw in de chat met Amazon.... alles rechtgezet.

Moeders krijgt nu telefoon van de ABN AMRO dat de CC is geblokkeerd omdat ze vanwege alle spontane reserveringen achter elkaar fraude vermoeden :P.

Wij met de ABN bellen (eerst zij, dan ik) om alles uit te leggen...

De order staat nu op 'shipping soon'.

Ik wou dat ze dit ding gewoon in een Nederlandse (online) winkel verkochten :').

• Klippy

Klippy

Still Game

Nouja je hebt het ook best lastig gemaakt :P
En dat ABN AMRO je creditcard blokkeert daar kan Amazon ook weinig aan doen ;)

Maar wellicht is hij binnenkort makkelijker te bestellen: nieuws: 'Amazon komt over enkele maanden met Nederlandse site'

Al moet ik zeggen dat normaal gesproken de shipping perfect is, binnen 3-4 werkdagen heb je hem gewoon binnen vanuit de VS omdat Amazon al zelf met de douane de heffingen en BTW regelt, wat toch wel bijzonder is.

Anyway, gefeliciteerd met je aankoop :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Extra handelingen voor het erop zetten van gedownloade boeken? Gevalletje van in Calibre zetten en vervolgens aangeven dat ze naar je device moeten. Eenvoudiger dan iTunes. :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oh wij hadden het zelf absoluut handiger kunnen doen, dat is waar, je hoort mij ook niet zeggen dat het hun schuld is :P maar een prettige ervaring was het allerminst :P.

Paar dagen moet hij er zijn inderdaad, ben heel benieuwd!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

HTT-Thalan schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:45:
Paar dagen moet hij er zijn inderdaad, ben heel benieuwd!
Ik hoop het voor je. Ik weet toevallig dat de douane wat extra controles uitoefent op spul van Amazon omdat ze blijkbaar betrapt zijn op het verkopen een paar nep-merkproducten (koptelefoons geloof ik). De verzending van mijn KT duurde uiteindelijke ruim een maand, maar die is via een tussenstation (een vriend in de VS) gekomen omdat ze nog geen KT's buiten de VS konden/wilden leveren.

• H-Cim
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-10 16:46
Er is 1 ding dat ik in het achterhoofd zou houden : vingerafdrukken op touch screens. Als je dit toestel enkel gebruikt voor boeken lezen dan is een touch screen echt niet handig. Het grote nadeel is dat je scherm al gauw vol vingerafdrukken staat en er zijn géén side-buttons op de touch versie (zover ik weet), hierdoor is veranderen van pagina ook niet zo praktisch.

Ik heb de Kindle 4 (Non-touch) gekocht en ben er zeer tevreden van, je kan gerust een aantal boeken lezen op 1 batterij!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vingerafdrukken heb je geen last van. Het is een mat scherm omdat hij eigenlijk alleen met tikken bediend wordt. Gestures werken wel voor het groter maken van de tekst en het skippen van chapters, maar beiden doe je eigenlijk in de praktijk vrijwel nooit. Een tikje op een mat scherm laat tenzij je héél vette vingers hebt geen zichtbare vingerafdruk achter, een keer per dag schoonvegen en je hebt nergens last van. :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb de non touch kindle een maandje geleden besteld. En dat bladzijden omslaan met knoppen aan de zijkant vind ik dermate briljant, dat ik het af en toe wat meer handelingen om een woord in te toetsen voor lief neem. Dat laatste doe ik toch nooit en omslaan met touch vind ik omslachtiger dan met een knoppie aan de zijkant (waar mijn vinger toch al ligt).

Wel mooi licht, prettig in de hand liggend ding! Echt een slag beter dan de PRS 650 van m'n pa. Scherm is overigens net zo prima :). En ik had hem in 2 werkdagen thuis! Uit de Kindle store dus :)s

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JvS schreef op zondag 25 maart 2012 @ 00:18:
dat ik het af en toe wat meer handelingen om een woord in te toetsen voor lief neem.
Even een naam terugzoeken gaat heel snel op de Touch, ik denk dat ik dat minder vaak zou doen als het omslachtiger was.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik had de Touch 2 dagen na het bestellen binnen en werk nog altijd op de eerste acculading sindsdien, nog niet half leeg ondertussen. Het apparaat is werkelijk briljant! Ik lees van sommige e-readers dat het opstarten wel tot 30 seconden kan duren - 5 seconden hier. Het is nog sneller dan de pagina van een gewoon boek terugzoeken (ik onthield altijd de bladzijde).

Het leest duidelijk, het lichtje is erg helder en het omslaan gebeurt snel. De wireless werkt prima en ook het browsen, maar dat was puur om te proberen, het enige wat ik ermee doe is lezen.

In combinatie met Calibre en het meegeleverde kindle emailadres kan ik ook pdf's en dergelijke opsturen naar de Kindle, en die leest hij probleemloos uit!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat lichtje is gaaf he? :D

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:09
De originele hoes is ook briljant. Dat ingebouwde licht is heerlijk. Vorig jaar 2 weekjes heerlijk gezeild, lig je savonds nog even aandek in het donker, glas wijn erbij, dan is dat lampje een briljante uitvinding.

Accuduur gaat bij veelvuldig lichtgebruik wel met 60% naar beneden. Maar goed, dat scherm gebruikt natuurlijk ook niets.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

40% van een maand geeft nog steeds 2 weken zonder opladen. :P

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 18:37
Voordeel van de Kindle is ook dat kennissen/vrienden je een boek toe kunnen zenden op je kindle mail.
Ik stuur bijv een epub bestand naar razorhead@free.kindle.com en het wordt dan automatisch op de kindle toegevoegd (kwestie van wireless even aanzetten.

Mijn moeder en een vriendin van haar heb ik beide een kindle aangeraden en ze zijn er zeer tevreden mee. Als er een leuk boek is stuur ik dat naar de kindles toe en dan hoeven ze alleen nog maar een keer connectivity te hebben. Dit werkt erg prettig!

Verwijderd

Als je eens een boek online in de pre order zet op amazon.com is ook erg leuk, dan komt het boek automatisch op je kindle op de dag van uitkomst. Werkt perfect.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Als ik dit zo lees moet ik mijn bebook 2010 maar is gaan inruilen voor een kindle. Bebook heeft een kras op het scherm van vorige zomer.

Nu is hier nog wel de twijfel, touch of geen touch.
Ik lees altijd wel veel als ik op het strand etc lig. dan is misschien touch wel gevoeliger dan knopjes. Jammer dat er geen combi is.
Hoe is jullie ervaring met water en zand?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Water en zand gaan nooit lekker samen met apparatuur. Wel kan ik je zeggen dat de Touch met lighted cover redelijk goed is afgesloten van de elementen. Die cover bedekt eigenlijk alle plekken waar de voor- en achterkant op elkaar aansluiten, dus alleen het scherm zelf en natuurlijk de powerknop, de micro-USB-poort en de 3,5mm-aansluiting zijn echt aan het weer overgeleverd. Ik zou hem zelf wel mee durven nemen naar het strand maar hoe het ding eruit ziet na een hele zomer aan het strand durf ik niet te voorspellen. :+

Verwijderd

Tito129 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:23:
Hoe is jullie ervaring met water en zand?
Mijn ereader verlaat niet het huis of de vakantiewoning. Heb al een paar keer er eentje om zeep geholpen namelijk (testen voor het werk). Zelfs een bebook die ik in een rugzak had en die rugzak op de grond gezet, scherm kapot...

Nu heeft amazon wel goede garantieregelingen ,maar toch... je neemt wel een risico'tje.

Anders de bebook 2010 mee naar het strand en de amazon voor binnen? Wel een verbtering hoor, van de bebook naar de amazon, zal je bevallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 14:50 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daarom heb ik dus die cover. Stevig ding, wil het scherm beschadigen terwijl die cover erop zit, dan moet je wel érg je best gedaan hebben.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:49:
[...]

Anders de bebook 2010 mee naar het strand en de amazon voor binnen? Wel een verbtering hoor, van de bebook naar de amazon, zal je bevallen.
Bebook heeft heel veel overleefd, werkte zelfs weer na een kop thee er over. Even laten drogen.
Heb gemerkt dat vooral zonnebrand en tekst op knopjes geen lang leven hebben.
Een strandstoel heeft uiteindelijk een kras veroorzaakt. Hij doet het nog steeds. Via reisverzekering deel van de waarde terug gekregen..

2 readers lijkt me niet handig. lees toch echt 1 boek tegelijk.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daar hebben e-readers zo'n mooie locatienummering voor. Volgens mij is die zelfs tussen verschillende merken gelijk.

Verwijderd

Ik heb onlangs een Sony ereader Prs_T1 gekocht en dit bevalt me prima je kan er prima mee lezen in de zon. Onlangs getest :) Ik zag dat ze voor verschillende bedragen werden verkocht ze worden tot 199.- verkocht maar heb hem stuk goedkoper 149.99. Alleen hoesjes hiervoor vond ik wel erg prijzig.

Ik heb effe gezocht op marktplaats en ja hoor, je kan heel goed slagen voor stuk minder en met top kwaliteit, Heb het gevonden voor € 27.99 met licht en je had ze ook zonder licht voor € 19.99 ik had met licht besteld omdat ik s'avonds ook lees.
Dit fantastische hoesje heb ik http://hoesjesboetiek.nl/...y/Luxe_hoes_met_Led_licht

Ik heb een zwarte e-reader en dit schitterde nogal was erg vervelend, maar met dit hoes is dit opgelost omdat het een perfecte pasvorm heeft.

Super ereader in combinatie met het hoes.

Gr

Verwijderd

NMe schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:52:
Daarom heb ik dus die cover. Stevig ding, wil het scherm beschadigen terwijl die cover erop zit, dan moet je wel érg je best gedaan hebben.
dat was met een cover eromheen... misschien gevalletje pech. Maar er zit wel een dun glasplaatje in, dus het kan kapot.
Tito129 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:29:
2 readers lijkt me niet handig. lees toch echt 1 boek tegelijk.
Ik heb mijn oude bebook (die ik ter vervanging kreeg) uiteindelijk aan mijn schoonzus gegeven. Verkopen lukt je toch amper (vermoed ik). Die apparaten zijn flink in waarde gedaald namelijk in 2011.
Huh? Dat is apart, zie dit:

http://www.geckocovers.com/sony-reader-luxe-lampje-p-71.html

Hoe kan dat nu weer. Geckocovers maakt ze namelijk zelf meende ik? Heel apart. Net of het een namaak is of dat Gecko ze ook via die site goedkoper verkoopt 8)7
Heb zelf mijn cover bij Geckocovers gekocht trouwens, wel mooie goede kwaliteit covers.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 20:33 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoe kopen/huren/downloaden je boeken eigenlijk met die Kindle? Ik ben ook aan het kijken naar de Kindle voor mijn moeder, maar ze wilt wel boeken kunnen huren van de bieb. Bibliotheek Rotterdam gebruikt bijvoorbeeld ebsco als uitleenservice, maar hoe krijg je die op je tablet? Hebben die uberhaupt wel Nederlandse boeken vraag ik me af..

• MisterMaze
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-11 14:20
Als je gebruik wil maken van een uitleenservice van een Nederlandse bibliotheek vermoed ik dat je beter geen Kindle kan kopen. In Nederland en dus ook voor Nederlandstalige boeken is het standaardformaat epub, terwijl de kindle enkel mobi ondersteund.

Via Amazon kan je boeken aanschaffen die je direct naar je Kindle kan laten sturen. Maar Amazon heeft geen Nederlandse site en verkoopt daardoor zo goed als geen Nederlandstalige boeken. Ik lees zelf voor 90% in het Engels, waardoor ik voor een Kindle gekozen heb. Als je epub-ondersteuning zoekt, dan zou ik toch voor een van de nieuwere Sony E-readers gaan.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah de Kindle is niet zo handig inderdaad. Overigens heb ik wel een Kindle, met een beetje handig plugin gebruik van Calibre (soort van zeer compatible iTunes voor boeken :P) kan je de Bol.com en Bibliotheekboeken ook op je Kindle krijgen.

Alleen ben je dan wel DRM aan het verwijderen. Dat is vast ergens niet legaal.

(ik baalde daar aanvankelijk wel een beetje van, dat je geen Bol.com boeken op je Kindle kan krijgen zonder gedoe)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1