Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Nu ben ik op internet wat aan het zoeken gegaan betreft bovenstaande reden.
Maar ik blijf met wat vragen zitten.

Je houd een rittenadministratie bij volgens de door de belastingdienst gestelde normen.
Je mag 0.19 cent per zakelijk gemaakte kilometers aftrekken van je winst
Uiteindelijk mag je 75% declareren van alle zakelijke kilometers ( + onkosten onderhoud ect. )

Maar hoe werkt dit ?
Wanneer je je btw aangifte doet ( omzetbelasting ) maak je dan simpelweg minder btw over naar de belastingdienst ? Of doe je gewoon de reguliere btw aangifte en claim je de gemaakte kosten / btw teruggave aan het einde van het boekjaar ?
Of is beide mogelijk ?

Graag wat meer info van mensen die dit systeem gebruiken en er wat ervaring mee hebben :)
BVD !

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 11:53
Aan het einde van het jaar. Je mag de 0,19 cent per km immers aftrekken van de winst, niet van de BTW. In de jaarlijkse ondernemersaangifte is er plek voor gereserveerd.

Update: ik heb je bericht nog een keer doorgelezen en volgens mij klopt het niet helemaal. Ik dacht dat het alleen om de kilometers ging. De BTW die je betaalt over ingekochte producten en diensten voer je wel bij elke aangifte omzetbelasting in, maar als het goed is is tijdens die aangifte ook duidelijk hoe je dat moet doen.

In elk geval hoop ik dat duidelijk is dat de twee zaken volgens mij gescheiden zijn. BTW = aangifte omzetbelasting, Kilometers = aangifte inkomstenbelasting. Alleen voor de BTW geldt voor zover mij bekend de percentageberekening die 75% is, of een percentage dat blijkt uit de kilometeradministratie.

[ Voor 77% gewijzigd door Ahrnuld op 11-03-2012 21:06 ]

Niets...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11 16:11

_Arthur

blub

BerendBoon schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:52:
Alleen voor de BTW geldt voor zover mij bekend de percentageberekening die 75% is, of een percentage dat blijkt uit de kilometeradministratie.
En dan ook nog eens alleen voor de zakelijk gereden kilometers (zelf percentage uitrekenen).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Lasteraar schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:46:
Nu ben ik op internet wat aan het zoeken gegaan betreft bovenstaande reden.
Maar ik blijf met wat vragen zitten.

Je houd een rittenadministratie bij volgens de door de belastingdienst gestelde normen.
Je mag 0.19 cent per zakelijk gemaakte kilometers aftrekken van je winst
Uiteindelijk mag je 75% declareren van alle zakelijke kilometers ( + onkosten onderhoud ect. )

Maar hoe werkt dit ?
Wanneer je je btw aangifte doet ( omzetbelasting ) maak je dan simpelweg minder btw over naar de belastingdienst ? Of doe je gewoon de reguliere btw aangifte en claim je de gemaakte kosten / btw teruggave aan het einde van het boekjaar ?
Of is beide mogelijk ?

Graag wat meer info van mensen die dit systeem gebruiken en er wat ervaring mee hebben :)
BVD !
Ik neem aan:
- je bent ondernemer voor de omzetbelasting
- je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting
- je rijdt zakelijke kilometers met je prive-auto

Twee belastingen: omzetbelasting (BTW) en inkomstenbelasting.

(1) omzetbelasting:
Bepaal de verhouding zakelijke kilometers / totale kilometers.
Voor de gebruikskosten (benzine, vloeistoffen, variabele onderhoudskosten; geen vaste kosten, onderdelen etc) kun je het zakelijke deel van de BTW berekenen. Dat deel van de betreffende BTW kun je als BTW-compensatie aftrekken.

(2) inkomstenbelasting:
Je mag 19 cent per zakelijke kilkometer ten laste brengen van de bedrijfswinst. Uitgaande van 12% MKB-winstvrijstelling en geen effect op je ondernemersaftrek, komt dit neer op een daling van je belastbaar inkomen in box 1 met ongeveer 16.7 cent/km.