• zomg its Harro
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 19:55
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren een nieuw moederbord binnengekregen voor in mijn HTPC omdat mijn oude het had begeven. Nadat ik alles in de kast had geïnstalleert kreeg ik een erg raar beeld.

Dat zag er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/705/img201203101348382.jpg

Aanvankelijk dacht ik dat het aan de drivers lag en dus ging ik gewoon verder met de installatie van windows 7. Toen windows volledig was geinstalleert kwam ik in een bootloop met deze BSOD.

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/1104/dumpfilebsod.png

Hieruit had ik geconcludeerd dat het aan de videokaart lag, en dus heb ik deze gedemonteerd. En ja, via de on-board videochip werkte alles gewoon.
Ik heb toen drivers voor de videokaart geinstalleert en het opnieuw geprobeerd, maar helaas het had niets geholpen. Daarna heb ik de videokaart in een ander systeem getest, en hij werkte daar gewoon perfect.

Nu is mijn vraag, wat is er mis met mijn moederbord, waardoor mijn videokaart niet werkt?

Specificaties: inventaris: HTPC

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Dat is een DirectX Graphics Kernel (dxgkrnl). Doe een dxdiag een kijk of je een error tegen komt en een DirectX update indien nodig. Misschien dat het helpt.

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik zal gaan zoeken in de BIOS en misschien moet je ook een BIOS update uitvoeren?

En in je BIOS zelf opties bekijken? Je zou ook kunnen met CTRL ingehouden F1 t/m F12 langs gaan en kijken of je meer opties hebt. Komt nog zelden voor maar misschien moet je een IRQ assignen naar je videokaart.

(en bovenstaande post)

Edit: Welk driver gebruik je en misschien van AMD/ATi ?

[ Voor 12% gewijzigd door XRayXI op 11-03-2012 21:57 . Reden: extra vraagje ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Verwijderd

Heb je al een Anti-Virus op je computer staan? Als dat niet zo is, kan je een sfc scan proberen.

Veilige modus -> CMD -> sfc /scannow

of anders even een MemTest draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2012 22:00 ]

Verwijderd

Gebruik de driver die bij de videokaart op cd geleverd is.

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Is gewoon windows in 8bit modus. (Dat eerste plaatje) Krijg je te zien als windows geen fatsoenlijke driver vind die hij voor de videokaart kan gebruiken. Heb je de onboard graphics uit gezet in het bios toen je de kaart erin hebt gestoken?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@Whatson Je hebt gelijk. Dat komt omdat de drivers niet zijn geinstalleerd.. Moet dit topic dan niet gemoved worden naar VB?

Johann Sebastian Bach

• zomg its Harro
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 19:55
Hmm, ik heb de onboard graphics uitgezet en toen kwam ik weer in die 8-bit modus. Maar zover ik weet zijn de nieuwste drivers gewoon geïnstalleerd (http://support.amd.com/us...stype=&keywords=&items=20)
Ik zal binnenkort proberen de bios te updaten.

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
zomg its Harro schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:31:
Hmm, ik heb de onboard graphics uitgezet en toen kwam ik weer in die 8-bit modus. Maar zover ik weet zijn de nieuwste drivers gewoon geïnstalleerd (http://support.amd.com/us...stype=&keywords=&items=20)
Ik gebruik deze: http://support.amd.com/us...yst121apreviewdriver.aspx
"Nieuwere" krijg ik last van BSOD en met deze niet. Er staat voor de 5k/6k series, maar volgens mij pakt hij de 4k series ook gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door XRayXI op 12-03-2012 19:10 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Verwijderd

zomg its Harro schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:31:
Regelmatig geven nieuwere drivers problemen. Daarom kun je beter de bij de kaart meegeleverde cd gebruiken. Nieuwere drivers wil ook helemaal niet zeggen dat de upgrades in dat driver pack ook daadwerkelijk optimalisaties voor jouw specifieke kaart heeft.

Als je problemen als deze wilt elimineren dan gebruik je de meegeleverde drivers. Heb je tenminste zekerheid dat dat het euvel niet kan zijn. Kun je in een later stadium altijd nog andere nieuwere proberen als je daar behoefte aan hebt.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:57:
Heb je al een Anti-Virus op je computer staan? Als dat niet zo is, kan je een sfc scan proberen.

Veilige modus -> CMD -> sfc /scannow

of anders even een MemTest draaien.
sfc Voert geen virusscan uit maar een integriteitscheck op systeembestanden en kun je ook gewoon uitvoeren als je wel een virusscanner aan hebt staan. Voor zover ik begrijp heeft de TS Windows helemaal vers geïnstalleerd dus tenzij zijn harde schijf te barsten is (dan krijg je naar mijn idee veel meer fouten) zal zo'n scan niets uithalen.

@TS >>> Voordat je met BIOS updates in de weer gaat kun je beter eerst gewoon wat dingen proberen uit te sluiten omdat het hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' een softwarefout is. Als het om het Foxconn bord in je inventaris gaat dan is de kans heel klein dat een BIOS update iets gaat uithalen omdat dat bord uit 2004/2005 stamt en naar alle waarschijnlijkheid al van de laatste BIOS is voorzien.

Probeer zoals gezegd eerst DirectX te updaten (desnoods met je onboard kaart) en probeer eens wat oudere AMD drivers, doe eens gek en probeer ook eens wat drivers uit 2010 en 2011 (Catalyst 10.x en 11.x). Heb je ook alle chipset drivers geïnstalleerd?
Pagina: 1