Toon posts:

Geen BIOS met WD 20 earx

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben het hele weekend al een server in elkaar aan het zetten. Hierin komen 5 HDD te zitten waarvan 3 vol en 2 leeg. Op de ene lege (160 Gb) komt/staat WHS 2011, op de andere lege moet gewoon data komen te staan. Deze laatste 'lege' schijf is een WD 20 EARX.

Het hele instalatie proces ging redelijk vlotjes, dus het OS is geïnstalleerd. Als ik nu de 2Tb schijf erbij prik wordt die niet 'gezien' en als ik opstart krijg ik geen BIOS meer.
Het MOBO is een ASUS P8H67-I en de CPU een Intel G620. Ik heb al de laatste BIOS-update gedaan, maar dat hielp niets.

Alle andere schijven worden wel gezien. Ik heb de 2Tb eerst in de 6g SATA poortjes geprobeerd en later zo'n beetje alle andere mogelijke combi's. Daarna heb ik data van een andere schijf op deze 2Tb schijf gezet (door ze beide aan een andere PC te koppelen). Maar niets helpt en ik begin nu een beetje chagrijnig te worden.

Nu heb ik gelezen dat er jaren geleden problemen waren met het opnermen van dit soort schijven binnen WHS, maar die zouden met deze nieuwe versie (WHS 2011) moeten zijn opgelost, las ik ook weer.

Daarnaast kom ik al niet eens in de BIOS als ik die 2Tb schijf aansluit. Heeft iemand een idee hoe dit komt en vooral hoe ik dit kan oplossen? De schijf lijkt niet kapot te zijn want in een andere PC werkt die wel gewoon

Verwijderd

Andere kabel ook geprobeerd? Dat je BIOS niet wil POSTen na het aansluiten van die schijf is natuurlijk al foute boel. Als je alleen die hardeschijf aansluit op de Intel controller, werkt het dan wel (in je BIOS) ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb (vele) verschillende kabels gebruikt (4 soorten en maten)
en nee, ik krijg ook geen POST als ik alleen deze schijf aansluit.

Het beeldscherm gaat wel aan. Ik krijg geen melding van geen input of zo, wat je wel krijgt als je geen vga aansluit bijvoorbeeld

Verwijderd

Vrij apart; ik kan dat niet verklaren. Softwarematig (windows) is uitgesloten, omdat je de problemen al tijdens de POST hebt. Je krijgt helemaal geeld beeld/signaal zeg je, dus dat is vrij ernstig.

Kabels (zowel data als stroom?) heb je al geprobeerd, in een andere computer werkt de schijf correct. En in de probleem-computer werkt alleen deze schijf niet. Dat is best een vaag probleem, zeker omdat je een normale moderne H67 chipset hebt zonder extra storage chips of iets dergelijks. Ik zie dus niet zoveel mogelijkheden wat dit zou kunnen veroorzaken.

Wat je nog wel kunt doen is de schijf weer op een andere PC aansluiten en met een programma zoals HDTune of CrystalDiskInfo de SMART-data uitlezen. Bij HDtune vind je dit onder het Health tabblad. Maak een screenshot van de SMART (alle gegevens) en zet die ergens online.

Zitten er jumpers op je WD schijf, zoals het beperken van de SATA mode? In principe moet je daar gewoon afblijven; default staat goed.

Verwijderd

Topicstarter
Vrij apart; ik kan dat niet verklaren.
8)7 nee ik ook niet en het kost me al een dag (alleen dit al)

Softwarematig (windows) is uitgesloten, omdat je de problemen al tijdens de POST hebt. Je krijgt helemaal geeld beeld/signaal zeg je, dus dat is vrij ernstig.
geen beeld/signaal is wat lastig te defineren, ik krijg geen melding van 'geen signaal en de backlight van de monitor gaat ook 'aan'.

Kabels (zowel data als stroom?) heb je al geprobeerd, in een andere computer werkt de schijf correct. En in de probleem-computer werkt alleen deze schijf niet. Dat is best een vaag probleem, zeker omdat je een normale moderne H67 chipset hebt zonder extra storage chips of iets dergelijks. Ik zie dus niet zoveel mogelijkheden wat dit zou kunnen veroorzaken.
Ik heb 'm op verschillende plekken in de plekken ingebouwd. Dus ook op verschillende powerr aansluitingen. SATA 600 of 300 maakte nix uit. 'heb alle data (1Tb) van een andere schijf overgezet, was die 4 uur mee bezig zonder een enkel probleem. Haalde 57 - 61 MB/sec

Wat je nog wel kunt doen is de schijf weer op een andere PC aansluiten en met een programma zoals HDTune of CrystalDiskInfo de SMART-data uitlezen. Bij HDtune vind je dit onder het Health tabblad. Maak een screenshot van de SMART (alle gegevens) en zet die ergens online.
tja, het gekke is juist dat die in een andere PC geen enkel probleem heeft, wat zal zo'n programma dan kunnen vinden?

Zitten er jumpers op je WD schijf, zoals het beperken van de SATA mode? In principe moet je daar gewoon afblijven; default staat goed.
zitten geen jumpers in

Verwijderd

De SMART is een log; dus als je ooit last hebt gehad van kabelproblemen of bad sectors kun je dat met SMART zien. Het is een long shot; want als de schijf het in een andere PC doet en de kabel ook niet het probleem is, blijft er weinig over wat je probleem kan veroorzaken.

Je ziet dus continu hetzelfde gedrag; kabel erin en stroom erop = geen beeld. Als je de kabel eruit haalt en dan stroom erop gooit krijg je wel gewoon beeld. Hoe vaak heb je dit uitgetest?

Als je geen beeld krijgt, kun je dan wel de lampjes van je toetsenbord (nul lock / caps lock) veranderen? Of reageren die dan ook niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
De SMART is een log; dus als je ooit last hebt gehad van kabelproblemen of bad sectors kun je dat met SMART zien. Het is een long shot; want als de schijf het in een andere PC doet en de kabel ook niet het probleem is, blijft er weinig over wat je probleem kan veroorzaken.
Deze schijf is nieuw, geformatteerd, verder niks. Zal via de andere PC eens proberen zo'n SMART te maken. (moet wel eerst uitzoeken hoe..) Begrijp ik dat dat een log is die 'in' de schijf bewaard wordt?

Je ziet dus continu hetzelfde gedrag; kabel erin en stroom erop = geen beeld. Als je de kabel eruit haalt en dan stroom erop gooit krijg je wel gewoon beeld. Hoe vaak heb je dit uitgetest?
een keer of 30, soms wel 20 minuten gewacht of het gewoon een trage opstart was. Zoals ik al schreef vele ombi's getest en iedere keer als deze schijf (waar dan ook) er in zit geen POST

Als je geen beeld krijgt, kun je dan wel de lampjes van je toetsenbord (nul lock / caps lock) veranderen? Of reageren die dan ook niet meer?
ja, die doen het wel, net getest

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Heb je al geprobeerd alleen die WD EARX aan te sluiten en verder helemaal niets? Kom je dan ook niet in de bios?

Wat voor voeding heb je trouwens? Misschien te weinig capaciteit om alles van voldoende spanning te voorzien.

Verwijderd

Topicstarter
@ rookie
ja, al meerdere keren.

De eerste keer toen ik opstartte na de installatie had ik alle 6 HDD's aangesloten, toen dacht ik ook het misschien 'teveel' was. Maar met een 450Watt voeding verwacht je niet snel tekort te hebben........

Maar goed dat was dus ook niet het probleem..... ook alleen krijg ik geen POST

NB
1 HD is reeds gesneuveld, de eerste in 10 jaar
Pagina: 1