[Indesign] Text on path verdwijnt bij drop cap

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12
De laatste tijd ben ik bezig een CD-cover en CD-label te ontwerpen. Daar gebruik ik Indesign CS3 voor. De cover is klaar inmiddels, en de CD-label bijna. Omdat de titel van artiest en album niet te lezen waren op de achtergrond, zoals ik ze in een tekstvak had staan, probeer ik de betreffende tekst op een andere manier neer te zetten.

Ik heb dus een cirkel getekend, waar ik de tekst omheen wil zetten (ellipse frame tool). Dit gaat prima. Als ik de tekst neerzet staat dat mooi. Wanneer ik echter de eerste letter naar drop cap zet, zoals bij de CD-cover, dan verdwijnt de tekst uit beeld. Niet meer te zien!

De help-functie geeft geen nieuwe info, google helpt niet. Wat doe ik verkeerd? In een vierkant tekstvak kan ik wel gewoon de eerste letter groter maken, maar op een cirkel ineens niet meer. Ik zou het jammer vinden van de stijl die ik gemaakt heb, als op de CD-label geen dropcap zit en in de CD-cover wel.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kan in indesign maar een regel aan een pad toekennen, dus bij een cirkel (als je teveel tekst hebt) zul je dit moeten overbrengen naar een volgend kader, net zoals met gewone tekstkaders. Drop caps werken met uithangen onder de regel, wat dus onmogelijk is omdat er geen andere regels kunnen worden aangemaakt, daarom geeft Indesign dan ook een overset-fout aan. Je zal dit dus met de hand moeten oplossen met een kleine corpsvergroting en het verschuiven van je baseline.

Waarom het in een vierkant vlak wel werkt is omdat het daar mogelijk is een regel aan te maken onder de tekst, terwijl de tekst op een pad maar uit een regel kan bestaan. Hier kan je dan ook geen drop cap in zetten (zoals je kan testen door tekst met dropcaps te plaatsen in een kader van een regel hoog)

Dus het is op te lossen, maar je moet het even met de hand corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:43
Probeer de tekst eens een flink aantal punten te verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12
Willem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:08:
Probeer de tekst eens een flink aantal punten te verkleinen?
Dat werkt niet. Was het eerste dat ik zelf probeerde.
agentorangina schreef op maandag 12 maart 2012 @ 01:17:
Je kan in indesign maar een regel aan een pad toekennen, dus bij een cirkel (als je teveel tekst hebt) zul je dit moeten overbrengen naar een volgend kader, net zoals met gewone tekstkaders. Drop caps werken met uithangen onder de regel, wat dus onmogelijk is omdat er geen andere regels kunnen worden aangemaakt, daarom geeft Indesign dan ook een overset-fout aan. Je zal dit dus met de hand moeten oplossen met een kleine corpsvergroting en het verschuiven van je baseline.

Waarom het in een vierkant vlak wel werkt is omdat het daar mogelijk is een regel aan te maken onder de tekst, terwijl de tekst op een pad maar uit een regel kan bestaan. Hier kan je dan ook geen drop cap in zetten (zoals je kan testen door tekst met dropcaps te plaatsen in een kader van een regel hoog)

Dus het is op te lossen, maar je moet het even met de hand corrigeren.
Met andere woorden: drop cap zet de eerste letter eigenlijk over twee regels en dat kan niet. Ik moet de eerste letter dus zo manipuleren dat het lijkt alsof het een drop cap is? Ga ik dat vanavond even doen!

The answer is 42.