Traag netwerk - corrupte NIC?

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Dit weekend weekend bezig geweest met backup en restore, tussen m'n moeders pc en m'n NAS.

Daarbij viel het mij op dat de overdracht erg traag ging: overdrachtsnelheid zakte van +/- 25MB/s tot een 13MB/s (100Mbit?!), terwijl mijn netwerk dus in Gbit is uitgevoerd. Daarom sloot ik mijn laptop op dezelfde wallmount aan: haal ik 75MB/s, wat mij redelijk lijkt.

Die pc doet het niet goed qua netwerk dus. Daarom heb ik:
  • Een andere UTP kabel geprobeerd
  • De officiële driver geïnstalleerd i.p.v. de standaard Win 7 driver
Maar zonder resultaat...

De NIC is een Realtek RTL8112L (op Asus M4A785TD-V EVO mobo). Gbit ethernet chipje dus, die zou wat mij betreft wel wat beter mogen doen. Ik werk al met het meest recente bios (augustus 2010), dat was nodig om de SSD werkend te krijgen naast het RAID array.

Nu, kan ik op basis van dit probleem nieuw moederbord eisen? De pc (en dan vooral internet) was / is (?) idd wel traag, wat ook de reden was voor een verse installatie en upgrade met SSD.

Mijn vraag is dan meer, bestaan er (software) tools om te checken in welke mate de NIC correct werkt? Lijkt me dat ik op basis van een dergelijke analyse wel meer recht op spreken heb. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker36 op 11-03-2012 16:37 ]

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
Als ik het met goed herinner zijn die realtek dingen erg afhankelijk van je CPU. De realtek's halen daarom vrijwel nooit gigabit snelheden.

Wellicht dat er in de tussentijd wel al andere realtek chips zijn gekomen die wel goed zijn, maar ik betwijfel het.

Als je echt hogere snelheden wil halen zou ik er een netwerkkaart in steken met een intel chip. Die doen wel echt gigabit.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Mwa, op mijn pc heb ik ook een onboard NIC (Realtek 8111E) en daar gaat het wel goed. Mijn CPU is weliswaar een stuk sneller dan die in de andere pc (i5 2500k vs Athlon X3 450 unlocked @ quad 3,2GHz). Mijn laptop met C2D P8700 gaat ook goed).

In dit geval schreef ik ook de data wel weg op een RAID1 array, op de onboard SB700 southbridge, wat ook weer CPU afhankelijk is, I know, maar toch lijkt me 't bijzonder mager...

Daarnaast waren er wel klachten van traag internet, sites die dan wel en dan niet goed laden enzo. Maarja, ik hoor het ook maar, ik kan niet duidelijk controleren / testen in welke mate zich dat net voordoet...

[ Voor 26% gewijzigd door Tweaker36 op 11-03-2012 17:47 ]