MTU 576 op kabelmodem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
De interface die ik gebruik voor Ziggo wordt (via DHCP) ingesteld op 576 bytes. Dat verbaasd me een beetje, 576 is best klein. Het enige dat ik over dit getal kan vinden is dat het de minimaal lengte is die ieder (ipv4)-apparaat moet ondersteunen. Heeft iemand enig idee waarom ze dit doen?

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat het een vorm van traffic-shaping is die probeert te voorkomen dat fanatiek downloaders de kleine gebruikers wegdrukken maar echt handig is dat ook niet.

Het lijkt me voor Ziggo alleen maar nadelig om met zo'n kleine MTU te werken. Hierdoor stijgt het aantal pakketten en moeten de routers dus meer werk doen.

Heeft iemand een goede verklaring voor deze MTU?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het ligt puur aan de implementatie van je dhcpclient. Ik heb er zelf ook last van ik moet eigenlijk dhclient even fixen. Nu doe ik gewoon een ifconfig eth0 mtu 1500 en klaar. Ik zla even zoeken hoe het precies zit.

Ik heb net even gekeken en mijn dhcp client vraagt om de interface-mtu en ziggo respond daarop met 576 (default voor dialup verbindingen) haal ik dat weg uit mijn dhcp client config dan respond ziggo ook niet en blijft de MTU gewoon default op 1500 staan.

BTW die MTU van 576 sloopt een hoop dingen tegenwoordig ik kan met mijn xbox niet meer online als de MTU op 576 staat.

[ Voor 48% gewijzigd door TrailBlazer op 11-03-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Je hebt gelijk, m'n client vraagt zelf om een MTU, als ik dat uit zet komt Ziggo er ook niet mee. Toch vreemd dat ze het zo geconfiggureerd hebben, het lijkt me niet optimaal.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Klinkt bijna alsof ze een ouwe dialup dhcp server jarenlang hebben geüpgrade en deze setting er nooit hebben uitgehaald. Voor core routers van een provider maakt het kwa performance niet heel veel uit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:49

allure

Titaan fase 2/3

Is een MTU van 576 niet de minimale grootte zijn wat elk apparaat moet kunnen handelen?

L E Z E N, ook een vak... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door allure op 12-03-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Heb er laatst eens naar gevraagd toen er een monteur langskwam om een nieuw modem op te hangen (oude was kapot, had nacht daarvoor zitten testen met losse laptop, vandaar dat het me opgevallen was), maar die zei al: "De wat? Je kan mij alles vragen over signalen en kabels, maar alles wat daarachter gebeurt weet ik niks van".

Maargoed, er zijn tig kabelboeren die 576 als MTU teruggeven, Ziggo is niet de enige. Lekker negeren en een MTU van 1500 forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Erm, ik heb ook Ziggo (Den Haag), en net even gecheckt, maar ik krijg standaard van Ziggo een MTU van 1500 toegewezen :?
Config is PC --> Linksys WRT160n --> Ubee DOCSIS3 modem en de Linksys heeft zijn MTU op auto (1500) staan :)

Kan me dus niet voorstellen dat forceren op 1500 kwaad kan. Geen idee of de Linksys dat bij mij nou forceert of niet, maar ik krijg dus standaard een MTU van 1500 toegewezen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De standaard dhcpclient instellingen van Linux vraagt om de MTU. Grote kans dat een standaard router dat niet doet.

[ Voor 66% gewijzigd door TrailBlazer op 12-03-2012 21:36 ]

Pagina: 1