SSD Vertex 3 te traag (125mb/s read/write) voor woorden!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09-2023
Inleiding
Mijn pc liep enkele weken terug vast door wat registerfouten, dus dacht ik: ‘Laat ik deze kans grijpen om mijn eerste generatie SSD (OCZ Core V2) te vervangen door een supersnelle OCZ Vertex 3.’ Hoewel ik op papier wist dat dit een enorme vooruitgang moest betekenen, wilde ik het in de praktijk ook wel zien. Onder het mom van ‘meten is weten’ maar eens onderzocht wat de winst was; niks. En aangezien ik er niet uit kom, hopelijk met wat hulp.

Het probleem
Mijn oude SSD las wel aardig, maar schreef erg traag.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-MFRHNZEW-D.jpg.
Vandaar de overstap. Nu een paar jaar later dezelfde test gedaan met de Vertex 3. Hoewel ik geen SATA3 aansluiting heb, dacht ik met SATA2 (max 300mb/s geloof ik) wel een leuke vooruitgang te boeken en zou ik al tevreden zijn met lees en schrijfgetallen in de 200mb/s. Helaas, zie de resultaten van de benchmark
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QG3WA6ZL-D.jpg.

De schrijf presteert zelfs slechter en Windows blijft soms hangen, hoewel dat euvel begint af te nemen. Blijft nog irritant dat de pc er langer over doet om op te starten en zo nu en dan dus blijft hangen. Ik had net zo goed mijn oude schrijf kunnen behouden, maar dat lijkt mij nou niet de bedoeling en na wat rond gespeurd te hebben op internet nu ook niet veel voorkomend. Ik ben mijn probleem althans niet tegen gekomen. Leuk en aardig dat de schijf in de Windows-Prestatie-Index een 7 heeft, maar mijn eerste generatie had een 5.9 (het maximale voor een eerste generatie SSD) en presteert net zo goed/slecht. Mijn Raptor en gewone schijf presteren nog beter (redelijk gechargeerd, maar toch...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGJMHRMQ-D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EUV8MYW-D.jpg

Dus, wat zit er in mijn systeem zult u zich afvragen;
Quad-Core Q6600 2,4Ghz
Asus Striker II Formula
4gb 800Mhz geheugen
Windows 7 64bit geinstalleerd
Voor zover de rest nog wat uitmaakt (schijfstations wellicht):
CM Storm Scout met CM Silent Pro 700Watt
Drie HDD’s op SATA aansluiting: OCZ Vertex 3 (120gb), WD Raptor (300gb) en Seagate 1tb 7.200rpm.
Schijfstations: Een brander op SATA en een brander met IDE kabel, floppydisk
Geluidskaart: Creative Fatal1ty FPS met 5.1 setje

Wat gedaan
Nu wordt geadviseerd er de laatste firmware (2.15) op te zetten en die stond er al op. Verder lijkt de schijf in goede staat te verkeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XANBGYWC-D.jpg

Ik heb de prestaties nog vergeleken met de schijf van een vriend (die 'm op een Asus U3S6 kaartje (=USB 3.0 en SATA 6gb/s) heeft hangen, hetgeen mijn moederbord niet ondersteund),
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BS3RJAOH-D.jpg
maar het enige opzienbarende verschil dat we zijn tegen gekomen is de aansluiting ATA en SCSI verschillen. Daar tegenover staat dan weer dat mijn eerste generatie SSD ook SCSI had staan. Daarnaast lees ik vaak dat geadviseerd wordt om de AHCP-modus in de BIOS aan te zetten, vanwege een vaak tien procent extra ‘winst’. Nu ontbreekt dat helaas op mijn (dure) moederbord en is het probleem mijn inziens niet die tien procent marge, maar dat een derde generatie SSD slechter dan wel net zo goed presteert als mijn eerste generatie SSD. Nu is dat voor sommige SSD’s het geval, maar de Vertex 3 en dit probleem (met oplossing) ben ik in deze gradatie tot dusverre niet tegen gekomen.

Dus dames en heren, wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt voor het overpeinzen van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:56
Heel apart. Het enige wat ik kan bedenken (als leek in dit soort zaken) is dat je misschien je SSD in een andere SATA2 poort kan steken, om te kijken of dit het probleem verhelpt?

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de oplossing lijkt mij simpel: hang de SSD aan de PC van een vriend, en vergelijk de scores. Draai ook eens ATTO disk benchmark.

Dan weet je of het probleem bij de SSD ligt of bij de software, en kan je daarnaar handelen. Je verwachtingen zijn overigens niet OK:
SidFTW schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:01:
Vandaar de overstap. Nu een paar jaar later dezelfde test gedaan met de Vertex 3. Hoewel ik geen SATA3 aansluiting heb, dacht ik met SATA2 (max 300mb/s geloof ik) wel een leuke vooruitgang te boeken en zou ik al tevreden zijn met lees en schrijfgetallen in de 200mb/s. Helaas, zie de resultaten van de benchmark
[afbeelding].
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/V3-120GBASSSD.png
Dat is het maximale wat je gaat halen qua schrijfsnelheden, de 500MB/s is een leugen. Bovendien heb je, als je veel schrijft, dat de schijf in life-time-throttle modus schiet waardoor de drive trager wordt om de garantietermijn nog te halen.... Maar dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.

Probeer evt een secure erase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:44
aligment?
jmicron controller?
kabel?
geen trim support, want geen ACHI (zowieso niet want nvidia controller).
Vaak beschreven?

Zijn allemaal puntjes die al in het grote SSD topic uitvoerig aan bod zijn gekomen; best dat topic een keer nagaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
@ PCBaas --> Dat zal ik vanavond eens proberen, maar aangezien de schijf momenteel in de eerste SATA ingang zit, heb ik er een hard hoofd in. Wie weet!

@ Darkstone --> Ik zal wel even vragen of de schijf er bij hem morgen daaraan gehangen kan worden, want dat zou wellicht inderdaad meer duidelijkheid kunnen geven.

ATTO helaas ongeveer dezelfde resulaten weer.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QU4X7YPS-D.jpg

Verder was ik vergeten te melden dat ik (uiteraard) ook de drivers heb geinstalleerd van mijn moederbord en via Apparaatbeheer had geupdate. Zonder resultaat dus...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DTMPVJMX-D.jpg

Nu is de schijf niet nieuw, maar ik meen me te herinneren dat diegene 'm al heeft schoongemaakt met dat OCZ programmaatje. Allicht een optie als het blijkt dat de schijf hardware technisch hetzelfde presteert in de pc van die vriend. Echter zit ik er uiteraard niet op te wachten, aangezien ik 'net' al de pc van een volledig nieuwe installatie heb voorzien.

Wat betreft die 500mb/s had ik inderdaad gelezen dat het een smerige marketing truc was. Maar ja, als ik dan toch diverse fora van die mooie getallen zie zoals dan 360mb/s met een SATA3 aansluiting/controller en in de 200mb/s leessnelheid met SATA2 dan zou je toch betere prestaties verwachten. Zeker als je nagaat dat mijn eerste generatie SSD deze Vertex 3 overbluft met de volgende specificaties:
SSD-type: Multi Level Cell
SSD-controller: JMicron JMF602
Trim: Nee
Hardeschijf bus (intern): SATA-300/SATA2
Behuizing bay intern: 2.5"
HDD leessnelheid: 170MB/s
HDD schrijfsnelheid: 98MB/s

@ manzonderdas
aligment en jmicron heb ik wel wat over gehoord, maar gaat verder mijn pet te boven. Wat ik daarentegen wel weet is dat het een Sandforce SF-2200 controller is (uit HDD sentinel pro) en met wat gegoogle kom ik tot dat het deze schijf is met specificaties: http://nl.hardware.info/p...3-120gb#tab:specificaties

Btw, waar is deze bijbel. Ik meen me te herinneren hier in gesnuffeld te hebben, maar zoals eerder aangegeven... kon niks vinden wat vergelijkbaar was met mijn probleem. Behalve inderdaad gezeur met de Nvidea controllers.

Maar goed, ondanks de controllers presteerde die eerste generatie schijf anders prima (als je zijn mogelijkheden bekijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SidFTW schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:29:
ATTO helaas ongeveer dezelfde resulaten weer.
[afbeelding]
Dat bewijst al dat het probleem niet bij de SSD zit, maar bij *iets* tussen het OS en de drive in.

Ben ik trouwens de enige die het opvalt dat je precies sata-150 link speed haalt?

En trouwens, de sequentieele snelheden zijn wel het laatste waar je naar moet kijken, al haalde hij daadwerkelijk 500/500, dan is dat nog geen argument om die te nemen boven een SSD die 100/100 haalt, de spec is slechts een deel van het verhaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
@ Darkstone

Dat idee was eveneens bij mij opgekomen (of dat precies is weet ik niet, maar jij zeg het en ik geloof je), maar wederom kan ik (nog) niet plaatsen hoe dat zou komen. De (oranje) kabel is gewoon hetzelfde. De oude schijf heb ik eruit gehaald en de 'nieuwe' op dezelfde manier geplaatst.

Ik dacht dat er wellicht wat was met de SCSI en ATA aansluiting, mijn schijf i.v.m. die van die vriend. Dat baart niemand zorgen? Verder haalde die eerste generatie schijf 155mb/s, dat is dan toch meer dan die sata-150 link?! Ik zal nog ook even verder kijken, maar had o.a. om de voorgaande reden er niet verder bij stil gestaan.

Wat betreft de snelheden geloof ik je ook direct. Dat maakt mij in principe ook niet zo veel uit. Ik dacht namelijk met mijn boerenverstand dat een derde generatie (van de Vertex nog wel en niet de Agillity) SSD, wel beter zou zijn dan mijn Core V2 (aangezien de eerste generatie Vertex al werd geroemd boven o.a. deze schijf en aangezien de tweede generatie Vertex helemaal een succes scheen te zijn. Maar tot op heden blijf ik gedesillusioneerd achter :S :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De effectieve transfer rate is ongeveer 90 a 92% van het totaal, ofwel 275MB/s op een sata-300 link, en zo'n 135 op een sata-150 link, en jij haalt... 134MB/s in atto. Als je meer dan de link speed haalt kan je ervanuitgaan dat je op een hogere snelheid zit (dus 300, in dit geval)

Ik heb overigens geen idee hoe dat kan, de kabel zou niet uit moeten maken en je moederbord moet er ook geen enkel probleem mee hebben.

Je zou nog de smart waarden kunnen posten, maar daar heb ik niet veel verstand van, er is vast wel iemand die daar wijzer van kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
Bedankt voor je verhelderende informatie! Hierbij alvast de SMART waarden uit HDD Sentinel, mocht je deze bedoelen overigens. Daar word ik helaas helemaal niks wijzer uit, behalve dan dat ze goed lijken...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KRSDBQGD-D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Mag ik een open deur intrappen? Nvidia Storage drivers...
SCSI mode, geen trim, slechte performance.

Verwijder de Nvidia storage driver en in apparaat beheer, de nvidia storage controller en zet in je bios de controller op IDE mode.

Laat het dus gewoon via de IDE driver van windows werken.
Dan eens even kijken hoe de resultaten zijn, Sequentieel en single 4k zouden flink omhoog moeten schieten dan... 4k64 blijft achter door gebrek aan NCQ... Majah, dat boeit niet zo...

Het beste kun je ook met de nvidia controller gewoon op IDE mode draaien, met de IDE driver van windows. Dan behoud je tenminste TRIM support...

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 11-03-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens google zit er inderdaad een slot nvidia spul in. Waarom hij dan lager scoort dan de oude generatie SSD is mij een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
@ Darkstone --> Het lijkt inderdaad dat je goed zit met het SATA-150 euvel... maar een oplossing zie ik niet. Het zou zogenaamd met de nieuwe firmware opgelost worden en OCZ zou er mee bezig zijn, maar zoals je ziet is die post (http://www.ocztechnologyf...195&viewfull=1#post680195) ook al weer een half jaar oud. Tot op heden hebben volgens mij nog heel veel gebruikers met Nvidia chipsets er last van en is een adequate oplossing (zonder dat je dure controllers moet gaan aanschaffen) nog niet aanwezig. En dat de schijf inderdaad daar bovenop nog eens slechter presteert dan de eerste generatie schijf gaat mijn pet helemaal te boven...

@ Swordlord --> Ja, zoiets had ik ook vernomen. Ik had echter een test gedaan na de frisse windows installatie (zonder de Nvidia drivers) en toen kreeg ik vergelijkbare getallen er uit. Door het installeren van de Nvidia drivers hoopte ik een gelukje te hebben, maar helaas. Hij stond onder Windows overigens ook op SCSI. Werkelijk geen idee hoe ik dat eraf krijg.

Hoe mee ik google, des te meer ik baal dat dit (toen dure en uitgebreid) bordje vergeven is met Nvidia zooi dat niet correspondeert met de SSD's. Ik kom er op terug. Hoe dan ook, zal anders wel weer zo veel mogelijk deinstalleren en opbouwen, maar zoals aangegeven... heb er een hard hoofd in, aangezien de stappen ongeveer hetzelfde al in een eerder stadium zijn doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een tijd zonder TRIM gedraaid, dus lijkt mij dat je twee opties hebt:

1. Secure Erase + reinstall (NOOIT chipset drivers van CD installeren!!!)
2. nVidia drivers eraf knikkeren; Microsoft drivers + de hele SSD volschijven met bestanden en daarna verwijderen = TRIM op free space

Die laatste optie is wellicht het makkelijkste. Maar als je simpelweg switcht naar Microsoft drivers betekent niet gelijk dat het zonder TRIM draaien goedgemaakt wordt; je zult eerst de vrije ruimte moeten TRIMen met TRIM-capable drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

SidFTW schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:16:

@ Swordlord --> Ja, zoiets had ik ook vernomen. Ik had echter een test gedaan na de frisse windows installatie (zonder de Nvidia drivers) en toen kreeg ik vergelijkbare getallen er uit. Door het installeren van de Nvidia drivers hoopte ik een gelukje te hebben, maar helaas. Hij stond onder Windows overigens ook op SCSI. Werkelijk geen idee hoe ik dat eraf krijg.
Naar je BIOS settings gaan als je je PC opstart, ergens staat SATA controller mode deze op IDE/legacy mode instellen.

In RAID mode werkt namelijk TRIM commando niet... omdat hij dan communiceert middels SCSI protocol.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 11-03-2012 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
Even een korte update:

- Vandaag heeft die vriend me geholpen en hebben we de schijf in zijn systeem gehangen en dezelfde AS SSD test gedaan. Resultaat; zelfde leessnelheid van ongeveer 350mb/s (met Asus U3S6 kaartje, c.q. 6gb/s kaartje), alleen schijven langzaam (50mb/s). Het lijkt dus inderdaad iets software matigs te zijn.

Morgen voer ik waarschijnlijk wat andere opties uit. Helaas heb ik een aantal andere pc problemen ondervonden, afgezien de vertex. Wordt vervolgd. Ideeen nog steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Die 350 MB/s is gewoon het limiet van de controller op die U3S6 kaart. Dus dat is geen fout met de SSD.
De 50 MB/s schrijf snelheid, is waarschijnlijk te danken aan vele benchmarks draaien, zonder dat je TRIM ondersteuning had, om legen blokken te ruimen en performance op peil te houden.
AS-SSD doet een slordige 5-10 GB aan data schrijven. Doe je dus een paar keer AS-SSD, dan raken al je geheugen blokken al snel beschreven en dus vervuild.

Je zou dus de stappen moeten uitvoeren die CiPHER had aangekaart, om zo de performance van je SSD te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Na de secure erase een schone Windows 7 installatie doen, geen Nvidia drivers (mainboard) installeren, geen benchmarks meer doen en gewoon genieten van de snelheid.

Volgende stap is gewoon je crappy mainboard vervangen, voordat je ook maar naar andere optimalisaties gaat kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Ik had met mijn Asus mobo en Crucial M4 SSD preceis hetzelfde fenomeen. Mijn oude Kingston SSD presteerde beter.

Ik heb het met een goedkoop Asrock Sata controller kaartje opgelost. Weliswaar geen echter Sata 3 snelheid, maar wel lekker vlot.

TS, mag ik je wat vragen over die U3S6 kaart? Klopt het dat wanneer die kaart geinstalleerd is er alleen Sata apparaten op de kaart kunnen worden aangesloten? Ik heb namelijk gelezen dat wanneer tegelijkertijd zowel op de U3S6 kaart als op het mobo Sata apparaten worden aangesloten de PC niet meer wil booten?

[ Voor 38% gewijzigd door ruftman op 13-03-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruftman: je onboard Intel 3Gbps controller is vrijwel altijd beter. Bedenk ook dat je bij sommige addon controllers geen TRIM support hebt; doordat je drivers gebruikt die geen TRIM ondersteunen, zoals de Marvell drivers. Of omdat de controller een SAS/SCSI controller is, en dus sowieso geen TRIM kan vervoeren; TRIM is immers een ATA commando.

Dat U3S6 kaartje lijkt een Marvell chip te hebben achter een PCI-bridge chip (PLX); ik kan het gebruik van deze controller alleen maar afraden; je beste controller is je onboard chipset controller. Gebruik die en geen third party controllers.

Verder ruftman, probeer bij benchmarks meer naar de random I/O performance te kijken; sequential I/O met name sequential write is veel minder belangrijk, mits je een SSD op de juiste manier gebruikt (als systeemschijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@ Cipher: Met het controllerkaartje gaat mijn SSD zowel volgens AS SSD als Crystaldiskmark er op alle vlakken op vooruit. Door Windows wordt de SSD als ATA device herkend en AS SSD geeft een MSAHCI device aan. Dan zit het denk ik wel aardig goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou je inderdaad gewoon TRIM-support moeten hebben, al zijn er ook reports dat zelfs met de msahci driver op Marvell controller geen TRIM mogelijk is. Hoe dat precies zit, is onduidelijk, en de Intel/AMD controller zou zeker qua random I/O betere snelheden moeten geven. Als je nog benches hebt liggen ben ik hier wel benieuwd naar.

Aan de andere kant, als nu alles goed draait en je hebt die twee zaken gecontroleerd, kun je ook prima zo blijven draaien. De benchmarks die ik heb gezien, zijn echter wel sterk in het voordeel van de Intel controller.

Klassiek voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Daar komt ook nog bij dat mijn moederbord (Asus P5N-E SLI) in de BIOS geen optie heeft om MSAHCI te activeren.

Ik weet ook wel dat het Asrock kaartje geen ultieme oplossing is, maar wel een betaalbaar compromis.

Met het oog op een eventuele upgrade naar Ivy Bridge vindt ik het ook zonde om meer te investeren in deze PC.

De Crucial SSD beschouw ik dan maar als een goed begin van de upgrade.

Maar goed, nu ben ik geloof ik een beetje het topic aan het kapen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
Dames en heren, ik zit nog steeds met hetzelfde probleem. Ik zal nog het één en ander proberen, maar i.v.m. studie kan ik daar volgende week pas meer over berichten. Een aantal andere dingen bleken helaas al vruchtenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Welke dingen heb je al wel geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 26-03-2012 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidFTW
Het lange uitblijven van een reactie had een reden, twee zelfs. Druk met scriptie en daarnaast de vruchteloze resultaten van wat ik wel heb geprobeerd.

Afijn, wellicht ben ik wat slordig te werk gegaan, maar dit werkte bij mij helaas niet. Een andere SATA-poort werkt niet. Daarnaast stond hij mijn inziens al op IDE controller, althans de drie mogelijkheden voor IDE staan enabled. En de SATA uitzetten heeft helemaal geen zin (oeps, duh :P).
Verder had ik ook een Asus U3S6 kaartje uitgeprobeerd, maar die moet ik wellicht nog verder uittesten. Ik had deze in de witte PCIe 16x slot gedaan, maar hij blijft uiteindelijk haken bij het opstarten met ‘Initializing’ en na een halfuur stond die er nog steeds op, dus heb ik mijn pc maar weer uitgedaan. Verder had ik bij het installeren van de software vooraf een blue screen. USB 3.0 leek wel goed geinstalleerd te zijn. Afijn, aangezien deze officieel ook niet compatibel is met mijn moederbord, wacht ik maar even met verder uittesten (heb mijn pc echt nodig). Wellicht dat ik ‘m nog in mijn blauwe PCIe 2.0 16x slot kan proppen of gewoon in een ouderwetse PCI-slot. Hoe dan ook, blijft Marvell zoals CiPHER zegt (terwijl die bij die vriend van me wel goed loopt, uiteraard met wel een compatibel moederbord).

Anyway, had de nVidia drivers (inderdaad supertroep) gedeinstalleerd, maar ik ben bang dat ik de pc gewoon geheel moet herinstalleren en de stappen moet volgen zoals Cipher (dank daarvoor) zal gaan uitvoeren. Zodra die opstart wordt automatisch weer dat nVidiaspul geinstalleerd. En aangezien ik dat net bij de frisse installatie expres de chipset had geinstalleerd, moet ik dat bij de volgende maar niet doen. Hopelijk wordt daarmee de 300-link weer geactiveerd. Dat is tenminste nog iets beter.

Blijft het nog raar vinden dat de schijf slechter presteert dan mijn vorige. Waarschijnlijk komt dat inderdaad omdat deze op 150-link blijft hangen en de vorige toch op de een of andere manier de 300-link haalde (dus het kan wel ;)). Wellicht dat de stappen van CiPHER later uitkomst bieden… ik hoop het…

Een ander mobo wil denk ik ook wel helpen, alleen blijf ik geld pompen in dat ding. En die met USB 3.0 en SATA6 vergelijkbaar met deze huidige mobo zijn nog vrij duur. Afijn, wordt vervolgd.
Pagina: 1