Dat kan je ermee doen, maar je kunt ook veelvoorkomende configuratie-dingen makkelijker op lossen; zie mijn scenario van hierboven.
als je een stel webservers hebt kun je ook de taken overhevelen van de ene naar de andere server door gewoon de statements te knippen-plakken in je server definities.
Een ander ding dat heel gaaf is: je kunt OS onafhankelijk werken... ik heb een recipe geschreven voor denyhosts waarbij mijn configuratie gepushed wordt. Beetje jammer dat debian en centos verschillende paden hebben voor logfiles en PIDs enzo. Kan ik mijn configuratie weer niet pushen ... of toch wel?!
Tuurlijk kan dat:
code:
1
2
3
4
5
| <% if operatingsystem == "CentOS" %>
LOCK_FILE = /var/lock/subsys/denyhosts
<% else %>
LOCK_FILE = /var/run/denyhosts.pid
<% end %> |
Heb ik in mijn template gezet. De code ga ik niet uitleggen, en ik doe de (relatief ongevaarlijke omdat het mijn eigen serverpark is) aanname dat als het geen Centos is, het Debian is...
Hierbij gebruik je in je templates (maar evt ook in je manifests) facter; facter is een tool waarmee je je lokale systeem in runtime kunt querien. Dingen als users, Ipadressen, hardware, OS-dingen noem maar op.
Dit maakt het mogelijk om in runtime je template in te vullen.
(linkje:
http://puppetlabs.com/puppet/related-projects/facter/).
Ik gebruik het ook in een project dat op debian en centos moet draaien, waarbij de apache user gebruikt moet worden. If centos -> apache, if debian --> www-data.
Dat soort trucs. Je abstraheert je distro-specifieke dingen redelijk: je zegt gewoon "installeer apache" , of dat nu via apt, rpm of portage gaat mag puppet lekker zelf uitzoeken.
Een ander punt is dat kleine wijzigingen heel makkelijk uitgerold worden: ik heb zo'n 30 NRPE servers en wil wel eens een check toevoegen of aanpassen. Rotwerkje om die 30 bakken af te lopen.
Laatste punt is dat ik hiermee nieuwe servers kan prepareren voor de werking in mijn bedrijf; de standaard users en utilities worden automagisch geinstalleerd door puppet, net als public keys etc.
Scheelt veel saai post-install werk.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:49:
[...]
Denk dat jij op CMDB tooling doelt ipv CM system zoals hier het geval is.
Wat ik begrepen heb is dat je met puppet via 1 puppetmaster de configuratie voor veel servers kan centraliseren. Soort van GPO (denk dat ik hier nat ga) zoals in windows?? Maar dan on steriods als ik de beschrijvingen goed begrijp
IIG zie ik in Puppet de kans om mij te verbeteren in CLI & VIM scripting. Denk dat het voor mijn profiel een meerwaarde is om kennis hiervan te hebben.
Ik denk dat ik hem verkeerd begrijp maar je kunt idd prima je ~/.vimrc deployen met puppet ja.
Qua GPO's: ik weet het niet, ik ben geen windows-dude.
[
Voor 12% gewijzigd door
Boudewijn op 17-03-2012 14:10
]