• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:58
Ik wil binnenkort een nieuwe compact camera aanschaffen.

Nu viel me bij het rondkijken op dat er op geeneen camera nog een optische zoeker zit.

Mijn huidige Sony DSC-W80 heeft wel een optische zoeker, welke ik ook veel vaker gebruik dan het schermpje om een foto te maken.

Dit lijkt me dan heel apart, want is het niet zo dat als je er buiten in het zonlicht ermee staat, dat je dan niks meer ziet op het schermpje ?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ja het is vreselijk. Het is zeker niet het enige product waar de fabrikanten geen artikelen (meer) fabriceren met specificaties die ik hebben wil. Ik hou ook veel liever een camera tegen mijn oog dan dat ik hem een halve meter voor me uit hou. Veel stabieler en comfortabeler wat mij betreft.

Er lijkt een toenemende kloof te ontstaan tussen fabrikanten en consumenten. Door de zoeker weg te laten kan de camera kleiner en goedkoper worden dus maakt men ze plotseling allemaal zo want kleiner kan men als een goede eigenschap 'verkopen' en goedkoper in productie komt de winstmarge ten goede. Van een adequate productdiversificatie met keuze voor de consument is geen sprake meer.

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Na een korte zoektoch zijn de enige compact camera's met een optische zoeker de pricewatch: Canon Powershot G12 Zwart, pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart, pricewatch: Nikon Coolpix P7000 Zwart en pricewatch: Nikon Coolpix P7100 Zwart. Zijn wel allemaal 'pro' compact camera's dus ook vrij groot en flink duurder. Sony maakt helemaal geen compact camera's met optische zoeker meer.

Flickr | Instagram

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 11:27
De pricewatch: Fujifilm FinePix X10 Zwart heeft ook nog een relatief grote optische zoeker. Ik begrijp ook wel dat op de kleine modellen de zoeker weg is, de Canon Ixus 95 had er nog eentje, maar dat dingetje was zo ongelooflijk klein dat de meeste mensen niet eens zien dat het ding er op zit.
Die toenemende kloof zie ik niet echt, het aantal mensen dat op een compactcamera een optische zoeker wil lijkt mij zeer klein.

• Speedy_Gonzalez
Maar het is dus inderdaad zo dat je dan op het display buiten in zonlicht niets ziet, of hebben fabrikanten daar ook wat op gevonden dan ?

Beetje lastig foto's knippen anders als ik op vakantie ben ergens in de zon en ik zie niet wat ik knip.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:01
Heb zelf de panasonic lumix lx5. Je kan hiervoor een viewfinder als optie kopen. Zelf maak ik gewoon gebruik van het display, ook in de zon werkt deze prima.

Verwijderd

Vergeet die optische zoeker tenzij je serieus geld voor een compact camera neer wilt leggen (begint bij ca 300 euro). De schermpjes zijn behoorlijk ok, zelfs bij veel zonlicht. Voordeel van digitaal is natuurlijk ook dat je veel kunt proberen en de beste foto kunt selecteren/je je foto altijd nog kunt uitsnijden.

Daarnaast zijn de eerder genoemde zoekers ongelooflijk klein, zoomen vaak niet mee met de lens, geven een compleet andere dekking dan wat er daadwerkelijk in de foto komt, zijn vaak niet erg helder en zitten soms zelfs scheef gemonteerd in de camera. Kortom, lekker links laten liggen :P

• Speedy_Gonzalez
Nou ik wil niet zo heel veel geld neerleggen, en vind het veel belangrijker dat het apparaat klein is.
Ik heb de Sony DSC-WX10 op het oog.

Als je overdags in de zon het display goed kan zien dan is het geen probleem verder.
Maar als het niet te zien is dan houd ik beter mijn huidige sony.

Maar ik begrijp dat dit niet het geval is ?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Canon a1200 is goedkoop en heeft een aardige optische zoeker (voor zijn geld). En dat maakt het een aardige broekzakcamera, die je niet in de steek laat als het scherm het laat afweten.
Pagina: 1