Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Terwijl ik het ccnp Switch boek aan lezen ben komt er een vraag bij me op mbt QOS.. In het boek wordt uiteraard uitgegaan van de situatie dat je allemaal cisco apparatuur hebt en dus ook de cisco ip-phones. QOS is dan via de macro [auto qos voip cisco-phone] vrij eenvoudig zonder veel indept kennis van QOS uit te rollen. Maar helaas heb ik Alcatel telefoons en vraag me af hoe je dit dan zou moeten doen...

De RTP pakketjes moeten in het vlan tag naar mijn idee ook COS waarde meekrijgen. Ik kan echter niet goed vinden hoe dit in zijn werk gaat met een Alcatel.

Aan de switchpoort hangt bij ons een telefoon en PC. Dit is uitgekoppeld als access poort met een voice en data vlan. Hoewel het een access port is, is het onderwater volgens mij toch een soort trunk poort want het verkeer wordt getagged. De vraag blijft over hoe komt de COS waarde in het frame zodat je vervolgens kan prioriteren? Doet de Alcatel telefoon (ingebouwde switch) dat zelf en hoef je op de cisco poort deze info alleen maar te trusten ? Of moet je hier meer voor doen om dit werkend te krijgen?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

Predator

Suffers from split brain

De vlan config voor een IP phone werkt prima met alcatel telefoons.
code:
1
2
3
switchport mode access
switchport access vlan xx
switchport voice vlan xx

Alleen moet de alcatel telefoon wel de juiste voice vlan kennen.
Meestal doe je dat door een extra tag te zetten in de data vlan (phone boot, krijg dhcp offer in de data vlan ... leest tag ... reboot en gebruikt de juiste voice vlan tag), of die static te configureren.

Wat betreft QoS. Je moet even horen bij je intergrator.
Normaal kan je op de switches de Cos of DSCP values trusten.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rotty
Predator schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:53:

Wat betreft QoS. Je moet even horen bij je intergrator.
Normaal kan je op de switches de Cos of DSCP values trusten.
Inderdaad je moet de COS inderdaad trusten maar goed gaat mij er inderdaad om prutst de ingebouwde switch op de Alcatel telefoon er inderdaad een DSCP of COS waarde in.. Ik zal de vraag ook eens bij de leverancier neerleggen

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

Predator

Suffers from split brain

Ik dacht dat ze beide zetten, maar dat weet ik niet meer zeker ... dat weet je leverancier. :)
In ieder geval heb je DSCP nodig als je nog over L3 moet gaan.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rotty
Bedankt voor de input... ik heb de vraag inmiddels uitstaan... en je kan COS toch ook laten vertalen naar DSCP door je cisco switches.. dus inderdaad COS op laag 2 en zodra er gerouteerd moet worden DSCP? Of kan je ook DSCP op laag 2 doen?

[ Voor 25% gewijzigd door Rotty op 12-03-2012 11:47 ]

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 10:35

Barreljan

...Zoom-Zoom...

DSCP is zover ik niet iets wat op laag 2 te zien is omdat het een header toevoeging aan je IP packet is op laag 3. Dus, DSCP is inderdaad op je router aanpakken in QoS (niet cos dus) in de volgorde classificeren, prioriseren/queuen en dan versturen.

of ik moet weer terug de boeken in :?

[ Voor 28% gewijzigd door Barreljan op 12-03-2012 17:58 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
In principe kun je op laag 2 eigenlijk alleen maar de CoS zetten (Class of Service) en niet zoals Barreljan zegt, de DSCP.
Pagina: 1