Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-03 11:19
Gisteren mijn nieuwe PC in elkaar gesleuteld.
mobo Asrock Z68 Extreme 4, Gen 3
processor Intel Core i7 2600K
geheugen G.Skill RipjawsX 16GB (4x 4GB), CL11, 2133MHz

Toen ik voor de eerste keer opstartte gebeurde er helemaal niets, geen beeld, geen bios die opstart, niets.
Dr. Debug op het mobo bleef hangen op de code 38 (ox38) Post-Memory North Bridge initialization (North Bridge module specific). Uiteindelijk 2 van de 4 geheugen modules (A2 en B2) verwijderd en toen startte de PC op. Wel kreeg ik in de bios de volgende melding "Error! system cannot locate HECI protocol", maar ondanks deze melding startte het systeem normaal op.
In de standard bios instellingen stond de geheugensnelhei op auto en gaf 1600MHz aan; deze gewijzigd naar 2133MHz. Verder viel mij in de bios op dat er bij het geheugen "single channel memory mode" staat, terwijl het geheugen dual channel memory modules zijn.

Nadat ik Windows 7 Pro 64bits geïnstalleed had, heb ik nogmaals geprobeerd met 4 geheugenmodules (dus 16GB) op te starten, maar helaas, de PC bleef weer hangen op code 38. De monitor komt dan in slaapstand, wordt na een paar sec. geactiveerd, maar gaat daarna na een paar sec. weer in slaapstand. Dit herhaald zich dan voortdurend, maar beeld/bios opstart ho maar :'(

Wie herkent bovenstaand probleem en kan mij verder helpen.

Alvast bedankt.

Groet,
Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van het bord?

Probeer het eens met 2 DIMMen. Dat je geheugen op single channel staat heeft niets van doen met de modules, immers, er bestaat niet zoiets als dualchannel of single channel geheugen, dat komt volledig door de geheugencontroller.
Als je het spul instelt als DDR3-1333, (666MHz dus) werkt het dan wel? Het spul laten lopen als DDR3-2133 (dus op 1066MHz ligt ver buiten de spec van je geheugencontroller, wellicht dat het daar fout gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
Ik heb juist in de lijst van Asrock gekeken welk geheugen op de QVL staat en daarom deze modules gekocht. Verder gebruik ik nu 2 DIMM´s i.p.v. alle 4 en het systeem draait prima.
Ik zal inderdaad eens proberen op 1333MHz te draaien met alle 4 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 09:11

RKR

Herken het niet.

2 dingen wat ik zou proberen:
- Heb je vaste timings gebruikt, je kan alles vast zetten en zo de settings forceren.
- Als je nu de snelheid op Auto zet en vervolgens XMP aan zet, je brengt dan een 'interactie' teweeg bij het opstarten, wat nu niet lijkt te gebeuren.

Laat het moederbord het maar met het geheugen uitvechten wat ie wil :)!

En anders hele lage timings met een lage frequency, dat je er doorheen bent en in ieder geval wat kan proberen/zoeken.

Succes!

[ Voor 27% gewijzigd door RKR op 11-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De geheugencontroller zit juist niet onboard, maar is integrated in de CPU.

Daarbij, het geheugen is niet dualchannel, geheugen is gewoon geheugen, en het hangt volledig van de geheugencontroller af hoe die het geheugen aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
De gehegensnelheid op 1333MHz heeft geen verandering gebracht. De XMP staat op auto en ook de rest van de bios instellingen staan op auto, echter met 3 of 4 geheugenmodules krijg ik hem niet aan de praat, terwijl met 2 geheuenmodules werkt de PC als een zonnetje (ook op 2133MHz).

Nog meer suggesties ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Geheugen automatisch laten detecteren, dus ook de 1333 op auto zetten.

Vaak zit in bios/op het moedrbord een test/reset knop voor het geheugen, zie je moederbord handleiding.

Probeer eens het geheugen op 1066 te zetten.
Vaak met 4 geheugen gaat de geheugen controller langzamer draaien, dan wat standaard is(de snelheid van je cpu).
Je cpu bepaald de geheugen snelheid. Zoek de specificatie op.
Je moederbord past aan de hand van je geheugen en cpu de snelheid aan, en als je cpu bijv 1333 is dan zal je moederbord het op 1066 of 1333 zetten.

Bij 4 geheugen sloten op je moederbord, is het beter om maar 2 te installeren, dan loopt je geheugen sneller.
In de praktijd merk je hier weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

hakro schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:47:
De gehegensnelheid op 1333MHz heeft geen verandering gebracht. De XMP staat op auto en ook de rest van de bios instellingen staan op auto, echter met 3 of 4 geheugenmodules krijg ik hem niet aan de praat, terwijl met 2 geheuenmodules werkt de PC als een zonnetje (ook op 2133MHz).

Nog meer suggesties ??
Heb je al de timings vast gezet, desnoods heel traag?
Zoals hierboven, 2 modules zijn vaak stabieler voor snelheden, misschien dat 4 modules het ook niet op stock settings trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

TERW_DAN schreef op zondag 11 maart 2012 @ 12:07:
De geheugencontroller zit juist niet onboard, maar is integrated in de CPU.
Dat bedoelde ik, onboard bij de CPU, staat een beetje krom
Daarbij, het geheugen is niet dualchannel, geheugen is gewoon geheugen, en het hangt volledig van de geheugencontroller af hoe die het geheugen aanspreekt.
Als het 'gewoon' geheugen was, zou het altijd werken ;). Maar het blijft dual channel geschikt (dus je kan er niets aan veranderen, dat was mijn punt), en ik vertelde ook dat de controller bepaalt hoe het wordt aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
@RKR, welke timings bedoel je ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hetgeen soms nog wel eens wil helpen is een reseat van de cpu dus dat zou ik als laatste redmiddel nog eens proberen, en helpt dit niet dan denk ik dat toch 1 van de dimms niet helemaal fris is. En niet te vergeten ook je bios eens updaten naar de laatste versie want dat wil ook nog wel eens helpen.

Wat het hele dual-channel verhaal betreft heeft TERW_DAN wel gelijk want het maakt niet uit of dimms nu wel of niet dual channel geschikt zouden zijn. Enigste betekenis hiervan is dat de dimms gelijk zijn en meestal uit dezelfde batch komen als er dual-channel op staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 11-03-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

Mmmm, we drukken hetzelfde anders uit, maar dat verandert e.e.a. hier niet. We blijven on-topic.

@ Hakro; als je de timings op auto hebt staan, heb je kans dat hij die instelt op dezelfde manier zoals bij 2 modules. Check even, maar ik kan vinden dat jou timings 11-11-11-30-2N zijn. Als hij die gebruikt bij 4 modules, heb je kans dat dit te onstabiel gaat worden en er niks gebeurt. Deze timings wat losser zetten en óók de overige timings (als je moederbord die weer geeft) wat losser zetten kan helpen. Dus lagere frequency en wat lossere timings. Komt hij er dan doorheen kan het zijn dat ze te instabiel zijn bij hun eigen timings en 4 modules. In dat geval genoeg voltage? Misschien een voltage-drop bij startup?
Alleen je frequency omlaag met AUTO timings, geeft nog steeds bijbehorende (dus in dat geval misschien nog steeds niet stabiele) timing. Probeer bovenstaande zeker even, want dit staat op hun site:

*G.Skill guarantees 2 Dimms dual channel operation would reach announced specification.

Dus de snelheid en timings kunnen misschien niet worden gehaald met 4 modules en standaard voltage!

Als laatste zou je de modules 1 voor 1 erin kunnen doen en stevige memtest geven!

[ Voor 12% gewijzigd door RKR op 11-03-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
Bedoel je met de timings "losser" zetten lagere waarden.
Hoe het e.e.a. met 4 DIMM´s reageerd weet ik niet daar de PC dan niet opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

Nee, lossere timings is wat hoger!
Zet anders de timings op bovenstaande vast (dus niet AUTO) en haal vervolgens de frequency omlaag (zeg 1333mhz o.i.d.).
Dan ben je niet in onbewoond gebied en heb je een goede indicatie waar het kan zitten.

Zet voor de zekerheid je voltage vast op de aangegeven waarde voor de G.Skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 10:29
Ik heb een vergelijkbaar probleem wat bij mij het geval is dat slot 1&2(blauw) en 3&4(wit) zijn dual channel combinaties maar slot 2 en 4 doen het niet goed want als daar een geheugen bank in zit start de computer niet goed op. dus wat ik nu heb is twee bankjes in slot 1 en 3 dat is dus helaas channel geheugen. Of te wel probeer ff of alle sloten het goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
Ik heb de timings vastgezet, de DIMM spanning op 1,5V gezet (stond standaard op 1,605V) en gespeeld met de geheugensnelhed (1033MHz, 1333MHz), de bios geflashed, de geheugenmodules verwisseld, maar wat ik ook probeer met 4 geheugenmodules start de PC niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

Balen...

heb je ze ook al 1 voor 1 een memtest gegeven in een bekend goed werkend slot? Voltage zou ik vast laten staan op 1,6 (dat geeft G.Skill op, dacht ik?). Evt. kan je hem op 1,65v zetten, hoger moet niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
Ik heb de 4 DIMM´s gewisseld, dus allemaal in de A1 en B1 slots. Alle combinaties werkten naar behoren (alleen dus bij 2 stuks; 4 stuks werkt niet). Wat ik nog niet geprobeerd heb is om 2 DIMM´s in A2 en B2 te steken, maar vraag mij af of dat zin heeft.

Met welk programma kan ik het geheugen testen ??

PS: toch nog maar even 2 DIMM´s in de slots A2 en B2 gestoken (A1 en B1 leeg) en zie daar, wederom blijft de boel op code 38 hangen.
Ik denk dat ik hier uit kan concluderen dat er in het mobo een foutje zit.

[ Voor 25% gewijzigd door hakro op 12-03-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gooi het voltage van de geheugencontroller eens een klein beetje omhoog (met 0.1V) en kijk of het dan wel boot.

De conclusie dat het een het bord ligt ligt voor de hand, maar sluit de CPU ook niet helemaal uit.

Is het dit geheugen: pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11Q-16GBXL
in dat geval zou ikz eker niet naar 1.5V gaan, maar gewoon op 1.6V laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

Mmm, bij mij doet hij het ook niet met alleen DIMMS in de tweede sloten, maar wel met alle DIMMS op het moederbord. Hij heeft bij mij sowieso een DIMM in de eerste sloten nodig, alvoren er DIMMS in de tweede sloten zitten.

Heb je geen ander geheugen voor de test? Als hij die 4 wel boot ligt het niet aan het mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
Helaas heb ik geen ander geheugen liggen.

Volgens de handleiding kun je zowel 2 DIMM´s in A1+B1 alsook 2 stuks in A2+B2 steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKR

RKR

Ok, gooide maar een balletje op, dan is het bij jou waarschijnlijk geen probleem!

Even voor de zekerheid misschien elk bankje apart testen met Memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
moet er twee tegelijk testen, 1 bankje op het mobo werkt niet

heb net memtest86+ gedownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 13:53

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb de Extreme3 Gen3 en had ongeveer hetzelfde probleem met 4x4GB Corsais Valueselect. Weliswaar 1333MHz geheugen en code 45 op de Dr. Debug maar ook dat kwam neer op een geheugenfout. Ik heb toen de binnenste twee reepjes verwijderd en liep dus single channel in slots A2 en B2 en meteen bootte het systeem. Ik ben toen veel gaan zoeken en zoals Roel1966 ook al zei, voor veel mensen heeft het opnieuw plaatsen van de CPU geholpen.

Ik had schijnbaar geluk want in een laatste eigenwijze poging met vier reepjes te booten liep het systeem ineens als een zonnetje. Voordat je de CPU dus reseat zou je ook kunnen proberen te booten met twee reepjes in A2 en B2 en vervolgens de twee reepjes bij te plaatsen.
Pagina: 1