Booten via Thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat opzoekingswerk op het net was ik er van overtuigd geraakt dat het mogelijk was om van een Thunderbolt schijf te booten. In heel wat reviews van de Pegasus en Lacie schijven staat dat het mogelijk zou zijn. Aangezien mijn interne schijf quasi vol is, en mijn bootcamp partitie hier de helft ervan gebruikt, leek dit mij een ideale oplossing.

In de Switchshop vertelde de verkoper mij dat dit echter niet mogelijk was. Terug thuis gekomen dus nog wat verder beginnen zoeken, en ik heb inderdaad nog geen posts kunnen vinden van mensen die het klaargespeeld hebben. Enigzins raar, angezien ik veronderstel dat dit voor een hoop andere mensen ook een handige feature zou zijn.

Zijn er hier mensen met hands-on ervaring die kunnen bevestigen of je in de praktijk kan booten via de thunderbolt schijven die je vandaag in de winkel vind? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:02:
Na wat opzoekingswerk op het net was ik er van overtuigd geraakt dat het mogelijk was om van een Thunderbolt schijf te booten. In heel wat reviews van de Pegasus en Lacie schijven staat dat het mogelijk zou zijn. Aangezien mijn interne schijf quasi vol is, en mijn bootcamp partitie hier de helft ervan gebruikt, leek dit mij een ideale oplossing.

In de Switchshop vertelde de verkoper mij dat dit echter niet mogelijk was. Terug thuis gekomen dus nog wat verder beginnen zoeken, en ik heb inderdaad nog geen posts kunnen vinden van mensen die het klaargespeeld hebben. Enigzins raar, angezien ik veronderstel dat dit voor een hoop andere mensen ook een handige feature zou zijn.

Zijn er hier mensen met hands-on ervaring die kunnen bevestigen of je in de praktijk kan booten via de thunderbolt schijven die je vandaag in de winkel vind? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, omdat ik geen Thunderbolt device hebt. Ik vermoed dat als je een firewire of USB disk in een Apple Thunderbolt Display propt dat het via die route wel kan.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, maar dan benut je de snelheis van thunderbolt natuurlijk niet meer volledig. Zelf werk ik met een Imac, dus ik weet niet hoe het met de displays zit. Maar aangezien in de display waarschijnlijk een HUB zit tussen de thunderbolt interface en de FireWire/USB, denk ik dat booten uitgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:17
Ik heb nog geen bios gezien met de mogelijkheid om vanaf een thunderbolt device te booten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Geen idee of jij dat wel of niet hebt gezien (hint: gebruik alleen een vraagteken als het ook echt een vraag is!).

@matt258: dat heeft meer te maken met de beschikbaarheid van thunderbolt apparatuur en voornamelijk ook de prijs. De meesten zullen het op dit moment nog niet aanschaffen omdat het nog erg prijzig is. Firewire apparatuur is een stuk goedkoper en biedt vaak ook al voldoende snelheid. Vergeet niet dat je vaak ook nog eens een apart thunderbolt kabeltje van 49 euro erbij moet kopen van Apple omdat men die nooit levert bij het apparaat. Gevolg: vrijwel geen ervaringen met dit spul op internet te vinden. Ik verwacht dat het dit jaar anders zal worden. Op zowel de CES als de CeBIT zie je dat er meer thunderbolt dingen worden aangekondigd en er nu ook al weer een moederbordfabrikant is die het op een moederbord heeft gestopt. Ik zou tegen het einde van dit jaar nog eens verder kijken of met de winkel/leverancier regelen dat je het mag komen testen. Dan weet je zeker of het werkt of niet.

Overigens werkt iets als target disk mode dan wel met zowel firewire als thunderbolt. Velen baseren hier dan ook op dat booten vanaf thunderbolt ook mogelijk zou moeten zijn. Als je kijkt wat EFI beoogt dan is dat ook niet zo heel raar, het is juist het hele idee achter EFI (en vroeger dat OpenFirmware/Open Boot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:57:
Tja, maar dan benut je de snelheis van thunderbolt natuurlijk niet meer volledig. Zelf werk ik met een Imac, dus ik weet niet hoe het met de displays zit. Maar aangezien in de display waarschijnlijk een HUB zit tussen de thunderbolt interface en de FireWire/USB, denk ik dat booten uitgesloten is.
Dat klinkt onlogisch. De Thunderbolt aansluiting is een extensie op de PCI Express bus van je device. Er zit dus een eSATA, Firewire of USB interface aan die bus. Dat er een hub tussen zit is net zo transparant als een USB hub of een Firewire doorlus naar meerdere devices (beter voorbeeld dan de USB trouwens).

Ik verwacht gewoon te kunnen booten van een Firewire disk via de Thunderbolt. Wellicht dat de huidige Thunderbolt harddisk naar eSATA gaan en dat OSX (Mac's EFI) daar niet standaard van boot als het om een externe disk betreft. Tja... wie zal het zeggen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 19:03
ExploitSolo schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:58:
Ik heb nog geen bios gezien met de mogelijkheid om vanaf een thunderbolt device te booten? :)
:F bios 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik gebruik een Lacie Thunderbolt schijf waarmee je vanaf Lion 10.7.3 gewoon kunt booten. Ik heb de harde schijven verwisseld voor twee ssd's en daarmee een heerlijk snel systeem. Het natuurlijk niet de goedkoopste oplossing maar ik hoefde mijn iMac niet open te schroeven en mijn interne harde schijf fungeert nu als dataschijf. Je kunt in de systeemvoorkeuren aangeven van welke schijf je wilt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ewf2003 Goed om horen dat je OSX kan booten over thunderbolt. Heb je echter ook ervaring of het mogelijk is een boot camp partitie op die schijf aan te brengen, en van daar op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:28:
@ewf2003 Goed om horen dat je OSX kan booten over thunderbolt. Heb je echter ook ervaring of het mogelijk is een boot camp partitie op die schijf aan te brengen, en van daar op te starten?
Lijkt mij gewoon mogelijk om via Bootcamp Windows te installeren, bij het booten van je Mac de juiste schijf te kiezen door middel van Option en dan door te booten via Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik heb geen ervaring met een bootcamp partitie op de ssd's. Ik gebruik VMware Fushion als ik een keer Windows nodig heb. (Iets wat eigenlijk niet meer gebeurd....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ExploitSolo schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:58:
Ik heb nog nooit een Mac gezien met een bios?

Behalve de Intel Developer Mac dan. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 16-03-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
ewf2003 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:30:
Ik gebruik een Lacie Thunderbolt schijf waarmee je vanaf Lion 10.7.3 gewoon kunt booten. Ik heb de harde schijven verwisseld voor twee ssd's en daarmee een heerlijk snel systeem. Het natuurlijk niet de goedkoopste oplossing maar ik hoefde mijn iMac niet open te schroeven en mijn interne harde schijf fungeert nu als dataschijf. Je kunt in de systeemvoorkeuren aangeven van welke schijf je wilt booten.
Ik ga binnenkort het zelfde doen.
Ik heb alleen een vraag aan je of nog iets moet doen met GUID-partitietabel(die heb je nodig om intel mac os x mee opstarten als een gewone partitie aanmaakt) of is dat niet nodig bij het aanmaken van raid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viking_warlord
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 10:59
Geen idee of het persoon ondertussen gelukt is maar ik vond de volgende link( ben zelf ondertussen er ook naar aan het kijken):
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2260133
Daar lut het dus alleen als er een bootcamp partitie is op de interne schijf. Deze zou je dan misschien heel klein kunnen laten.
Pagina: 1