Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Ik ben bezig met een profiel werkstuk over de lood accu en nu heb ik een vraag over de vorming van lood(IV)oxide.

Een lood accu heeft in ongeladen toestand bij de plus pool een elektrode van lood(iv)oxide en de negatieve pool is gewoon Pb.
Als je zelf een lood batterij maakt begin je met twee elektrodes van gewoon Pb en bij de eerste keer laden word een van die platen omgezet in PbO2. Dit kan onder andere door de elektrolyse van het water waar 2 H2 en O2 bij vrij komt.
Nu vroeg ik me af of iemand kon uitleggen hoe die reactie precies verloopt. dus van Pb naar PbO2.
Ik wil het zo uitgebreid mogelijk met alle tussen reacties. Ik heb namelijk deze formule al van wikipedia weten te plukken maar ik wil graag precies beschrijven hoe het nu loopt.
Pb2+ + 2H2O --> PbO2 + 4H+ + 2 e-

Wie weet kan mij hier bij helpen.
Een van de punten waar ik op vastloop is waar die Pb2+ vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik denk dat ik iets heb gevonden.
Word er toevallig gebruik gemaakt van de volgende half reacties?

Pb --> Pb2+
2H2O --> O2 + 4H+ + 4 e-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

verdiep je eens in Redox reacties, want dat is namelijk de soort reactie waar je mee te maken hebt. Kijk ook eens in binas tabel 48.

Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Dit heb ik tot nu toe kunnen vinden:
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/3ntrlfst3/Naamloos.jpg

Het lijkt er op als ik die twee redox reacties pak dat ik bijna het zelfde krijg als wat er op wikipedia staat. Het enige verschil is dat bij mijn reactie die Pb nog niet met de O2 samen zit.

Alleen nu is er eigenlijk nog niet duidelijk waar die Pb2+ vandaan komt. Dat is toch de begin stof van deze reactie. Als ik de onderste reactie omdraai kom ik wel iets verder alleen dan is het nog de vraag waar de 4H+ vandaan komt. Ik weet wel dat bij de elektrolyse H2 en O2 vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik zal je wat verder opweg helpen:

Redoxreacties vinden altijd plaats tussen een oxidator en een reductor. De reductor levert elektronen, de oxidator neemt elektronen op. De reductor levert dus elektronen aan de oxidator.

In een loodaccu heb je het volgende:
PbO2 als oxidator en Pb als reuctor. Hiernaast is er nog verdund zwavelzuur aanwezig als de elektrolyt.

Dit zijn dan de halfreacties uit binas:
Pb(s) + SO42 --> PbSO4(s) + 2 e-
PbO2(s) + SO42 --> + 4H+ + 2 e- PbSO4(s) + 2H2O(l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
brilsmurfffje schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:36:
ik zal je wat verder opweg helpen:

Redoxreacties vinden altijd plaats tussen een oxidator en een reductor. De reductor levert elektronen, de oxidator neemt elektronen op. De reductor levert dus elektronen aan de oxidator.

In een loodaccu heb je het volgende:
PbO2 als oxidator en Pb als reuctor. Hiernaast is er nog verdund zwavelzuur aanwezig als de elektrolyt.

Dit zijn dan de halfreacties uit binas:
Pb(s) + SO42 --> PbSO4(s) + 2 e-
Dit snap ik ook wel. alleen ik wil graag weten hoe dit verloopt Pb ---> PbO2
En die onderste klopt niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Pb2+ is gewoon een lood-atoom dat twee elektronen kwijt is (en dus een ion). Dat is een redelijk normale toestand voor een lood-atoom. Scheikunde gaat eigenlijk over niets anders dan interacties tussen atomen/moleculen op het niveau van elektronenwolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het moet dit zijn: SO4 2- aan de linkerkant.

en over die lood:
Wikipedia: Lood(IV)oxide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Anoniem: 26306 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:42:
Pb2+ is gewoon een lood-atoom dat twee elektronen kwijt is (en dus een ion). Dat is een redelijk normale toestand voor een lood-atoom. Scheikunde gaat eigenlijk over niets anders dan interacties tussen atomen/moleculen op het niveau van elektronenwolken.
Oke, waar is die die twee elektronen dan aan kwijtgeraakt.

Ik moet echt elk detail van deze reactie weten aangezien ik het niet kan maken om gewoon Pb2+ als begin stof te nemen. Ik weet dan vrijwel zeker dat mijn leraar zegt: Je zegt hier dat je begint met twee loden platen, en hier is hij plotseling 2 elektronen kwijt. waar zijn die heen?

Dat kan toch eigenlijk niet anders dan door een redox reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

electronen overdracht is ALTIJD redox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Heilige Kaas schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:47:

Oke, waar is die die twee elektronen dan aan kwijtgeraakt.
Aan de pool, die is geleidend en de elektronen fietsen langs het geleidende materiaal naar de andere pool.
Dat is een beetje het hele idee van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is inderdaad een vrij basaal setje redox reacties, welke ook uitgelegd staan in de Wiki: Wikipedia: Lead–acid battery. Bij dit soort vragen is het trouwens altijd aan te raden de Engelstalige Wiki te bekijken, daar die vaak veel uitgebreider is.

Dit is nogal basaal is, goed zelf op te zoeken en komt neer op een huiswerkvraag. En die moeten wel uitdagend en bediscussieerbaar zijn willen we ze toestaan (zie WL beleid). Daar gaat deze vraag imo helaas niet onder vallen, en vandaar dat ik hier toch de stroom van ga onderbreken met een niet-geleidend virtueel slotje :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.