Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 09:34
ik heb een mediacenter die niet helemaal werkt zoals het moet. vrij standaard apparaat, Core2duo E8400, 2 reepjes ram, Geforce8400, TV kaart, wifi kaart, windows 7. hij werkt op zich wel, maar erg 'buggy'. muis die opeens niet werkt, en na ctrl alt del weer wel, programma's die random vastlopen (bijv. de TV opname tijdens het opnemen...), functies die plotseling niet meer werken (Nvidia 3D), na vastloper opnieuw opstarten en jezelf in windows opstartherstel terugvinden. erg irritant, maar overkomelijk. het vervelende is nu dat dit met de tijd erger wordt. bij een verse install van windows werkt hij dus al wat buggy, maar slechts licht irritant. naarmate de computer meer gebruikt wordt verschijnen er steeds meer gekkigheden. de eerste install dacht ik dat het misschien een probleem met de installatie was, dus opnieuw gedownload, nieuw schijfje gebrand, opnieuw geinstalleerd. exact hetzelfde. nog een keer gedaan. sinds een week of 4 werkte de antivirus niet meer, en was er met geen mogelijkheid een antivirus op te installeren (geen enkele!), en vandaag wil hij niet meer opstarten (bij het laatste opstartscherm voor het bureaublad een BSOD en opnieuw starten, hij blijft in die loop).

dit is natuurlijk heel raar, maar vooral omdat het met de tijd erger wordt. ik heb al wat testen gedaan. memtest gaf alles goed, diagnostische software gaf ook alles goed (maar die software neem ik eigenlijk altijd met een korreltje zout), ook geprobeerd om te draaien met zo min mogelijk peripherals (onboard video, 1 ram reepje, ook met de 2e geprobeerd) maar dat gaf dezelfde resultaten. omdat ik iets van datacorruptie vermoedde heb ik op gegeven moment de harde schijf verwisseld. zonder resultaat. wat me nu wel opviel, laatst na een herstart (bij een poging tot het installeren van een antivirus) begon checkdisk opeens te draaien, en die vond behoorlijk veel fouten.

de computer is een mediacenter, en staat dus eigenlijk altijd in slaapstand of aan, met af en toe een herstart (als hij weer eens faalt..)
ik heb geen idee wat de oorzaak is van deze rare problemen. iemand die een mogelijke oorzaak weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad je toch aan even een lijstje met alle onderdelen in de startpost te zetten want nu is het een beetje onoverzichtelijk zoals je het geschreven hebt.

Verder eigenlijk de standaard vraag of je eerst eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgelezen hebt en daarna dan je bevindingen hier schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
ik zal morgen de PC uit elkaar halen en een uitgebreide opsomming van z'n ingewanden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In zo'n geval zou ik eerst eens kijken in de windows log files of je een indicatie kunt vinden naar de probleem veroorzaker.

Specs van je computer kom je het best te weten door een rapport te maken met geschikte software zoals (Portable) Aida64, Speccy, SIW, SIV of een ander system information/rapportage tool.

Enne gebruik gewoon hoofdletters svp.
Geen hoofdletters gebruiken komt over als minachting voor de lezer.
Kan vast de bedoeling niet zijn . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
@Funky: Sorry, het is een slechte gewoonte van me, niet beledigend bedoeld

Speccy of windows logs zal nu helaas niet gaan, hij start op dit moment niet op, dus ik maak hem wel gewoon ouderwets open. De ingewanden:
Mobo GA-E7AUM-DS2H
CPU E8400 C2D
CPU koeler Scythe ninja passief met ernaast 2 12cm casefans
Ram HYS64T256020EU-2.5-C2 2GB DDR2 (dacht dat ik er 2 had, is er maar 1) (staat trouwens ook in supported ram list van Mobo)
Video EN8400GS asus
Wifi noname Realtek PCI
TV Hauppage PVR-500 PCI
HDD Hitachi Sata
DVD NEC IDE
PSU Antec EA-430

Dan de checklist: ik heb alle punten bekeken, en helaas geen eigenaardigheden gevonden. Alle componenten zijn goed spul, zien er optisch goed uit en doorstaan ook alle tests die ik er op draai. Zoals verteld, de boel is ook getest zonder uitbreidingskaarten, een andere HDD is geprobeerd, alle BIOS settings op standaard (met uitzondering van Sata op AHCI), en het veranderd niks. wat kan er fout zijn?

Edit: toch nog iets geks gevonden. Het viel me opeens op dat er een stukje schuim onder het moederbord vandaan stak. even los gehaald en inderdaad, onder het moederbord zat een plak schuim, waarschijnlijk het ESD schuim uit de verpakking. Deze computer is 2e hands, dus de vorige eigenaar zal het er wel onder gestopt hebben. Da's natuurlijk niet goed, dus ik heb het weggehaald en ik zal van de week 7 opnieuw installeren, eens kijken wat er dan gebeurt.

[ Voor 19% gewijzigd door danielbakker op 11-03-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat het stukje schuim verschil gaat maken hoor.

Defecten zie je niet altijd aan de buitenkant.
Beter zou zijn als je juist wel de computer aan de praat had weten te krijgen voor de log files.

Zou ook goed kunnen dat het gewoon iets softwarematigs is wat de problemen veroorzaakt.
Bijv bad cracked software of zoiets.

Heeft ie het wel ooit goed gedaan of is het altijd al problematisch geweest?
Heb je al gekeken naar de biosversie en of er een update voor is (en wat dan de changes zijn)
Of heb je soms een gemod Bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
Dat weet ik zo net nog niet. Het staat zelfs expliciet in de troubleshooter, en ik snap ook wel waarom, ESD schuim geleidt namelijk. Het heeft een hoge weerstand, maar het geleidt wel. lang niet genoeg om kortsluitingen e.d. te veroorzaken, wel genoeg om communicatie naar RAM te saboteren (RAM is een socket met throug hole pinnen die dus in het schuim prikken, RAM is hoogfrequent en RAM heeft geen error detection). Maar of het echt verschil maakt moet natuurlijk nog blijken. Het is het enige wat niet normaal is aan de computer. Standaard BIOS, standaard windows (ik heb die CD op meerdere computers gebruikt, werkt bij allemaal prima behalve deze) en de merkwaardige problemen beginnen al vanaf het moment dat windows is geinstalleerd en worden met de tijd erger. Ik ga het gewoon proberen, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
Je gaat het niet geloven, maar so far so good! vrijdag opnieuw geinstalleerd, van het weekend alles geinstalleerd en gebruikt, en nog niet een gekkigheid of hanger meegemaakt. en dat allemaal door een stukje schuim...
maar bedankt voor de hulp, het lijkt erop dat alles eindelijk werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
dat stuk schuim had misschien als isolator gewerkt en de PC op een component heel heet gemaakt hebben waardoor de ingebouwde HEIST functie misschien de PC uit zetten of op slaapstand...

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Pagina: 1