2.4ghz vs 5ghz

Pagina: 1
Acties:

• Dwight90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06-2022
Hallo

Vorige week heb ik een samsung series 9 laptop aangeschaft en sindsdien zit ik een beetje te klooien met mijn wifi connectie. Bottom line is dat ik kan kiezen tussen of de 2.4ghz lijn met een sterk signaal maar matige snelheid of de 5ghz lijn met slecht signaal maar hoge snelheden. Het probleem is dat mijn mobiel bijvoorbeeld niet meer werkt op de 5ghz omdat het signaal dan teveel gestoord.

Dan nu mijn vraag. Klopt het dat ik op de 2.4ghz lijn maar 20mbps kan halen met mijn laptop of geeft dit aan dat mijn netwerkkaart niet naar behoren functioneert. Ik heb namelijk al op allerlei forums gelezen dat de intel 6320 WIFI kaart die deze laptop bezit niet naar behoren functioneert. Ik heb hierover al een email gestuurd naar laptopshop.nl en die wilde de laptop gelijk retour sturen naar samsung om hem na te laten kijken.

Wat denken jullie?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wireless N of 802.11n kan gebruikt worden in de 2,4GHz of 5GHz frequentie. Vandaar de Dual-Band marketingterm, Dual-N zou naar mijn mening veel passender zijn. In tegenstelling tot het aantal GHz bij een processor of dergelijke maakt de frequentie voor de theoretisch snelheid niets uit (het aantal antennes en datastreams wel).
De praktijk is echter iets anders vanwege de verschillen tussen de frequenties, vergelijkbaar met hoge toon/lage toon (2,4GHz "reikt" dus verder). Verder bestrijkt de 2,4GHz ook nog eens een ~7x kleiner frequentiegebied in vergelijking met de 5GHz en is ook nog eens veel drukker door b/g apparaten; minder bandbreedte beschikbaar in de 2,4GHz en meer ruis dus.
Jouw Intel Centrino Advanced-N 6230 kaartje kan op allebei de frequentiebanden verbinden tot maximaal 300Mbps, je router moet dit natuurlijk ook ondersteunen/goed staan ingesteld en de afstand niet te groot zijn.
Weet je zeker dat je mobiel de 5GHz kan zien? Haal sowieso als je dat nog niet hebt gedaan de laatste wireless drivers van bij Intel zelf.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Er zijn inderdaad telefoons die op 5GHz kunnen communiceren. Het lijkt mij echter dat 20Mbit voldoende is voor een telefoon en deze zou ik dus op 2.4GHz zetten.

Zelf heb ik een situatie waarbij ik vooral bekabelde verbindingen heb liggen, met uitzondering van één computer welke niet met een kabel kan worden verbonden. Deze is dan ook verbonden via 5GHz en haalt ongeveer 200Mbit/s. Mobiele apparaten hebben bij mij thuis echter alleen toegang tot 2.4GHz. Daarop is het wel een stuk drukker en is de doorvoersnelheid minder, echter is dat geen groot probleem omdat deze apparaten niet voor het downloaden van grote bestanden gebruikt worden.

Zo'n situatie zou ik dus maken, de snelle devices op 5GHz en langzame devices op 2.4GHz.

• Dwight90
Jullie verhalen bevestigen mijn vermoedens. Ik heb een samsung galaxy s2 en die kan inderdaad op de 5ghz lijn geen verbinding maken. Ik kan echter mijn router niet instellen dat hij 2.4 EN 5ghz verstuurd, het is of of. In theorie zou ik dus met de 2.4ghz lijn gewoon meer dan 20mbps moeten halen met de intel centrino 6230 kaart. Dit is echter niet het geval, dus moet ik hem waarschijnlijk maar opsturen naar samsung. De 3 jaar oude laptop van mijn ouders haalt hogere snelheden dan de nieuwe samsung op de 2.4ghz lijn.

• Dwight90
Ik haal naast de router op 2.4ghz gewoon mijn maximale downloadsnelheid van 60mbps
Zodra ik 3 meter eraf ga staan daalt dit naar 20mbps. Dit is dus alleen het geval bij de laptop, en ik baal nu al van mn aankoop.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 19:01
Ik zou nog wel eerst even controleren of het probleem bij je thuis zit of dat je laptop inderdaad het probleem is waarom de snelheid zo laag is.
Kijk of je bij iemand anders thuis wel hoge snelheden haalt bijvoorbeeld.

Het duurt namelijk best lang voor je je laptop terug hebt als je hem op stuurt.

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-02 12:24
Kijk eens met InSSIDer welke kanalen er gebruikt zijn in de buurt, of beter;
ga in je wireless router settings en doe een speedtest op ELK kanaal. dit zal je probleem waarschijnlijk oplossen
Ikzelf haal met mn Intel 6230 bijna mijn max download snelheid van 50 Mbit/s op een 10 tal meter + muur op een 2.4 GHz router (150Mbit/s).

• Dwight90
Ben nu op alle 9 kanalen geweest. In mijn taskbar staat dat ik een snelheid heb van meer dan 100mbps maar zodra ik een speedtest doe blijkt dit maar 20mbps te zijn op een tiental verschillende servers.

http://i18.photobucket.com/albums/b106/dwight123/router.jpg

• Dwight90
Nog wat tests gedaan op de vroege morgen.

2.4ghz lijn : 20mbps
5ghz lijn : 50 mbps

Ik heb bij de 5ghz lijn wel een minder sterk signaal en volgens de intel wifi software ook minder snel wifi maar in werkelijkheid is dit veel sneller. Ik vind het dus nog steeds raar dat de 2.4ghz lijn niet werkt maar goed.

Ik zal een dual band router moeten aanschaffen zodat ik mn laptop op de 5ghz kan gebruiken.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
Nivk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 23:15:
Wireless N of 802.11n kan gebruikt worden in de 2,4GHz of 5GHz frequentie. Vandaar de Dual-Band marketingterm, Dual-N zou naar mijn mening veel passender zijn. In tegenstelling tot het aantal GHz bij een processor of dergelijke maakt de frequentie voor de theoretisch snelheid niets uit (het aantal antennes en datastreams wel).
Dat is niet helemaal waar, een hogere frequentie kan wel degelijk hogere snelheden aan. De data wordt namelijk op de golven gemoduleerd. Meer golven is meer data. Bedenk maar het simpelste scenario waarbij op elke complete golf 1 bitje wordt geplaatst. Op een golf van 10Hz kan dan 10bps gehaald worden, maar op een golf van 20Hz wordt 20bps gehaald.

Overigens maakt dat voor dit probleem niets uit, beide frequenties zouden voldoende snelheid aan moeten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MagicTempest op 11-03-2012 11:12 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Dwight90
Iemand nog een verklaring voor het verschil in snelheid tussen wat de intel wifi manager aangeeft en de daadwerkelijke snelheid?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nivk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 23:15:
Wireless N of 802.11n kan gebruikt worden in de 2,4GHz of 5GHz frequentie. Vandaar de Dual-Band marketingterm, Dual-N zou naar mijn mening veel passender zijn.
Dual-band wil louter zeggen dat je kaart of AP beide frequenties aankan. Niks meer, niks minder. Da's geen marktetingterm maar een technische term. De clou is: is het AP dual-radio. Want als dat niet zo is, dan wordt zit je vast aan 2,4 GHz - want da's de frequentie waarop je apparaten 95% van de tijd zeker werken (ik heb nog geen enkel 802.11a apparaat in het wild gezien :P).
Dwight90 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:12:
Iemand nog een verklaring voor het verschil in snelheid tussen wat de intel wifi manager aangeeft en de daadwerkelijke snelheid?
De basics van draadloos - het verschil tussen de snelheid van de datalink en de effectieve gegevenssnelheid. Draadloos is een protocol met overhead, en het is bovendien half-duplex. De 300 Mbps, 130 Mbps, 54 Mbps e.d. die worden getoond zijn datalinksnelheden, dat geeft een indicatie van de hoogst haalbare effectieve snelheid maar geen enkele indicatie over de effectieve snelheid :).

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 11-03-2012 16:33 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dwight90
Ik moet toch makkelijk een 300mbps datalink kunnen halen als ik naast de router sta met een 2.4ghz bandbreedte. Ik vind het allemaal maar raar. Het toch het idee dat het aan het intel kaartje ligt.

• Dwight90
Good neighbour policy.

Bedankt voor de reacties

Slotje
Pagina: 1