Externe Hardeschijf probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 16:48
hoi tweakers,

bij ons in de meterkast staat bij de router nog een apperaatje met daarin 2 externe hardeschijven van 500 gb.
dit hebben we 3 jaar lang gebruikt maar sinds laatst iedere keer als ik erop wil komen met mijn windows 7 pc zegt hij:

An error occured while reconnection Z: to
\\diver1
Microsoft Windows Network: the network path was not found.
This connection has not been restored.

Wat zou het probleem kunnen zijn.

Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kan natuurlijk aan van alles liggen.
Heb je het ding al eens herstart? Als je het ding direct aan een PC knoopt, werkt het dan wel? Doet je router het nog wel zoals die het zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
heb hem herstart en zal nog is proberen aan m'n pc te koppelen maar denk niet dat de router kapot zou zijn want dan merk je dat wel aan meer dingen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, waarschijnlijk wel. Maar gezien je amper info geeft is het nogal heel dik koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gok ook zo dat de kans dat het ding \\drive1 hoort te heten groter is dan \\diver1

wat voor apparaat ies het en heeft het geen control panel die wat zinnigs zegt

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 10-03-2012 22:22 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
er stond dan \\(IP)\diver1

ik pak even m'n laptop en dan zoek ik even de naam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
okee ik heb 2 van deze externe hardeschijven: http://www.google.nl/imgr...sp=20&ved=1t:429,r:10,s:0
En die zit in de Linksys network storage: http://www.google.nl/imgr...sp=19&ved=1t:429,r:13,s:0
en die zit dan in de router: http://www.google.nl/imgr...dsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

[ Voor 19% gewijzigd door Hansolo776 op 10-03-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De Linksys network storage heeft vast een webpagina voor configuratie. Hier staat wellicht op wat er fout is.

Heb je nog andere PC's die verbinding maken met de shares? Werkt het daar ook niet meer goed?

Het kan ook zijn dat je PC pas laat een IP adres krijgt, en daardoor bij opstarten de Z: schijf niet kan koppelen omdat het netwerk nog niet gestart is op de PC. Misschien kun je je router een keer herstarten waardoor DHCP sneller werkt.

Is er iets anders op je PC veranderd (nieuwe WiFi dongle bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
het enige wat ik eens heb gedaan is geprobeerd op de router te inteloggen alleen weet ik het w8twoord niet want m'n vader is vorig jaar overleden en die heeft dat allemaal gedaan dus daarom weet ik het niet echt.

en bij geen een computer doet hij het.

[ Voor 9% gewijzigd door Hansolo776 op 10-03-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
ow en als ik met de mensen van linksys praat dan zeggen ze out of warranty en dan krijg ik geen antwoord meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Het Linksys storage device gebruikte in oudere firmwares altijd EXT3 schijfindeling, latere firmwares maakten FAT32 en NTFS ook mogelijk. Als herstarten van de schijven en de Linksys storage niet helpt, kan het zijn dat de Linksys niet meet goed werkt, of de schijven. Zijn beide schijven niet meer te benaderen, of is er maar één share aangemaakt?

Branden er nog wel lampjes op het storage device? Na een stroomstoring gaat deze namelijk niet automatisch weer aan (dus: staat hij wel aan?)...

Heb je een back-up van de data die op de schijven staat?

[ Voor 15% gewijzigd door LeLo op 10-03-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
uhm wat bedoel je precies?
ik kan de schijven eruit halen en in m'n laptop stoppen maar als ik dat doe dan denkt hij dat het een cd is met een programma.

ja die branden wel ja

[ Voor 19% gewijzigd door Hansolo776 op 10-03-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Ik bedoelde of je de data die op de schijven staat die aan de Linksys hangen ook nog ergens anders als back-up staat. Het is dan minder erg als er iets kapot blijkt te zijn.

Maar het storage device wat je hebt, gebruikt toch twee externe USB schijven om data op te slaan? Deze schijven zijn waarschijnlijk EXT3 geformatteerd ('Linux' formaat), en niet zomaar te gebruiken aan een Windows PC.

Wat je zou kunnen doen, is een Linux Live-CD opstarten op je PC en dan de USB schijven aan je PC koppelen (dus gewoon in de WD behuizing die er omheen zit) en dan kijken of je je data nog kunt vinden. Dan zijn de schijven in ieder geval niet kapot, en lijkt het in het Linksys device te zitten.

Het is erg lastig om te beoordelen wat er precies fout kan zijn. Problemen met storage zijn altijd 'spannend' als er geen goede back-up is van de data. Kijk dan ook uit met wat je doet als je de schijven aan een Windows PC hangt, Windows wil de schijven namelijk graag 'initialiseren' en misschien wel formatteren als de EXT partities niet worden herkend.

Bij twijfel is het beter om er iemand bij te halen die meer met storage en Linux heeft gedaan, als je deze kennis zelf niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
ja nouja de data maakt niet zo heelveel uit maar het zou wel makkelijk zijn als ik dan niet iedere keer een usb stick moet pakken om (vaak ook te grote bestanden voor usb) dingen op de andere pc te zetten.

ook vindt ik het gek want mijn vader heeft nooit linux gebruikt en toch hebben we hier allemaal met windows xp of 7 er gebruik van gemaakt. pas sinds vorige maand werkt het niet meer en daarvoor heeft het jaren gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Het besturingssysteem op het Linksys NAS device is een Linux variant, vandaar dat de schijven die er aan gekoppeld worden ook op die manier worden ingedeeld. Dit gaat vanzelf bij installatie van het device, en betekent dus niet dat er iemand met Linux kennis mee bezig hoeft te zijn geweest. Recovery van de data zou wel wat kennis van storage en EXT3 kunnen vereisen...

Als de data op de schijven niet belangrijk is, kun je een van de USB schijven ook aan je PC hangen, formatteren en als externe storage gaan gebruiken op al je (Windows) PC's. Daarna kun je het Linksys NAS device resetten naar defaults en opnieuw inrichten via de webinterface (dan kun je het standaard wachtwoord weer gebruiken). Als je het device dan ook voorziet van de nieuwste firmware, kun je ook NTFS partities gebruiken die ook door je Windows PC zijn te lezen als je de schijf rechtstreeks aan je PC hangt. Dit kan in de toekomst misschien nog van pas komen.

Dus: als de data niet belangrijk is, zou ik het Linksys storage device resetten, updaten en opnieuw inrichten. Je kunt de schijven er dan weer aanhangen en opnieuw via de webinterface delen op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
okee dan ga ik maar is op youtube filmpjes kijken hoe dat moet :D en ik vraag ook wel aan iemand of hij miss kan helpen.

laatste vraag, voor dat opnieuw inrichten heb ik daar linux voor nodig?

[ Voor 34% gewijzigd door Hansolo776 op 11-03-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Linux heb je niet nodig, je kunt gewoon via de webinterface alles instellen na een reset. Dat het gebruikte OS op het Linksys storage device Linux is, merk je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
okee dan ga ik dat maar is proberen, (hopelijk doe ik niet iets waardoor ik bijvoorbeeld geen internet meer heb, nouja denk dat het ook niet kan als ik alleen maar met die netwerk storage bezig ben)

bedankt voor je hulp :)

Groetjes

Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolo776
ik heb geprobeerd de schijf te formateren alleen als ik hem er instop komt hij niet bij computer te staan. dus hoe moet ik hem dan formateren?

ik begin wel ff nieuw topic hierover

[ Voor 12% gewijzigd door Hansolo776 op 11-03-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan volgens mij prima in je huidige topic. :)

Zie je de schijf staan in schijfbeheer (diskmgmt.msc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hansolo776 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:12:
ik heb geprobeerd de schijf te formateren alleen als ik hem er instop komt hij niet bij computer te staan. dus hoe moet ik hem dan formateren?

ik begin wel ff nieuw topic hierover
Is ook wel logisch want daar zie alleen partities die windows snapt en niet hidden zijn
dus idd diskmanagement gebruiken.

maar wil je hem niet meer uit kunnen lezen dan ? probeer dan even met ubuntu wat er op staat

Iperf

Pagina: 1