[Mac mini] Partitiegrootte aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:45
ik heb een mac mini, met 60 GB harddisk, opgedeeld in twee partities.
op de eeste staat osX op de tweede wil ik ubuntu en XBMC zetten.

nu heb ik dus twee partities, elk 30 GB groot.
nu wil ik graag de partitie met osx groter maken, omdat ik ubuntu en xbmc alleen ga gebruiken vor het afspelen van dvd's en de eventuele downloads die ik wil afspelen staan dan op de osX schijf.

kan ik de partitoegroote op de mac aanpassen, of moet ik dan ook osX opnieuw installeren?

xbmc op osx draaien is te langzaam, de xbmc (ubuntu) live cd werkt snel genoeg, maar dan kijg ik geen wireless netwerk draaiend, vandaar dat ik voor ubuntu en xbmc kies, en niet voor het installeren van de xbmc live cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In Disk Utlity kun je (als het goed is) partities maken, verwijderen en aanpassen. Als je de disk kiest (dus niet een partitie) en dan in het rechterdeel van het scherm klikt op 'Partition' kun je de weergegeven indeling aanpassen door de splitsing tussen de partitities te verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en dan gaat er geen spul verloren? ik had wel gezocht op partitie aanpassen maar daar kreeg ik dan alleen een reactie dat je de schijf kunt partitioneren, maar dat de informatie dan verloren gaat.

ik draai osx 10.5.8, met slechts 512 MB geheugen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Uiteraard zul je altijd een back-up moeten maken als je spannende dingen gaat doen met je partitites of schijven... Maar: in principe kun je partities op deze manier vergroten en verkleinen zonder data verlies... Als je meer ruimte wilt verschuiven dan vrij is op de partitities, zul je wel data moeten veiligstellen en alles opnieuw indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb er naar gekeken, maar als ik het volume wil verwijderen, dan is hij uren bezig met voorbereiden van het verwijderen, ik heb het idee dat e.e.a. niet werkt zoals het zou moeten.

ik heb nu blijkbaar 1 partitie voor osx, een partitie genaamd linux swapfile van 1 GB, en 1 partitie die sda, die fat geformateerd is. OSX denkt dat deze bedoeld zijn voor bootcamp. maar ik denk niet dat ik dat er op heb staan.

danklopt iig de naam niet ;)
kan ik ze niet met de installatiedisk van ubuntu verwijderen, of dmv gparted of zo? want osx sxhijfhulp gaat het niet lukken denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Ik dacht dat je alleen meer ruimte voor OSX nodig had? Dan kun je met het 'scheidingssrtreepje' tussen de partities de Linux partitie(s) verkleinen en de OSX partitie groter maken. Eerst verwijderen hoeft niet en zal wel zorgen voor data verlies op de verwijderd partitie...

Je probeert toch Mac OSX meer ruimte te geven op een bestaande schijf waarop ook Linux als dual boot staat of heb ik iets niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb de hardeschijf ooit gepartitioneerd om er iets anders bij op te kunnen zetten. dat is er nooit van gekomen. 1e partitie is 30 GB : osx
2e partitie 1 GB : linux swap
2e partitie 30 GB tbv linux, tijdens installatie als fat geformateerd. osx kon er niet iets anders van maken.:

ik kan alleen het scheidingsstreepje van de osx partitie verschuiven, en alleen naar boven, zodat die partitie kleiner wordt.

de andere partities kan ik alleen op het minnetje klikken onderaan het partitieoverzcht. de schijf heeft geen vrije ruimte ( als in niet gepartitioneerd) ik kan dus ook geen nieuw volume maken, alleen bestaande volumes verwijderen, maar dat gaat dus niet met dat schijhulpprogramma. maar het kan ook dat dit komt doordat ik osx 10.5.8 draai, en geen 10.6 of snowleodard.

doordat blijkbaar het niet wil lukken met tools van OSX zelf, vroeg ik me af of ik niet een ander programma kon gebruiken. uiteraard kan dat, maar start OSx daarna nog goed op?

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 11-03-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik heb OSX nu opnieuw geisntalleerd op de 3e partitie, en heb dus twee keer osx op de mini staan.
ik start nu van de nieuwe op.
werkt goed, dus eigenlijk kan ik de eerste er af gooien, scheelt toch weer 6 GB .
kan ik de vrijkomende ruimte opdelen in een deel voor linux en een deel voor donloads oid.

ik heb tijdens het nstalleren deinstellingen en programmas en zo meegekopieerd.
werkt goed.

het enige probleem dat ik tegen kom: als de pc in slaapstand gaat en ik druk op een knop van de logitech harmony, dan wordt de mac mini wakker!! dat is niet de bedoeling, en dat deed ie voorheen ook niet. ik snap hier dus ook niets van
ik kan ook nergen een instelling vinden zoals wake on IR.....

waar kan ik zoiets instellen?
op de oude installatie doet ie dit niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Waarom stap je over op Plex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik stap niet over op plex. ik wilde proberen of ik xbmc kon draaien op de mac mini.

plex draaide op osx erg traag, xbmc beter, maar ook niet top.
xbmcbuntu live draaide goed, maar dan kan ik geen cd of dvd afspelen met de mini, dus wilde ik dat installeren.
omdat de xbmcbuntu live geen draadloos netwerk opzette, en ik geen idee heb hoe ik dat kan regelen ( en opstarten vanaf cd is omslachtig en traag) wilde ik dus gewoon ubuntu installeren, en dan xbmc daarop draaien.
ubuntu herkent doorgaans wel gewoon mijn draadloze netwerk, vandaar.

maar het probleem dat ik graag nog opgelost wil hebben voordat ik de oorspronkelijke osx partitie verwijder en de vrijgekomen ruimte opnieuw ga partitioneren, is dat ik niet wil dat ie wakker wordt van de afstandbediening van de tv etc.

ik heb al geprobeerd met candelair de apple remote opnieuw te pairen, maar dan nog blijft hij reageren op de afstandbediening van de tv.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 15-03-2012 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Hoe oud is je mini trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het is feen supersnelle.
hoeoud weet ik niet precies.
maar het is een core duo 1,66 ghz, 512 MB geheugen en 60 GB HD, met wifi en bluetooth en remote. ik gebruik de wireless mouse en keyboard, op een 19 inch benq 4:3 scherm, 1600x1280 of zo, maal voor de beamer wil ik hem op dan op 1920x1080 zetten.
Pagina: 1