BSOD on windows 7 startup with 4gb(or more) ram installed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _myoxmatosis_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-09-2023
zoals de beschrijving al zegt kreeg ik een BSOD bij het opstarten van Windows 7.
het probleem begon ongeveer een jaar geleden, toen installeerde ik een tweede paar 1gb geheugen DIMM's (in totaal 4x1gb).
dat werkte prima in Windows XP x64, maar toen ik probeerde om windows 7 x64 te installeren kreeg ik een BSOD met de melding "ACPI non-compliant".
dus na een hoop gekloot kwam ik er achter dat t geheugen t probleem is. toen heb ik maar windows 7 x 64 met 3x1GB geïnstalleerd.
vorige week heb ik besloten om mijn pc te updaten en omdat ik dacht dat het probleem zat in 4 DIMM's (omdat 3 DIMM's prima werken) heb ik 4x2gb evo een geil DIMM's gekocht, en slechts 3 geïnstalleerd.
resultaat: BSOD bij het opstarten (net als de windows loading-logo verschijnt). toen heb ik een memory unit verwijderd= 2x2GB en kreeg met hetzelfde probleem.
alleen met slechts een module geïnstalleerd lijkt t te werken.
het probleem zit hem dus in 4 GB of meer geïnstalleerd te hebben. voordat iemand t vraagt, ik heb de geheugen-modules verwisseld en het probleem zit hem niet in de DIMM's of de sloten. windows 7 staat gewoon niet meer dan 4 GB of meer geheugen toe.

op het internet is het probleem al bekent vanaf de release van Vista en heeft waarschijnlijk iets te maken met de combinatie tussen de MOBO en win7.

ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, op 3 GB geheugen werken terwijl ik een setje quad channeld 8gb heb liggen lijkt een verspilling.

specificaties:
AMD am2+ 3,2GHZ
4x2=8gb geil evo one 800mhz 4-4-4-12/ 4x1=4gb corsair CMSX XMS2 800mhz 5-5-5-12
usas M2N32-SLI
2x geforce 8800gts xxx edition

[ Voor 51% gewijzigd door _myoxmatosis_ op 11-03-2012 07:50 . Reden: was in t engels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

beste M van Leeuwen, zou je zo vriendelijk willen zijn dit te vertalen ipv te copy pasten kopiëren/plakken? Wij Tweakers kunnen nml alleen Nederlands

[ Voor 8% gewijzigd door HyperMan op 10-03-2012 18:42 ]

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 09:33
nu kan je wel een fan zijn van het merk GEIL (hoewel ik geen reden zie waarom), maar waarom koop je een setje geheugen van een merk dat niet op de QVL-lijst staat van ASUS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Heb je het Bios al geupdate met de laatste firmware??
Kijk ook of je "memory remapping" (ook wel memory hole) settings in het Bios kunt vinden.
En kijk ook of je ACPI settings kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _myoxmatosis_
catfish schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:30:
nu kan je wel een fan zijn van het merk GEIL (hoewel ik geen reden zie waarom), maar waarom koop je een setje geheugen van een merk dat niet op de QVL-lijst staat van ASUS?
kheb de geil modules gekocht omdat mijn orginele geheugen, de 4x1gb,
1024MB CORSAIRHeat-Sink PackageN/ADS CM2X1024-6400C4,
wel vermeld staat op de QVL lijst van ASUS maar slechts onder windos xp x64 werkte, en niet onder vista/win7(t werkte enkel met slechts met 3 dimms geinstaleerd). dus ik dacht, ASUS heeft blijkbaar de QVL lijsten niet op orde dus dan maakt t niet echt uit wat ik er nu in prop.

maar voor de goede orde, kheb windows xp geinstalleerd, en TADA!, 8 gb geheugen.
blijkbaar is de combinatie 4gb of meer geheugen samen met windows 7 de boosdoener.

suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _myoxmatosis_
Anoniem: 144074 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:56:
Heb je het Bios al geupdate met de laatste firmware??
Kijk ook of je "memory remapping" (ook wel memory hole) settings in het Bios kunt vinden.
En kijk ook of je ACPI settings kunt veranderen.
maandag heb ik weer even tijd en ga ik er even een nieuwe bios er op knallen dus dan zal ik zien of dat t probleem kan zijn.

ACPI settings zijn niet echt te veranderen in de BIOS, zo uit mijn hoofd kan ik iets kiezen met S1/S3, maar die instellingen maken geen verschil. bij een oud forum stond dat iemand t zelfde probleem met een ander MOBO oplost werd door ACPI 2.0 in zijn BIOS aan te zetten. maar ik zie zelf eigenlijk niet in waarom ACPI iets met 3 of 4 GB geheugen te maken zou hebben. bovendien heeft mijn board die functie niet.

memory remapping heb ik afgelopen dagen al enkele keren voorbij zien komen maar ik dacht dat dat stond voor het handmatig instellen van geheugen code, (nl 4-4-4-12). dit heb ik al wel gedaan, maar ik begrijp volgens mij dat ik hier iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van de Asus site onder M2N32-SLI

FAQ
Waarom krijg ik een blauw scherm bij de toepassing van bepaalde 4GB geheugens op het moederbord?
--------------------------------------------------------------------------------

Oplossing

Gelieve te updaten naar BIOS-versie v0402 of hoger om dit probleem te verhelpen. Deze BIOS heeft een verbeterde compatibiliteit van bepaalde geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304539

Bios updaten, 1 graka nemen, welk mobo heb je ?, QVL lijst van Asus is ook niet up to date > Corsair Veagence op mobo P8P67 Pro, P8Z68 deluxe, enz... Waar staat het ( heu > nergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:|

In z'n laatste post kun je lezen dat hij maandag z'n Bios gaat updaten.
Als je wilt weten welk moederbord hij heeft dan vind je dat vermeld in de startpost. (Asus M2N32-SLI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _myoxmatosis_
Anoniem: 144074 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 00:35:
:|

In z'n laatste post kun je lezen dat hij maandag z'n Bios gaat updaten.
Als je wilt weten welk moederbord hij heeft dan vind je dat vermeld in de startpost. (Asus M2N32-SLI)
wilde jullie nog allemaal bedanken voor de tips,
vond bij asus nog een review dat een bios update t probleem op had kunnen oplossen.
waren het niet dat mijn floppy drive midden in t proces t begaf. :(
zwaai zwaai moederbordje.

...kheb een asus M3N mobo besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat moet je ook NOOIT doen met een floppydrive.
Altijd via CD of via een HD of een usb stick.

Misschien dat je het nog kunt proberen met een van de Asus bios dostools op een bootable usbstick of cd?

Kijk ook nog even hier >>
http://www.motherboardpoi...date-problems-t61048.html

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 144074 op 15-03-2012 09:13 ]

Pagina: 1