Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:16
Hallo,

Voor een organisatie ben ik iets aan het uitzoeken betreffende een nieuw telefooncentrale.

Op dit moment is er ISDN aanwezig, maar er word overgestapt naar een andere provider, dat ivm met internet.

Bij dit abonnement zitten 2 nummer (van buitenaf bereikbaar). Vanaf dit punt willen we een telefooncentrale gaan gebruiken, alleen daar zit ik met een vraagstuk.

Is het mogelijk om een telefooncentrale te gaan gebruiken, en dat er dan gelijktijdig meerdere gesprekken kunnen worden gevoerd?
Ik heb al gezocht op internet maar hier werd ik niet veel duidelijker van.

Dus concreet nogmaals:
Is het mogelijk, door een telefooncentrale te gaan gebruiken, meerdere gelijktijdige gesprekken te voeren?

Durk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meer dan 2 naar buiten nee,

intern natuurlijk wel. en dan heb je nog 1000 opties die je kan bedenkekn maar de meest voor de hand liggende zijn wel een index die je raad kan plegen, door schakelen, conference call, voice maill etc ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Als je meer dan 2 lijnen naar buiten nodig hebt, kan je meerdere ISDN lijnen aanschaffen en laten koppelen aan het huidige nummer, of extra nummers nemen. Het is maar net wat je wil. Of je kan gelijk op voip overstappen eventueel, maar daar komt wat meer expertise bij kijken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
Maar zoals gezegt iemand belt op nummer X, dat er inkomend gesprek is, maar dat er ook nog naar buiten kan worden gebeld.
En eventueel, als er op nummer X gebeld word, en een gesprek actief is, dat er ook nog een gesprek op kan plaatsvinden, dus nogmaals gebeld kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Hoe wordt het geleverd door de provider?

Bij ISDN krijg je standaard 2 lijnen, en die kun je naar eigen inzicht gebruiken. Je kan dus bv 2 gesprekken gelijktijdig doen op nr 1.

Bij IP bellen wordt het (consumentenspul) meestal op een analoge poort geleverd.Nummer 1 op poort 1, nummer 2 op poort 2.

Je kan dan dus wel 2 gelijktijdige gesprekken doen, maar dan bel je dus wel uit met verschillende nummers.

Wat is de reden dat je een eigen telefooncentrale wil? Als je internetverbinding stabiel is kun je ook eens kijken naar een managed voice provider. Je hebt dan wel alle voordelen van een telefooncentrale en kunt van alles programmeren (tijdsplannen, keuzemenu's, doorschakelingen, en weetikveelwat) maar hoeft geen centrale aan te schaffen, en je loopt ook niet tegen limieten aan (je 'huurt' gewoon functie X erbij als je die nodig hebt)

Of je houd de bestaande situatie. ISDN is toch een stuk betrouwbaarder, en een ISDN lijn (of analoge lijn) is vaak zoiezo al noodzakelijk ivm pin, alarm, frankeermachine, fax enz.
Niet alles kan/mag/is goedkoop op IP om te zetten... En t kan maar zo zijn dat isdn aanhouden goedkoper is dan losse ATA's kopen, ip board tbv alarm, gsm kiezers, pin aanpassen enz.
tiguan schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:07:
Als je meer dan 2 lijnen naar buiten nodig hebt, kan je meerdere ISDN lijnen aanschaffen en laten koppelen aan het huidige nummer, of extra nummers nemen. Het is maar net wat je wil. Of je kan gelijk op voip overstappen eventueel, maar daar komt wat meer expertise bij kijken volgens mij.
Moet de centrale wel overweg kunnen met meervoudig ISDN.En dat is relatief duur, ISDN2 kost je 27 eur/mnd voor 2 lijnen.
ISDN10-15-30 is nog een stuk duurder, geloof iets van 700-1500 eur eenmalig en je moet een geschikte centrale hebben. (waarbij een ISDN30 board ook vaak al iets van 500-1000 eur kost, excl de rest vd centrale)

Ik zou, als de internetverbinding betrouwbaar is, dan eerder managed voice overwegen. Dan ben je 5-10 eur per lijn kwijt, en kun je al een stuk meer dan een kale ISDN lijn. Je moet alleen toestellen hebben, maar dat is een eenmalige investering die je afhankelijk van je belgedrag met 1 jaar al terugverdient hebt. (Immers, gesprekskosten zijn vaak ook voordeliger dan KPN, dus je bespaart en een stukje vastrecht en op gesprekskosten)

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 10-03-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Dat kan met ISDN, standaard ISDN2, heb je 2 lijnen (2 gesprekken binnenkomend, of 2 uitgaand, of 1 binnenkomend en 1 uitgaand). Dan kan je nog 2ISDN lijnen bundelen, heb je dus 4 lijnen, maar je hebt ook ISDN met 10 lijnen etc etc, alleen moet je dan wel je portemonnee trekken.

Makkelijker en goedkoper (kan, hoeft niet altijd, ligt echt aan de situatie) is overstappen naar VOIP, dan heb je een onbeperkt aantal lijnen(gelijktijdige gesprekken) maar dan begint de snelheid van je internet de limiet te worden (per gesprek is 100kbps nodig).

Tegenwoordig adviseer ik ook vaak VOIP ipv ISDN, je hebt veel meer opties en het is een stuk goedkoper vaak. Laats bij een bedrijf een adapter geïnstalleerd zodat er VOIP en ISDN telefoons naast elkaar gebruikt konden worden (ATA), de enige ISDN lijn die er nu over is wordt gebruikt als lifeline, al is VOIP tot nu toe nog nooit uitgevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 10-03-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
Het abonnement waar het nu over gaat zou gaan over een ziggo zakelijk, dus geen ISDN, maar dan is het dus niet mogelijk om meerdere gesprekken over 1 lijn te doen?

VOIP is niet aantrekkelijk bij de organisatie, omdat het te veel zou gaan kosten, omdat er dan teveel en te dure nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft.

Organisatie is lokale omroep, en zouden de telefoonvorken in het mengpaneel moeten worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ziggo zakelijk heeft wel iets hiervoor bedacht geloof ik, moet je even met ze bellen. Ik weet wel dat je extra nummers kan aanvragen, maar hoe het met het aantal lijnen zit weet ik niet. Zo niet, dan zijn je enige opties ISDN nemen of VOIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
durkp schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:14:
Het abonnement waar het nu over gaat zou gaan over een ziggo zakelijk, dus geen ISDN, maar dan is het dus niet mogelijk om meerdere gesprekken over 1 lijn te doen?

VOIP is niet aantrekkelijk bij de organisatie, omdat het te veel zou gaan kosten, omdat er dan teveel en te dure nieuwe apparatuur moet worden aangeschaft.

Organisatie is lokale omroep, en zouden de telefoonvorken in het mengpaneel moeten worden aangepast.
Een simpele Linksys ATA voor 2 kanalen (SPA2102) kost 55 eur ofzo. En die kun je gewoon aan je telefoonvork hangen. Hoeveel kanalen heb je nodig richting de mengtafel?
En volgens mij zijn er ook wel voip toestellen met een externe speakeruitgang, die je, eventueel met een impedantietrafo, ook je mengtafel in kan sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
Door de ziggo zakelijk telefoon lijn werd ik gewezen op Auerswald converter, waarmee je 2 telefoonlijnen kunt 'converten' naar een ISDN lijn, waar mee je dan 2 gelijktijdige gesprekken zou kunnen hebben.

Ik zal hier naar kijken.

Vooral het abonnement gaat voor internet, maar desnoods zal de oude KPN lijn blijven, voor de telefonie, en internet via ziggo, maar dan wel met abonnement voor 2 nummers.

Iniedergeval bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
durkp schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:37:
Door de ziggo zakelijk telefoon lijn werd ik gewezen op Auerswald converter, waarmee je 2 telefoonlijnen kunt 'converten' naar een ISDN lijn, waar mee je dan 2 gelijktijdige gesprekken zou kunnen hebben.

Ik zal hier naar kijken.

Vooral het abonnement gaat voor internet, maar desnoods zal de oude KPN lijn blijven, voor de telefonie, en internet via ziggo, maar dan wel met abonnement voor 2 nummers.

Iniedergeval bedankt voor jullie reacties
Koop dan een Fritzbox of Patton, en gooi daar het sip account in. 2x analoog vanuit een modem weer via een converter naar ISDN en weer op de bestaande centrale vind ik een beetje hobbyoplossing eigenlijk.

Ik zou dan eerder overwegen om het voip elders onder te brengen, en icm een goede router ook een fallback lijn over DSL te creeren (of glasvezel, ligt dat er niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Fritz!Box is niet zo'n gekke optie.

Sommige modellen bieden een ISDN S0 bus, TS kan zijn centrale aan die S0 bus hangen zodat de bestaande infrastructuur niet gewijzigd hoeft te worden.

Linkje; http://www.webhostingtalk...648-sip-isdn-gateway.html

Daarnaast heeft een Fritz!Box ook 2 analoge poorten en je hebt modellen met een DECT basisstation, waar je maximaal 6 draadloze DECT telefoons op kunt aanmelden.

Gelijktijdige gesprekken zijn ook mogelijk; http://forums.whirlpool.net.au/archive/1749768

Het DSL gedeelte valt uit te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Inderdaad, heb de 7170 voor een schijntje op de kop getikt op MP, ideaal apparaat. Een echte aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Alleen zal Ziggo niet de sipgegevens verstrekken, dus je zal het dan via een andere partij moeten laten lopen.

Een Fritzbox zou idd kunnen, alleen is de vraag of dit verstandig is. De aanschaf is dan wel laag, maar wie gaat het debuggen,supporten en vervangen bij een defect?

Het gaat om een lokale omroep. Een stukje zekerheid is dan dus zeker wel handig imho. Ik zou dan ook waarde hechten aan een betrouwbare partij icm hardware die hun (kunnen) supporten.

Imho heeft TS 2 opties
- ISDN icm de huidige centrale behouden
- Over gaan naar managed voice

Alle andere opties kunnen ook, maar dan moet hier wel bewust voor gekozen worden ivm risico op storingen en/of langere response/fixtijden. Als je Fritzbox+centrale niet werkt, zal de voip provider zeggen,'t ligt aan de centrale, en de centraleboer andersom. TS moet dan zelf kundig genoeg zijn om de oorzaak van de storing te fixen en de betreffende partij hiervan te overtuigen.
Verder moet TS dus ook storingsmonteur zijn, spareparts hebben, en (vrij snel) op lokatie kunnen zijn, tenzij er duidelijke backup geregeld is (immers, het wordt dan een dhz oplossing)
Pagina: 1