Gast netwerk ziet tóch het lokale netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Beste iedereen,

Ik ben de trotse bezitter van een Asus RT-N66U wifi-router. Apparaat werkt perfect.

Mijn setup:

In de meterkast staat: zyxel P-2602R-D1A modemrouter van telfort gekregen. staat in routing mode
met daarachter een netgear switch waarbij de utp-kabel van het zyxel modem in 1
van de 4 lan-poorten is gestopt.

Vanuit de netgear switch gaat een utp-kabel naar de nieuwe genoemde Asus router die op de studeerkamer staat. Deze utp-kabel is aangesloten op 1 van de 4 lan-poorten van de Aus.

De Asus router heeft DHCP aan staan, de Zyxel heeft dit niet.

Dit werkt prima, op 1 ding na: het gastnetwerk.

De Asus heeft de mogelijkheid om een wifi-gastnetwerk aan te zetten waardoor mensen die bij mij over de vloer komen, connectie kunnen maken met het internet via wifi, maar ze kunnen dan in het geheel niet bij mijn lokale netwerk.

In de Asus router zit bij gastnetwerk de optie 'access intranet'. Staat deze of 'yes' dan kan de gast zowel op het internet als mijn lokale netwerk op, staat deze op 'no' dan is geen van beiden mogelijk. En dat is nu juist wat ik niet wil! Altijd internet connectie, nooit lokale netwerk op voor gasten.

Zodra ik de utp-kabel die vanaf de meterkast komt in de WAN-poort stop, is er geen enkel internet verkeer mogelijk.

Ik heb de zyxel modemrouter in de meterkast al op bridging i.p.v. routing gezet en diens utp-kabel daarna in de WAN-poort van de Asus gestopt. Dan heb ik wel internet maar is het wifi-signaal een stuk zwakker helemaal boven in huis en werk het gast-gedeelte helemaal niet volgens mij.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen? ik trek m'n haren uit zo ongeveer. Zelfs al zo erg dat ik gedacht heb, ik zet de oude wifi-router ernaast en maak daar een apart wifi-netwerk voor gasten op. (maar die ziet dan ook mijn gehele netwerk...zucht).

Sorry voor het hele verhaal, wist niet hoe ik het anders had kunnen opschrijven. Hopelijk kan iemand me op weg helpen...

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
Even voor de zekerheid want je zegt 2x iets anders: je hebt je Zyxel modem in Bridging Mode staan? Je modem moet in Bridge Mode staan als je je Asus als router wilt gebruiken. Doe je dit niet dan ga je rare NAT problemen krijgen.

Waarom gebruik je een Switch? Kan je die er niet gewoon tussenuit halen?

Er vanuit gaande dat je Modem in Bridge staat en je Asus als router is geconfigureerd dan moet je de modem op de Wan poort van de Asus aansluiten. De router moet de IP adressen uitdelen. Mogelijk moet je alles even een paar minuten van de stroom afhalen zodat je router een extern ip-adres krijgt toegewezen van je provider.

Je gast netwerk kan dan echt niet bij je prive netwerk komen. Vaak is er ook nog een optie die vaak 'Wireless Client Isolation' wordt genoemd. Wireless clients kunnen dan niet andere computers in het netwerk zien.

• Zonnetje83
  • Niet online
Hoi, dank je voor je snelle antwoord!

In de meterkast staat de zyxel modemrouter (in bridge modus). daarachter hangt een gigabit-switch met daarop aangesloten 1 kabel naar de woonkamer voor een mediaplayer, 1 kabel voor zolder voor een mediaplayer en 1 kabel naar de studeerkamer waar de Asus wifi-router staat.

Ik gebruik die switch dus puur om bedraad naar meerdere kamers te komen.

Eigenlijk moet volgens mij dus de zyxel modemrouter op de wan-poort van de Asus aangesloten worden, waarachter dan de rest komt te hangen. maar dan is juist het signaal weer zwak op zolder. Zoals het nu staat heb ik overal prima signaal :-(

Nu alleen dat gast-netwerk nog; zoals ik nu beschreven heb is voor de gast mijn lokale netwerk zichtbaar. echt heel vervelend.

zat al te denken om iets met andere subnet masks te gaan proberen ofzo maar daar heb ik al helemaal geen ervaring mee.

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Als je internet (Zyxel) is aangesloten op een LAN poort van je Asus, dan ziet die dat natuurlijk als lan (=intranet). Je gast account krijgt daar geen toegang toe, maar wel toegang tot de WAN poort. Precies wat je wil lijkt mij.

de UTP uit de meterkast zul je dus in de WAN moeten stoppen van de Asus.

De switch die je nu nog hebt voor je bedrade netwerk, die zul je dus ook achter de Asus moeten hangen, wederom verbonden met de LAN poort.

Zyxel gebruik je dan alleen als modem, Asus als router. Dan deelt de Asus dus ook IP adressen uit.

[ Voor 28% gewijzigd door GFoAP op 10-03-2012 15:32 ]

• Zonnetje83
  • Niet online
@ GfoAP: klinkt logisch. Het vervelende is dat ik de router persé boven wil laten staan en nu dus extra kabels moet gaan trekken om jouw oplossing werkbaar te maken. maar het lijkt me wel de enige oplossing.

m.b.t. de Zyxel, moet die dan in bridge modus staan of routing? de zyxel moet volgens mij puur het internet-signaal doorsluizen naar de WAN poort van de Asus en de Asus van daaruit via wifi en lan weer verder.
klopt dat?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12

Fiber

Beaches are for storming.

Je wil maar 1 router in je netwerk. Als dat dus de Asus moet zijn dan zet je die Zyxel inderdaad in bridge. Volgorde wordt dan: Internet - Zyxel modem in bridge - Asus router - eventuele Switch als je router niet genoeg poorten heeft - Apparaten.

Je kan ook de Zyxel laten routeren en de Asus in Bridge zetten. Maar niet allebei laten routeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 10-03-2012 16:06 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-02 11:15

eagle00789

Est. November 2005

Je asus zal je inderdaad als eerste moeten zetten na je modem. anders heeft je gastnetwerk geen afscheiding.
Het gastnetwerk wordt namelijk in de asus doorgeleid rechtstreeks naar de wan poort, maar omdat je daar nog andere meuk tussen hebt zitten gaat dit niet werken.

• Zonnetje83
  • Niet online
Ik heb even met kabels door het huis heen alles zo aangesloten als jullie zeiden en enige zaken in de zyxel anders ingesteld (1st dns en bridge) en nu werkt het idd prima. nu moet ik nog iets verzinnen om de kabels zo door de muur te trekken dat alles netjes weggewerkt wordt ;-)

Erg bedankt voor het meedenken allemaal!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12

Fiber

Beaches are for storming.

Zonnetje83 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 15:55:
@ GfoAP: klinkt logisch. Het vervelende is dat ik de router persé boven wil laten staan en nu dus extra kabels moet gaan trekken om jouw oplossing werkbaar te maken. maar het lijkt me wel de enige oplossing.
Waarom moet die Asus per se boven staan?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien in dit verband een domme opmerking, maar kun je voor je lokale netwerk niet een wachtwoord instellen? Onhandig wellicht voor je zelf (wij hebben daarom over en weer het wachtwoord uitgeschakeld), maar het blokkeert wel die ongewenste toegang.

• Zonnetje83
  • Niet online
@Fiber: ik wil hem graag op de 1e verdieping hebben staan omdat het wifi-signaal dan in het hele huis prima is. Deze router geeft een sterk signaal af, zeker weten beter dan menige andere router, maar als ik hem in de meterkast van m'n nieuwbouw huis zet dan heb ik op de bovenste verdieping een stuk minder signaal en dus snelheid.

Dit had ik al zo staan met m'n oude wifi-router maar die setting was dus helemaal verkeerd blijkt nu, iig om een gast netwerk te kunnen maken.

@Techneut: oh maar dat heb ik hoor! Er staat standaard een wachtwoord op. Maar met dit gastnetwerk kan men (als het goed is....) helemaal niet bij mijn lokale netwerk komen.

Morgen een utp-kabel uit de muur trekken en er daarna weer 2 doorheen trekken. Lijkt me dan in orde :-)

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Zonnetje83 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 08:37:
Morgen een utp-kabel uit de muur trekken en er daarna weer 2 doorheen trekken. Lijkt me dan in orde :-)
als je genoeg kabel hebt kun je beter de 2 nieuwe vast maken aan de oude en zo de oude gebruiken om de nieuwe er in te trekken.
Pagina: 1