Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-07 12:47
Tweakers,

Probleemschets welke bij mij momenteel aan de orde is en ik geen duidelijkheid in kan vinden hoe dit het beste op lossen. Ik hoop dan ook dat er techneuten hier rondhangen die deze materie wel wel vaardig zijn. Ik ben een netwerkman, maar geen audio&video.

In 2008 heb ik twee DVI 2 HDMI kabels in mijn opgeleverde appartement getrokken. Het gaat om deze kabel: http://www.kabeltje.com/h...abel-10-meter-pf-201.html. De reden van DVI naar HDMI was toen de gedachte dat ik een HTPC zou inrichten met een dubbele DVI videokaart. Dit heeft tot niet lang geleden prima gewerkt. De ene kabel loopt door het verlaagd plafond naar de beamer en de andere over de grond, onder mijn laminaat, ingesmeerd in de muur naar mijn tv.
Helaas is de kabel dus ingevreesd en dichtgemeerd met spachtelputz als laatste laag, door mijn neef (stucador) en rouwdouwer. Ik had dus geen tijd meer om een betere oplossing te bedenken met een dikke pijp in de muur.
Ik kan daar dus niets meer aan veranderen of de muur moet opnieuw gedaan worden om een HDMI-HDMI kabel te trekken. Dan heb ik alleen nog het probleem van de laminaat wat geheel is doorgelegd door het appartement.

Probleem is dus dat ik de HTPC heb vervangen door een Apple TV2 en ik sinds gisteren van provider ben overgestapt en TV digitaal krijg aangeboden via een decoder. Ik wil graag audio op mijn tv krijgen van de ATV maar ook dadelijk van de decoder. Voor de ATV heb ik dit kunnen oplossen omdat ik in 2007 ook direct een toslink kabel in de muur had laten wegwerken. Deze komt dus uit bij de ATV. Aangezien ik ook de decoder daar wil hangen (en een video switch nog moet aanschaffen daarvoor) heb ik sowieso een paar uitdagingen:

- Ik heb inmiddels gelezen dat het audio signaal in een HDMI kabel geen aparte draden zijn in de HDMI kabel, maar gewoon meegestuurd wordt in het video signaal. Als ik een HDMI -> DVI converter gebruik om de decoder aan de DVI kabel richting de TV te verbinden, gaat het audio signaal dan mee? Dit lukt mij nu niet met de ATV namelijk. Ik heb begrepen dat een DVI kabel niet verschilt van een HDMI kabel.
- De ATV en de decoder hebben beide een toslink uitgang. Zijn er HDMI/DVI switches die dit signaal mee kunnen sturen naar uiteindelijk de TV en of 2x toslink naar 1?
- Zijn er creatievelingen onder ons die een oplossing voor mij hebben, welke ik zelf niet aan gedacht (kan) hebben?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 17:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

DVI geeft alleen beeld (=hdmi signaal sans audio), dus audio zal worden afgekapt voordat het bij de DVI-stekker komt als er aan de andere kant een hdmi-plug zit. Audio bij DVI erin stoppen gaat dus helemaal niet lukken. Dat moet met een aparte audio-line. Je kunt over een toslink meerdere signalen laten gaan door er een switch tussen te zetten. Dat vereist wel een korte omschakeling bij het wisselen van ingangsbron. Dat doe ik hier thuis ook. Die kun je voor nog geen twee tientjes krijgen bij bijvoorbeeld kabeltje.com, een HandyMan, etc.

Een simpele google moet je daarmee al kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.googleusercontent.com/public/u4Hm3IRcXIn08pEmsbvXlHXjxStzj-H4367Py9Moe2LRwJGk7lsVeZJ4o501d6bY2tnKlIFa3Rqf_y9gdvUvAMBkFccnmUJqMvRCs32VuymSIidBtTbz5Jrte6K1twakKbbPUarPX5jnIK_-pk8FKYafc6WVibzqqH7-

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
DVI is alleen video, dat is mij duidelijk. Maar wat maakt de kabel daarin verschil als het aantal pennen gelijk is. Als ik een HDMI -> DVI stekker gebruik en dat dus weer door de DVI -> HDMI kabel omzet naar HDMI, dan is het signaal toch niet aangetast? Ik had het wel begrepen als audio aparte pennen zijn (die zouden dan weggelaten zijn bij DVI), maar dat is niet zo, als ik de wikipedia artikelen mag geloven.

De toslink switch heb ik inderdaad gezien, maar ik was dus met name benieuwd of er oplossingen waren in de combinatie met mijn probleemschets. Het zou af zijn als ik een HDMI switch kan gebruiken waar toslink een optie is als extra output, maar ja, ik begrijp dus dat het een no go blijft als ik de HDMI outputs omzet naar DVI en dan de bestaande DVI -> HDMI kabels blijf gebruiken om alsnog geluid te verkrijgen op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Er komt simpelweg geen audio door die dvi-stekker heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Michael, echt even om zeker te zijn dat we op dezelfde pagina zitten. Ik begrijp je antwoord als de source dvi zou zijn, maar ook in deze situatie?:

ATV2 (hdmi) -> hdmi2dvi converter -> dvi2hdmi kabel -> tv (hdmi)

De ATV2 stuurt volgens zeggen wel de audio over de hdmi output. Waar verlies ik het audio signaal? Als ik de wikipedia artikelen begrijp is er geen verschil in data signalen:

HDMI:
Pin 1 TMDS Data2+
Pin 2 TMDS Data2 Shield
Pin 3 TMDS Data2–
Pin 4 TMDS Data1+
Pin 5 TMDS Data1 Shield
Pin 6 TMDS Data1–
Pin 7 TMDS Data0+
Pin 8 TMDS Data0 Shield
Pin 9 TMDS Data0–

DVI:
Pin 1 TMDS data 2− Digital red− (link 1)
Pin 2 TMDS data 2+ Digital red+ (link 1)
Pin 3 TMDS data 2/4 shield
Pin 4 TMDS data 4− Digital green− (link 2)
Pin 5 TMDS data 4+ Digital green+ (link 2)
Pin 9 TMDS data 1− Digital green− (link 1)
Pin 10 TMDS data 1+ Digital green+ (link 1)
Pin 11 TMDS data 1/3 shield
Pin 12 TMDS data 3- Digital blue− (link 2)
Pin 13 TMDS data 3+ Digital blue+ (link 2)
Pin 17 TMDS data 0− Digital blue− (link 1) and digital sync
Pin 18 TMDS data 0+ Digital blue+ (link 1) and digital sync
Pin 19 TMDS data 0/5 shield
Pin 20 TMDS data 5− Digital red− (link 2)
Pin 21 TMDS data 5+ Digital red+ (link 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik begrijp je verwarring. Dat heeft te maken met het feit dat er een bepaalde standaard is, maar sommige apparatren het toch voor elkaar krijgen om bepaalde signalen te verwerken met die spullen.

HDMI -> Stekker HDMI->DVI -> DVI KABEL -> dan heb je geen geluid....

DVI -> DVI-HDMI stekker -> HDMI Kabel -> Da heb je wel geluid, MITS (!) de uitsturende bron daadwerkelijk een geluidssignaal heeft meegegeven.

Zodra je dus overgaat naar een kabel met enkel DVI, dan verlies je het geluid. Door puur een HDMI-kabel op converterstekkers te gebruiken zou het wel moeten werken. Gebruik geen geïntegreerde stekker op een omzetkabel aangezien je dan niet weet welk signaal wel/niet doorgelust wordt.

edit: in jouw geval gebruik je dus het beste een hdmi kabel, geen omzetkabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dat betekent dat ik moet gaan kijken naar een fysieke andere oplossing door het verplaatsen van de hardware en opnieuw kabels trekken. Dank je wel voor nogmaals de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
@mgizmo: heb je het al eens simpelweg geprobeerd?

Als

(1) de HDMI->DVI en DVI-HDMI stekkers inderdaad zowel data 0, 1 als 2 doorgeven
en
(2) de DVI kabel aan beide zijden alle pinnen verbonden heeft

dan zou ook het geluid gewoon door moeten gaan. De stekkers en kabels kunnen niet magisch het audio signaal uit de digitale dataoverdracht filteren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Het probleem is dat ik dat niet kan testen aangezien de kabel zelf 10 meter is, maar ook verwerkt zit in de muur. Ik kan dus niet even een multimeter toepassen of ik moet gaan kijken of ik een lage voltage op een pen + ground kan zetten, maar dan nog moet ik de corresponderende pen aan de HDMI kant achterhalen.

De DVI kabel is niet een DVI-DVI, maar een DVI-HDMI.

Ik ben dus nog niet zover om dat te doen. Ook niet bij stilgestaan tot jouw post.
Hoe ga ik (1) uittesten overigens? de ATV geeft aan dat ie audio over HDMI uitstuurt. Ik bemerk er alleen aan de TV kant niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Als de kabel gewoon dezelfde aders heeft als een HDMI kabel; gewoon de DVI stekker er af knippen en er een HDMI stekker aan solderen... Dan heb je een HDMI - HDMI 1:1 kabel en zou audio geen probleem moeten zijn.

Maar waarom probeer je niet gewoon eerst zo'n HDMI->DVI converter? Als het allemaal 1:1 is zou audio geen probleem moeten zijn zou je zeggen (effectief hetzelfde als een nieuwe stekker aan de kabel solderen...)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 10-03-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Ja daar dacht ik dus ook aan. Maar dat zou toch ook op te moeten lossen zijn met een HDMI->DVI connector uitgaande dat alle aders doorgelust zijn.
In ieder geval dank voor het meedenken. Dat geeft mij in ieder geval de richting waar ik moet zoeken. Komende week proberen door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mgizmo schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 23:27:
Ja daar dacht ik dus ook aan. Maar dat zou toch ook op te moeten lossen zijn met een HDMI->DVI connector uitgaande dat alle aders doorgelust zijn.
Ja daar dacht ik ook net aan. Zie m'n edit hierboven. Gewoon proberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Update: Bekabeling werkt. Ik heb een TV decoder aangesloten en ik krijg nu prima het geluid door. Waar het in zat is dat ik in de TV ooit had aangegeven dat ie het geluid van een jack plug moet gebruiken ipv HDMI bij gebruik van HDMI. De ATV zal nu ook wel prima werken. In ieder geval werkt het dus als ik een DVI -> HDMI kabel gebruik en voor de DVI weer een converter van HDMI -> DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het zo opgelost is. Audio kan dus ook gewoon door een DVI kabel (ook wel logisch want elektrisch is het digitale gedeelte van DVI gewoon hetzelfde als HDMI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Mooi om te weten dat dat ook werkt (kan werken) bij zulke kabels.:) Ik heb ook slechte ervaringen gehoord met geintegreerde dvi-hdmi kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:26
Ik zou niet weten waarom DVI geen audio kan transporteren. Het niet gegarandeerd maar het kan wel.
Om het nog ingewikkelder te maken. Zo ver ik weet kon HDMI 1.0 ook geen audio transporteren. Vanaf 1.1 kan het wel

De eerste ATI videokaarten met UVD hadden ook alleen een DVI aansluiting en daar ging gewoon audio overheen.

Het is gewoon altijd verteld dat DVI geen audio kan transporteren zodat er een duidelijke verschil is en dat consumenten zich niet in de problemen kunnen werken.

Beeld en audio ----> HDMI
Alleen beeld ----> DVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Athome schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:33:
Ik zou niet weten waarom DVI geen audio kan transporteren. Het niet gegarandeerd maar het kan wel.
Om het nog ingewikkelder te maken. Zo ver ik weet kon HDMI 1.0 ook geen audio transporteren. Vanaf 1.1 kan het wel

De eerste ATI videokaarten met UVD hadden ook alleen een DVI aansluiting en daar ging gewoon audio overheen.

Het is gewoon altijd verteld dat DVI geen audio kan transporteren zodat er een duidelijke verschil is en dat consumenten zich niet in de problemen kunnen werken.

Beeld en audio ----> HDMI
Alleen beeld ----> DVI
Leuk dat je die ATI videokaarten noemt. In 2008 kwamen er meer (eerste) videokaarten die dit ook daadwerkelijk ondersteunden. Toen was inderdaad de DVI/HDMI voorlichting al ingeburgerd...dat zorgt voor verwarring, zeker als de combinaties niet bij iedereen goed werken (als gevolg van afwijkende standaard, goedkope kabels). :)

Pagina: 1