Online veiling bindend?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:52
Een korte vraag, nadat ik op een veilingsite voor o.m. vakanties, wellnessbehandelingen, activiteiten terecht ben gekomen en keek in de AV, viel het me op dat er stond dat een winnend bod bindend was. Dat geldt voor elke bieding waarmee een veiling gewonnen wordt.

Hier op Tweakers werkt dat duidelijk anders en wordt het duidelijk aangegeven dat Tweakers niet verantwoordelijk voor is, geen binding, enz. Dat zette me toch aan 't denken, wat is hier wettelijk gezien rechtmatig en juist?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06 18:17
Volgens mij is het nog altijd zo dat op bepaalde websites een veiliging niet alleen gewonnen moet worden maar ook "gegund".
Mocht het bod bijv. niet hoog genoeg zijn dan kan de verkoper ervoor kiezen je het object niet te "gunnen".

Hier op tweakers mag ieder individueel een eigen veiling starten,d at gaat buiten Tweakers om. Tweakers bied alleen de dienst aan, ik denk dat hier voornamelijk het grote verschil in zit.

PS. Op Ebay is een winnend bod in de veiling ook verplichting tot kopen

[ Voor 8% gewijzigd door ictinteresse op 10-03-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-06 21:59
ictinteresse schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:49:
[...]
PS. Op Ebay is een winnend bod in de veiling ook verplichting tot kopen
Ja, maar daar komt dus het stomme... Ik heb ten tijde van de Google Nexus lancering weleens geboden op een Nexus en ik had ook het winnende bod(had ik me ook op vast moeten leggen) maar het bod was schijnbaar te laag voor de verkoper en die cancelde gewoon de hele veiling... Dus ik word er wel op vastgelegd dat ik het moet kopen als ik het win, maar de verkoper is schijnbaar niet verplicht het te verkopen als de veiling al voorbij is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
IANAL, maar voor zover ik weet is er alleen iets wettelijk geregeld bij koopovereenkomsten. De vraag is dan in hoeverre bij deelname aan een veiling een koopovereenkomst tot stand komt tijdens het biedproces.

Ik denk het niet. Pas bij wederzijds goedvinden kan een overeenkomst ontstaan. Aangezien van te voren niet bekend is wat er geboden gaat worden, kan er volgens mij niet op voorhand een (verplichting tot) overeenkomst ontstaan. Dit geldt mijns inziens naar beide partijen: de verkoper is niet verplicht tot verkoop tegen een (te laag) bod, de verkoper is niet verplicht tot aankoop door het doen van een bod.

Vergelijk dit met het kopen van een huis: je bent niet verplicht het huis te kopen enkel en alleen door het doen van een bod. Pas als de verkoper het bod accepteert kun je een koopcontract aangaan, maar je kunt er voor die tijd ook nog onderuit door je bod in te trekken. De verkoper is ook niet verplicht jouw bod te accepteren. Hij kan ook nog besluiten het huis van de markt te halen.

Dat sommige aanbieders van online-veilingen bepaalde regels opleggen, maakt dat nog geen wetmatigheid. Bij online-veilingen is het wel logisch dat er bepaalde regels gelden die bieders "benadelen", aangezien het anders wel heel vrijblijvend wordt om te bieden. Je kunt dan puur gaan bieden om de prijs voor anderen op te drijven, etc.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 16:12
Rctworld schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:58:
[...]

Ja, maar daar komt dus het stomme... Ik heb ten tijde van de Google Nexus lancering weleens geboden op een Nexus en ik had ook het winnende bod(had ik me ook op vast moeten leggen) maar het bod was schijnbaar te laag voor de verkoper en die cancelde gewoon de hele veiling... Dus ik word er wel op vastgelegd dat ik het moet kopen als ik het win, maar de verkoper is schijnbaar niet verplicht het te verkopen als de veiling al voorbij is...
Nee hoor, als jij uiteindelijk na het winnen van de veiling het product bij nader inzien niet wil, dan mag dat. Je bent verplicht tot niets. Ik zou ook nooit zo op de particuliere markt zaken willen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:11
Misha schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Nee hoor, als jij uiteindelijk na het winnen van de veiling het product bij nader inzien niet wil, dan mag dat. Je bent verplicht tot niets. Ik zou ook nooit zo op de particuliere markt zaken willen doen
Nee bij Ebay ben je in principe verplicht tot kopen hoor:
Als je een object hebt gewonnen maar het niet meer wilt kopen, moet je contact opnemen met de verkoper.

Een bod op eBay wordt beschouwd als een bindende overeenkomst waarbij je verplicht bent het object te kopen. Lees meer over wat je moet doen als je een object gewonnen hebt maar het niet meer wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kalua schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:25:
[...]

Nee bij Ebay ben je in principe verplicht tot kopen hoor:

[...]
Niet alleen ebay, alle grote veilingsites in NL werken ook volgens dat principe.

Wat betreft nexus gevalletje, daar zal wel een minimale prijs achter liggen, als die niet wordt behaald wordt de veiling stopgezet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Je stelt het goed, het is afhankelijk van de av. Zie voor meer info http://blog.iusmentis.com...nde-algemene-voorwaarden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:58
Het gaat er dus om, dat de verkoper een bod moet accepteren voordat de koop rechtsgeldig is.
Op veiling sites gaat dit meestal automatisch. De verkoper moet bij het aanmaken van de veiling opgeven onder welke voorwaarden een bod automatisch geaccepteerd wordt.

bijvoorbeeld: Het hoogste bod op 10-3-2012 om 20:00 GMT+1, mits dit meer dan €50 is.
V&A hier heeft geen automatisch systeem, dus daar moet de verkoper handmatig akkoord gaan (bijvoorbeeld door je betaal instructies te geven).

Op het moment dat een bod is geaccepteerd, zitten koper en verkoper vast aan de koop.
Op een hoop sites ben je echter redelijk anoniem. Dus als je besluit van de koop af te zien krijg je hooguit een ban. Zeker als het om kleine bedragen gaat is het niet de moeite om je identiteit te achterhalen.

Ik vraag me wel af of de wet koop op afstand ook van toepassing is op online veilingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

RocketKoen schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:18:
Ik vraag me wel af of de wet koop op afstand ook van toepassing is op online veilingen.
Nee, expliciet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ik was het al gaan googlen :) maar je hebt gelijk.
Wettelijk gezien zit je er dus aan vast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141825

Naar mijn idee is een veiling een speciaal soort advertentie en zou andere regels moeten hebben dan V&A. Zoals het nu bij Tweakers gaat, is het zeer onduidelijk en daarom frustrerend. (Ik was na het aflopen van de veiling de hoogste bieder, maar toch had de verkoper voor een tientje meer verkocht aan een ander.)

In veilingregels zou duidelijk gemaakt moeten worden, dat de koper het aangeboden product niet meer mag wijzigen of terugnemen, zodat er op geboden is en de koper zou duidelijk gemaakt moeten worden, dat het uitgebrachte bod bindend is. Op het moment, dat de veiling afgelopen is en er is tenminste één bod op uitgebracht, is er een koop gesloten, heeft de koper een betalingsplicht en de verkoper een leveringsplicht.

Zo lang Tweakers geen duidelijke regels heeft opgesteld en ook bij veilingen de voorwaarde nr 13 ("Het bieden is puur indicatief. Zowel koper al verkoper kunnen hier geen rechten aan ontlenen. Een bod is niet bindend en verplicht U niet tot aan- of verkoop. Er is geen sluitingstermijn, het bod blijft staan zo lang de advertentie blijft staan op V&A.") gehanteerd wordt, is het naar mijn mening beter om de veiling optie weg te halen bij Vraag & Aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hint: dit topic is 2 jaar oud.
Daarnaast is V&A geen veiling site (zoals ebay) maar een vraag en aanbod site (zoals marktplaats)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je hèbt hier al een topic over lopen, en kickt een ongerelateerd topic van 2 jaar oud. Vriendelijk verzoek de discussie op 1 plek te houde :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.