Actieve videokaart en geluidsproductie; hoe werkt het

Pagina: 1
Acties:

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Beetje basaal misschien, maar té basaal om goede info over te kunnen vinden. Eerst de situatie;

Ik heb een nieuw systeem obv Sandy Bridge (i5 2500). Hierin zit geen videokaart; ik wou eerst kijken in hoeverre de onboard GPU zou voldoen, een gamer ben ik toch niet. Ik ben ook tevreden zonder videokaart, maar ik krijg binnenkort een setje om mijn PC op mijn tv aan te sluiten en twee Xbox controllers. Af en toe dus even lekker bankhangen met wat vrienden, maar dan zal er zeker weten een videokaart moeten komen. Geen probleem, maar... Mijn huidige systeem is gebouwd met stilte in het achterhoofd. Een stille CPU-fan, géén HDD maar alleen een SSD dus geluid maakt hij nu gewoon praktisch niet. Hij is echt fluisterstil.

Een passief gekoelde kaart is dan natuurlijk een optie, maar die presteren zo heb ik begrepen toch net niet altijd goed genoeg om full-hd games (want op fullhd tv) te kunnen renderen. Actief gekoeld maakt natuurlijk herrie. Dit is in principe geen probleem, mits de videokaart alleen geluid maakt als er gegamed wordt. Nu heb ik begrepen dat de videokaart uitgeschakeld wordt als er geen zware taken gedraaid worden, dat de onboard GPU het dan overneemt. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Ik kan bijvoorbeeld prima 1080p films kijken met de onboard, maar hij wordt dan wel tot zijn limiet gedrukt. Zou de kaart dan al ingeschakeld worden? En mijn TV en computerscherm zijn natuurlijk aangesloten op de videokaart, betekent dat niet dat hij sowieso aan moet staan en dus in elk geval altijd wel wat geluid maakt?

Kortom; er is over videokaarten genoeg info te vinden over specs, benchmarks etc. Dat is het probleem ook niet; dit gaat puur over geluidsproductie en de combi tussen onboard en aparte kaart. Hoe zorg je dat je kaart alleen aangaat op de momenten waarop jij dit wil?

edit; oeps, titelfix is al aangevraagd

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dat wordt lastig. De dedicated kun je alleen uitzetten in windows en dat moet je zelf telkens handmatig doen (aan en uitzetten). Je kunt de monitor/LCD tv aansluiten op de IGP en dan via Virtu (als je bord dat tenminste ondersteunt) toch spellen doen zonder je aansluiting te verwisselen. Let wel Virtu ondersteunt maar een x-aantal games, de lijst wordt wel bijgewerkt/uitgebreid, maar echte oude games, zullen vaak zo niet werken.
Ik heb het geprobeerd met mijn GTX470 en de IGP en was best verbaast hoe soepel mijn games liepen, weliswaar niet zo'n hoge fps als met alleen mijn GTX470, maar toch altijd heel goed speelbaar met de nodige eyecandy. Dit ligt natuurlijk ook aan de dedicated die je erbij neemt.
Echter de dedicated blijft in dat geval altijd aan, je kan dan wel bijv. met Afterburner een fanprofiel aanmaken, zodat de kaart in idle weinig geluid maakt.
Voor alles over Virtu:
http://www.lucidlogix.com/technology-virtual-graphics.html

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 10-03-2012 10:49 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Begrijp ik je goed dat ik dus als het ware twee keuzes heb;

1. Ik schakel de dedicated handmatig uit als ik hem niet gebruik, en als ik hem wél gebruik dan moet ik ook fysiek de aansluitingen van tv/monitor wisselen van onboard naar dedicated.
2. Ik sluit tv/monitor aan op onboard, en de dedicated neemt dan alsnog taken over van de onboard, maar het volle potentieel van de dedicated zal je niet halen. Virtu is dan vereist, en dan zit ik met de kwestie van ondersteunde games en mobo's.

Die twee oplossingen verdienen helaas beide niet echt de schoonheidsprijs; 1 gaat gewoon niet gebeuren, ik heb écht geen behoefte om meermaals per week achter mijn pc te kruipen en kabels te wisselen en voor 2 (afhankelijk van hoeveel potentieel van de videokaart gebruikt wordt) is het misschien zelfs verstandiger om dan maar een passief gekoelde kaart te kopen...

Iemand bekend met andere alternatieven?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Goede videokaart kopen en er vervolgens een Zalman (Nvidia) of een Arctic Cooling (AMD) Cooler op monteren.
Kost wel wat meer, maar erna is die "virtually silent" (Quote Artic Cooling)

Kaze Ni Nare

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook zo'n videokaart nemen:
pricewatch: XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)

Die is in windows onhoorbaar omdat de fans dan zo zacht draaien. En je kan dan met catalyst handmatig de fansnelheid terug draaien. De moderne videokaarten klokken zichzelf ook allemaal terug, mijn Sapphire HD5850 Toxic kan met de fan op 10% draaien in windows. Als je een HD film kijkt dan gebruikt hij de UVD chip van de videokaart en daarvan wordt de kaart nauwlijks warmer.
Voordeel van zo'n ATi is kaart zijn het aantal aansluitingen:
2x DVI-I, HDMI, 2x Mini Display Port

Als je bij de aankoop stilte belangrijk vind kan je het beste een kaart met een custom cooler nemen, die zijn meestal stiller dan het referentiemodel.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou inderdaad gaan voor een kaart met goede koeler. In idle klokken met name de HD7000-kaarten enorm goed terug, dus er zijn vast modellen te vinden die dan heel stil zullen zijn (aanbod en prijzen zijn op dit moment nog niet zo goed, dus als je haast hebt zoek je misschien liever iets anders). Passief kan ook, maar dan ligt het er aan wat voor grafische kwaliteit je verwacht. Een HD7750, om maar iets te noemen, is niet bepaald high-end maar op niet al te hoge instellingen kan je er prima mee op full HD gamen. Het is niet meer zo dat je per sé een kaart van 300 euro nodig hebt om goed te kunnen gamen.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 10-03-2012 11:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:48
Het automatisch wisselen is onmogelijk. Hybrid Crossfire, wat alleen met AMD kan, lijkt er wel wat op maar is het ook niet. Maar het stroomverbruik is prima van de meeste niet super highend videokaarten als ze niet belast worden (2D, dus Windows desktop is soms nog geen 20W) en de ventilatorsnelheid valt daarmee ook prima. Ik heb een Sapphire 5770 in mijn systeem, zo'n ventilator i.p.v. turbine is sowieso al een stuk stiller. Mijn harde schijf maakt meer geluid.

En wanneer je gamed, dan heb je toch je speakers aanstaan. En een Xbox 360 of PS3 is ook niet heel stil hoor. Zorg er gewoon voor dat je speakers dat onderdrukken. Wanneer je de game uitzet is hij binnen 2 minuten weer op de lage snelheid.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Bedankt voor de replies; algemene conclusie die getrokken mag worden is dat mijn wens van een absoluut uitgeschakelde actieve kaart in elk geval vergeten kan worden begrip ik.
In plaats daarvan wordt het zoeken naar de stilste actieve kaart die op de markt is. Dat lijkt me een lastige zoektocht, maar handvaten zijn in elk geval;
- Custom cooler ipv referentiekoeler
- Opletten op (automatische) terugklokbaarheid van de kaart
- Eventueel software installeren waarmee ik handmatig de fanspeed terug kan zetten (al zullen ze niet zonder reden draaien, denk ik dan... Verstandig?)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

alle kaarten klokken opdezelfde manier terug, neem een custom cooler model van Sapphire, XFX, ASUS of MSI. Zijn allemaal prima kaarten. Fanspeed wordt ook automatisch door Catalyst geregeld.

Moderne kaarten verbruiken idle zo'n 20 watt, vergelijk dat eens met je processor die zo 60 watt aan warmte genereerd. Die moet meer gekoeld worden.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

RyuuPro schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:09:
Goede videokaart kopen en er vervolgens een Zalman (Nvidia) of een Arctic Cooling (AMD) Cooler op monteren.
Waarom zet je daar (nVidia) en (AMD) achter?

En @TS: is inderdaad die passieve HD7750 van Sapphire niets voor je? Kost ongeveer zo'n 150 euro, dus dat is nog wel te doen. Bankhangend met wat maten zul je minder snel letten op grafische pracht, dus voor jou doeleinden is deze met FullHD prima te gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Fid3lity op 10-03-2012 12:21 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De nieuwere AMD-kaarten zouden 3W verbruiken in rust.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• naarden 4ever
  • Laatst online: 10:48
RyuuPro schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:09:
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus

pricewatch: Zalman VF3000A (Rood)

Beide maken voor beide, hoor...

• Helixes
  • Laatst online: 18:41
[b][message=37829073,noline]- Custom cooler ipv referentiekoeler
- Opletten op (automatische) terugklokbaarheid van de kaart
- Eventueel software installeren waarmee ik handmatig de fanspeed terug kan zetten (al zullen ze niet zonder reden draaien, denk ik dan... Verstandig?
Lees vooral wat reviews. De meeste echt goede review sites testen de geluidsdruk bij verschillende scenario's en vergelijken die met andere kaarten.

Belangrijk is ook te letten op de aansluiting van de fan op de videokaart. Als die aansluiting twee-aderig is, dan zal deze altijd op 100% draaien. De meeste high-end videokaarten hebben drie-aderige aansluitingen, die die optie wel biedt. Dit is vooral een puntje van aandacht in de mid-range (HD 6770, GTX 460 etc.) waarbij sommige fabrikanten kiezen voor de goedkopere 2-aderige oplossing.

Goede kaarten vallen in idle echt wel onder de gehoorsgrens. In actief gebruik is het bijna niet te voorkomen dat je wel iets hoort, maar daar is de gekozen koeler de grootste deciding factor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Verwijderd

Mijn hele systeem is ook geënt op stilte :) Ik ben dan ook vaste bezoeker van SPCR en dat heeft geleid tot het volgende systeem. Momenteel zit alleen de HDD er nog niet bij en daar vrees ik eerlijk gezegd ook een beetje voor.

Ik heb een GTS 450 in combinatie met een Accelero S1 rev. 2 en een Nexus Real Silent 120 mm fan. De fan draait nooit harder dan 30% en is daardoor nagenoeg onhoorbaar, mijn monitor maakt meer geluid (minieme zoem) dan mijn hele PC die open naast me op het bureau staat. Onder full load is het geluidsniveau hetzelfde als bij idle, dus performance hoeft niet gecombineerd te gaan met geluid. Een GTS 450 natuurlijk geen ultieme performer, maar ik denk dat je ook nog wel wegkomt met een iets rappere kaart (denk GTX 560 of 560 Ti).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2012 12:36 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
Als het past:
V&A aangeboden: GeForce GTX 470 met Accelero Extreme Plus

Anders zou ik gewoon een beetje een mainstream kaart kopen, 6870 of iets dergelijks met 2 topdown fans, die zijn meestal onhoorbaar idle en zijn onder load maar net te horen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

3XPER7 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:19:
Waarom zet je daar (nVidia) en (AMD) achter?
Mijn fout, had niet gezien dat de VF Serie van Zalman ook op Radeon's passen en dat die van Arctic Cooling ook past op pre-GTX5xx

Kaze Ni Nare

Pagina: 1