Geheugen ziet maar 1333MHZ inplaats van de 1600MHZ

Pagina: 1
Acties:

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-02 21:45
Beste tweakers,

Ik heb nieuw systeem in elakar gezet. Waarbij ik volgens mij dit geheugen heb

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 43,70€ 43,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,70

In iedergeval een corsair vengeance 8GB:) Waarneer ik in de BIOS en in CPU z kijk zie ik dat het maar 665MHZ( CPU Z) of 1333MHZ geheugen heb. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij het totale geheugen gebruikt?

Ik gebruik het in combinatie met
Asrock extreme3 gen 3
I7 2600k
MSI GTX570 Twin frozer

als er meer infor nodig is hoor ik het wel.

Dit geeft CPU Z aan

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1zytyxi.png

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
Kan je in het BIOS wel 1600MHz selecteren (al dan niet met andere timings)?

Is het voltage dat ze krijgen voldoende voor de DIMM's?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geheugen draait op 666MHz, niet op 1333MHz, dat is in je screenshot duidelijk genoeg te zien. Het is DDR (Double Data Rate) geheugen, dus voor elke kloktik doet hij twee transfers. 666MHz is 1333MT/s. Tot zover niets raars.

Het geheugen is een 'dom', passief onderdeel. Het ziet niets en doet niets, het draait enkel op de snelheid waarmee het door het moederbord aangestuurd wordt.

In dit geval heb je een CPU die standaard z'n geheugen op 1333MT/s aanstuurt. Als je je geheugen op 1600MT/s wilt hebben moet je dus je geheugencontroller overclocken. Dat klinkt misschien enger dan dat het is, maar je zult sowieso handmatig in BIOS de gewenste snelheid moeten instellen.

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
jantje 2 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:01:
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij het totale geheugen gebruikt?
Voor de zekerheid: je hebt 8GB geheugen en je gebruikt dat geheugen nu ook al volledig. Enkel gebruik je het niet op de maximaal haalbare snelheid, maar het totale geheugen gebruik je nu ook al.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk eens of je in het BIOS de snelheid correct kan instellen.
Veel van dit soort typen geheugen zijn voorzien van een XMP profiel.
Vaak hoef je in het BIOS enkel het XMP profiel te activeren, waarna de instellingen automatisch geconfigureerd worden. In de meeste gevallen hoef je dan niets meer met de hand aan te passen. Mogelijk nog wat voltages van bijvoorbeeld de memory controller, maar probeer het eerst eens zonder die aanpassing en ga er naar kijken wanneer het systeem toch onstabiel blijkt te zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

En even toevoegen, het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz ga jij in normaal gebruik (gaming, i-net, office e.d.) niet eens merken. Dat merk je alleen als je benched en dan nog is het verschil minimaal.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaLoona schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:40:
En even toevoegen, het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz ga jij in normaal gebruik (gaming, i-net, office e.d.) niet eens merken. Dat merk je alleen als je benched en dan nog is het verschil minimaal.
Het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz misschien wel, maar zover zijn we nog lang niet. Zoals gezegd, het gaat om het verschil tussen 666Mhz en 800MHz, wat dan neerkomt op 1333MT/s vs 1600MT/s. 1600MHz zou 3200MT/s zijn 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• jantje 2
@vanaalten ja inderdaad ik wist alleen niet hoe ik die MHZ moest omschrijven haha:)

In de bios staat 1333MHZ ik zal eens kijken of ik vandaar dat kan aanpassen. Maar wat is dan de rede dat hij eigenlijk 1333MHZ pakt terwijl het 1600MHZ is, beetje raar als je het mij vraagt haha.
Bedankt zover voor de reacties!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
omdat intel zegt dat alles boven 1333 overclocken is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje 2 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:11:
@vanaalten ja inderdaad ik wist alleen niet hoe ik die MHZ moest omschrijven haha:)

In de bios staat 1333MHZ ik zal eens kijken of ik vandaar dat kan aanpassen. Maar wat is dan de rede dat hij eigenlijk 1333MHZ pakt terwijl het 1600MHZ is, beetje raar als je het mij vraagt haha.
Bedankt zover voor de reacties!
Het is helemaal niet raar. Zoals ik al zei, geheugenrepen stellen zelf niets in. De aanduiding is puur een indicatie tot hoe ver het kan. Het is als een maximumsnelheid van een auto. Mijn auto kan 160km/u, maar de wegbeheerder zegt dat hij in NL niet harder mag dan 130km/u. Dus ook al zou ik harder kunnen rijden, ik doe het niet. Als ik daarentegen besluit om dat te negeren kan ik harder. Of verwacht jij dat zodra een auto harder *kan* rijden dan 130 hij dat ook per definitie gelijk gaat doen :?

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-03-2012 12:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jantje 2
dion_b schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:49:
[...]
Of verwacht jij dat zodra een auto harder *kan* rijden dan 130 hij dat ook per definitie gelijk gaat doen :?
Haha om even vervelend te zijn, de bestuurder gaat harder rijden de auto doet zelfs niets he, net zoals het geheugen:)

Maar idd mooie vergelijking alleen beslist de wegenbeheerder dit voor de veiligheid en minder geluidsoverlast.. Dat is natuurlijk bij het geheugen niet het geval want hij kan zonder problemen draaien op 1600MHZ, dus je kan het niet 1 op 1 vergelijken.

UPDATE:

Na jullie wijze woorden in de bios het XMP profile aangepast. Nu draait het inderdaad op 1600MHZ

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/20k9i85.png

Bedankt voor de reacties:)

[ Voor 24% gewijzigd door jantje 2 op 10-03-2012 13:33 ]

• vanaalten
jantje 2 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:25:
Na jullie wijze woorden in de bios het XMP profile aangepast. Nu draait het inderdaad op 1600MHZ
Ik zou voor de zekerheid wel even een nachtje memtest86+ draaien, om vast te stellen dat de boel stabiel draait. Het is immers een samenspel van processor (die 'overklokt' is), moederbord en geheugen (die op z'n max draait), dat moet maar net leuk samenwerken.

• jantje 2
EH oke ga ik dat progamma eerst maar eens ff downloaden. Heb me nog niet verdiept in het overclocken dus dat onderdeel is allemaal nog een beetje nieuw voor mij. Spreekt dat verder allemaal voor zich( ook de resultaten)?

• vanaalten
Memtest86+ is behoorlijk simpel in gebruik. Download bijvoorbeeld de USB installer en installeer het programma naar een USB stick; boot daarna je systeem van die USB stick en de test begin automatisch te lopen - oneindig lang.

Als je er genoeg van hebt (na een nachtje testen bijvoorbeeld) zie je op het scherm al of en hoeveel fouten hij gevonden heeft.
Pagina: 1