Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handsz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 17:19
Hallo,
na tijdenlang meelezen in de best buy guides op tweakers.net heb ik me nu maar geregistreerd, omdat ik met een probleem zit: zoals de topictitel al aanduidt ben ik bezig het high end game systeem uit de BBG van maart in elkaar te zetten. Het is voor het eerst dat ik zoiets aandurf en ik twijfel nog steeds of ik nou dapper ben of alleen maar dom. Alles lijkt goed gegaan te zijn, alleen krijg ik geen beeld, dus kennelijk heb ik iets fout gedaan of is er iets kapot. Problemen/vragen waar ik nu mee zit zijn:
1) ik heb geen beeld
2) de achterste fan in de kast draait niet, maar wellicht gaat die pas meedoen bij hogere temperaturen, is er iemand die dit weet
3) het dr debug display blijft onverlicht, is dit normaal?
Zoals aangegeven ben ik nieuw op dit forum, mocht er een forum zijn waar mijn vraag beter op zijn plaats is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf bouwen is zeker geen niet altijd rocket science maar er kan altijd iets mis gaan natuurlijk.
ik heb geen beeld:
Heb je ook de 4/8pins power connector voor de CPU en de 6/8pins PCI-e aansluitingen gebruikt? Zit de kaart goed in de socket gedrukt, geeft de CPU fan wel een kick tijdens de boot? en zit er al een TV ofzo aangesloten (dan kan dit per ongeluk als hooftscherm gezien worden)
de achterste fan in de kast draait niet:
deze moet ook aangesloten worden op het mobo of de voeding en zou altijd moeten draaien
het dr debug display blijft onverlicht:
controleer of de stekker goed zit aangesloten en ook of de CPU niet verkeerd om zit en goed in de socket + de koeler goed werkt

-Hoor je ook piepjes tijdens het opstarten? Dus systeem gaat aan en alle fans behalve de achterste gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handsz
Hoi larsiano, wat een snelle reactie zeg, en dat op een zaterdagochtend! Vergeef me het misschien wat a-technische woordgebruik, maar het is een nieuwe wereld voor me.
ik heb een 24 pins power connector van de voeding in het moederbord gedaan. Ik zie op het moederbord ook nog wel een stickertje waar op staat "for 8 pin 12V power connector", waarbij dit stickertje over 4 van de 8 pinnen geplakt zit. Is dat de connector voor de CPU die je bedoelt (ik twijfelde of ik die náást de 24 pins ook aan moest sluiten en was bang iets te vernielen). Ik heb geen tv op de pc aangesloten zitten
De CPU fan draait net als alle andere fans (ook die van de videokaart), behalve de achterste, die overigens wel aangesloten zit.
De CPU zou goed moeten zitten: ik had voor dat deel van de operatie hulp ingeschakeld van een buurman die er wat meer van weet (maar helaas niet genoeg om me nu ook nog te redden :) ) en we hebben allebei goed opgelet dat dat in ieder geval goed ging. Verder piept er niks, maar gaan alle fans en de ledverlichting wel aan, alleen het dr debug dsiplaytje blijft onverlicht, zoals gezegd, maar misschien is dat juist een goed teken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handsz schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:42:
Hoi larsiano, wat een snelle reactie zeg, en dat op een zaterdagochtend! Vergeef me het misschien wat a-technische woordgebruik, maar het is een nieuwe wereld voor me.
ik heb een 24 pins power connector van de voeding in het moederbord gedaan. Ik zie op het moederbord ook nog wel een stickertje waar op staat "for 8 pin 12V power connector", waarbij dit stickertje over 4 van de 8 pinnen geplakt zit. Is dat de connector voor de CPU die je bedoelt (ik twijfelde of ik die náást de 24 pins ook aan moest sluiten en was bang iets te vernielen). Ik heb geen tv op de pc aangesloten zitten
De CPU fan draait net als alle andere fans (ook die van de videokaart), behalve de achterste, die overigens wel aangesloten zit.
Ja, op die aansluiting moet minstens een 4-pins connector aangesloten zitten en als je aan je voeding een 8-pins connector hebt is dat nog beter (vooral fijn voor overclocken et cetera). Let wel op geen stekkers te gebruiken die er niet voor bedoeld zijn, meestal hangen er labeltjes aan en het staat waarschijnlijk ook in de handleiding of op de website van de fabrikant.

Met één 4-pins zou de boel overigens prima moeten werken, 8-pins is vooral luxe.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handsz
wat ik wel heb is 1 kabel die van de voeding komt en die eindigt in 2 blokjes van 4 pinnen. Verder is zo ongeveer alles wat er aan kabels in zit trouwens ongelabeld, alleen op 1 6 pins (waar ook nog een 2 pins bij aan de kabel zit) connector staat PCI-E, deze gebruik ik voor de videokaart samen met een verder ongelabelde 6 pins connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handsz schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:50:
wat ik wel heb is 1 kabel die van de voeding komt en die eindigt in 2 blokjes van 4 pinnen.
Dat zou 'm/zouden ze moeten zijn, je kan voor de zekerheid nog even op teh intarwebz kijken of de connectors overeenkomen.
Verder is zo ongeveer alles wat er aan kabels in zit trouwens ongelabeld, alleen op 1 6 pins (waar ook nog een 2 pins bij aan de kabel zit) connector staat PCI-E, deze gebruik ik voor de videokaart samen met een verder ongelabelde 6 pins connector
PCI-E is voor de videokaart, inderdaad. De tweede zou ook moeten kloppen, maar je kan ook hier voor de zekerheid even wat referentiemateriaal opzoeken.

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/cputopiaonline/mp3atx40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handsz
Zo, je kunt in ider geval niet zeggen dat er niks te leren valt van het zelf bouwen! De achterste fan draait (ik vond een connector op het moederbord die de buurman kennelijk niet gezien had en heb hem nu dus anders aangesloten) En er gaan ineens allerlei lichtjes op mijn moederbord branden die er eerder niet waren (dr.debug, powerbutton en reset button). Nu moet ik de videokaart er weer inzetten en dan een schietgebedje doen. Helaas moet ik dat nog wat uitstellen, want ik word geacht inkopen te gaan doen en de huiselijke vrede moet ook bewaard worden. Maar alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handsz
videokaart zit er in en ziet: ik heb beeld! Heel hartelijk dank voor de hulp en op naar mijn volgende probleem (al hoop ik van niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handsz schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:27:
videokaart zit er in en ziet: ik heb beeld! Heel hartelijk dank voor de hulp en op naar mijn volgende probleem (al hoop ik van niet!)
Graag gedaan *O*
Pagina: 1