nieuw leven oude medion kast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb besloten een mooie oude Medion kast nieuw leven in te blazen. De originele componenten, welke nog uit het radeon 9800 pro-tijdperk stammen, zijn verwijderd. De dvd-drives dacht ik opnieuw te gebruiken, evenals de processorkoeler op de foto. De rest wil ik nieuw of tweedehands kopen, en dacht aan hardware rond een core i5 en geforce 560, of het AMD/ATI equivalent daarvan.

Ik heb geen ervaring met het bouwen van volledige pc's en ben erg benieuwd naar jullie advies. Heeft het nog zin om deze kast te gebruiken? Past het allemaal?

afmetingen moederbord: 24,5cm * 24,5cm
afmetingen kast: lengte 38cm, hoogte 35cm, breedte 17cm

foto's:
http://imageshack.us/photo/my-images/577/fronthgs.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/189/kastt.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/854/mobom.jpg/

Bij voorbaat dank! (Excuses als dit het verkeerde forum is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koop voor die paar tientjes extra een nieuwe kast. Het zal vast allemaal wel passen alleen is de airlfow bagger, aangezien je geen intake en outtake fans hebt. De CPU koeler van een P4 ga je niet op een 1155 CPU krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 07:50
Hoi
De componenten gaan wel passen maar je zit met de frontpanel contectoren en zo

Die zullen niet overeen komen

Je kunt beter een andere kast kopen zoals de coolermaster 322 mid range atx en een goede airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:19
Is niet heel veel soeps. beetje klein ook, gaat denk ik geen full ATX bordje in, en alleen de kast behouden is niet echt lucratief, je kan denk ik best 6 tientjes extra bijleggen voor een nieuwe :) en die dvd-drives kun je inderdaad gewoon hergebruiken, daar zal niks speciaals aan zitten!

Edit:
pricewatch: Fractal Design Core 3000
bijv :)

[ Voor 20% gewijzigd door Nilsepils op 09-03-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 16:19
Mooie fanduct :+
Ik zou gewoon een nieuwe kast kopen. Voor ± €50 kun je al leuke kasten vinden, waar ATX mobo's in passen (in je medion ding kunnen alleen micro ATX borden). De airflow in je medion zal natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, had gehoopt hem te hergebruiken: vind 'm stiekem heel mooi. Dan maar een nieuwe kast! Vindt het zonde om 'm weg te pleuren, dus als iemand 'm op wil halen, pm! -> omgeving Amsterdam

Hartelijk dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
De dvd-drives dacht ik opnieuw te gebruiken..
Indien deze nog een p-ata aansluiting hebben zal dat ook moeilijk worden, steeds meer bordjes hebben enkel s-ata. Een nieuwe dvd-rw heb je echter ook al voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Wat een rare reacties allemaal,

casemodding is niet een nieuwe kast kopen met een standaard zijraam erin en dan wat fans erin schroeven,
de uitdaging is juist een oude kast nieuw leven in te blazen,

in deze kast kun je heel mooi intake en outtake gaten zagen en fans plaatsen, kast eventueel mooi kleurtje geven, frontpanel hergebruiken, heel de airflow uitdenken en optimaliseren en zoveel meer. :9

Juist als je geen ervaring hebt met het bouwen van hele pc's is dit een mooi project toch? lekker klooien en net zolang doorgaan tot het naar je zin is, wel een beetje je creativiteit gebruiken en niet afgaan op reacties hier :)

Creativiteit is ver te zoeken de laatste tijd op GoT CME

TS,wat wil je met de PC doen? is het je dagelijks gebruik pc? of gewoon eentje voor erbij?
Als het niet je hoofd pc is, maar puur een mod-pc, dan doet het er helemaal niet toe welke hardware erin zit, als het maar een coole mod is

[ Voor 18% gewijzigd door Rebels op 10-03-2012 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rebels,

Het zou wel m'n ''hoofd'' pc zijn, dus wil ik niet teveel risico nemen. Je maakt me wel enthousiast om het toch te proberen... misschien bewaar ik m wel voor een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt prima een oude kast gebruiken hiervoor. Als jij het een prettige kast vindt, gewoon gebruiken.
Houdt er rekening mee dat er een µATX in gaat, maar dat is op zich prima te verkrijgen.

Ik heb vorige week een UD7 met i5 2500K met 1200W in een 10 jaar oud miditowertje gepropt. Was even klooien, maar het kan prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
Twee opties:
1. Je koopt een nieuwe en bouwt in een uur een nieuwe pc
2. Je gaat hobbyen, en maakt van deze kast een superbuild. Kost wat tijd, als je het leuk vind is het zeker de moeite.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik heb het ook gedaan met een packardhel gruwelijk uitendelijk

Maar laast gewoon nieuwe kast gekocht voor me pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterdude
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-02-2023
gewoon aan beginnen! ben zelf op dit moment bezig met een coolermaster ceturion van het eerste uur!
eerst even flink achter me oren zitten krabben (zovan damn hoe pak ik dit aan???) en nu hij bijna klaar is dek ik wauw! heb ik gemaakt!!
zitten en staaren dan komen de ideen vanzelf
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Als het ding gewoon atx is, waarom niet? Moderne hardware is waarschijnlijk zuiniger dan die pentium4 die er in zat. Enige waar je op moet letten is dat je mobo pata heeft als je je dvd drive wilt hergebruiken zoals Nielson zegt.

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 11-03-2012 13:21 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:32:
[...]
Indien deze nog een p-ata aansluiting hebben zal dat ook moeilijk worden, steeds meer bordjes hebben enkel s-ata. Een nieuwe dvd-rw heb je echter ook al voor twee tientjes.
Op de nieuwere borden zit nogsteeds pata (vooral op asus borden), dus zo moeilijk is het ook weer niet om er een te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 15:06
Ik zou hem persoonlijk modden, vind het een supercase. Een oude vriend van mij heeft hem en wil hem voor geel geld van de wereld van de hand doen. Een nieuw kleurtje zou ik er zelf niet op doen, misschien eens deftig kuisen, maar dan ook alleen dat. Zet er aan de voorkant een kleine intake in en vanachter een klein exhaust, als je niet van plan bent je hardware te overklokken of er zware boel in te zetten, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie op de foto's eigenlijk niets vendor specifieks...

Ik zie eigenlijk geen reden waarom je een andere pc er niet zo in kan bouwen.
Volgens mij was het origineel ook best een performance pc, misschien een fannetje erbij ergens maar ik zie 'm nog niet zo snel oververhittingsproblemen krijgen als je er niet te gekke dingen mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:59:
[...]

Op de nieuwere borden zit nogsteeds pata (vooral op asus borden), dus zo moeilijk is het ook weer niet om er een te vinden
Toch loop je tegen het probleem dat je dan zo'n grote flat-cable hebt hangen, die je haast niet kan sleeven :)

@ TS: Leuk idee, vrienden van me hebben deze kast ook. Eentje heeft hem compleet gemod, helaas geen foto, maar die ziet er zeker vet uit!

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 15:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Boefmans schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:35:
Twee opties:
1. Je koopt een nieuwe en bouwt in een uur een nieuwe pc
Dit lijkt tegenwoordig de mentaliteit te zijn op Tweakers. Iedereen met centen kan een superpc in elkaar zetten, maar wat is de lol ervan? Ik zou zeggen gewoon doen en maak er wat van :)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Potverdrie, nu wil ik het tóch doen :P

OlivierDC, SpatieBalkToets: Leuk om te horen dat jullie lui kennen die deze kast ook waarderen!

Dus als ik het goed begrijp:
1. Oude CPU koeler kan ik niet gebruiken
2. Frontpanel kan ook weg ivm oude connectoren :(
3. Welke micro atx raden jullie aan? Met PATA enzo?
4. Hoe fans positioneren? Er zit wel een grill in de voorkant, maar het frontje is potdicht; misschien moet ik daar een rooster in maken voor een betere airflow.

Ik ga geen gekke dingen doen met de specificaties. Zat te denken aan wat tweedehands onderdelen als een i5 + geforce 560, of een AMD phenom X4 + radeon 6950. Dat moet wel passen, lijkt me.

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties

EDIT: Misschien kan ik een van de dvd-drives eruit halen en daar de HDD plaatsen (met bevestiging mechaniek) om zo onderin meer ruimte te krijgen voor de videokaart. Of zou de HDD dan niet genoeg koele lucht krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08 21:51
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:45:
Misschien kan ik een van de dvd-drives eruit halen en daar de HDD plaatsen (met bevestiging mechaniek) om zo onderin meer ruimte te krijgen voor de videokaart. Of zou de HDD dan niet genoeg koele lucht krijgen?
Dat is best een goed idee, als je niet meer dan 1 of 2 schijven er in gaat proppen of 1 schijf en een dvd-drive moet dit prima kunnen. Qua airflow moet dit ook niet heel verkeerd zijn, want die kaarten zuigen van hun achterkant vaak lucht aan. Als je dan ook nog een 120mm fan aan de voorkant klust is dit denk ik geen groot probleem.

Voor je cpu zou je een koeler kunnen kopen die zijn lucht naar boven blaast en een mooie fan-grill in de bovenkant zagen/dremelen. Je ziet ze wel vaak met van die sleuven erin, vind ik persoonlijk altijd super geil.

Dus gewoon modden, als het mislukt kun je altijd nog een nieuwe kast kopen, maar als je niet mod heb je geen ervaring opgedaan en mis je een hoop gepruts en gefriemel wat altijd super leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Is er aan de front, aan de onderkant geen sparing gelaten voor intake? Zo niet zou ik er daar eentje maken. Ben recentelijk overgestapt van Intel naar AMD. Gebruik nu een FX processortje,ben er supertevreden van, loopt helemaal niet warm, haalt mooie resultaten en de stockkoeler (die je erbij krijgt dus) valt zeker niet over te klagen. Als je niet vanplan bent er zware toestanden mee te doen gaat mij voorkeur uit naar ASRrock of Gigaybite, daar heb je leuke borden voor een mooie prijs. De grafische kaart zou ik ben XFX gaan zoeken. Die hebben leuke kaarten met passieve koeling wat je kast een heel deel stiller maakt. Als je echt inzit met je airflow kan je nog altijd een pci koelertje nemen, is netjes en zeker zo efficiënt! Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie overigens geen reden om het front panel te gaan vervangen?

Als ik naar de stekkers kijk ziet het er mij op het eerste gezicht compleet standaard uit.
Misschien is niet alles standaard (zoals de wifi misschien), maar denk dat het meeste weinig problemen zal geven.
Daarnaast is een andere stekker eraan zetten heel veel minder werk dan een nieuw panel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Dat front gaat gewoon passen, heel misschien een paar kleine aanpassingen

en een fan gat zaag je er ook gewoon in met een fanguard ervoor
en anders gewoon in de zijpanel een extra gat met fan aan de rechteronderkant,
ik krijg er gewoon zin in als ik die foto's zie :D

Zie ik nu opeens:
btw, heb in deze kast ooit bij iemand die een continue crashende videokaart had, een extra fan geplaatst in het zijpaneel ter hoogte van de videokaart, daarna werkte alles perfect, nadat ie een jaar aan het klooien was, met retours en nieuwe videokaarten :D
Zat inderdaad een vrij zware videokaart in, terwijl er helemaal geen standaard airflow in die kast zit, ik voelde aan die kaart en die was zo enorm heet, dat ik meteen wist waar het aan lag, terwijl hij een jaar bezig was met helpdesken en retour sturen van de hele pc, ik snapte echt niet dat niemand het probleem zag, ik had in een uurtje opgelost, met een dremel, fanguard en een fan
en ik kreeg goed betaald :D I hou van deze kast O+

Kast is mooi compact, lekker strak, en alle (frontpanel)functies kun je met een beetje uitzoeken en werk gewoon weer werkend krijgen op elk moederbord,
dat is nou modden! zie je daar tegenop, op snap je er echt de ballen van, dan is Tweakers ook niet echt de plaats.
Het belangrijkste is dat je er gewoon zin in hebt en tijd hebt om het allemaal uit te zoeken en te proberen en op je gevoel afgaan en niet vragen hoe het allemaal moet, gewoon je eigen weg kiezen! :)

[ Voor 81% gewijzigd door Rebels op 13-03-2012 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan199269
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 15:32
Ik ben zelf ook zeer fan van deze kast!
Ik moet zeggen een q6600 draait er prima in met een redelijke videokaart.

Ik heb zelf inderdaad aan de achterkant een gat gemaakt voor de fan zodat ik nog lichtelijke airflow had.

Wat je kan doen is 2 kleine fannetjes aan de voorkant monteren zodat je in ieder geval nog een airflow kan maken.

De cardreader kan je zowat weggooien.
Geen van deze kabels passen op een ander moederbord dan die van de medion.

Je kan ze ook aanpassen maar daar ben ik nooit zo'n fan van.

Laat even weten hoe het gaat! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Frontpanel kan je oplossen door verlengkabeltjes te gebruiken! Zo heb ik dat ook toendertijd gedaan bij een klant wiers mobo kaduuk was.

Ik heb er nog wel een paar denk ik! Die kan je best wel mooi wegwerken :), ervaring is dus dat ze en niet passen plus te kort zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de verdere reacties!

Ik heb even wat lopen meten voor de ventilatoren. T'is toch wel een erg pieperig kastje qua ruimte; in het achterblad kan een 80mm fan (heel misschien 92mm, maar is dat niet te krap? zie foto 1).

Met een nieuwe (kortere) dvd speler kan ik eventueel ruimte maken voor een fan aan de bovenzijde van nét 80mm, zie foto 2...

Tot slot is de voorkant ook erg krap. Er zou net een 80mm fan naast de on/off switch kunnen, maar dan moet ik de plastic frontpanel aan gort boren voor de airflow, wat esthetisch gezien niet de meest subtiele ingreep kan zijn. Zie foto 3.

En uiteraard kan er in de sidepanel iets hangen t.p.v het rooster van de oude fanduct. Deze heeft een diameter van 10cm. Maar is dat handig, een fan in de sidepanel? Wat als ik de panel eraf haal?

http://imageshack.us/photo/my-images/854/achterkant.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/855/midk.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/854/achterkant.jpg

K'heb hier geen enkele ervaring mee. Elk advies is welkom!

Groet & dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net dat ik een 5.25" bay koeler kan aanschaffen als exhaust icm de eerder in deze thread gesuggereerde PCI-koeler als intake...

Zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Gaat dat niet vervelend zijn met de kleppen die je van voor op je kast hebt (voor je dvd speler en media i/o). Moest je zeggen dan neem ik deze toch gewoon weg, dan neemt dat ook weer een deel van het mooie van je kast weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelijk heb je: mooi zal het niet worden! Misschien kan ik de klep fijn perforeren ipv geheel verwijderen. De vraag is ook of een dergelijke 5.25" koeler (http://azerty.nl/8-1088-4...cmp-cooler60-5-25-ba.html) icm een pci koeler genoeg is. De pci koeler zou onder de videokaart zitten, en die videokaart steekt dan weer te ver uit waardoor de airflow het moederbord ''overslaat''...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Erm, ik kan me niet herinneren dat deze kast zulke grote oververhittingsproblemen had?
En huidige systemen zijn juist minder hitte gaan produceren.

Ikzelf zou gewoon de pc eirn bouwen, wat gaan stressen en pas delen gaan slopen als je weet dat het niet genoeg gekoeld is.
En dan nog beginnen met wat extra fans enzo achterin, beetje jammer om te gaan slopen als je niet weet of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
Ik geef SA007 gelijk, het is nogal moeilijk je hulp te bieden als we niet weten welke componenten je zal inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk nu aan een AMD Phenom X4 + geforce gtx560... die kaart zou dus behoorlijk wat ruimte innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierdc
als je een grote passieve koeling neemt voor je processor kan je met alleen een kleine exhaust en kleine intake aan de voorkant gerust vooruit. Maar dat is mijn mening.
Pagina: 1