Beste,
mijn moeder overweegt de investering van fotovoltaïsche panelen. Ik probeer haar duidelijk te maken dat een zonneboiler eventueel een betere investering is.
Gegevens:
-Moeder woont alleen (ik woon daar enkel in het weekend). In de toekomst maximum met 2 personen.
-Huidig jaarlijks verbruik: Elektriciteit: 2000kWh, Aardgas: 1135m³.
-België (andere premies en subsidies)
-Huidige CV-ketel: Hoogrendements-condensatieketel (4jr oud)
-Bouwjaar huis: 1985
-Dak wordt sowieso geïsoleerd met 12cm rotswol.
-Dak van huis is WZW gericht. (=enige optie voor zonneboiler). Fotovoltaïsch kan eventueel op Zuidelijk gericht dak. (Aparte garage)
-Verwarming + warm water + koken op aardgas. Rest elektriciteit.
Volgens mij is het interessanter om een zonneboiler te plaatsen omdat het elektriciteitsverbruik al zeer laag is. Mijn moeder daarentegen heeft het gevoel dat er meer winst te halen valt door een PV-systeem te leggen en te genieten van de groene stroom certificaten...
Wat is wijsheid?
mijn moeder overweegt de investering van fotovoltaïsche panelen. Ik probeer haar duidelijk te maken dat een zonneboiler eventueel een betere investering is.
Gegevens:
-Moeder woont alleen (ik woon daar enkel in het weekend). In de toekomst maximum met 2 personen.
-Huidig jaarlijks verbruik: Elektriciteit: 2000kWh, Aardgas: 1135m³.
-België (andere premies en subsidies)
-Huidige CV-ketel: Hoogrendements-condensatieketel (4jr oud)
-Bouwjaar huis: 1985
-Dak wordt sowieso geïsoleerd met 12cm rotswol.
-Dak van huis is WZW gericht. (=enige optie voor zonneboiler). Fotovoltaïsch kan eventueel op Zuidelijk gericht dak. (Aparte garage)
-Verwarming + warm water + koken op aardgas. Rest elektriciteit.
Volgens mij is het interessanter om een zonneboiler te plaatsen omdat het elektriciteitsverbruik al zeer laag is. Mijn moeder daarentegen heeft het gevoel dat er meer winst te halen valt door een PV-systeem te leggen en te genieten van de groene stroom certificaten...
Wat is wijsheid?
[ Voor 36% gewijzigd door thommich op 09-03-2012 22:36 ]