vervanging electronica telefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb hier een nieuwe telefoon liggen die op een ouderwetse manier is gemaakt, dat wil zeggen dat hij wel druktoetsen heeft maar dan in een rondje alsof het nog een draaimechanisme is, daarnaast zit er ook een soort belletje in. Het probleem is dat dit een goedkoop ding was, en de electronica er mee is opgehouden.

Ik heb nu een simpele nieuwe telefoon gekocht en ben van plan de inhoud over te zetten naar deze semi oude telefoon, maar ik heb twee problemen:

1. In de oude telefoon zat een soort belletje, dat bestond uit een spoeltje met een buisje in het midden waar een metalen staafje door heen en weer kon bewegen, dit staafje raakte dan eerst links, en dan weer rechts een metalen bel die om dit geheel heen zat. Dit werkte echter direct op de 40V of meer van de telefoonlijn, en doet het niet goed met minder. Nu wilde ik dit ritme van heen en weer gaan kunnen regelen met een microcontroller zodat ik het precies zo kan laten klinken als ik wil. Ik dacht dat een simpele h-brug met wat kleine npn transitoren wel zou voldoen, maar ik krijg dit niet voor elkaar. als ik de transistoren (met een weerstand ertussen) met de basis aan de - en + 40 leg werkt de h-brug perfect, maar laat ik ze aansturen door de microcontroller dan lijkt de versterking niet genoeg te zijn (het staafje beweegt nog maar nouwelijks). Hoe kan dit? Ik heb meerdere soorten npn transistoren geprobeerd.

2. Hoe krijg ik een stabiel voltage voor de microcontroller die op 5V werkt, ik kan namelijk geen voltage regulators vinden die tot 90V gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet goed of minder.

Vaak zit het gat in de bellen niet in het midden waardoor je de ruimte tussen de bel en de klepel kan verstellen door de bel te draaien

anders kun je die bel waarschijlijk met een condensator van 1uf ofzo aan de telefoonlijn hangen
net als in de oude telefoons

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/t65%20schema.gif

(eb) word doorverbonden met (b) in de contactdoos

fyi een belsingaal is zo'n 150V~ niet 40 ;)

en anders 5 volt wisselsingaal op een traditionele spoel zetten gaat de spanning ook omhhoog :)

[ Voor 58% gewijzigd door Fish op 09-03-2012 22:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
wat is precies je schema? Dat voorkomt een heel hoop giswerk.

lineaire regelaars ga je niet vinden met zo'n spanningsbereik, het te verstoken vermogen wordt veel te hoog.
Als je dat zo rechtstreeks wilt doen moet je gaan kijken voor een schakelende regelaar.

of je zou iets moeten maken met een weerstandsdeler+zener om de spanning ruwweg goed te krijgen, en dan een normale spanningsregelaar erachter. De haalbaarheid hiervan is een beetje afhankelijk van de stroom die je gaat trekken, maar met alleen een microcontroller moet dat denk ik geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
het is niet een bel waarbij je iets kan verstellen, ik denk niet dat dit ook het soort bel is dat je normaal in telefoons vind (maar een raar ding). Als ik hem direct aan te telefoonlijn hang kan ik het ritme alleen niet meer regelen, dit moet toch ook met de h-brug kunnen?

Het schema wil ik best uittekenen, maar het is eigenlijk heel simpel: Een microcontroller aan een 7805, die met twee draden is verbonden aan een h-brug, die de twee draden van de spoel aanstuurd. De microcontroller zet om en om een signaal op de twee draden, waardoor de h-brug de spoel steeds ompoold.
(alleen de microcontroller is dus op de 7805 aangesloten, de h-brug gewoon op 40 volt (voor nu, gegeven door mijn power supply)). Hoe kan het dan dat de h-brug blijkbaar geen 40 volt doorgeeft aan de spoel?

Meer dan 0,05A zal ik trouwens niet verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe maar scheme maken

het hangt ook af van je uC en hoe de uitgangen werken.
e.g. open collector met de emittor aan massa die hoogehouden wordt met een weerstand of een variant ervan?

hoe heb je je h brug gemaakt ? het verschil tussen 5 en 0 volt is mischien 40 of 35 over de brug tov de +40 V

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb het zo in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/t4tkxx_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo kan de brug nooit een spanning hoger dan 5 volt (minder zelfs) op een aansluiting van de spoel zetten. meet maar. (emittor volger)

je zal moeten zorgen dat de brug met de juiste spaningen word aangestuurd
dus een trapje met erbij maken met 2 extra tortjes

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 09-03-2012 23:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
bedankt, zo werkt het inderdaad perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik ben weer wat verder, alles werkt op de "voeding" na. De zener diode en weerstand methode werkt niet doordat de load hiervoor te klein is. De enige andere oplossing die ik kon bedenken is het gebruik van een buck converter, maar dan is dit de enige geschikte die ik kan vinden:

http://www.farnell.com/datasheets/1504578.pdf

Maar er moeten toch nog meer oplossingen zijn (met minder onderdelen), of is dit echt de enige?

Ik moet dus van een 140V~ naar +- 5V voor de microcontroller. En het moet zo efficiënt mogelijk gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ho ff het belsingaal is zo'n 150 volt.

een open lijn ongeveer 42
een belaste lijn 8 ongeveer (persoonlijke ervaring)
daar komt bij dat de lijn ook de nijging heeft om dan om te polen als ik me niet vergis

Dus als je ook nog eens je schakeling wil voeden mag je niet teveel stroom trekken want dan denkt de centrale dat je de hoorn opneemt en de lijn gaat dan bezet en klaar om pulsen of tonen te versturen
Dus je voeding mag dan absoluut niet teveel vragen

een zener/weerstand contructie is een typische configuratie die imho meestal teveel vraagd

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 25-03-2012 21:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Wat raad jij dan voor type constructie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Om mee te beginnen
Wat gebruikt die up van je eigenlijk ?

Ik weet niet wat de exacte grens is
maar een normale belasting was dacht ik tussen 600 en 120 ohm

de belasting moet dus relatief veel hoger zijn/worden dan 600 ohm

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 26-03-2012 00:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb nu een circuit gemaakt met dit verbruikt (op 30V, DC):

Standby met regulator (wachtend op telefoonsignaal): 6,04 mA
Standby zonder regulator: 2,99 mA

Zonder bel maar wel met de h-brug deels open: 23,32 mA (dus als er wordt gebeld maar dan nu nog even zonder de bel).

Is dit al teveel?

(hier moet de telefoon dan trouwens nog bij worden opgeteld, dit is enkel het mechanisme voor de bel)

[ Voor 14% gewijzigd door huub8 op 01-04-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik denk dat ik toch maar voor een losse adapter ga, het lijkt mij dan allemaal een stuk makkelijker. Ik heb nu dit schema, zou iemand even kunnen kijken of alles zo klopt?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/14031c_th.jpg

De aansluiting naar de led van de telefoon wordt door de pic gebruikt om te kijken of er wordt gebeld, dan gaat er namelijk een led lampje knipperen.

[ Voor 21% gewijzigd door huub8 op 01-04-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Normaal zit er een haak op de telefoon. zit daar geen wissel contact in waar je gewoon kan schakelen tussen je nieuwe telefoon schakeling en je oude telefoonbel met een condensator of diac ertussen ?

Wat je dus eigelijk terug ziet in die ptt telefoon

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ik snap niet helemaal hoe je dat bedoeld? Dit circuit is dus enkel om de bel aan te sturen met twee verschillende melodieën. Eigenlijk in plaats van de de telefoonbel in de ptt telefoon zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
kan iemand nog even mijn schema nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je Brug moet je kruislings aansluiten http://profmason.com/?page_id=936 (check ook de blusdioden jij werkt tenslotte ook met een spoel)

Ik begrijp dat je gelijkricht maar niet stabiliseerd dus als jij uitstuurt naar de brug op he moment dat de sinus 0 is dan gebeurt er niets
ook betwijfel ik of je uberhaubt wel stroom door t9 krijgt. wat had je hier in gedachten ? waarom zit dat ding daar ?

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 03-04-2012 19:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
stom, had het ook kruislings bedoeld. T9 is een pnp, die de hele brug kan "loskoppelen", anders verbruikt hij nog wat stroom door de pull up weerstanden. Ik zal ook nog wat dioden toevoegen.

Hoe kan ik de stroom stabiliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Elco er op ? niet zo groot dat hij gelijk alle stroom opzuigt en deat de centrale denkt he ! laar ik maar in de spreekmode gaan

De brug kan je dan beter aan de negatieve zijde loskoppelen denk ik. Anders krijg je nooit genoeg spanning op om hem volledig open te zetten (het zelfde probleem wat je eerst had) t9 is ook her verkeerde type voor wat je in gedachte had (pnp vs npn) deze zal nooit in geleding kunnen komen. (check de richting van de pijl en waar je plus en massa zitten)

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 04-04-2012 09:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
heb je nog een suggestie voor de grote van de elco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee niet echt

Valt een staat een beetje met de belfrequentie, en impedantie van de spoel

Denk aan formules als Q=i.t en Q=u.c si alweer een tijdje geleden voor me dat wel :P

Dus was is de stroom door de spoel ?
de t is dan 1/2f
c is dus Q/u
doe die ff x factor 3 ofzo omdat de condensator niet helemaal leeg moet lopen..

Een beetje met de natte vinger maar is ongeveer je bare minimum denk ik dan

of vergeet die melodie en sluit die bel gewoon normaal aan

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 04-04-2012 21:03 ]

Iperf

Pagina: 1