Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Printer: Star NL 10 uit 1985 met windows 7..

Pagina: 1
Acties:

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Topicstarter
Een kennis van mij (2 manszaak) gebruikt voor zijn bedrijfsvoering een programma waarvoor hij diverse zaken moet uitprinten op kettingpapier. Hiervoor gebruiken ze een Star NL 10 uit de jaren '80 icm een pc met windows xp. Ze hebben voor en ander programma up moeten graden naar een andere pc met windows 7 64 bit, maar ze krijgen de printer op dit systeem niet werkend. Ik kan ook echter geen drivers of wat dan ook vinden om het werkend te krijgen. Ik lees wel meerdere berichten om een driver van een Epson lx 80 te gebruiken, maar daar kom ik zelf, na een aantal pogingen, niet zo ver mee.

Het gaat voor hen om een redelijk kritisch administratief bedrijfsproces, dus vandaar dat ik het ook hier probeer.

Heeft hier iemand ideeen die ik wellicht kan proberen?

Edit, blijkbaar compleet met de verkeerde zoektermen gezocht....hen nu een lead naar een driver... straks even proberen. Sorry voor t topic, maar zoals ik zei, een redelijk kritisch bedrijfsproces...

[ Voor 22% gewijzigd door uchiha tijntje op 09-03-2012 18:06 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:29
Erg lang geleden, maar volgens mij kun je inderdaad dmv dipswitches in de printer de 'modus' veranderen zeg maar, en daarna de Epson drivers gebruiken ; misschien is dat de bedoeling ?

Wat gebeurdt er eigenlijk als je Generic /Generic text only kiest trouwens ? kan me haast niet voorstellen dat er een driver voor nodig is eigenlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door MEN-O op 09-03-2012 18:19 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat voor programma gebruiken ze? Dos-programma (en draait dat uberhaupt wel op w7 64 bits?) of windows-programma?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Begin eerst eens met een echo bladiebla > lpt1.
Hier maakt het niet uit welke driver je gebruikt aangezien het gewoon raw over de poort gaat.
Dan weet je of het een software of hardware probleem is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:07:
Erg lang geleden, maar volgens mij kun je inderdaad dmv dipswitches in de printer de 'modus' veranderen zeg maar, en daarna de Epson drivers gebruiken ; misschien is dat de bedoeling ?

Wat gebeurd er eigenlijk als je Generic /Generic text only kiest trouwens ? kan me haast niet voorstellen dat er een driver voor nodig is eigenlijk.
Wat bedoel je met generic text only? Als ik de pinter in pc steek (kabel met 1 zijde printerpoortaansluiting naar USB) dan herkent windows geen printer. Als ik windows naar een driver laat zoeken dan vindt die niets.
Kuhlie schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:13:
Wat voor programma gebruiken ze? Dos-programma (en draait dat uberhaupt wel op w7 64 bits?) of windows-programma?
Het is een windows pogramma. Het programma draait in ieder geval prima, echter het printen lukt niet.

[ Voor 39% gewijzigd door uchiha tijntje op 09-03-2012 18:26 ]

• MEN-O
Hier wat nuttige info gevonden : http://support.microsoft.com/kb/895612

Kleine quotes :

...A computer that is running a 64-bit version of Windows must transmit the page data in a language or emulation that the printer understands. If the computer that is running a 64-bit version of Windows does not use the correct emulation, print jobs are not decipherable.

...Dot Matrix printers - frequently use Epson24, Epson9, IBMProprint, Oki9, or Oki24.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Is het niet mogelijk gewoon een recente dotmatrixprinter te kopen? Toegegeven, die krengen zijn duur.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Topicstarter
YellowOnline schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:27:
Is het niet mogelijk gewoon een recente dotmatrixprinter te kopen? Toegegeven, die krengen zijn duur.
Je geeft het antwoord eigenlijk al ;) Liever proberen te maken dan ineens weer een grote investering.

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:28
Volgens mij kon je zo'n Star in EPSON mode zetten idd mbv dipswitches.

Investeren in een nieuwe EPSON loont overigens (heb het zelf ook gedaan na ontzettend veel geklooi met oude matrix printers waaronder een hele reeks Star). Nieuwe Epson met USB is ongeveer 350 EUR.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

uchiha tijntje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:18:
[...]

Wat bedoel je met generic text only? Als ik de pinter in pc steek (kabel met 1 zijde printerpoortaansluiting naar USB) dan herkent windows geen printer. Als ik windows naar een driver laat zoeken dan vindt die niets.

[...]

Het is een windows pogramma. Het programma draait in ieder geval prima, echter het printen lukt niet.
Windows zal die printer ook nooit uit zichzelf herkennen. Wat jij doet is namelijk een USB to parallel verloop gebruiken. Windows kan dus hooguit die USB printmodule herkennen, maar de printer niet
Wat je doet: maak een LPT2 of 3 printerpoort, map dat ding richting dat USB geval. Dan de printer aansluiten en een nieuwe printer installeren, a la Epson LX 80 of de al genoemde generic / text only printer. Sowieso zul je met de DIP switches op dat ding aan de slag moeten vermoed ik.

Edit: wellicht kun je deze even proberen, zou compatibel met W7 moeten zijn: http://www.qxdownload.com/drvs-Star-NL_2d10.html

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 09-03-2012 18:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MEN-O
uchiha tijntje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:18:
[...]

[...]

Als je handmatig een printer kiest, kies je eerst de poort waarop ie aangesloten zit, dan kun je in de lijst printer Merken ook kiezen voor Generic (algemeen) en dan als type Generic / text only.

Maar idd als een USB dinges gebruikt moet je wel zeker weten welke LPT poort dat ding doet.

Dus eerst bepalen of het een hardware probleem is ; zoals Dukebox al schreef ; in een dosbox even "echo bladiebla > lpt1" doen.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 14:04

we_are_borg

You will Comply

Is het niet mogelijk om Windows die je gebruikte in virtualbox te laten draaien en zo de printer aan te sturen. Bestanden kan je enig sinds sharen met een netwerk share.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:47:
[...]

Windows zal die printer ook nooit uit zichzelf herkennen. Wat jij doet is namelijk een USB to parallel verloop gebruiken. Windows kan dus hooguit die USB printmodule herkennen, maar de printer niet
Wat je doet: maak een LPT2 of 3 printerpoort, map dat ding richting dat USB geval. Dan de printer aansluiten en een nieuwe printer installeren, a la Epson LX 80 of de al genoemde generic / text only printer. Sowieso zul je met de DIP switches op dat ding aan de slag moeten vermoed ik.

Edit: wellicht kun je deze even proberen, zou compatibel met W7 moeten zijn: http://www.qxdownload.com/drvs-Star-NL_2d10.html
Wat bedoel je met mappen van de LPT2 richting het USB geval?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien een klein en simpel netwerkpctje neerzetten waar die printer aanhangt en via het netwerk dat ding aansturen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Misschien via XP Mode?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uchiha tijntje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:43:
[...]

Wat bedoel je met mappen van de LPT2 richting het USB geval?
NET.exe use LPT1: \\%computername%\printernaam

Maar dat is juist andersom, voor oude software met nieuwe printers. en niet voor "oude" printers met nieuwe software

Iperf

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MEN-O schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:54:
[...]

Als je handmatig een printer kiest, kies je eerst de poort waarop ie aangesloten zit, dan kun je in de lijst printer Merken ook kiezen voor Generic (algemeen) en dan als type Generic / text only.

Maar idd als een USB dinges gebruikt moet je wel zeker weten welke LPT poort dat ding doet.

Dus eerst bepalen of het een hardware probleem is ; zoals Dukebox al schreef ; in een dosbox even "echo bladiebla > lpt1" doen.
Vergeet de formfeed aka char 12 of <ctrl>+N of alt 012 uit m'n hoofd niet, die willen sommige printers eerst zien voordat er wat uitkomt afhakelijk van de instelling

Iperf

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

First things first. Is voor dat USB naar Parallel verloopsnoertje de driver geïnstalleerd? En is getest of dat werkt? Bijv. met een inktjet of laserprinter met parallelle aansluiting?

En is er toevallig een printerserver met parallelle poorten beschikbaar?

Oh ja. Wat voor mobo zit er in die nieuwe computer? Heeft die evt. een header voor een parallelle poort?

[ Voor 17% gewijzigd door CaptJackSparrow op 09-03-2012 20:09 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Op zich kun je een windows driver downloaden bij Star Micronics http://www.star-m.jp/eng/dl/dl01_01_06.html in principe moet dat zelfs onder Win 7 nog werken. Als je dan de goede usb-poort voor de printer weet te vinden zou het nog een kwestie zijn van de printerport te redirecten via het netwerk naar lpt1 of lpt2. Maar hoe weet je of die usb-parallel converter werkt?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Kan je de software geen bestand uit laten poepen naar een bepaalde locatie waar er een systeem bij kan welke nog wel zonder problemen met de printer om kan gaan? Klein pc-tje met XP erop (de oude is misschien nog bruikbaar) voor aansturing van de printer, netwerkmap en je bent al een heel eind toch?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Meestal werken printservers nog wel met die oude naaldprinters (wij hebben er 3, waarvan 1 recent nog in bedrijf), ik dacht met een Jetddirect server eraan (hij is in iedergeval nog parallel).

Of even de boedelverkoop in de gaten houden, soms zit daar nog wel eens een leuke Oki of Lexmark tussen voor een paar tientjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Topicstarter
Tnx voor alle opmerkingen.
MicGlou schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:37:
Kan je de software geen bestand uit laten poepen naar een bepaalde locatie waar er een systeem bij kan welke nog wel zonder problemen met de printer om kan gaan? Klein pc-tje met XP erop (de oude is misschien nog bruikbaar) voor aansturing van de printer, netwerkmap en je bent al een heel eind toch?
Ze gaan nu de oude pc inderdaad weer even van zolder halen, maar het zijn geen pc-liefhebbers en hebben er erg weinig verstand van (één van de redenen dat ze apparatuur hebben uit de jaren stilletjes :P) dus een netwerkje probeer ik ze niet aan te bevelen.

----------

Ik heb er gisteren nog een uurtje achter gezeten. Het probleem zit hem volgens mij in de kabel en in de aansturing van die kabel. Er zat bij de kabel geen cd met software. Om te kijken waar het aan zou kunnen liggen heb ik nog ergens een andere printer (begin jaren 2000) vandaan gehaald met zowel een printerpoort als usb aansluiting, maar die krijg ik met diezelfde kabel ook niet aan de praat. USB werkt binnen 10 seconden... De combinatie usb en printerpoort blijft het probleem volgens mij. Windows blijft beide printers niet herkennen (unknown device). Het assignen van de juiste poort en dergelijke snap ik gewoon niet. Vandaag maar weer eens met diverse van jullie opmerkingen aan de slag. :)

Edit: Ze gebruiken de printer, zo is mij verteld, om 4-dubbel kettingpapier te printen voor hun administratie. 1 voor de klant, 1 voor hun eigen administratie, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door uchiha tijntje op 10-03-2012 10:40 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als er inderdaad geen driver voor dat verloopkabeltje geïnstalleerd is zal in apparaatbeheer hoogstwaarschijnlijk een uitroepteken moeten staan. Als merk en model van die kabel bekend zijn moet er op het interweb evt. iets te downloaden zijn. Je kunt ook de 'update driver' knop proberen en dan ook on-line zoeken toestaan. Je hebt een kansje dat Microsoft de driver heeft staan en dat die zo binnengehaald kan worden.

Maar het best is altijd een direct door het mobo ondersteunde poort. Mijn dit jaar nieuw gebouwde systeem had ook geen parallelle poort meer op het ATX connectorblok zitten maar heeft wel een header op het mobo alsook voor een seriële poort. Met name die laatste had ik nog nodig voor communicatie met een APC UPS. Gigabyte heeft mij kosteloos diverse brackets voor die headers toegestuurd. Inclusief ook maar gelijk die met een parallelle poort.

Dat vind ik op zich een net beleid. Bij vroegere mobo's zaten er desnoods diverse brackets standaard in de doos. Dat men die weglaat omdat veel mensen ze niet meer gebruiken kan ik acceptabel vinden als je de mensen die ze wel nodig hebben gratis van de gewenste brackets voorziet.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:11

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Niet rommelen met USB verloopjes in ieder geval, koop een PCI of PCI-E parallelle poort hiervoor.

Verder zou je nog kunnen overwegen om een tweedehands OKI 320 of 380 op de kop te tikken. Die heb ik vaak zat zien werken onder Win7 64-bits.

Een OKI 5520 is helemaal mooi, daar zit al USB op :P

Hier stond een dode link.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
heb je niets aan een jetdirect? markplaats heeft ze wel staan. Dit vereist wel een klein netwerkje, maar werkt eenmaal goed geconfigureerd prima.
kan zijn dat dit het driverprobleem niet oplost , maar dat weet ik eigenlijk niet zeker :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Een hele andere insteek... moeten dat echt nog fysieke uitdraaien zijn? Je kan de software toch ook naar een pdf-writer laten printen en een mooie pdf/a aanmaken en die naar de klant mailen? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de klant daar geen interesse in heeft, of het moet door bureaucratische redenen niet mogelijk zijn oid. Heel eenvoudig en zeker goed voor de kosten. De klant kan praktisch on demand de gegevens krijgen, ook voor de klant eventueel weer eenvoudig te delen met anderen.

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 10-03-2012 18:39 ]

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Topicstarter
MicGlou schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:38:
Een hele andere insteek... moeten dat echt nog fysieke uitdraaien zijn? Je kan de software toch ook naar een pdf-writer laten printen en een mooie pdf/a aanmaken en die naar de klant mailen? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de klant daar geen interesse in heeft, of het moet door bureaucratische redenen niet mogelijk zijn oid. Heel eenvoudig en zeker goed voor de kosten. De klant kan praktisch on demand de gegevens krijgen, ook voor de klant eventueel weer eenvoudig te delen met anderen.
Dat is wel een grote aanname doe je doet :) De tak van sport is agrarische bedrijfsvoering. Er zijn hele moderne boeren, maar volgens mij zijn er nog meer ouderwetse boeren die zo min mogelijk willen weten van een digitaal systeem :P. Na nog even puzzelen gaan we maandag terug met de kabel die we gekocht hadden. Ze hebben de oude pc weer van zolder gehaald dus ze kunnen weer even (hoewel wat omslachtig) vooruit. Tot zover :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En zoiets als pricewatch: Edimax PS-1206P Printer Server (100Mbps, LPT) dan? Las wel iets over geen netwerk, maar je kan de printerserver rechtstreeks op een pc aansluiten met een netwerkkabel, misschien is dat een optie als het werkt? Als alternatief voor de USB->LPT kabel omdat er geen driver nodig is voor het toewijzen van een netwerkpoort.

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 11-03-2012 19:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

uchiha tijntje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:38:
[...]
Je geeft het antwoord eigenlijk al ;) Liever proberen te maken dan ineens weer een grote investering.
Aanschaf hoeft niet al te duur te zijn. Waar je wel op moet letten is dit: "Goedkope printer = dure cartridges. Dure printer = goedkope cartridges." Dit is natuurlijk niet altijd het geval, maar wel een solide vuistregel.

Mocht je af willen wijken na huismerk/compatible inkt dan kan de aanschaf al een stuk voordeliger zijn. Vooral Epson en Brother hebben goede kwaliteit namaaks, eveneens de populaire canon series (cli-8, cli-521, cli-526). Zo is deze printer €45. En de ip3600 cartridges kosten ook bijna niets.
Pagina: 1