SSD en HDD, alleen 2e HDD uitschakelen na x minuten

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik heb een laptop aangeschaft met een Crucial M4 SSD 128GB en de 620GB HDD die er al inzat heb ik als secondaire dataschijf geinstalleerd, die ik alleen nodig heb als ik een film o.i.d. daarvan af wil spelen.

Nu wil ik de secondaire schijf in "sleep modus" zetten (dus uitschakelen na 1 minuut) en dat hij alleen aangaat als dit nodig is. De SSD met de Windows install moet eigenlijk altijd aanblijven.

Nu kan ik via energiebeheer alleen een algemene instelling vinden "Harde schijf uitschakelen na..".
Hier heb ik 1 minuut ingezet en na 1 minuut gaat inderdaad de 2e harde schijf uit. Nu vroeg ik me af af de SSD dan ook uitgaat, en of dit slecht is voor de prestaties of levensduur van dit apparaat.

Ik heb naar alternatieven gezocht om louter de 2e HDD in sleep modus te zetten. Het volledig uitschakelen van de 2e HDD kan wel, maar ik wil dat hij dus wel aangaat als ik de drive benader.

Ik kan geen tools vinden die de 2e HDD in "sleep modus" kan zetten en de 1e HDD altijd aanlaat.
Of volstaat "Harde schijf uitschakelen na 1 minuut" in Energiebeheer in mijn geval?

Verwijderd

Een SSD is niet mechanisch, dus kan ook niet downspinnen. Wel ondersteunen SSDs de DIPM - Device Initiated Power Management feature. Deze zorgt dat wanneer de SATA link inactief is, de SSD het SATA gedeelte uitschakelt. Gevolg is 10 keer lager energieverbruik; van 0,65W naar 0,065W ofwel 65mW. Dat is erg weinig en 10 keer minder dan een laptop hardeschijf.

Niet alle SSDs ondersteunen DIPM even goed; Sandforce schijven doen hier erg moeilijk over; geen idee of dat probleem al gefixed is. Intel SSDs doen het perfect met DIPM. Je hebt tevens een geschikte driver nodig.

• Mastermind
De 2e harde schijf is geen SSD maar een met ouderwetse platters. Vandaar dat ik deze na 1 minuut uit wil schaken.
Is het slecht voor de 1e harde schijf (wel een SSD) dat deze instelling zo staat?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:44
heb je het antwoord hierboven wel gelezen? samenvatting: nee ;)

• Mastermind
Ja ik heb het gelezen maar er staat zoveel extra informatie in dat het onduidelijk is of het slecht is voor de SSD of je Windows via Energiebeheer de SSD na elke 1 minuut uit laat schakelen.